Bukefalos 28 år!

Hur håller man hjärnan ung?

Jag törs liksom inte fråga i partiet för tycker ju att jag borde kunna något. Jag borde liksom veta vad kommunfullmäktige är och vad de gör, men jag vet inte. (Har inte heller orkat googla det.)

Jag tycker det är skitsvårt att få kontakt med folk. Vet inte vad jag ska säga. Men när jag firade 50 år för ett tag sedan så bjöd jag med en från partiet som jag gillar. Det var inte enkelt det heller. Och vem ska jag fråga i biodlarföreningen om en fika? Jag har verkligen ingen aning.

Jag har ingen aning om hur man startar en studiecirkel eller hur man gör. Och hur ska jag ens kunna lära mig att svetsa om ingen visar mig hur man gör och ger mig tillgång till en svets? Jag kan se framför mig att jag köper en svets och lär mig från nätet, men hur man lär sig tillsammans med andra har jag ingen aning om.

Nej, jag sitter inte och åker 12 mil för att sitta och lyssna på någon som pratar om något sjukt ointressant i en timme, för att sen försöka prata med folk en halvtimme. Blir ju att jag sitter tyst om jag inte hittar någon som jag tycker är intressant. Och jag vill ju prata om sånt som intresserar mig.

Jag har förresten haft lite kontakt med ett par som jag gick utbildning med för ett par år sedan, men tycker det är svårt att ta kontakt.
Jag törs liksom inte fråga i partiet för tycker ju att jag borde kunna något.
Med den inställningen så kommer du ju bara få sitta där som ett frågetecken. En sak att inte våga, men att inte våga för att man tycker att man borde kunna är inte rimligt. Be om att få en introduktion efter ett möte. Känns orimligt med ett etablerat parti som inte har ordlistor, intro-videor, medlemskoordinator som kan svara på frågor eller något liknande. Men, det är ingen som kommer servera dig det om du inte frågar.

Jag tycker det är skitsvårt att få kontakt med folk. Vet inte vad jag ska säga.
Är det någon som vill följa med och ta en kopp kaffe? Vill någon ses och diskutera x eller y innan nästa möte? Brukar det arrangeras någon social träff utöver möten? Såna frågor passar ju på både föreningar och hos partiet. Exakt vem du ska fråga kan inte vi svara på, men med dessa öppna frågor behöver du ju inte fråga en enskild utan gruppen du sitter med.

Jag har ingen aning om hur man startar en studiecirkel eller hur man gör.
Du mejlar studieförbundet och säger "Hej, jag vill lära mig mer om skogsträdgårdar tillsammans med andra. Kan ni hjälpa mig att sätta ihop en studiecirkel?"

(...) men hur man lär sig tillsammans med andra har jag ingen aning om.
Det är inte ditt ansvar att veta hur ni ska lära er tillsammans, det är det studieförbundet är till för. Den ansvarige för cirkeln är mest ansvarig för att hålla ihop gruppen (typ meddela när ni ska ses) och fylla i närvaro.

Och jag vill ju prata om sånt som intresserar mig.
Då kommer det vara svårt att hitta någon att bli vän med, någonsin, om du bara är villig att prata om sådant som intresserar dig. Även om själva ämnet just exakt då inte passar dig, så får du ju ändå möjlighet att ställa någon av ovan nämnda frågor för att en ha en chans att kunna lära känna någon.
 
Jag törs liksom inte fråga i partiet för tycker ju att jag borde kunna något.
Med den inställningen så kommer du ju bara få sitta där som ett frågetecken. En sak att inte våga, men att inte våga för att man tycker att man borde kunna är inte rimligt. Be om att få en introduktion efter ett möte. Känns orimligt med ett etablerat parti som inte har ordlistor, intro-videor, medlemskoordinator som kan svara på frågor eller något liknande. Men, det är ingen som kommer servera dig det om du inte frågar.

Jag tycker det är skitsvårt att få kontakt med folk. Vet inte vad jag ska säga.
Är det någon som vill följa med och ta en kopp kaffe? Vill någon ses och diskutera x eller y innan nästa möte? Brukar det arrangeras någon social träff utöver möten? Såna frågor passar ju på både föreningar och hos partiet. Exakt vem du ska fråga kan inte vi svara på, men med dessa öppna frågor behöver du ju inte fråga en enskild utan gruppen du sitter med.

Jag har ingen aning om hur man startar en studiecirkel eller hur man gör.
Du mejlar studieförbundet och säger "Hej, jag vill lära mig mer om skogsträdgårdar tillsammans med andra. Kan ni hjälpa mig att sätta ihop en studiecirkel?"

(...) men hur man lär sig tillsammans med andra har jag ingen aning om.
Det är inte ditt ansvar att veta hur ni ska lära er tillsammans, det är det studieförbundet är till för. Den ansvarige för cirkeln är mest ansvarig för att hålla ihop gruppen (typ meddela när ni ska ses) och fylla i närvaro.

Och jag vill ju prata om sånt som intresserar mig.
Då kommer det vara svårt att hitta någon att bli vän med, någonsin, om du bara är villig att prata om sådant som intresserar dig. Även om själva ämnet just exakt då inte passar dig, så får du ju ändå möjlighet att ställa någon av ovan nämnda frågor för att en ha en chans att kunna lära känna någon.
Nej, tyvärr brukar det inte arrangeras något utöver möten i partiet och jag är inte med i övriga aktiviteter där partiet arbetar med olika saker. Och på biodlarföreningens träffar så är det ofta ett ämne som diskuteras, men tillställningarna är alltid väldigt lösa i kanterna.

Jag tänker att det måste finnas en lärare i en studiecirkel. Hur ska man annars kunna lära sig något? Och den läraren ska ju ha betalt. Jag fattar verkligen inte hur en studiecirkel fungerar om man inte har en lärare.

Jag är intresserad av rätt mycket, även sånt jag inte ägnar mig åt. Något av det jag är intresserad av borde ju andra också vara intresserade av. Helt hopplöst kan det ju inte vara?
 
@Wille Jag ser inte lärande som något som nödvändigtvis behöver vara organiserat eller knutet till en studiecirkel eller ett lärosäte. För min del drivs det av nyfikenhet. Men det står och faller lite med att det finns en vilja/ett driv att lära sig något.
 
Jag tänker att det måste finnas en lärare i en studiecirkel. Hur ska man annars kunna lära sig något? Och den läraren ska ju ha betalt. Jag fattar verkligen inte hur en studiecirkel fungerar om man inte har en lärare.
Kvällskurser (som också är i studiecirkelform) är avgiftsbelagd då studiecirkelledaren har ett arvode. Och nej, det måste inte finnas en lärare i en studiecirkel. Det som behövs är en studiecirkelledare som är "administrativt ansvarig", plus 2 deltagare. That's it. Där har du din studiecirkel. Studieförbundet kan förse er med studiematerial, med studieplaner osv osv. Har du verkligen aldrig lärt dig något av någon som inte är utbildad inom ämnet? Studiecirkeln bygger på att man lär av och med varandra. Hur har du tolkat stycket? Vad är din slutsats av varför blomman inte tog sig? Vad händer om vi sätter frö på fyra olika sätt, och vad kan vi lära oss av det?
Du behöver verkligen inte kunna exakt allting innan du vänder dig till studieförbundet. Dock är det verkligen okej att du säger att du inte vill. Men alla dina frågor kan du få svar på av ditt valda studieförbund. Det finns 9 stycken, välj ett!
 
@Wille Jag ser inte lärande som något som nödvändigtvis behöver vara organiserat eller knutet till en studiecirkel eller ett lärosäte. För min del drivs det av nyfikenhet. Men det står och faller lite med att det finns en vilja/ett driv att lära sig något.
Jag läser om sånt som intresserar mig, men tyvärr orkar jag inte hålla koncentrationen uppe så länge. Jag ställer också frågor, främst i grupper på fb, om saker jag undrar över.

Men sen orkar jag inte alltid sätta mig in i teori om olika saker som jag ändå skulle vilja lära mig. T.ex. svetsning och smide. Skulle vilja lära mig kampsport också och det kan man heller inte lära sig genom att bara läsa om det. Skulle gärna vilja lära mig att segla och att sjunga också.

Just nu sitter jag och pluggar till BE och jag orkar läsa max 4 sidor i taget (d.v.s. två siduppslag). När jag jobbade så orkade jag inte plugga alls. Så jag har fått börja om med pluggandet nu.
 
Jag tänker att det måste finnas en lärare i en studiecirkel. Hur ska man annars kunna lära sig något? Och den läraren ska ju ha betalt.

Så är det oftast ja, iaf häromkring.

Har själv hållit i studiecirklar som "ledare/lärare" tidigare och har svårt att se att något studiefrämjande låter folk hålla kurser utan att någon öht leder dem/har ansvar. De som anmäler sig och betalar pengar förväntar sig dessutom att den som håller kursen har något mer än basic kunskap i ämnet.

Vill man bara träffas ett gäng och surra/ta reda på mer om något specifikt ämne behöver man inte studiefrämjandet, det kan man ju göra gratis var som helst.

Dock behöver man inte gå studiecirklar för att lära sig saker, men oavsett vilken väg man tar för lärande/hjärnaktivering så är det lite A&O att man är intresserad/nyfiken och engagerad. Annars ger det ju inget.
 
Senast ändrad:
Kvällskurser (som också är i studiecirkelform) är avgiftsbelagd då studiecirkelledaren har ett arvode. Och nej, det måste inte finnas en lärare i en studiecirkel. Det som behövs är en studiecirkelledare som är "administrativt ansvarig", plus 2 deltagare. That's it. Där har du din studiecirkel. Studieförbundet kan förse er med studiematerial, med studieplaner osv osv. Har du verkligen aldrig lärt dig något av någon som inte är utbildad inom ämnet? Studiecirkeln bygger på att man lär av och med varandra. Hur har du tolkat stycket? Vad är din slutsats av varför blomman inte tog sig? Vad händer om vi sätter frö på fyra olika sätt, och vad kan vi lära oss av det?
Du behöver verkligen inte kunna exakt allting innan du vänder dig till studieförbundet. Dock är det verkligen okej att du säger att du inte vill. Men alla dina frågor kan du få svar på av ditt valda studieförbund. Det finns 9 stycken, välj ett!
Jag har alltid lärt mig av en lärare när jag gått en studiecirkel. Så hur man lär sig utan lärare begriper jag inte. Tror jag hellre sitter på nätet och lär mig t.ex. att svetsa, än att försöka göra det med några andra som är lika okunniga som jag. Det skulle ta för mycket energi. Och för att lära sig svetsa så måste man faktiskt också ha tillgång till en svets och material att svetsa ihop.
 
Jag har alltid lärt mig av en lärare när jag gått en studiecirkel. Så hur man lär sig utan lärare begriper jag inte. Tror jag hellre sitter på nätet och lär mig t.ex. att svetsa, än att försöka göra det med några andra som är lika okunniga som jag. Det skulle ta för mycket energi. Och för att lära sig svetsa så måste man faktiskt också ha tillgång till en svets och material att svetsa ihop.

Jag tycker ofta att du fokuserar på de problem som uppstår. Vänd på det- finns det något du skulle kunna lära dig, där du tycker att det vore praktiskt genomförbart? Jag började måla genom att prova mig fram och utmana mig själv med övningar som jag tänkte kanske kunde vara utvecklande. Har hört att många testar tutorials på typ youtube om de ska lära sig ngt nytt, det kanske kan vara något? Då krävs det ju bara en internetuppkoppling (vilket du ju verkar ha :) )
 
Så är det oftast ja, iaf häromkring.

Har själv hållit i studiecirklar som "ledare/lärare" tidigare och har svårt att att att något studiefrämjande låter folk hålla kurser utan att någon öht leder dem/har ansvar. De som anmäler sig och betalar pengar förväntar sig dessutom att den som håller kursen har något mer än basic kunskap i ämnet.

Vill man bara träffas ett gäng och surra/ta reda på mer om något specifikt ämne behöver man inte studiefrämjandet, det kan man ju göra gratis var som helst.

Dock behöver man inte gå studiecirklar för att lära sig saker, men oavsett vilken väg man tar flr öärande/hjärnaktivering så är det lite A&O att man är intresserad/nyfiken och engagerad. Annars ger det ju inget.

Som anställd på studieförbund vill jag räta ut ett par saker;

- de vanligaste cirklarna vi har är så kallade "kamratcirklar", dvs där ingen alltså har någon form av lärarroll. Man är en grupp som vill lära sig något, helt enkelt.

- det finns absolut fördelar med att ändå göra en cirkel genom studieförbund, eftersom dessa har tillgång till lokal, kan hjälpa till med eventuellt material, hur man ska lägga upp lärandet etc. Det är ju inget som kostar. Cirklarna lånar våra lokaler gratis och vi hjälper även till med en del material efter behov och förmåga.
 
@Wille Häromkring är det oftast Vuxenskolan som håller studiecirklar i t ex smide, motorsågskort etc. Du kan ju höra av dig dit och efterfråga svetskurs.
 
Okej! Känner att jag behöver förtydliga lite kring studiecirkel som form.

En studiecirkel kan drivas på två sätt; som fri grupp eller (förenklat sätt) i studieförbundets regi. I det sistnämnda så faller alltså de kvällskurser/studiecirklar som ni refererar till in. Dessa är avgiftsbelagda eftersom studiecirkelledaren får betalt. Studieförbundet har anställt och kvalitetssäkrat dessa. Dock är det fortfarande en studiecirkel och deltagarna måste ha möjlighet att få påverka innehåll och upplägg. En språkkurs kan ha en lektionsplanering men om gruppen vill fokusera på grammatik istället för uttal, ja då blir det mer fokus på grammatik.

Det första alternativet är också en studiecirkel. Skillnaden här är dock att den inte drivs av en person som får ett arvode, utan det kan vara ett gäng kompisar som vill ha en bokcirkel, vill lära sig mer om odling, väva... Fantasin sätter gränser.

Så ja; en studiecirkel kan vara avgiftsbelagd för att en studiecirkelledare får arvode, men nej, det behöver inte alltid vara så.

(MVH, anställd på studieförbund)
 
Som anställd på studieförbund vill jag räta ut ett par saker;

- de vanligaste cirklarna vi har är så kallade "kamratcirklar", dvs där ingen alltså har någon form av lärarroll. Man är en grupp som vill lära sig något, helt enkelt.

- det finns absolut fördelar med att ändå göra en cirkel genom studieförbund, eftersom dessa har tillgång till lokal, kan hjälpa till med eventuellt material, hur man ska lägga upp lärandet etc. Det är ju inget som kostar. Cirklarna lånar våra lokaler gratis och vi hjälper även till med en del material efter behov och förmåga.
Haha, oj, såg inte att du också svarat. Men så bra att du också går in och förklarar lite mer kortfattat än jag. Har en tendens att dra iväg lite i mina förklaringar :D
 
Jag tycker ofta att du fokuserar på de problem som uppstår. Vänd på det- finns det något du skulle kunna lära dig, där du tycker att det vore praktiskt genomförbart? Jag började måla genom att prova mig fram och utmana mig själv med övningar som jag tänkte kanske kunde vara utvecklande. Har hört att många testar tutorials på typ youtube om de ska lära sig ngt nytt, det kanske kan vara något? Då krävs det ju bara en internetuppkoppling (vilket du ju verkar ha :) )
Nej. Inget. Och jag har inte koncentrationsförmåga att orka se på en hel film på YouTube. Kanske om den är 3 minuter lång. Är den tio minuter så är det för mycket. Men jag kommer fortfarande inte lära mig varken svetsning, smide eller något annat om jag inte har material och utrustning.

Och rent generellt har jag svårt att orka med något alls egentligen. Jag har ju ett byggprojekt som jag påbörjat men som jag inte kommer vidare med. Främst för att det är vinter. Men jag kommer inte till skott med mycket annat heller. Måste ha en tid att passa och folk som möter upp.

Som anställd på studieförbund vill jag räta ut ett par saker;

- de vanligaste cirklarna vi har är så kallade "kamratcirklar", dvs där ingen alltså har någon form av lärarroll. Man är en grupp som vill lära sig något, helt enkelt.

- det finns absolut fördelar med att ändå göra en cirkel genom studieförbund, eftersom dessa har tillgång till lokal, kan hjälpa till med eventuellt material, hur man ska lägga upp lärandet etc. Det är ju inget som kostar. Cirklarna lånar våra lokaler gratis och vi hjälper även till med en del material efter behov och förmåga.
Tror inte sån där kamratcirkel passar mig. Jag vill ha en lärare.

@Wille Häromkring är det oftast Vuxenskolan som håller studiecirklar i t ex smide, motorsågskort etc. Du kan ju höra av dig dit och efterfråga svetskurs.
Och tyvärr faller det på att jag inte har råd. Har liksom inga pengar.

Förra året var jag anmäld till en kurs i motorsågning, men läraren pratade bara om skador och olyckor så jag fick åka hem. Klarade inte av det.
 
Jo, kanske. Tänker att hjärnan kanske också är överbelastad av problemlösning. Jag tänker och planerar precis exakt hela tiden.
Garanterat! Man har ju inte hur mycket hjärnkapacitet som helst. Om hjärnan är upptagen med att tänka på en massa saker så finns det inte mkt utrymme kvar till annat.
 
Jag tror genom intellektuella och utmanande samtal. Att diskutera och ha ett dynamiskt "ge och ta"- samtal med personer som ger en intellektuell stimulans, i ett socialt sammanhang.
Jag tror också mycket på bildning, att lära sig nya saker och utmana sig på det sättet genom ny kunskap.
Det tror jag också.
Visserligen har jag en god vän med vilken jag diskuterar många olika områden, men har tänkt försöka lära känna nya människor och få nya områden att diskutera.
Känns dock som att jag börjar lite från noll, då jag inte känner så många (framförallt daglediga) människor i min närhet. Att ha jobbat i annan stad i nästan 18 år underlättar inte.
 
Nej, jag sitter inte och åker 12 mil för att sitta och lyssna på någon som pratar om något sjukt ointressant i en timme, för att sen försöka prata med folk en halvtimme. Blir ju att jag sitter tyst om jag inte hittar någon som jag tycker är intressant. Och jag vill ju prata om sånt som intresserar mig.
Att intressera sig för andra människor och deras intressen, även om det är sådant som inte ligger högst upp på ens önskelista själv, är ju en grundläggande del i att träffa och lära känna nya människor.
Du skriver ofta att du känner dig ensam och har svårt att veta hur du skall ta kontakt. De allra flesta människor uppskattar någon som visar intresse, nyfikenhet och vilja att lyssna. Även om det är något som är nytt för dig? Du kan ju dessutom inte veta säkert att allt är ointressant innan du fått lite mer info☺️.
Kanske kan du hitta nya intressen (eller iallafall nya bekanta som du då eventuellt kan dela dina intressen med även om det är nytt för dem).
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 335
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Krummi
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp