Hur fodrar ni era distanshästar?

Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Jag har fri tillgång på ensilage till dom på lösdriften, dom på box ca: 12-14 kg. Linfrö, salt och hel havre kokt, mängden havre är lite olika beroende på hur mycket dom tränas. Lusern, mineraler, b-vitamin samt extra vitaminer när dom tränas hårdare.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

KL

Min häst tävlas ju inte nu. Men när vi tränade och tävlade för T50 åt han på vintern ca 7 kg hö och ett par dl soja (lågt proteininnehåll i höet), samt mineraler anpassat efter grovfodret. Plus fri tillgång på havrehalm.

På sommaren åt han då bara gräs...

Han är lättfödd och går i princip inte ner ett gram efter en tävling heller.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Nu tävlar ju inte jag distans men jag kommer börja i sommar (längtar!)
Jag är fortfarande i expriment-fasen med denna häst som jag snart har haft i två månader. Han börjar äntligen visa god aptit. Just nu ger jag iaf detta som förmodligen kommer det ökas på längre fram;
Fri tillgång på grovfoder.
1 dl Betfor, 1 dl lucernpellets, kalk, uppblött tillsammans.
~ 1/2 liter müsli, ~ 1/2 liter fibergi, linfrökaka, psylliumfrö, b-vitamin.

Varmblodsvalack 9 år.

Jahapp, dags att uppdatera lite kanske.

Numera ser det ut såhär:
Fortfarande fri tillgång på ensilage
2 dl betfor, 1 dl linfrökaka, kalk, uppblött tillsammans.
Ca 5 dl lucernpellets, 6 dl fibergi, 6 dl kornkross, mineraler.

Fibergi och betfor är det bästa som finns för liten Valack :d
Nu förtiden har han god aptit! Skulle dock kunna tjocka på sig lite mer (som vanligt).

Varmblodsvalack 10 år
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Jag har liknande foderstat, hö, lucern fast hackad strå, linfrökaka och kornkross. (mineraler)

Linfrökaka har jag börjat med i år och hästarna är otroligt fina i päls bl.a. Gottis är det också :)
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Ja det var likt!
Om inte Valle varit så kräsen så hade jag lika gärna kunnat plocka bort fibergi och betfor faktiskt.
Nu används det mest för att jag ska kunna lura i honom det andra "äckliga" ;)
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Nyfiken då jag funderar på att börja med havre igen (ger musli nu), varför kokar du den?
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

2013 års foderstat ser ut så här. Fri tillgång till hö inne och ensilage ute, till båda hästarna. Höga värde på höet och mycket höga på ensilaget. Lämpliga mineraler.

Den lättfödda får någon näve havre bara för att äta sina mineraler. Den svårfödda får 1,5 kg havre och olika mängd Fibergi. När den svårfödda får bara hö får har även extra protein men nu provar jag utan för att se om proteinet i ensilaget räcker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Eller ja skållar den. varför jo för då kan hästen tillgodogöra sej vitaminerna i havren bättre, den blir mer lättsmällt. Förr kalla man det för fattigmans foder för det kräver mindre mängd havre för att få ut samma effekt.
Har en vatten kokare i sadelkammaren, häller på kokande vatten så det täcker och lite till då den sväller lite, antingen får dom det så fort det svalnat eller så gör jag det på dan. Lägger även i linfrökakan i samma hink.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Freazer
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp