Bukefalos 28 år!

Hur hade ni gjort? Klippning...

Domino_s

Trådstartare
Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh:


Har lite funderingar över klippning av mina hästar.

Klippte valacken för ca 3 veckor sedan. Då endast hals, bog och där sadelgjorden ligger. Han sätter björnpäls och ser ut som en islandshäst. Har honom täckad under 7+ grader just nu (och vid nederbörd). Pga att han har känslig rygg vill jag inte klippa rygg och rumpa. Detta är en häst som svettas floder när han jobbar. Just nu är han under igångsättning. Han är tyvärr fortfarande lite tunn efter att ha stått skadad nästan hela sommaren.

Stoet får ingen päls att tala om, endast lite tätare. Svettas inget väldigt när hon jobbar ute, dock såfort hon kommer in i varmare ridhus blir hon ganska blöt. Har även henne täckas under 7+ och vid nederbörd.

Ska nu den 17 Oktober flytta till nytt stall där det finns ridhus. (har alltså inte det där jag står nu) Dom kommer alltså ridas hela vintern, brukar få trappa ner träningen rejält annars.

Hur hade ni gjort. Har en tjej som hjälper mej klippa imorgon, valacken ska jag ialla fall klippa en gång till då det redan växt ut en massa. Men ska jag klippa mer? Tänker mej filtklippning kanske, det har fungerat fint när det gäller honom tidigare år. Är dock rädd att han ska frysa om jag klipper mer än hals och bog, samtidigt är risken att han får eksem när han blir svettig i sin tjocka päls.
Hur hade ni gjort med stoet, hon har ingen jättepäls, fäller dock. Men är rädd att när jag kommer till nya stallet och rider i ridhuset kommer hon bli jättesvettig och då inte kommer ha hjälp att klippa på en gång. (detta är en tävlingshäst jag rider ganska hårt).

Alla ideer och tankar mottaget tacksamt!

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni gjort? Klippning...

jag hade i alla fall väntat att klippa föränn jag var på plats på nya stället och igång, det ger sig själv efter en liten tid hur du behöver klippa, det kommer synas där när du använder den anläggningen.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Klippning...

jag hade i alla fall väntat att klippa föränn jag var på plats på nya stället och igång, det ger sig själv efter en liten tid hur du behöver klippa, det kommer synas där när du använder den anläggningen.

Absolut, detta hade varit det allra bästa. Tyvärr har jag lite problem att klippa själv. (ledproblem) Och har en tjej i nuvarande stall som klipper jättebra som kan hjälpa mej...:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur hade ni gjort? Klippning...

Spårklipp valacken. Då slipper du täcken, han slipper frysa och han slipper svettas.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Klippning...

Spårklipp valacken. Då slipper du täcken, han slipper frysa och han slipper svettas.

Täcken slipper jag tyvärr inte ändå.. Pga hans känsliga rygg har vet. rekomenderat täcke under 7+ och vid nederbörd under 15+....:(

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 451
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp