Bukefalos 28 år!

Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.

AthenaAvalon

Trådstartare
Ja, då postar jag ännu en ny tråd för oss med -05or :)
Den andra fylldes nog dubbelt så snabbt som den första. Hoppas de kan fortsätta så då jag tycker att den är mycket matnyttig!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Här kommer lite bilder på min tjej.. Hon är så gudomligt snäll så de e inte klokt. går i balans i skrit och trav även fast jag ej kräver något =/ hon har haft sommar lov nu i 2 mån nästan och jag satt upp och red barbacka på henne för några dagar sedan å hon gick som en dröm =9 känndes som att sitta på en välutbildad dressyr häst. De e lite läskigt. man kommer på sej själv när man e på väg å göra grejor som hon ej ska göra i den åldern =) nu är hon dessurom "mamma" åt sin lille bror på 2 mån å hon e super duktig =)

21958480.jpg


21958481.jpg
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Min lilla fröken går & latar i hagen just nu, vi var med på en tömkörnings kurs i juni & det gick galant. Väldigt stabil & trygg tjej att handskas med. Hon ska bli mamma nästa år & har varit på semin några gånger för seminering & koll. Gick tom förra brunsten men hoppas på bättre tur nu:bump:
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Lägger upp en ny bild då jag är uppa på Trasan för andra gången och skirittar utan ledare :banana:
21948239.jpg
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag var ute med min lilla idag för andra gången sedan semestern för hennes del. Blir väldigt sporadisk ridning just nu eftersom det varit en hel del att göra. Hoppas dock på att kunna komma iväg lite oftare nu. Idag var hon helt fantastiskt underbar och jag är så glad så jag svävar på moln. Longerade en liten snabbis i paddocken för att värma upp lite. Satt sedan upp direkt från pallen bara att sätta foten i stigbygeln. Stod fullständigt blickstilla medans jag sitter upp och gör mig iordning tills jag ber henne skritta framåt:love:. Skrittar ett varv i paddocken och rider sen iväg ut mot skogen. Pigg som en mört var hon lillskiten busade och brallade lite gran utan att göra stora grejer så det var aldrig svårt att sitta kvar. Travade och galopperade riktigt bra med MASSOR av bjudning. Galoppfattningarna satt riktigt bra:bump:. Skulle under E4 i en såndär undergång. Hon har aldrig gått där igenom med mig på ryggen och inte utan ledare så det skulle bli spännande. Hon stannar och väder en gång jag vänder tillbaka och ber henne en gång till, då bara hon knatar på som ingenting. På vägen tillbaka gick hon bara rakt igenom utan att ens tveka:love:. Lika pigg på vägen tillbaka som på vägen ut och ville helst galoppera hela vägen. Hon är verkligen den mest fantastiska lilla häst jag har träffat på. Älskar henne så ofantligt mycket. Längtar redan till nästa ridtur som förhoppningsvis blir på söndag:laugh:. Dessutom har hon vuxit till sig rätt så rejält. Hon börjar redan se vuxen ut ju. Ska försöka ta någon bild på henne snart igen så får ni se själva. Ska dessutom mäta henne nu igen för jag har en känsla av att hon vuxit lite på höjden oxå:crazy:. Vill inte att hon ska växa så vansinnigt mycket mer. Hon kommer ju bli grov oxå så hon får gärna stanna av snart:D.
Lägger in den senaste bilden jag har av henne på datorn. Tyvärr är den från betessläppet den 21 maj.
betesslpp08.jpg
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Trist att höra om motgångarna, men faktiskt så föds framgångar från motgångarna så håll ut. Jag tycker inte du ska straffa en unghäst under utbildningen eftersom man oftast gör det då man är arg och inte riktigt tänker på hur man gör det. Men jag vet ju inte hur du har det...

I dag har jag beställt en ny sadel och ett nytt träns. Det blev bomlöst eftersom hon ändrar form mycket under året. Hoppas den funkar nu... Någon som har erfarenhet av bomlöst?

Nu är det bara en vecka kvar till premieringen *nervös*
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Detta är min welsh cob hingst Atlas :heart

Han är inriden och rids i alla gångarter och har ett underbart temprament. Är världens snällaste hingst. I augusti ska vi till Hellekis och utbildas i akademisk ridkonst och trickträning.

Här kommer lite bilder =)

p1020568_12869882.jpg


p1020698_12869841.jpg


p1020952_12869641.jpg


atlas_12869722.jpg



Någon annan som har denna vackra ras? :love:
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Du måste återkomma med bilder från träningen på hällekis...lova det...vore mkt kul at tse...
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

AthenaAvalon.

Misströsta inte, vi är väl alla på kant med våra fyrfota vänner ibland. Det enda som gäller är att hålla ut och inte misströsta allt för mycket ;)
Jag tror nog att det ska funka bra nästa gång, särskilt om du drar ner på energimängden. Darlica får knappt nån mat alls (med mat menar jag ju kraftfoder) nu när hon går på bete. Hon får bara en liten liten mängd mat för att få i henne salt och mineraler. Om du är rädd för att han ska tunna ur så ge olja istället för spannmål. Man kan byta ut 1kg havre/korn mot ca 1-2 dl olja. Det finns mycket bra stutier och rekomendationer om oljan nu, man har ju forskat en hel del om det så det kan ju vara värt att prova. Senaste studierna har ju visat att oljan i de flesta fall höjt prestationsförmågan hos hästar(åtminstone aldrig sänkt den) Man har även sett att oljan minskar hästens värmeproduktion under såväl enstaka lopp som långlöp, vilket ju gör att hästarna kan prestera bättre i varmt och fuktigt klimat och ger hästen chans att både återhämta sig bättre men oxå prestera väl även följande dag.
Myten som länge svävat om att oljan bara gav slaggprodukter verkar numera som bortbåst av forskarna.

Det kan ju vara så i din hästs fall att spannmålet påverkar hans glukos- och insulinnivå i blodet, vilket ju kan förklara hans för närvarande något instabila temprament. Oljan hjälper till att hålla en jämn nivå och på så sätt oxå en lyckligare matte :D

Ni är bergis snart på god kant med varandra igen och så står man bara där och älskar sin häst igen.

Så mitt råd är nog densamme som din kompis Eva att dra ner på energin i maten och träna på som vanligt. Uppenbarligen så får ju killen i sig det han behöver, och lite mer :laugh: Och som de flesta vet så antar jag ju att även du vet att det ju är vegetabilisk olja som gäller till hästar (du verkar inte vara nybörjare på häst, svårt att veta vilken nivå alla är på...) Men hästar brukar ju ha en förkärlek till vegetabiliska fetter som soja- och majsolja. Rapsolja går oxå bra men hästar verkar inte tycka att det är lika smakligt (Darlica får raps för det är billigast hhrrm:angel:, men hon glufsar då i sig det). Sedan kan det vara bra att skola in oljan lite långsamt. Du kanske redan ger olja vad vet jag, men det är då mitt tips. Om du inte redan är påläst så sök på artiklar på SLU i skara vet ej om man får skriva in namnet på författaren på artiklarna?
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Kan inte alla i den här nya tråden, för att göra den enkel att följa och skriva i för "nya" 05: or presentera sina hästar och skriva litegrann om hur man jobbar och vilka mål och drömmar man har tillsammans med 3-åringen? :D
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Tack så mycket för all pepp, det hjälper!

Avalon åt olja ett tag, när han var som tunnast, han är inte så tunn längre och det är nog bara jag som varit rädd att han ska gå ner igen och därför inte litat på gräsets kraft. Det har jag slutat med nu! Han är i gott hull och om inte skallen ska bli för varm så beöver han inget annat än gräs att äta, förutom att jag ger honom en liten giva när jag har aktiverat honom.

Just nu är det kämpigt att åka till stallet. Jag har blivit erbjuden tömkörningshjälp idag och jag kan inte bestämma mig. Är så rädd att det blir fel igen :(
Jag behöver en enda dag med positiv energi i stallet och sen ska han få vila minst 1 månad, men just nu känns den positiviteten obefintlig.

Väljer mellan att tömköra och bara göra ledövningar. Men jag tror att jag börjar med ledövning, och om det går bra kan vi tömköra en kortkort stund. Trodde aldrig jag var så känslig för motgång, men när det gäller en häst man fött upp själv så är det ungefär som att vara ovän med sitt barn. Får så dåligt samvete!

Jag har iaf. kommit fram till hur jag ska bemöta honom i trotsiga situationer; Jag ber honom en gång. Händer inget då så lägger jag mer press och ber något "hårdare", får jag inget gensvar då, då är det ingen fara att dutta till honom med ex. grimskaftet (när det handlar om ledövning). Precis som i hästarnas värld. De sparkar ju och biter varandra men det är inte förrän ingen annan markering gett önskad effekt som det tar i med hårdhandskarna.

Han är ju ingen komplicerad individ egentligen, men all den där superenergin kan han inte själv ens hantera. Funderar på att bralla av honom i ridhuset och sedan tömköra en kort stund.

Inget underhull här inte:
n691301614_1049335_1849.jpg


Men mycket energi!
n691301614_1049246_9919.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Kul med ny tråd :)

Min går fortfarande på sommarbete, släpptes 11/5 och ska sättas igång efter Falsterbo. Men hon är skön min lilla dam, och rund som en öltunna :crazy:

Blir svårt att börja med ridningen för vi har ingen sadelgjord som når runt :o:D Har dessutom en treårig arab här ute nu, men den flyttar nog till helgen, söt som socker är hon :)

Ska se till att lära mig hur man lägger in bilder så ni kan få se underverket.

Mvh Jate Volim

PS. Hur mkt sommarvila har era fått egentligen? ds
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Kul med en ny tråd! Jag ska försöka skriva lite mer i den här nya.

Ya-ya har haft sommarlov sedan 1 maj-1 juli men jag har tagit in henne för borstning under hela perioden. Jag gick ut på lite promenader också, för att hon skulle få göra något annat än att bara gå i hagen. Nu är i alla fall sommarlovet slut och hon har vuxit till sig jättemycket under sommaren, både i huvudet och i kroppen. Nu ska vi i alla fall gå in i en "tömkörnings period". Planen är att hon ska få upp konditionen/musklerna genom att tömköras i skogen under juli och augusti. Sedan tar vi upp ridningen i slutet av augusti. Jag hade även tänkt att vi skulle börja rida för tränare en gång i veckan till hösten. Det är väl min kortsiktiga plan men jag håller på med en lång som ska sträcka sig tills maj 2008.

http://www.pixbox.se/alb_show_id828652_page0.html
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Min treåring ska säljas :( pga av diverse anledningar...

Han rids av en kille ca 1 gång i veckan nu när jag har brutit foten! Planen är alltså att han ska säljas i höst eller nu i sommar, funkar inte det så får jag försöka rida dressyr på honom och killen som rider honom nu får hoppa in honom. Med höjden på honom (172) och det klippet han har i hoppet så känns det självmordsbenäget att ge sig på hoppningen själv :p. I övrigt så tömkörs han och longeras med inspänning, löshoppas någon gång då och då...

21964375.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Min ska få sommarvila om ca. 2-3 veckor så jag åker bort. Han kommer då få stå ungefär 3 veckor, sen ska vi flytta till Dalarna.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Nej tyvärr man jag rider akademisk ridkonst på mina hästar och ska rida min 05:a inom det också.Provar på lite trickträning på amatör nivå här hemma så gott vi kan;)

Okej, det är verkligen roligt, spec när man har en häst som är lättlärd och också tycker om det. Det stärker relationen mer än vad man tror.
Akademisk ridkonst har jag fallit för, det ska verkligen bli en stor möjlighet att få praktisera där uppe eftersom tränarna är så otroligt duktiga.

//Louise
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Min polle har gått på sommarlov under juli nu, då jag ridit honom några gånger i veckan bara. Men i Aug ska vi till Hellekis och träna akademisk ridkonst och trickträning =)

p1020987_12869593.jpg


(Ni får ursäkta min dåliga bild, men jag är ingen vidare foograf xD)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Lägesrapport.
Darlica har sommarvila vilket hon haft sedan i mitten på maj. Hon tas in och borstas och smörjs in med myggmedel så gott som varje dag. Jag har nyss varit nere i stockholm en vecka på World Dog Show och fick en smärre chock när jag kom hem och såg min häst. Hon har alltså på 1v lyckas bli så fet att hon blivit lite svampig i bakbenen, detta trots att hon gått i samma hage sedan i maj/juni månadsskifte, så det blev ponnyhagen för henne nu ett tag. Gillar inte att ha feta unghästar. Lite trind går an men att vara direkt fet är ju inte så hälsosamt.
Hon har gått i ponnyhagen sedan i måndags och benen ser redan bättre ut puuh :) Hon är så otroligt lättfödd, nästan lite jobbigt faktiskt.
Annars så händer det som sagt inget särskilt med flickan för tillfället, men vi ska ta upp körningen nu i slutet på juli. Sedan så kör jag väl henne under hösten och så blir det en kortare vila igen när underlaget är kasst och så fort snön kommer så ska hon påbörja sin inridning. Jag har ju suttit in henne under våren så jag hoppas att hon kommer ihåg allt tihi. Men det ska hon väl, det ska väl inte heta hästminne för ingenting hoppas jag :angel:
Vi väntar ju spänt på vårat nya stall som ska stå färdigt till hösten, det ska bli så skönt. Sedan så ska jag ju äntligen få bo på "samma" ställe som min häst, så att man kan titta ut genom fönstret och beundra skönheten :banana:

21530690.jpg
[/url][/IMG]
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 658
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
18 587
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp