Bukefalos 28 år!

Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Midskogs Durito aka Dörren
D7.jpg


Insutten i vintras, riden sedan i februari.
Han är väldigt "klar", mogen för sin ålder och har en helt otroligt framåtbjudning, tycker allt är kul och accepterar allt.

vi rider i alla gångarter, han går i bra unghästform, kan ridas ut själv och i grupp, rel. trafiksäker (bilar, traktorer, grävmaskiner, fyrhjulingar, moppar osv). hoppar vattenfyllda diken, småstockar i skogen, möter man på ngt läskigt är det bara att visa att det inte är farligt så går han förbi direkt (modig!).
en väldigt härlig kille med nerverna på rätta stället helt enkelt :D


Han har gått ute dygnet runt på sommarbete sedan slutet av maj, och får nu sommarlov i ca 3 veckor. (hade tänkt längre men vill ha aktiverat honom lite innan vi flyttar)
sen ska jag kolla läget med honom lite lätt i en vecka för mitten på augusti flyttar vi 40 mil till Göteborg! :)

väl där ska han få acklematisera (stavas?) sig ett tag innan vi tar upp ridningen.
from flytten så har vi numera paddock och ridhus. (har inget av det nu).

steg 1 är för i höst att han ska vänja sig vid nya miljöerna, längre än så har jag inte tänkt.

nu ska han ut och bli ännu mer tjock
DSC00665.jpg


:D
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Till Ya-Ya.

Hoppas dock att din långa tidsplan sträcker sig längre än till maj 2008, för det har vi ju lixom passerat tihi;)

Dörren ser verkligen jättefin ut. Han har så fantastiskt härlig färg.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

KL


Jag har travat min idag! :D :banana:
Lite vinglig och obalanserat kändes det, men 3 år och aldrig travad med ryttare, tredje gången han rids så ska man inte klaga :D
Han blev lite osäker på om jag verkligen menade trav, men travade på efter något varv. Idag lyssnade han bara på skänkel och jag behövde inte smacka alls nästan :)
Hade dock en oridbar skitsadel som jag fick med när vi hämtade honom, näää håller mig nog till min hoppsadel så länge ;)

21970293.jpg
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag är nog tyvärr kanske inte rätt person att peppa, för jag är ganska tuff mot de pållar som börjar sätta sig upp... ger dem absolut inte stryk!! men är rätt hård.... Har haft en hel del så kallade problemhästar under mina vingar under flera år och de flesta blir problemhästar just för att de varit väldigt väldigt snälla mot sina djur. Och dessa hästar har blivit mjuka fina välhanterade djur efter någon månad hos mig.

Jag brukar nästan alltid förklara så här:
Titta på hästarna i hagen! det är hårda hovar och vassa tänder, bakåtstrukna öron....
den som inte flyttar sig undan direkt vid första blicken åker på en "propp".

Jag tror säkert avalon lugnar ned sig när han får mindre käk, men träna ändå massor på att flytta honom, rygga, göra tvära stopp när du leder, vänd tvära girar så att han hela tiden måste vara på alerten för att hänga med dig, när han inte hänger med så ryck till i grimman (gärna repgrimma) dra runt honom, han ska inte ta ett steg som du inte bett honom om! Använd ett spö som förlängd arm, du ska inte piska fram någon lydnad men vi människor är yttepyttesmå! När du ber honom backa och han inte backar för din hand så kan du dutta med pisken på bringan då behöver du inte krypa emot honom.


du kommer absolut få ordning på din vackre häst, men det gäller att du lyfter hakan, har stadig blick och med självsäkra steg tar dig an honom. Se det som en utmaning! han har massor med egen vilja, det är ju kanon! kommer bli super på tävlingsbanorna då det krävs massor med vilja! Det gäller bara att VÅGA ta tag i honom och kanalisera all den viljan till att han ska vilja göra allt för dig istället för att vilja göra som han själv vill (som med mina problemhästar, man måste få över dem på sin sida och det går bara om man blir enväldig ledare)

oooo va lååååångt!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

haha! 2009 menade jag såklart! ;)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Misströsta inte! Det är klart att motgångarna kommer gå över! Dacke testade mej för ett tag sen och låtsades vara rädd för allt, vägrade gå fram och så där, men jag visade vem som bestämmer, utan att piska till honom.. jag gick ut en sväng och ledde honom i grimma och långt grimskaft, begärde att han skulle ha 100% focus på mig, och flyttade han sej inte jag då fick han en vev av grimskaftet! det räckte med ett par gånger sen lyssnade han på mig och var som ett ljus, jag är också ganska hård mot honom, men det är bättre det än att "gulla" med dem för mycket! då vet han vad han får och inte får göra! har faktisk väldigt mycket nytta av det när man rider också! :) Så det är bara att kämpa på tills han har fattat vem som bestämmer, och efter ett tag så brukar dessa "fasoner" försvinna!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Tack Annie och Katarina_Dacke, när jag läser era inlägg så känner jag att jag är på rätt spår igen!

Fick hjälp att tömköra Avalon idag, och man ser att han def. har gjort det där tidigare! I höger varv gick det kalas, när han jobbar med ryggen är han kanon! :love: Sedan bytte vi varv och nu började han bli lite trött, då kommer motsättningarna. Han reste sig, flera gånger och som tur är kan Anja som hjälper mig parera bra för att minska risken för att han går över. Stundtals var han dock fin men minsta press så satte han emot igen. När han backade fick han en klatch med pisken precis bakom sig så att ljudet skulle skapa lite obehag och resultera i framåtbjudning, det fungerade.

Allt som allt var jag väldigt nöjd då han lyssnade även om han testade. Anja är så himla lugn och sansad och berömde massor när han gjorde rätt men var snabb att korrigera när han satte sig emot.

Imorgon ska jag till Bökeberg och införskaffa en ordentlig repgrimma, sedan ska vi ledövningsträna i hinderparken. Jag ledde in honom idag i ett längre grimskaft än innan, han stannade, jag smackade, fick jag inget resultat framåt så bad jag honom igen och gick han inte framåt då så fick han en dutt med grimskaftet bakom mig. Två gånger behövde jag komma så långt som att använda det, de andra gångerna stannade han men kom fram igen när jag bad honom. Jag var nöjd även om vi inte sprang in, han gjorde ändå som jag bad honom och växte aldrig fast i marken.

Jag har fått lite nytt hopp och jag ser faktiskt fram emot morgondagen :)

Tack igen för att ni är så bra att prata med när det känns motigt!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Vad fin Dörren är! Han har väldigt cool färg, men mest glad blir man ju av att läsa om hans härliga temperament. Så ska dom vara! :love:
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Vad roligt att det går bra för er!

Det ser ut som en kallblodstravare du har, vad är det för stam?
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag har tyvärr inte hängt med i vad som hänt med Avalon. Du får gärna skriva en liten kort resumé om du orkar?

Min lille är just nu i en fas där han verkar ha "glömt bort" en del av grundhanteringens regler. Tror det går lite upp och ner för alla unghästar, de måste ha perioder då de undrar över gränserna och ifrågasätter vad de har lärt sej hittills.

Men jag försöker att vara noggrann med att de grundläggande behoven är tillgodosedda, det var det jag tänkte - du skrev något om att han är väldigt energisk, har han ordentligt med lekkamrater?

Jag tänker så alltid när jag stöter på såna som måste låta sin unghäst "bralla lös" på lina eller lös i paddock/ridhus innan de kan göra något med den, att den unghästen på något vis har en tillvaro i övrigt som inte riktigt "räcker till". Olika hästar har ju olika behov av fysisk rörelse också, så man kanske måste anpassa uppstallning/bete/flock-hagkamrater till sin individ.

För det känner jag lite med min plutt, att jisses vad mycket flocken och flocksamvaron gör för att han ska vara smidig och enkel att ha å göra med FÖR MEJ. Det är ju bara att ta ut en färdigrastad och uppfostrad häst och sätta igång med arbetet..:D
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

:banana: fortsätt så, så är du snart tillbaka till det normala igen :) allt kommer att gå bra och alla behöver vi någon som störtar oss och lyssnar när det inte går som man vill! är säker på att alla någon gång får problem eller att unghästen testar, men vilken Unge har inte trotsålder och testar gränserna :grin:?
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Blir bombning med inlägg från mej just nu :o

Men min 05:a då;

Lejonhjärta, russhingst född på Lojsta hed efter John Russ. Godkändes i maj! :bump: Visad på utställning i höstas där han blev BIS. Inkörd under förra året och körs nu en del blandat med tömkörning, lite arbete vid hand på AR-vis, löshoppning, promenader och "lös-" eller handhästande. Siktar på att visa honom på utställning nu i augusti och sedan treårstest i höst. Nästa år står egentligen två saker på agendan, bruksprov och kvalitets, men skulle vara roligt att starta någon körtävling också, vill i alla fall komma igång och träna mer på maratonhinder i alla fall :bump:

Han är en charmig liten kille som jag blivit helt störtkär i, köpte honom egentligen som sällskap men den planen ändrades snabbt. Underbart temperament :love: Modig och orädd, går fram överallt och är trafiksäker trots att han inte är tränad så mycket på det. Ganska kaxig men samtidigt känslig och lyhörd.

bild.php


21231804.jpg


20524847.jpg


20524856.jpg
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag är nog tyvärr kanske inte rätt person att peppa, för jag är ganska tuff mot de pållar som börjar sätta sig upp... ger dem absolut inte stryk!! men är rätt hård.... Har haft en hel del så kallade problemhästar under mina vingar under flera år och de flesta blir problemhästar just för att de varit väldigt väldigt snälla mot sina djur. Och dessa hästar har blivit mjuka fina välhanterade djur efter någon månad hos mig.

Jag brukar nästan alltid förklara så här:
Titta på hästarna i hagen! det är hårda hovar och vassa tänder, bakåtstrukna öron....
den som inte flyttar sig undan direkt vid första blicken åker på en "propp".

Jag tror säkert avalon lugnar ned sig när han får mindre käk, men träna ändå massor på att flytta honom, rygga, göra tvära stopp när du leder, vänd tvära girar så att han hela tiden måste vara på alerten för att hänga med dig, när han inte hänger med så ryck till i grimman (gärna repgrimma) dra runt honom, han ska inte ta ett steg som du inte bett honom om! Använd ett spö som förlängd arm, du ska inte piska fram någon lydnad men vi människor är yttepyttesmå! När du ber honom backa och han inte backar för din hand så kan du dutta med pisken på bringan då behöver du inte krypa emot honom.


du kommer absolut få ordning på din vackre häst, men det gäller att du lyfter hakan, har stadig blick och med självsäkra steg tar dig an honom. Se det som en utmaning! han har massor med egen vilja, det är ju kanon! kommer bli super på tävlingsbanorna då det krävs massor med vilja! Det gäller bara att VÅGA ta tag i honom och kanalisera all den viljan till att han ska vilja göra allt för dig istället för att vilja göra som han själv vill (som med mina problemhästar, man måste få över dem på sin sida och det går bara om man blir enväldig ledare)

oooo va lååååångt!

:bow::bow::bow:
Efter denna "behandling" har jag nu en häst jag kan ha lös bervid mig när vi går istället för i kedja som det var när jag fick hem honom :D
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

I den gamla tråden kan du läsa om vad som hände. Den har du ju skrivit i förr så den är lätt att hitta tillbaka till. Är nog på näst sista eller sista sidan där...

Avalon var ju hingst länge och nu, två månader efter kastreringen så provade vi att släppa honom tillsammans med en äldre valack som är superlugn. Det gick inte alls! Han vaktade sin krubba för honom och kom han för nära så sprang han upp brevid honom och bet honom i manken. Det slutade med att den andra hästen blev rädd och vågade inte gå nära. Vi särade på dem igen och jag tror att det är för tidigt att låta honom gå ihop med någon annan. Han har fortf. så mkt hormoner i sig att han bara blir otrevlig. Däremot har han ju hästar på alla sidor om sin hage, både ston och valacker så han är absolut inte ensam. Han älskar att gå där i sin hage och det är ju förmodligen därför han protesterar när vi ska gå in :grin: På andra hållet rusar han ju nästan ner där!

Han ska absolut få gå med en annan häst igen men när han bara anfaller dem och bits så mår varken han eller den andra hästen bra av det.

Nu har jag köpt repgrimma, en svart med tillhörande grimskaft (över 3m) och utan karbinhake. På söndag ska Eva ledträna med oss och jag ser verkligen fram emot det :)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag har en welsh korsning. Hon heter Fröken Chanilla. Tyvärr är hon satt som okänd eftersom hennes papper slarvades bort av ASRP.

Bild på skönheten:

DSC00141.jpg
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Ja just det. Riden i alla gångarter, håller just nu på att banta :D Och "miljötränas". Hon rids för närvarande barbacka och arbetas inte särskillt mycket utan har mest trevligt. Jobbet börjar efter semestern igen. Hon är helt lugn, orädd och har hittills varken sprallat, trotsat eller slängt av någon. Meningen är att hon ska bli en trygg barnponny, något jag känner har försvunnit mycket från ridponnyaveln. Min svägerska 14 år rider henne nu tillsammans med vår medhjälpare.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Låter som en mycket trevlig korsning :bow: Vad är det mer än welsh cob och vet du vad welsh cob-delen är för något (namn?)?
Förstår din kommentar om ridponnyaveln, det borde finnas utrymme för trygga barnponnyer som kanske inte kan räcka till de högsta klasserna i tävlingssammanhang men vara trygga, snälla, roliga hästar åt barn som saknar tävlingslusta.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Då kanske man ska slänga sig in i 05'ornas tråd..
Så en presentation av min lilla älskade:

Anothereef
F:050530
E: Inchrory
U: Li Ess , E: Diaghlyphard
Brun, ca 165 i mankhöjd än så länge

Han är en härlig liten krabat med ett jätte ego och han vet om hur stor han är. Guda snäll och super kelig, men har väldans mycket humör.
Har man honom på sin sida är han en ängel, har man det int så...ja då får man helt enkelt se upp. Väldigt stark psykiskt och självständig.
Men som sagt, han är världens bästa och underbaraste.
Han är förövrigt arbetsnarkoman och älskar verkligen att få arbeta ordentligt och skulle kunna göra det dag in och dag ut.
Just nu är det mest uteritter och markarbete (longering, "vid hand" osv).
Han har dessutom nu för första gången börjat testa sina gränser vid ridning och gör det rejält. Mycket för att han har börjat tycka att ridvägarna är tråkiga i skritt och trav....:rofl: Fast man kan ju int böra ett ridpass med galopp.
Bjuder jätte fint på nya vägar men vägrar gamla och det är bara tålamod och lugn som ger positivt resultat. Men det kommer snart bara överstökat.
80939_1212690001.jpg


oj det blev ett långt inlägg...
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Nu har jag äntligen lyckats få någon fota när jag rider!!

så här kommer en presentation och sen en bildbomb eller 2 :angel:

Pselma, arabsto E:Magnum Psyche U:Artemis UE Borneo!

Hon är utställd med guldpoäng och hon van turbocupen 2007.
Hon är körd ca 15 ggr, riden ca 12 ggr.

kan alla gångarter.

Planen med henne är att tävla lite dressyr och lite hoppning, hon ska vara välutbildad och sedan rikta in oss helhjärtat på distansen!

Idag gick turen jätte bra! vi hade lite problem med galoppen innan hon åkte iväg till hingsten, men nu har hon upptäckt att det är ju faktiskt skit kul att galoppera! hon tog varje tillfälle hon fick att galoppera efter första galoppen!

eftersom vi skulle göra en ny presentation så kommer detta inlägg att vara ridbilder i och nästa där man bara ser hur vacker hon är :love: Jag blir mer och mer kär för varje dag!!

psemarids015redigerad.jpg


tycker hon får in bakbenet väääldigt långt under sig här, eller är det bara en synvilla? tycker ni det ser bra ut?

psemarids017redi.jpg


psemarids019redi.jpg


och en bild där hon böjer på nacken (ja för form är det då rakt inte iaf)

psemarids042redi.jpg


Nu är det så att sadeln gled fram under ridturen (bilderna är tagna i slutet av ridturen) därav glider även mina skänklar fram eftersom det blir obalans i sadeln. Men visst ser hon glad ut?! :love::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
23 582
Senast: Gunnar
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
25
· Visningar
466
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp