Bukefalos 28 år!

Hur fungerar det

Suskiv

Trådstartare
Jag får hem min häst nu i helgen, ett travsto. Förra ägaren tänkte fixa på nått sätt att hon fortfarande kommer få ha kvar rätten att tävlas om jag vill, men hur fungerar det rent praktiskt om jag nu skulle vilja starta henne?
 
Sv: Hur fungerar det

Det låter lite luddigt. Men normalt sätt så när man köper en travhäst så har man också rätten att låta den tävla om den inte har fel ålder.
Om man ska starta den så sätter man den i träning antingen hos någon som har tränarlicens eller så skaffar man en egen, vilket kräver lite en utbildning m m.
Det man kan fixa till är att om inte vill att hästen ska tävla mer, så kan spärra den från det och då får den helt enkelt aldrig start mer.
 
Sv: Hur fungerar det

Permanent startförbud gäller i Sverige och utomlands med svensk ägare, men säljs den till Finland eller Norge går det tydligen bra att starta den. :-/ Tycker jag är tråkigt, har man satt permanent startförbud ska det gälla oavsett vilket land hästen säljs till.

Rätten att tävla hästen kräver inget extraarbete, bara om man ska sätta startförbud (vilket säljare är skyldig att informera köpare).
 
Sv: Hur fungerar det

Tror jag var lite otydlig (och hade dålig koll på vad som gäller) i varje fall. Jag har köpt en travhäst i full travkondis. Frisk hel och hyfsat ung. Inga startförbud.

Om jag nu skulle vilja starta henne (kommer inte ske, men en hypotetisk fråga) hur gör man då. Kan jag träna henne själv, kan jag köra henne själv i lopp?
 
Sv: Hur fungerar det

Du behöver ha licens för det och så här står det på STC hemsida om de olika typerna.
"För att få träna och köra/rida travhästar i Sverige krävs att du har en licens.

Det finns flera olika licenstyper i Sverige. En professionell tränarlicens är en A-li cens och A-licenserna beviljas av Svensk Travsport. Alla andra licenser beviljas av det lokala travsällskapet.

Licenstyper
A-licens
Träning och/eller körning av travhästar skall vara din huvudsakliga yrkesverksamhet. Det är Svensk Travsport som beviljar A-licenserna.

B-licens
Det finns två typer av B-licens. En B1-licens betyder att du får träna och köra ett obegränsat antal hästar som helt ägs/leasas och företräds av dig eller nära anhörig. Du får dessutom ha högst fem delägda hästar. Med en B3-licens har du samma förutsättningar som B1, dock utan körbehörighet i lopp.

C-licens
C-licens är en körlicens för lärlingar som arbetar med hästar hos en person med A- eller B-licens och som under föregående år har kört 151-300 lopp.

D-licens
D-licens är en körlicens för amatörer. Har du en D-licens har du dock ingen rättighet att träna hästar.

E-licens
E-licenstypen är en körlicens för lärlingar som arbetar med hästar hos person med A- eller B-licens och som under föregåen de år kört mindre än 150 lopp.

F-licens
F-licens är en körlicens för ungdomar i åldern 16-20 år.

G-licens
G-licenstypen är en körlicens för lärlingar som arbetar med hästar hos person med A- eller B-licens och som under föregående år kört 301 lopp eller fler. G-licensinnehavare får ej delta i lärlingslopp.

Montélicens
Montélicens är ett komplement till alla licenstyper som medför rätten att rida i tävling.

Vill du ta licens?
Licensutbildningar hålls på alla travbanor i Sverige. Ä r du intresserad av att utbilda dig och söka licens skall du vända dig till ditt lokala travsällskap."
 
Sv: Hur fungerar det

Tack. Så om jag skaffar en B-license så kan kan tävla henne. Krävs det inte mer än det?
 
Sv: Hur fungerar det

Nej inte mer än att du minst uppfyller kraven enl STC.
Detta är grundkraven för B:

Grundkrav B-licens
För att B-tränarlicens ska kunna beviljas ska följande minimikrav vara uppfyllda:
- Under det kalenderår som licensen avser ska du fylla minst 18 år och
vara folkbokförd i Sverige.
- Du, som B-tränare, är ansvarig för hur hästarna sköts och tränas.
- Du ska ha av Svensk Travsport fastställd kompetens och med godkännande
ha genomgått av Svensk Travsport föreskriven utbildning.
- Av licensansökan ska framgå vilka hästar som är i din träning.
- Hästarna ska vara uppstallade på av ditt travsällskap godkända uppstallningsplatser
 

Liknande trådar

Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
525
Senast: snorp
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 242
Senast: Hajfisk
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 996
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 331
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp