Bukefalos 28 år!

Hur gamla blev era katter?

Våra katter som vi haft sen vi flyttade till gården för ca 30 år sedan har en mystisk ovana att bara bli 9 år - allihop... :nailbiting: Det låter otroligt men är helt sant tyvärr :(

Den första han somnade på sin favvoplats på stallgången och vaknade inte mer, "bara" 9 år gammal :cry:.
En friherre som vi hade han gick alltid ut på rövarstråt på somrarna men kom alltid hem till hösten igen - utom hösten när han hade fyllt 9 (vi letade länge och förgäves :().
En som vi hade, flyttade hem till grannen som 3-åring, men går ut på vägen och blir överkörd som 9-åring O_o.
En blev påkörd som 7-åring men repade sig bra mot alla odds - men vid 9 års ålder trillade han utför skull-trappen så illa att vi fick ringa vet. för avlivning :cry:.

Nu har vi en fin och mysig herre som är 6 år och gu´nåde han om han bara blir 9... :crazy:
 
Min barndomskompis Måns blev hela 21 år. Han blev inlämnad för avlivning som liten kattunge på mammas jobb i slutet av 70-talet, men råkade hänga med henne hem istället :angel:. De sista åren var han rätt dement, men det var njurarna som avgjorde det. Sjukdomsförloppet gick dock fort och han somnade in hemma i den soffa som han alltid haft som kungatron (och som jag ärvt, med klomärken och allt :love:).
 
Min första blev inte ens ett år. Fick leukos. Mina andra katter vaccineras mot det.
Min andra försvann när han var 6. Han var frisk men har inte kommit hem.

De jag har kvar är 8,7 och 6 år. Alla friska.
Står dock i valet och kvalet om den äldste. Hittar jag inte ett nytt hem åt honom måste jag nog ta bort honom. Han trivs inte hemma i vår flock längre. Men jag hoppas på det bästa
 
Dumpad hos oss som kattunge när jag var två år gammal. Mamman dök upp på hösten, på vårkanten kom hon insläpandes med en kattunge och försvann. Fem år gammal var jag när jag köpte katta av far för 2:75, mor har kvittot inramat, så man kan väl säga att hon var min. Nja, den katten ägde man inte.

När jag var 26 levde hon, det vet jag,. Så det året eller något/några år senare togs hon bort, inte säker för jag bodde inte hemma. Hon hade nedsatt syn och hörsel och var kraftigt senil, så min mor tyckte att det var dags. Katten hade ingen koll på var man skulle sova, äta eller skita. Helst allt på exakt samma ställe.
 
Melissa blev 21, och där var det njurarna som lade av. Nyman (som vi ärvde) var okänd ålder, men gissningsvis sisådär 12. Han hade en turbulent tid innan han kom till oss, och kanske blev det för mycket; även där var det njurarna. Pip blev inte mer än 5. Han fick astma, och hade tre anfall; det tredje medan han gick på kortison, och under det sista fick han för svårt att andas, så det var inte värt att försöka behandla vidare.
 
Min första blev 15. Sedan blev han slö och ville inte äta. Låg bara i soffan. Veterinären trodde att han blivit förgiftad. Jag höll liv i honom med näringslösning men en dag var han så svag att han inte kunde hoppa upp i sin kära soffa. Då fick han sluta sina dagar. Honom glömmer jag aldrig.
 
Katt nummer två blev bara 10 sedan packade njurarna ihop... Det gick ett tag med specialfoder men sen var det helkört. Katt nummer ett kommer antagligen inte uppleva sin tolvårsdag, vad som är fel på henne är det ingen som vet. De yngre är inte raskatter och jag hoppas att de får leva länge :D
 
Oj, vi har haft så många katter så jag får skriva siffror före dem! Alla har varit utekatter (och blandraser) om inget annat står.
1. Hona, blev 18 år. Avlivad eftersom hon knappt kunde gå. Var helt döv. Hälften siames hälften bondkatt.
2. Bror till nr 1, blev också 18 år. Skulle avlivats men gick bort sig kvällen innan, han var blind. Mamma ville absolut inte ha in honom i huset (allergisk) men grämer sig så i efterhand.
3. Hane, blev överkörd vid ett års ålder.
4. Syster till nr 3 och kull från nr 1. Avlivades vid 18 års ålder eftersom hon uppenbart redan var "borta" och bara låg. Var helt döv. Min första egna katt.
5. Försvann innan ett års ålder, kom tillbaka en gång fruktansvärt tilltygad, men försvann kort därpå igen.
6. Hane, försvann vid ett års ålder. Hans syster lever fortfarande idag, är 15 år.
7. Hane, förmodligen problem med njurarna och fått njursten. Hade varit försvunnen ett tag och när han kom tillbaka var han väldigt illa däran. Avlivad vid fem års ålder.
8. Hona, syster till nr 7. Försvann vid 6 eller 7 års ålder, jag minns inte riktigt.
9. Hona, innekatt. Avlivad vid fem års ålder pga beteendestörning. Har idag en dotter till henne som är tre år.
10. Hona, innekatt. Mystiska symptom som inte ens vet begrep sig på. Avlivad vid tre års ålder. Bror till henne har vi kvar, är fem år.

De som är kvar är tre stycken. 6, 5 och 3 år gamla. Plus alla kattungar vi haft som är utplacerade (12 som mest på en gång!)
 
Min katt Mischa blev drygt 18 år.❤️Han fick somna in i torsdags, 1 dec, efter att en väldigt gullig veterinär kommit hem och sett att han hade en tumör i munnen. Vi förstod att det var något fel eftersom han inte kunde äta alls sista dagen. Men fram till efter denna sommar har han varit som en ungkatt nästan, gått ut och in i sin kattlucka och legat o gosat på olika platser på tomten. Det gick väldigt fort när han började tackla av för några veckor sedan........

Tomheten är enorm och det gör så ont så ont. Vi har en hund på 14 år som också börjat bli svag i muskler mm men som fortfarande gör oss sysselsatt med sköna promenader och mys. Tur är det. Livet med djur är fantastiskt men detta är på gränsen av vad man, jag, klarar.

När jag förstår att mina älsklingar verkar lida, då är det dags att låta dem slippa. Är glad för att de båda haft väldigt bra och långa liv.
Tack Mischa för all kärlek under alla år som du valde att vara hos mig❤️
 
Kajsa blev 19 år, min första katt som jag tiggde mig till när jag var 11 år hann till och med träffa mina äldsta barn.
Nippis och Siri blev båda 15, de åkte till katthimlen i januari resp december 2015 (jävla skitår)
 
Min kisse tvåan blev 10 år gammal han fick problem med njurarna redan vid 7 års ålder och levde sedan några år till på diet. Mina katter som stannade kvar med mamma och pappa blev 18, 21 och 20 år gamla. Det var mor och två söner.
 
Oscar blev 13, fick cancer i ett framben
Lollipop vet jag inte, några år bara. Fick skador på lungorna efter en brand
En annan katt försvann. Antagligen var det traktens kattplågare som fick tag på den.:devil::cry:
Nuvarande katter är Selma 10 år. Och Simba 2 år. Båda är friska och glada.
 
Min förra katt Loppan blev ca 11 år, hon var hittekatt så vet inte exakt hur gammal hon var. Hon fick tumörer, en stor operades bort men hon var ganska dålig efter den operationen så jag bestämde mig att inte operera igen. Tyvärr fick hon en ny tumör ganska snart efter det, och när den började växa och hennes allmäntillstånd blev sämre fick hon somna in. Ville inte spara det tills hon blev jättedålig.

Nuvarande katten Smilla är 2 år och jag hoppas hon får vara med i många år än :)
 
När jag var liten så var det utekatter vi hade och de blev inte så gamla.
Men innekatterna som vi haft nu " i modern tid" dvs en kattmamma och hennes två barn var segare. Min svarta blev 8, urinsten som inte gav med sig trots flera operationer.
Systerns grå blev 16, somnade in på köks mattan utan minsta förvarning :(.
Och så har vi katt mamman som är otroligt seglivad :), snart 19år gammal och även om hon mest bor på värmegolvet på toa och är lagom stel och senil så lever hon upp emellanåt :), hon har alltid sett risig ut så har trott att hon skulle trilla av pinnen de senaste 10 åren :o.
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 605
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp