Bukefalos 28 år!

Hur hanterar man en "jättesnäll" människa

Jag är exakt som du beskriver, förstår du inte det? Mina vänner hade lika gärna kunnat sätta en stubbe på min plats för jag bidrog med lika mycket ungefär.

Åt inte någon annan så åt inte jag heller, frågade någon om jag ville ut och gå så sa jag ja om den ville så kunde jag följa med etc.

Det är inget fel på sådana personer, vissa tar det otroligt lång tid för. Respektera dom istället och inkludera dom så dom så småningom känner sig säkra nog att ta mer plats och vågar prata.
Följsam med andra ord :)
 
Det handlar väldigt mycket om i vilken grupp man hamnar, precis som med en häst passar man bättre och sämre ihop med vissa människor, så är det bara och det skulle vara en väldigt tråkig värld om alla var lika.
Du menar att det är fel att någon kan ha problem med sociala koder, man har bara hamnat i fel grupp?
 
Jag känner igen mig litegrann i att bli irriterad på personer som inte säger vad dom tycker.

För mig handlar det om att jag då känner mig så bufflig, högljudd, som att jag tar för mycket plats och allmänt obekväm. Det är alltså snarare jag som har ett problem än personen som är tyst och blyg.
 
Del ett tänker jag inte svara på du får läsa vidare.
Del två vet jag eftersom andra i gruppen känner personen bättre och nej hon har inga vänner utan är väldigt väldigt ensam.

På det du beskriver verkar det vara en väldigt ensam person som är dålig på sociala koder. Min spontana reaktion på att umgås med den människan skulle vara att jag tycker synd om den och att funderar på om jag kan göra något för att stärka den.
Det innebär det inte att jag skulle anstränga mig för att bli bästis med människan eller lära hen hur man ska umgås för så bra människa är jag inte men jag skulle önska att jag var det.
 
Men, @Shaggy ,
Om inte klassiska knep som att se situationen med nyfikenhet, "fintolka" eller fokusera på att hålla dina egna ramar tydliga funkar för dig kanske du faktiskt ska prata med någon som kan hjälpa dig hitta bättre redskap?
Det fungerar att ta hjälp med att hantera situationen att bli lurad och sådana som tränger sig på också.
Jag tog hjälp för att kunna hantera problematiken så att jag kunde reda ut situationen och bli av med den.
Genom att kontrollera mig själv så lyckades jag styra upp det hela så att det gick över.
 
Jag tycker det är fascinerande hur många som läst in sig själva i den här personen som Shaggy beskriver. Hen har sagt att personen försöker sköta andras känslor och ska vara alla till lags. "Snällheten" verkar ha drivits till sin yttersta spets. En blyg, försynt eller socialt awkward människa försöker väl inte sköta andras känslor? Om ni gör det så borde ni nog också följa rådet att se över er själva. Det är för mig märkligt hur man direkt väljer att knyta det till sig själv och antyda att Shaggy måste vara en hemsk människa. Kanske båda lägrena behöver rannsaka sig själva och bli lite tydligare i kommunikationen?
Hur "sköter man" någons känslor?
 
Hur "sköter man" någons känslor?
Det får du nog fråga Shaggy, hur det har yttrat sig. För mig tolkar jag det som att man har ett kontrollbehov - alla måste vara nöjda, alla måste tycka om en, ingen får må dåligt - man försöker sköta hur andra ska känna helt enkelt.
 
Alltså det är många personer här som verkar ta åt sig.
Jag vill då ställa en fråga till dig. Om du umgås i ett sällskap ett tiotal gånger, iofs med lite olika personer men i grunden samma, har du då inte visat mer av dig själv än vad som syns på ett porträttfoto med namnskylt. Det här handlar inte om blyg, om att vara privat eller om att inte vilja ta diskussioner. Jag kan köpa alla dessa tre eftersom jag gärna uppträder så också i okända sällskap där jag inte känner mig helt bekväm.
Vi pratar här om att man skulle kunna ha en docka sittandes vid bordet som lite slumpartat kläcker ur sig tillintetsägande fraser. Hade dessa fraser försvunnit hade man lika gärna kunnat ha en stubbe vid bordet.
Nej jag är helt övertygad om att du ger fler signaler än en stubbe och det gäller alla här.
Men jag förstår inte varför man ska störa sig på någon man tycker lika gärna kunde vara en stubbe? Det verkar ju inte vara någon som varken provocerar eller tillför så mycket till samtalet, så varför inte bara ignorera på ett trevlig sätt? Dvs vara likadan tillbaka men lägga mer tid på de andra närvarande?
 
Nej, det här var din fråga:

Varpå jag svarade till min bästa förmåga. "Sköter" inte "tar över", det betyder olika saker när man sätter det i meningen.
Men då ändrar jag det då till att jag inte tycker det du skrev låter som någon som "sköter" någons känslor.
 
Det blir ju extremt svårt att ge några konkreta tips när alla tolkar beskrivningen av denna diffusa person så olika.
En del har erfarenhet av "snälla" (elaka) människor, tänker att denna kan vara en sån och ger råd därefter.
Andra ser beskrivningar av sig själv och mår väldigt dåligt av att någon blir så oerhört provocerad av hur de är och fungerar.
Andra ser en blyg/tafatt/osäker person som inte verkar göra nåt väsen av sig och förstår då inte varför det är så provocerande.

Vad är det egentligen för typ av person? Jag förstår faktiskt inte och då är det ju omöjligt att ge några råd. Det är så få konkreta exempel som getts av situationer och... i ärlighetens namn ser jag inte ens vad som är det stora problemet i dessa situationer så som de beskrivits.

Om jag var iväg med en grupp på en aktivitet och en i sällskapet blev sjuk så skulle ju alla behöva stanna upp och fundera hur dagen ska fortsätta. Skickar man hem personen själv (klarar hen verkligen sig själv?), går nån hem med personen (vem i så fall?), avbryter man hela aktiviteten för att det bara känns oroligt nu när nån är sjuk? Om då en person (skitsamma om det är ett syskon eller inte) tar på sig ansvaret för den sjuke, ser till att denne kommer hem och alla andra med gott samvete kan fortsätta sin gruppaktivitet... ja då skulle jag också tacka det personen. Tack för att du klev fram och löste situationen och tog hand om gruppmedlemmen!

Det där med att hon gick iväg för att ta mer mat men stannade är väl lite... udda? Vad sade du när hon sa att hon skulle gå? Kunde hon ha fått intrycket att du skulle hänga på? Eller så kanske hon bara är lite "lost" men då spelar det väl ingen roll? Bara säga "väntar du på mig? Jag ska inte ha mer så du kan gå, jag sitter kvar här" eller vadsom.

Det som blir kvar är väl formuleringen "försöker ta på sig att sköta allas känslor och förhindra konflikter" men den går ju inte riktigt ihop med något annat som beskrivits? Att personen bara flyter med när det kommer till förslag på aktivitet och mat/dryck samt sitter som en docka/stubbe vid bordet? Är det nåt kontrollerande skulle väl personen hoppa emellan och stoppa/styra när det blir nån form av diskussion? Såna har jag varit med om. Så fort det blir prat om nåt "obekvämt" så dyker personen in och vill avstyra och prata om lättsamma saker som... väder. För typ allt i världen är "obekvämt". Det räcker att två personer är oense om huruvida en film är bra eller inte och gärna vill diskutera och se den andres perspektiv, nejnej då ska personen alltid in och säga "jamen då kan ni väl enas om att ni är oense och så släpper vi det!!!"
Där kan vi prata frustrerande människa!
Är hon en sådan eller vad är det som skaver så mycket att du vill explodera?
Det är mycket lättare att ge råd som kan funka om det blir mer tydligt exakt vad problemet är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 340
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 964
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 693
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp