Hur gamla är era hjälmar/säkerhetsvästar egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Fick ett infall att kolla min hjälm. Hjälmar ska ju bytas efter fall/tapp eller max fem år. Västar efter synlig skada eller 3 - 5 år.

Hjälmen är tillverkad 2006 även om jag köpte den några år senare. Västen har jag haft sen 2006/2007.

Hoppsan...

Så, hur står det till hos er?
 
Min hjälm är från 2012 och västen även den från 2012. Hjälmen visste jag att man bör byta men västen... Varför?
 
Någon säkerhetsväst har jag inte och har aldrig haft, så den frågan passar jag. Hjälmen köpte jag i somras efter att min förra omkommit då jag körde över den med bilen :o Ooops. (Lärdom: lägg aldrig hjälmen på marken bakom bilen.) Den hjälmen hade jag haft i cirka 1½ år men trivdes aldrig i den så jag saknade den inte.
 
Min hjälm är från 2012 och västen även den från 2012. Hjälmen visste jag att man bör byta men västen... Varför?

Materialet åldras och blir sämre. Bytesintervallet är BETAs rekommendation och känns som de vet vad de talar om. (Alltså att material åldras är ju självklart, men hur länge materialet i just en väst är fullt funktionsdugligt borde BETA ha koll på).

Sen slutar de ju inte helt skydda, viss skyddsverkan lär du ha kvar så länge den är hel, men inte full effekt.

Med en gammal ryggskada (trots väst, utan väst hade jag inte skrivit det här idag) rider jag aldrig utan väst och känns som en bra ide försöka bibehålla fullgott skydd i dem).

(Sen när jag börjar fundera på det - så Gud så jag svettats i den där västen genom åren. Känns plötsligt som en anledning i sig att byta...)
 
Var hittar du informationen om bytesintervallet? Försökte googla men hittar ingenting. Blev nyfiken :)
 
Jag är urusel när det gäller hjälmbyten...
Nuvarande hjälmen har hängt med sedan 2012, föregångaren bytte jag dock inte förrän den bokstavligt talat började falla isär :o
 
På väst som sagt BETA
http://www.beta-uk.org/pages/riders/news/body-protectors-for-the-season-ahead.php

Hjälm så är det ju något man "alltid lärt sig". Dock anges bytesintervallet lite olika beroende på vem du frågar och brukar ligga på 3-5 år på intervall (dvs om man inte behövt byta pga fall/tapp)
Även andra sporter byter för övrigt hjälm på intervall eller efter fall, t ex MC-/crossåkare. Av samma anledning, materialet åldras och stötdämpningen försämras. Även där rekommenderar tillverkarna intervall på mellan 3 - 5 år efter en snabb googling.

Och det är krav på att tillverkningsår ska anges i hjälmar, antagligen just för att de ska kunna ålderbestämmas?
 
mina hjälmar är 4+ och 2 år, den som är 4+ är :love: och jag vill verkligen inte skiljas ifrån den :cry: även om den är gammal och sliten. den som är 2 år har jag fått padda upp ordentligt för att den ska kunna passa så den är inte optimal heller tyvärr.

problemet med allt detta bytandet man ska göra är ju att alla hjälmar som passar mig är så hiskligt dyra :(, och de man har råd med att ramla av med är de man hittar i fyndhörnor och som redan är 4 år gamla.

min säkerhetsväst köptes i vintras (butik med hög omsättning så misstänker att den inte är så gammal, har inte kollat). min gamla väst är nu 5-6 år gammal och kardborrbandet är mer än lite slitet, men det är ju först nu så den börjar bli bekväm att ha på sig :(. nya västen har jag dock i princip på mig alltid, undantaget är när jag rider i hagen och det är för varmt.
 
Jag är väldigt förtjust i både väst och hjälm, hjälmmodellen har dessutom utgått och går inte att köpa ny. Västen både passar, är bekväm och har rätt färg.

Men jag skulle aldrig låta det hindra ett byte, för den dagen det är skarpt läge så..
 
Min ena ridhjälm är från 2012 och den andra från 2014.
Västen tror jag är från ca 2010 så den börjar bli dags att byta ut.
 
Mina båda hjälmar är riktigt gamla, den ena köpte jag på typ 2007 och den andra 2008. Jag har jag dessutom åkt i backen med med huvudet först i båda hjälmarna...
Kanske dags för en ny? :o
 
Min hjälm är nog ca 8 år gammal, och jag har nog trillat av i den också, tanken är att leta en ny i sommar, men det borde gjorts för länge sen, den är bara så bekväm! ;) Har två västar, en är nog 7 år och en köptes i slutet av 2013, så ett halvår ungefär. Har också problemet att alla bra hjälmar som passar kostar skjortan nu för tiden.
 
Västen kommer jag nog helt ärligt inte byta i rätt intervall. Hjälmarna drar jag ut på men byter hellre. Men tänker inte ha dem 10+ år.
 
Vilken är intervallen på en väst? Lägligt att den här tråden dök upp för jag funderade faktiskt på detta i helgen när jag insåg att jag haft min väst i 3 år redan. Köpte den på våren 2011. Hjälmen är från 2012 om jag minns rätt :)
 
Vilken är intervallen på en väst? Lägligt att den här tråden dök upp för jag funderade faktiskt på detta i helgen när jag insåg att jag haft min väst i 3 år redan. Köpte den på våren 2011. Hjälmen är från 2012 om jag minns rätt :)

Står i tråden, 3-5 år enligt BETA.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 175
Senast: JennyLz
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 794
Senast: bobbbo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp