Bukefalos 28 år!

Hur gamla är era hjälmar/säkerhetsvästar egentligen?

Min hjälm är lite mer än två år gammal, västen är något äldre, men den är egentligen min systers och hon red bara en gång i veckan på ridskola medan hon hade den, så den har inte blivit så värst sliten av det. Både hjälm och väst var helt nya när vi införskaffade dem, jag skulle aldrig köpa något av det begagnat.
 
Jag pratade med tillverkaren av Race Safe västarna på en messa för ca 3 år sedan och frågade dem då angående ålder och hållbarhet på säkerhetsvästar. Han jag pratade med sa att det inte egentligen fanns någon maximal livslängd, utan så länge den var mjuk och följsam och hel så fungerade det. Men det kan ju ha kommit nya rön efter det.
 
Jag pratade med tillverkaren av Race Safe västarna på en messa för ca 3 år sedan och frågade dem då angående ålder och hållbarhet på säkerhetsvästar. Han jag pratade med sa att det inte egentligen fanns någon maximal livslängd, utan så länge den var mjuk och följsam och hel så fungerade det. Men det kan ju ha kommit nya rön efter det.

Jag tror, men observerar tror, att frågan i princip handlar om maximalt skydd eller ej.

Så länge en väst är hel och inte materialet blivit alldeles sprött (så det typ smular/ramlar sönder) så kommer ju västen ge ett visst skydd mot stötar oavsett om den så är 25 år.

Men materialet i själva plattorna åldras ju, som allt annat, och när det är X år, så har det helt enkelt inte samma stötdämpande förmåga längre. Västen skyddar fortfarande, men inte precis lika bra som när materialet var nytt/nyare.

Så vill man ha maximalt skydd, bör man byta sin väst efter si och så många år (t ex då BETA:s, jag personligen sätter som sagt mycket tilltro till dem) för att vara säker på det.

I England har man ju förbjudit västar som inte är BETA 2000 eller 2009 på tävling, för att få bort de riktigt gamla västarna. Jag gissar att det finns fler anledningar än att sälja västar för det beslutet. Samtidigt så som sagt en 25 år gammal väst (eh, det finns kanske inte ens så gamla) skyddar ju mer än ingen väst.

Själv började jag som sagt fundera på hur mycket jag svettats i den där västen under åren, även om jag inte tror plattorna suger åt sig, och kände att bara det plötsligt var anledning nog att byta. Vilket påminner mig om att jag verkligen borde byta bäddmadrass med, av samma anledning ;P

Jag, som just nu pga ofrivilligt deltagande i VM i veterinärräkningar har det lite skralt med ekonomin, prioriterar tveklöst att byta ut hjälmen i första hand. Just för att västen kommer skydda mig om det så går 2 år innan den byts ut. Hjälmen däremot känns kinkigare, det känns som det kan ha betydligt större påverkan där med åldrat material...
 
Min väst är tio år och den kommer jag inte att byta ut inom en överskådlig framtid. Jag har använt den max 25 gånger...

Hjälmen är sju år och jag har bestämt mig för att det är dags att skaffa ny och håller på att leta efter en som jag gillar.
 
Fast sett till att materialet åldras spelar antalet användningar inte någon avgörande roll. Det skyndar ju garanterat på åldrandet lite, men att inte använda den stannar ju inte tiden.

Inte menat som kritik mot dig Görel. Red jag inte med väst mer än i snitt 2 gånger per år skulle jag heller inte hosta upp för en ny, det blir en jäkla summa per ridtur det ;)
 
Min hjälm köpte jag 2004-2005. Jag har ett foto med den på i april 2005 så den är ju minst 9 år gammal.
Har aldrig åkt av och slagit i huvudet
Men borde väl egentligen byta ut den kanske.
 
Min hjälm köpte jag 2004-2005. Jag har ett foto med den på i april 2005 så den är ju minst 9 år gammal.
Har aldrig åkt av och slagit i huvudet
Men borde väl egentligen byta ut den kanske.

Alla hjälmar ska vara märkta med tillverkningsår, så är du nyfiken att veta kan du kolla. Sen kan den ju vara både ett och två år "gammal" vid köp, så tillv.år säger ju inget om när du köpte den.

Jag fick också kolla gamla foton för att bli säker på när jag köpte min =)
 
Alla hjälmar ska vara märkta med tillverkningsår, så är du nyfiken att veta kan du kolla. Sen kan den ju vara både ett och två år "gammal" vid köp, så tillv.år säger ju inget om när du köpte den.

Jag fick också kolla gamla foton för att bli säker på när jag köpte min =)

Jag tänkte att jag ska kolla imorgon när jag är i stallet. Känns lite smått skrämmande det här :p
 
Det jag menade var att eftersom jag använder västen så sällan tänker jag inte lägga ner pengar på att skaffa en ny.
 
Min är väl minst 4 år gammal, så planerar att köpa en ny i present till mig själv. Någon väst har jag inte.
 
Jag tror, men observerar tror, att frågan i princip handlar om maximalt skydd eller ej.

Så länge en väst är hel och inte materialet blivit alldeles sprött (så det typ smular/ramlar sönder) så kommer ju västen ge ett visst skydd mot stötar oavsett om den så är 25 år.

Men materialet i själva plattorna åldras ju, som allt annat, och när det är X år, så har det helt enkelt inte samma stötdämpande förmåga längre. Västen skyddar fortfarande, men inte precis lika bra som när materialet var nytt/nyare.

Så vill man ha maximalt skydd, bör man byta sin väst efter si och så många år (t ex då BETA:s, jag personligen sätter som sagt mycket tilltro till dem) för att vara säker på det.

I England har man ju förbjudit västar som inte är BETA 2000 eller 2009 på tävling, för att få bort de riktigt gamla västarna. Jag gissar att det finns fler anledningar än att sälja västar för det beslutet. Samtidigt så som sagt en 25 år gammal väst (eh, det finns kanske inte ens så gamla) skyddar ju mer än ingen väst.

Själv började jag som sagt fundera på hur mycket jag svettats i den där västen under åren, även om jag inte tror plattorna suger åt sig, och kände att bara det plötsligt var anledning nog att byta. Vilket påminner mig om att jag verkligen borde byta bäddmadrass med, av samma anledning ;P

Jag, som just nu pga ofrivilligt deltagande i VM i veterinärräkningar har det lite skralt med ekonomin, prioriterar tveklöst att byta ut hjälmen i första hand. Just för att västen kommer skydda mig om det så går 2 år innan den byts ut. Hjälmen däremot känns kinkigare, det känns som det kan ha betydligt större påverkan där med åldrat material...

Jag tror att det ligger något i det du säger! Men det är ju alltid en avvägning. Västen har ju förstås åldrats till viss del efter ett år också osv. Men någon stans får man ju dra en gräns för när det är läge att byta ut. Som du säger får man ju tro att BETA är hyggligt trovärdiga.

Men detta med när man ska byta ut sin hjälm, finns det några studier eller fakta för vad som gäller? Jag tycker att det har skiftat rätt så mycket mellan olika bud och frågar man i ridsportbutiker får man också olika svar.
 
Fick ett infall att kolla min hjälm. Hjälmar ska ju bytas efter fall/tapp eller max fem år. Västar efter synlig skada eller 3 - 5 år.

Hjälmen är tillverkad 2006 även om jag köpte den några år senare. Västen har jag haft sen 2006/2007.

Hoppsan...

Så, hur står det till hos er?

Min vinterhjälm är pinsamt gammal, minst tio år. Ska bytas ut, förstås.

Sommarhjälmen brukar bytas i stort sett varannat eller var tredje år, eftersom den blir så sunkig när jag svettas i värmen.
Brukar ha en "hemmahjälm" och en tävlingshjälm. Köper en ny i stort sett varje år, varpå tävlingshjälmen degraderas till hemmahjälm och den sunkiga hemmahjälmen kasseras.

Har inte ramlat av mer än en gång de senaste tio åren så det handlar inte om att byta hjälm av det skälet.

Väst har jag ingen.
 
Jag tror att det ligger något i det du säger! Men det är ju alltid en avvägning. Västen har ju förstås åldrats till viss del efter ett år också osv. Men någon stans får man ju dra en gräns för när det är läge att byta ut. Som du säger får man ju tro att BETA är hyggligt trovärdiga.

Men detta med när man ska byta ut sin hjälm, finns det några studier eller fakta för vad som gäller? Jag tycker att det har skiftat rätt så mycket mellan olika bud och frågar man i ridsportbutiker får man också olika svar.

Det är ffa hjälmtillverkarnas intervall man ska gå på egentligen, men det är ju inte så lätt att veta då de inte tydligt anger det. Jag skulle tro att det är därför man hör olika siffror, från 2 - 5 år i princip. Är lika inom andra hjälmsporter förresten ser man om man googlar. På t ex MC-hjälmar verkar de bättre på att ta hänsyn till skal etc, om man kollar forum och så.

Jag har nog aldrig sett mer än 5 år på annat än cykelhjälmar (och den siffran är ifrågasatt tydligen), så där känns i alla fall som det går en gräns.

Vad gäller byt efter tapp eller fall är ju alla helt överens med att byta direkt, både tillverkare, Konsumentverket, BETA osv. Jag byter dock inte efter ett tapp i golvet, erkännes.

Jag googlade lite snabbt vad tillverkarna säger om byte även om man inte tappat/fallit
Charles Owen - efter 5 år
Uvex - byt efter 4 - 5 år
Troxel - var femte år
Samshield - var femte år.

OBS, samshield anser bytet ska ske efter tillverkningsdatum och inte inköpsdatum, övriga att gå efter inköpsdatum.
 
Kollade hur gammal hjälmen är nu när jag var i stallet.
Den blir 10 år i oktober, så det är kanske dags att skaffa en ny..
Men ändå, inte åkt av på jävligt lång tid :p
 
Min hjälm fick jag i 18-årspresent, så den är typ 5 år gammal. Och har både tappats och ramlats av med, jag måste verkligen ta tag i att köpa en ny! Min väst är ännu äldre, kanske 6-7 år gammal.
 
Min hjälm är ca 18 år skulle jag tro och västen alla gånger 14 år. Västen känner jag borde fungera till 100 % fortfarande, hjälmen borde kanske bytas ut...

Jag tvivlar faktiskt på att det gjorts några långtidstester (har jag fel vill jag gärna läsa någon sån studie). Det är som med mediciner, de testas en tid och garanteras därmed fungera så länge men många mediciner skulle fungera mycket längre men företagen har knappast intresse av längre test.
 
Min hjälm är ca 18 år skulle jag tro och västen alla gånger 14 år. Västen känner jag borde fungera till 100 % fortfarande, hjälmen borde kanske bytas ut...

Jag tvivlar faktiskt på att det gjorts några långtidstester (har jag fel vill jag gärna läsa någon sån studie). Det är som med mediciner, de testas en tid och garanteras därmed fungera så länge men många mediciner skulle fungera mycket längre men företagen har knappast intresse av längre test.

Materialet i ridhjälmar är inte unikt, så där tror jag faktiskt det finns en god kunskap om när det stötdämpande materialet börjar förlora sin funktion. Hur det påverkas av fall/stötar finns det ju studier på.

Materialet i västar däremot är nog mindre studerat skulle jag tro. Jag ser dock ingen anledning att medvetet strunta i de rekommendationer för hjälmbyte som finns och är så enhetligt i hela branschen och även inom andra hjälmsporter. Att byta hjälm var femte år är även om man köper DYRA hjälmar en ganska liten kostnad sett till hästeriet som helhet. Och en av de viktigaste.

(Västar kan jag förstå mer slirande på. Men visst kan jag fundera om jag fått ännu mindre skador om jag haft en väst som inte var "utgången" den där dagen för så många år sen. Och om jag haft en väst som uppfyllde de då nya betanormerna..)

För med en ny hjälm, speciellt om hjälmen är 18 år, så får du en helt annan teknologi och ett helt annat skydd. Det anser jag åtminstone att mitt huvud kan vara värt =)
 
Jag tror, men observerar tror, att frågan i princip handlar om maximalt skydd eller ej.

Så länge en väst är hel och inte materialet blivit alldeles sprött (så det typ smular/ramlar sönder) så kommer ju västen ge ett visst skydd mot stötar oavsett om den så är 25 år.

Men materialet i själva plattorna åldras ju, som allt annat, och när det är X år, så har det helt enkelt inte samma stötdämpande förmåga längre. Västen skyddar fortfarande, men inte precis lika bra som när materialet var nytt/nyare.

Så vill man ha maximalt skydd, bör man byta sin väst efter si och så många år (t ex då BETA:s, jag personligen sätter som sagt mycket tilltro till dem) för att vara säker på det.

I England har man ju förbjudit västar som inte är BETA 2000 eller 2009 på tävling, för att få bort de riktigt gamla västarna. Jag gissar att det finns fler anledningar än att sälja västar för det beslutet. Samtidigt så som sagt en 25 år gammal väst (eh, det finns kanske inte ens så gamla) skyddar ju mer än ingen väst.

Själv började jag som sagt fundera på hur mycket jag svettats i den där västen under åren, även om jag inte tror plattorna suger åt sig, och kände att bara det plötsligt var anledning nog att byta. Vilket påminner mig om att jag verkligen borde byta bäddmadrass med, av samma anledning ;P

Jag, som just nu pga ofrivilligt deltagande i VM i veterinärräkningar har det lite skralt med ekonomin, prioriterar tveklöst att byta ut hjälmen i första hand. Just för att västen kommer skydda mig om det så går 2 år innan den byts ut. Hjälmen däremot känns kinkigare, det känns som det kan ha betydligt större påverkan där med åldrat material...
Min väst köpte jag troligen 1997 till en kurs på Strömsholm med min dåvarande unghäst. Nu använder jag den på min nuvarande unghäst. Den,känns fortfarande mjuk, då hade den högsta beta klassningen. Hjälmen är kanske en 4-5 år.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 269
Senast: JennyLz
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 945
Senast: bobbbo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp