Hur hästtokig ( läs fixerad ) är du ?

Krans

Trådstartare
Ibland undrar jag om jag är lite störd....Stor del av dygnets timmar flimrar häst-tankar förbi i mitt huvud. Om jag cyklar får cykeln plötsligt göra lite dressyrövningar ( obs ! på ett diskret sätt, jag är ju ändå vuxen med alla vuxen- attribut till som barn, vovve, villa, Volvo... ) , ser jag en vall funderar jag på hur höets näringsvärden just där blir, går jag i skogen ser jag fina ridstigar osv osv. Men mest av allt tänker jag på min underbara lilla häst. Vad hon gör , om hon är nöjd och glad , om hon hittat något gott i hagen.Och hur mycket jag tycker om henne! Och förstås är min häst alltid, alltid den finaste bland alla andra hästar ( tänk att inte alla kan se det ! ; ) ) Trodde att hästbehovet skulle lugna sig lite när man ( äntligen ) fick egen. Men nej. Jag får aldrig nog ; ) Är som en 8-åring på ridskolan. Jag hoppas det finns fler lite rubbade...
 
Jag är inte hästintresserad så. Jag gillar min häst, men det är allt. Jag är fascinerad av relationen mellan häst och människa och dess beteende, och hur man kan träna och samtidigt ha roligt på bådas villkor. Min häst är perfekt för detta, så speciell och rolig som han är, men jag är inte intresserad av t.e.x ridskolehästar, träningar, tävlingar, andras hästar osv. Jag tappade nog intresset för 4-5 år sedan. :)
 
Ja herregud, ju äldre jag blir, desto mer hästnördig blir jag.

Jag ÄLSKADE hästar djupt och innerligt redan som 10-årig ridskoleunge och "cyklade dressyr", longerade hunden, ryktade brorsan, lånade 15 hästböcker åt gången på biblioteket, sparade alla mina slantar till sommarens ridläger o.s.v., och därefter har det stigit till oanade nivåer. Och jag misstänker att det bara blir värre... :cautious::love:
 
Jag är bara 24 så jag har ju inte varit vuxen sååå länge ;) Men alltså, jag är en supernörd. Nästan så att jag själv tycker att jag är pinsam ibland. :D Vill alltid stanna och kolla på hästar i hagar man åker förbi, kan sitta i timmar och bläddra i kataloger med hästutrustning/surfa webben och fantisera om vad mina hästar skulle vara fina i, jag tänker på hästar flera gånger varje dag och läser massor av artiklar om foder och annat. Jag gör såklart annat, icke hästrelaterat också, en viss balans i livet gör ju allt roligare. :) Men jag är nog närapå lika hästtokig nu som när jag var 10. Ibland får det mig att känna mig lite enkelspårig, men samtidigt är jag väldigt glad över att ha en passion i livet, något som jag är så intresserad av och brinner för.
 
Jag tänker inte på hästarna hela tiden men kan säga att mycket av "slötid" på jobbet går åt att planera vad man ska göra med hästarna ikväll och resten av veckan ;) och planera annat som har med hästeriet att göra. ja håller oxå koll på hästannonser och hästforum - bättre än FB.

Är jag ute och åker bil och ser något fint fält eller grusväg så tänker jag direkt att där är en fin ridväg. när jag var yngre brukade jag låtsas att jag red en häst bredvid bilen och hoppade över diverse hinder ;) Det är sällan man missar minsta häst som står vid vägen ;)

Jag Älskar att ha det som jag har nu när jag kan sitta hemma på altanen/ vid köksfönstret och titta på hästarna ute i hagen, blir nästan lite störd när de går till de få delarna av hagen där jag inte ser dem och önskar då att jag hade en övervakningskamera :) Bättre än vilket tv-program som helst och så avstressande.

Jag går gärna förbi ridhuset där jag hyr in mig och kikar lite när det är träningar :)

Går gärna ut någon extra sväng på kvällen bara för att titta till dem.
och visst är det alltid roligare att städa lite i stallet än inomhus? ;)

ja herregud vad skulle man tänka på/göra om man inte hade sitt hästintresse? :p ;)
 
Jag är likadan, väldigt nördig och tänker på hästeriet största delen av det vakna dygnet (förutom när jag jobbar), men så är jag en person som lätt fixerar och nördar in. Har dock även andra intressen så om det blir för mycket en period så får jag balansera upp lite med annat.
 
Hmm..På min dator finns alltid ett 20tal internetflikar öppna, kanske 3 som inte är hästrellaterade.
Buke går ju alltid att hitta något att läsa på även i mobilen vid tråkiga tillfällen.
SLU arbeten kan vara intressant.
Goggling av vad jag är insnöad på just nu, köksutrustning, bettstudier, smarta fodersystem, ständiga sadelletningar m.m m.m.
Sen går det ju alltid att fönstershoppa hästar på hästnet.;-)
Semestern är hemma , för man kan ju inte lämna hästarna mer än ett par dagar!!:-o
Minst 2hästar så det roliga inte tar slut så fort på helgerna.
Olika faktaböcker om exteriör, foder, skoning, sittsträning följer ofta med från biblioteket.

Jo jag har ett icke hästrellat jobb men det finns ju alltid stunder man kan klämma in lite hästfundringar :-)
 
Ibland undrar jag om jag är lite störd....Stor del av dygnets timmar flimrar häst-tankar förbi i mitt huvud. Om jag cyklar får cykeln plötsligt göra lite dressyrövningar ( obs ! på ett diskret sätt, jag är ju ändå vuxen med alla vuxen- attribut till som barn, vovve, villa, Volvo... ) , ser jag en vall funderar jag på hur höets näringsvärden just där blir, går jag i skogen ser jag fina ridstigar osv osv. Men mest av allt tänker jag på min underbara lilla häst. Vad hon gör , om hon är nöjd och glad , om hon hittat något gott i hagen.Och hur mycket jag tycker om henne! Och förstås är min häst alltid, alltid den finaste bland alla andra hästar ( tänk att inte alla kan se det ! ; ) ) Trodde att hästbehovet skulle lugna sig lite när man ( äntligen ) fick egen. Men nej. Jag får aldrig nog ; ) Är som en 8-åring på ridskolan. Jag hoppas det finns fler lite rubbade...

Vart jag än går spanar jag efter fina ridvägar. Är jag på bygghandeln ser jag potentiellt hindermaterial överallt. Jag stirrar på hästgårdar och fina hagstaket så jag håller på att köra i diket. Åker jag i ett industriområde ser potentiella ridhus överallt.
 
Ibland undrar jag om jag är lite störd....Stor del av dygnets timmar flimrar häst-tankar förbi i mitt huvud. Om jag cyklar får cykeln plötsligt göra lite dressyrövningar ( obs ! på ett diskret sätt, jag är ju ändå vuxen med alla vuxen- attribut till som barn, vovve, villa, Volvo... ) , ser jag en vall funderar jag på hur höets näringsvärden just där blir, går jag i skogen ser jag fina ridstigar osv osv. Men mest av allt tänker jag på min underbara lilla häst. Vad hon gör , om hon är nöjd och glad , om hon hittat något gott i hagen.Och hur mycket jag tycker om henne! Och förstås är min häst alltid, alltid den finaste bland alla andra hästar ( tänk att inte alla kan se det ! ; ) ) Trodde att hästbehovet skulle lugna sig lite när man ( äntligen ) fick egen. Men nej. Jag får aldrig nog ; ) Är som en 8-åring på ridskolan. Jag hoppas det finns fler lite rubbade...


Inte sådär som jag var vid 12-13-14 år när livet liksom cirkulerade kring nästa tur till stallet eller nästa ridtur.

Tänker absolut "fina ridstigar" ibland när jag är ute, och tittar till om vi åker förbi stall och hästar. Går gärna in och tittar i främmande stall för att se hur det ser ut. Läser också gärna vetenskapliga eller historiska texter/böcker om hästar och ridning, men jag läser gärna om allting i största allmänhet så hästarna har kanske inte har någon egentlig särställning där.

Men jag måste inte klappa allt på fyra ben, blir inte genast bästa kompis med en annan hästägare, går inte runt och tänker på hästar på jobbet, eller får dåndimpen om jag ser Malin Bayard promenerandes runt i Falserbo/Globen/Skandinavium.

Om du jobbat med hästar så blir du kanske lite mer rationell och pragmatisk? Inte så fixerad längre. Eller så blir det tvärtom för någon, och hela världen utanför hästeriet försvinner bort helt. :cool:
 
Jag är en typisk hästnörd :D
Häromdagen satt jag i en helt egen liten värld i soffan och matade sonen när det gnäggar på tv:n. Kollar tvärt upp för att inte missa en eventuell häst i rutan, allt medan sambon skakar på huvudet åt att jag ena stunden är helt okontaktbar och nästa kastar mej upp av ett litet gnägg :D

Jag ser mysiga ridvägar/stigar överallt. Golfbanor är bortkastad betesmark, vissa hinder på crossbanan är ypperliga terränghinder , gamla ladugårdar kan innehålla gamla hästprylar, titta sej omkring i andra stall/ridskolor är hysteriskt trevligt och rogivande, och för att se hur andra har det-intressant, jag läser allt jag kommer över, jag vill lära mej 'allt om allt' and so on, and so on...

Näpp, jag får aldrig nog.
Men jo, jag har ett ickehästigt liv också, funderar inte över häst dygnet runt...:D
 
Jag är nog nördig...har ju köpt gård för att ha mina hästar hemma, ser dom dagligen i hagen, rider i stort sett varje dag, tar in och månar om dom när insektstrycket är för högt och njuter av blotta åsynen. Allt genomsyras av mitt hästintresse, umgås inte med så mycket folk utanför hästeriet...o.s.v. Finns inte en chans att jag slutar ha häst...jag har varit nördig i 50 år...typ...
 
Är likadan jag också, nästan så det blir värre med tiden haha :o mina hästar är ständigt i mina tankar, skulle kunna sitta och bara titta på dem i hagen hela dagarna :p hästarna för mig är inte en hobby utan hela mitt liv kretsar kring dem och det är dem som gör allt värt, blir liksom alldeles varm bara jag tänker på dem. :love:
 
Tänk om man kunde få umgås med lika nördiga hela tiden! Man skulle ju aldrig få något gjort haha! :laugh:
 
När jag var ung (ca 10 år) så var jag en riktig hästnörd, hästar var det enda som passerade i min hjärna. Lekte häst och tillverkade egna bett som jag och min kompis hade i munnen med tillhörande tyglar, hoppandes över betongsuggor.

Idag tycker jag det är roligt med ridning och hästar, men jag har det som ett litet intresse rider någon dag i veckan och jag tycker att det är roligt när jag väl är där. Men för övrigt tänker jag inte så mycket på hästar, utan tycker intresset är roligt på låg nivå.
 
Ibland undrar jag om jag är lite störd....Stor del av dygnets timmar flimrar häst-tankar förbi i mitt huvud. Om jag cyklar får cykeln plötsligt göra lite dressyrövningar ( obs ! på ett diskret sätt, jag är ju ändå vuxen med alla vuxen- attribut till som barn, vovve, villa, Volvo... ) , ser jag en vall funderar jag på hur höets näringsvärden just där blir, går jag i skogen ser jag fina ridstigar osv osv. Men mest av allt tänker jag på min underbara lilla häst. Vad hon gör , om hon är nöjd och glad , om hon hittat något gott i hagen.Och hur mycket jag tycker om henne! Och förstås är min häst alltid, alltid den finaste bland alla andra hästar ( tänk att inte alla kan se det ! ; ) ) Trodde att hästbehovet skulle lugna sig lite när man ( äntligen ) fick egen. Men nej. Jag får aldrig nog ; ) Är som en 8-åring på ridskolan. Jag hoppas det finns fler lite rubbade...
Jag grubblar mycket över hur utrustningen skall matchas. Och att den skall sitta bra. Jag funderar dagligen på smarta lösningar till stallet. Sen brukar hänga mycket på buke. Här lär jag mig massor.
De tankar som rör Gasellen handlar mycket om ridning och körning. Rent praktiskt. Jag funderar sällan över hur hon mår, hon mår alltid bra:-)
 
Inte alls för stunden. Har ingen egen häst och har aldrig haft. Är medryttare i perioder när jag kan då jag mår bra av att pyssla med hästarna och den motionen det ger. Tänker nog börja rida lite privatlektioner på ridskolan när vi flyttat då jag fortfarande inte kan rida ordentligt.

Jag fastnar och nördar ner mig i perioder. Just nu är det mest cykling som gäller. (Hästsporten materialsport? Släng er i väggen.)

Men planer på häst i framtiden finns.
 
Jag är väldigt hästnördig. Tänker konstant på mina hästar, funderar på vad dem gör och tänker på när jag inte är där osv som du gör ts. Har även tagit det steget längre och det har typ vuxit fram röster hur jag tror dem skulle låta om dem kunde pratar med röster till och mig andra. Vilket är superkul men det är ngt håller vi oss för oss själva :rofl::angel::D:p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 250
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 634
Senast: Sleepwalker
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 195
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp