Hur gick det sedan?

Jag tycker inte du ska riskera skador eller att skada förtroendet på din nya häst genom att använda den vid lastningen av någon annans häst. Hyr en transportör duktig på svårlastade och rädda hästar. Se till att försäkring för skador på transporten ingår om han skulle få panik
 
Jag tycker inte du ska riskera skador eller att skada förtroendet på din nya häst genom att använda den vid lastningen av någon annans häst. Hyr en transportör duktig på svårlastade och rädda hästar. Se till att försäkring för skador på transporten ingår om han skulle få panik
Jag har försökt få tag i transportör men hittills inte lyckats. De kör inte gärna mellan skogen och skogen. Jag kommer självklart bara ta till den lösningen om jag är säker på att det går lugnt till. B är van vid att åka B-lastbil med sällskap. Om det inte verkar fungera kommer jag avbryta direkt och kontakta ägaren, så får vi se hur vi tar det därifrån.
 
Jag förstår. Vill bara lyfta att det ibland är bra att vara lite kall i hjärtat och inte riskera hästen du har användning för för att flytta någon annans häst. Får spanjoren panik när din häst står med den kan den bli skadad. Men du känner ju spanjoren och vet hur den reagerar och kan bättre avgöra riskerna. Jag vill bara råda dig att vara lite cynisk och sätta dina och den hästs behov först och våga ställa lite krav på ägaren till spanjoren.
 
Jag har fullt upp med att rodda hästbytet.
B trampade av sig 3 av sina 4 skor i hagen, och att få tag i hovis mitt i sommaren har varit lögn i skogen så han har mest fått vara i hagen då han tydligt visade obehag utan skorna. Till slut fick jag tag i en hovis, som tur var en snäll man för när två skor av fyra var på, gick sällskapshästen som B gått i hage med flera veckor, ut ur stallet och B fick panik. På riktigt, panik. Inget litet trippande utan riktig panik. Vi fick ta ut honom så han fick se andra hästen på ridbanan och hovis gick med på att fortsätta sko där. Jag har redan varit bekymrad över hur det ska gå att transportera hem honom, men efter den panikreaktionen känns det verkligen inte bra 😳. Så jag har en plan:
Jag har hyrt hästlastbil, tror inte han går in i släp.
Det är tre veckor tills han ska åka och under de veckorna ska jag försöka luckra upp hans band till hagkompisen. Under dagarna fram till helgen bara genom att ta ut honom ur hagen och promenera lite fram och tillbaka på vägen (nu när han har skor). I helgen flyttar alla hästar upp till gården (🙏🏻) och min nya häst, F, kommer. Då ska jag successivt börja introducera dem för varandra och om det sedan på transportdagen blir så att B vägrar åka med, får F helt enkelt följa med som sällskapshäst. Lite tur kanske att jag just då har två hästar.. Känns taskigt mot F med jag ser ingen annan lösning.
Alltså dina stallkompisar verkar så himla tråkiga. I min värld så är det självklart att man ser till att oroliga hästar har sällskap inne när de skos. Att gå ut mitt under skoning när de vet hur orolig din häst är känns bara respektlöst.

Jag tycker förövrigt att din plan låter bra, sålänge du är säker på att hästen håller sig lugn med sällskap. Du kan ju se till att ha kamera i lastbilen också så att du kan stanna direkt om det blir oroligt.
 
Alltså dina stallkompisar verkar så himla tråkiga. I min värld så är det självklart att man ser till att oroliga hästar har sällskap inne när de skos. Att gå ut mitt under skoning när de vet hur orolig din häst är känns bara respektlöst.

Jag tycker förövrigt att din plan låter bra, sålänge du är säker på att hästen håller sig lugn med sällskap. Du kan ju se till att ha kamera i lastbilen också så att du kan stanna direkt om det blir oroligt.

Jag håller med! I stallet jag är hade ingen tagit ut sin häst ur stallet i det läget! Otroligt otrevliga stallkompisar!
 
Jag håller med! I stallet jag är hade ingen tagit ut sin häst ur stallet i det läget! Otroligt otrevliga stallkompisar!
Nej jag hade blivit vansinnig. Jag brukar dock säkerställa att vi har sällskap, alltså fråga innan om hästen kan vara inne som sällskap under skoningen (hade förväntat mig ett ja, hade blivit väldigt sur om någon sade nej i det läget). Min häst får inte panik men hon blir lite smått orolig och jag vill att hovslagaren så få ett så enkelt och smidigt jobb som möjligt.
 
Alltså dina stallkompisar verkar så himla tråkiga. I min värld så är det självklart att man ser till att oroliga hästar har sällskap inne när de skos. Att gå ut mitt under skoning när de vet hur orolig din häst är känns bara respektlöst.

Jag tycker förövrigt att din plan låter bra, sålänge du är säker på att hästen håller sig lugn med sällskap. Du kan ju se till att ha kamera i lastbilen också så att du kan stanna direkt om det blir oroligt.
Jag håller med om det, under förutsättningen att det var överenskommet att kompisen skulle vara med under skoningen. Om hästen tagits in utan koll med ägaren eller att ägaren sagt att denne behöver göra något med hästen en viss tid förstår jag den som tog ut hästen.

Stod i ett stall där min egen häst användes som sällskap utan att kolla av med mig, och där de inte släppte ut min häst igen utan ställde in henne i boxen flera timmar innan insläpp så hon hade ätit upp sin insläppsmat innan de andra hästarna kom in🤬
 
Jag håller med om det, under förutsättningen att det var överenskommet att kompisen skulle vara med under skoningen. Om hästen tagits in utan koll med ägaren eller att ägaren sagt att denne behöver göra något med hästen en viss tid förstår jag den som tog ut hästen.

Stod i ett stall där min egen häst användes som sällskap utan att kolla av med mig, och där de inte släppte ut min häst igen utan ställde in henne i boxen flera timmar innan insläpp så hon hade ätit upp sin insläppsmat innan de andra hästarna kom in🤬
Ja, jag tänker också att man ska fråga innan och SJÄLVKLART släppa ut igen efteråt, men jag hade personligen inte gått ut och ridit i det läget ts beskriver även om man glömt kolla med mig innan. Då hade jag upplyst ägaren om att jag hade önskat få info, men för hästens och hovslagarens skull hade jag skippat eller skjutit fram mitt planerade ridpass. Man har ju ändå lite koll på de övriga hästarna i stallet och vet vilka som fixar att lämnas och inte. Det är få ridpass som är så viktiga att jag medvetet orsakar stress hos en annan häst, oavsett om jag fått info innan eller inte.

Edit. Det kan ju också vara så att en häst fixar att skos själv inne sålänge den är ensam hela tiden. Att då ta in en annan häst en kort stund och sedan gå igen är inte heller en så bra ide alla gånger.
 
Ja, jag tänker också att man ska fråga innan och SJÄLVKLART släppa ut igen efteråt, men jag hade personligen inte gått ut och ridit i det läget ts beskriver även om man glömt kolla med mig innan. Då hade jag upplyst ägaren om att jag hade önskat få info, men för hästens och hovslagarens skull hade jag skippat eller skjutit fram mitt planerade ridpass. Man har ju ändå lite koll på de övriga hästarna i stallet och vet vilka som fixar att lämnas och inte. Det är få ridpass som är så viktiga att jag medvetet orsakar stress hos en annan häst, oavsett om jag fått info innan eller inte.

Edit. Det kan ju också vara så att en häst fixar att skos själv inne sålänge den är ensam hela tiden. Att då ta in en annan häst en kort stund och sedan gå igen är inte heller en så bra ide alla gånger.
Jag hade inte heller gjort det av omtanke om hästen som blev stressad, under förutsättningen att jag inte hade lektion eller något som inte gick att flytta på.
 
Det finns en hel del här att bemöta.
Jag hade kollat med andra hästägaren om det var ok att hennes häst följde med upp från skogen, som sällskap till B eftersom han skulle skos. Jag hade dock inte frågat om ”hon kunde tänka sig att låta honom vara kvar under hela skoningen”. Man lär sig.
Vad gäller transporten så är inte problemet att han är svår av lasta, problemet är separationsångest. Det är alltid det problemet. Igår när vi kommit in i stallet igen efter att den andra hästen var färdigriden, var det en annan stallkompis som var där och borrade något. När vi kom in stängde hon om sig för att ”Bravo inte skulle bli rädd”. Det var hänsynsfullt men sånt blir han inte rädd för. Traktorer, flygplan, borrar, cyklar, skällande hundar-bring it on.
Det negativa med en transportör vore att jag då inte har möjligheten att låta honom åka med sällskap.
Men ni som har kontakter att tipsa om; förmedla dem gärna! Kanske i PM.
 
Senast ändrad:
Det finns en hel del här att bemöta.
Jag hade kollat med andra hästägaren om det var ok att hennes häst följde med upp från skogen, som sällskap till B eftersom han skulle skos. Jag hade dock inte frågat om ”hon kunde tänka sig att låta honom vara kvar under hela skoningen”. Man lär sig.
Vad gäller transporten så är inte problemet att han är svår av lasta, problemet är separationsångest. Det är alltid det problemet. Igår när vi kommit in i stallet igen efter att den andra hästen var färdigriden, var det en annan stallkompis som var där och borrade något. När vi i kom in stängde hon om dig för att ”Bravo inte skulle bli rädd”. Det vi är hänsynsfullt men sånt blir han inte rädd för. Traktorer, flygplan, borrar, cyklar, skällande hundar-bring it on.
Det negativa med en transportör vore att jag då inte har möjligheten att låta honom vi få ett sällskap.
Men ni som har kontakter att tipsa om; förmedla dem gärna! Kanske i PM.
Jag tycker att den andra hästägaren borde ha tänkt ett varv själv och fattat att den hästen behövde vara kvar inne under hela skoningen. Din fråga borde varit fullt tillräcklig, väldigt hänsynslöst av personen att gå ut och rida i det läget!
 
Det finns en hel del här att bemöta.
Jag hade kollat med andra hästägaren om det var ok att hennes häst följde med upp från skogen, som sällskap till B eftersom han skulle skos. Jag hade dock inte frågat om ”hon kunde tänka sig att låta honom vara kvar under hela skoningen”. Man lär sig.
Vad gäller transporten så är inte problemet att han är svår av lasta, problemet är separationsångest. Det är alltid det problemet. Igår när vi kommit in i stallet igen efter att den andra hästen var färdigriden, var det en annan stallkompis som var där och borrade något. När vi kom in stängde hon om sig för att ”Bravo inte skulle bli rädd”. Det var hänsynsfullt men sånt blir han inte rädd för. Traktorer, flygplan, borrar, cyklar, skällande hundar-bring it on.
Det negativa med en transportör vore att jag då inte har möjligheten att låta honom åka med sällskap.
Men ni som har kontakter att tipsa om; förmedla dem gärna! Kanske i PM.

Hade det varit mig du frågade hade jag tagit för givet att du efterfrågade min häst som sällskap under hela skoningen! Man måste oerhört oempatisk eller korkad för att inte förstå det. Speciellt om man vet om att hästen i fråga har separationsångest.

Se dig om efter nytt stall är mitt råd. De verkar väldigt trista.
 
Hade det varit mig du frågade hade jag tagit för givet att du efterfrågade min häst som sällskap under hela skoningen! Man måste oerhört oempatisk eller korkad för att inte förstå det. Speciellt om man vet om att hästen i fråga har separationsångest.

Se dig om efter nytt stall är mitt råd. De verkar väldigt trista.
Mm. Har tänkt tanken men alltså, jag bor på gården. Närheten är så mycket värd..
 
Jag tycker att den andra hästägaren borde ha tänkt ett varv själv och fattat att den hästen behövde vara kvar inne under hela skoningen. Din fråga borde varit fullt tillräcklig, väldigt hänsynslöst av personen att gå ut och rida i det läget!
Ja, verkligen! Oftast är det ju t o m värre för hästen att först ha sällskap och sedan bli lämnad än att vara ensam hela tiden. Mycket dåligt gjort!
 
Ja, verkligen! Oftast är det ju t o m värre för hästen att först ha sällskap och sedan bli lämnad än att vara ensam hela tiden. Mycket dåligt gjort!
Exakt! Det är DET han reagerar på. Vara ensam hela tiden, eller vara den som lämnar går oftast bra. Kruxet den här gången var att jag behövde hästsällskapet redan för promenaden från skogshagen upp till stallet (ca 500 m) för den sträckan accepterar han inte att gå utan sällskap. Så då var liksom ”sällskapligheten” redan etablerad..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 941
Senast: akleja
·
P
Övr. Hund Jag planerar att skaffa hund inom några år, efter gymnasiet men innan jobb/högskolestudier. Min pappa har haft schäfrar länge och...
2
Svar
27
· Visningar
2 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp