Hur hanterar man en "jättesnäll" människa

Jag menar att folk kan ha problem med sociala koder, inte att just den här har det, men du hävdar att "sociala koder" är fejk?
"Sociala koder" kan ju vara vad som helst, det säger liksom ingenting om man inte preciserar vad det gäller. Artikeln i DN är låst så jag kunde bara läsa inledningen men som jag förstod så tycker hennes kompisar att hon pratar för mycket på tåget, kanske vill de ha lugn och ro och tyst för att kunna koppla av och då är det väl bara att säga till om det? Andra vill prata så det är olika, . eller så har hon som pratar bara svårt att koppla av sjäv, vem vet.
 
Åh... det där med att öppna en kommunikation med en sådan person en nog vara försiktig med. Jag gjorde det vid ett tillfälle och jädrar vilket drama det blev (inkl en rejäl offerkofta och allra värsta fultolkning av vad jag sa). Drama är drygt så jag hoppar gärna över det.
Ja, kommunikation i ett sådant fall kan slå ganska fel. Man får verkligen tänka över hur man kommunicerar och ändå så kan det slå väldigt fel.
 
"Sociala koder" kan ju vara vad som helst, det säger liksom ingenting om man inte preciserar vad det gäller. Artikeln i DN är låst så jag kunde bara läsa inledningen men som jag förstod så tycker hennes kompisar att hon pratar för mycket på tåget, kanske vill de ha lugn och ro och tyst för att kunna koppla av och då är det väl bara att säga till om det? Andra vill prata så det är olika, . eller så har hon som pratar bara svårt att koppla av sjäv, vem vet.
Vet du inte vad sociala koder är eftersom du använder citationstecken? Tror du att sociala koder är påhittat? :confused:

Nej, artikeln handlar inte om några kompisar som åker tåg och det är inte vad det handlar om, utan att om någon inte kan de sociala koderna och att istället för att reta upp sig på det så förklarar man vad och varför någon stör sig.
 
Jag svarade dig med en tolkning, som du sen inte tyckte beskrev uttrycket. Så då undrar jag hur du tolkar uttrycket? Om du "vet vad uttrycket innebär" var inte frågan.
Men jag vet inte vad det är för uttryck, därav frågan. Jag kan inte tolka någonting jag inte vet vad det betyder, kan ju inte sitta och hitta på något som passar mig bara.
 
Du menar att det är fel att någon kan ha problem med sociala koder, man har bara hamnat i fel grupp?
Även personer utan sociala svårigheter passar ju mer eller mindre med olika sällskap.
Tycker det är ett icke problem tycker man inte om någon som är "jättesnäll" nej men prata och umgås mer med resten u sällskapet då man inte kan klicka med alla.
 
Vet du inte vad sociala koder är eftersom du använder citationstecken? Tror du att sociala koder är påhittat? :confused:

Nej, artikeln handlar inte om några kompisar som åker tåg och det är inte vad det handlar om, utan att om någon inte kan de sociala koderna och att istället för att reta upp sig på det så förklarar man vad och varför någon stör sig.
Sociala koder är också olika beroende på vilket sällskap man är i.
 
Jag har ingen aning för jag vet inget alls om henne eftersom hon inte ger annan respons än "jag gör som ni gör", "jag tar det ni tar" osv. För mig känns det som om hon inte finns utan bara existerar. För att dra en hästanalog, tänk den där totalt ointressanta opersonlige ridskolevalacken som ingen minns för att han är så tråkig men som alla osäkra småtjejer älskar eftersom han just inte finns annat än som en snäll varm häst.
Är det detta som gör dig så provocerad?
 
Som sagt, jag kan inte tolka någonting jag inte vet vad det betyder. Kan inte sitta och hitta på egna varianter, jag har aldrig hört det uttrycket förut.
Då undrar jag nog varför du svarade Shaggys första inlägg som just använder dom orden till att börja med, om du inte förstod innebörden av orden och inte vill "hitta på egna varianter". För tolkat situationen har du gjort och skrivit inlägg därefter precis som alla andra.
 
Då undrar jag nog varför du svarade Shaggys första inlägg som just använder dom orden till att börja med, om du inte förstod innebörden av orden och inte vill "hitta på egna varianter". För tolkat situationen har du gjort och skrivit inlägg därefter precis som alla andra.
Men va? har du ens läst det jag skrev i början?
 
Även personer utan sociala svårigheter passar ju mer eller mindre med olika sällskap.
Tycker det är ett icke problem tycker man inte om någon som är "jättesnäll" nej men prata och umgås mer med resten u sällskapet då man inte kan klicka med alla.
Fast här är det tydligen "sociala koder" och då undrar jag om @vilde tycker att det är fejk med sociala koder eftersom det används citationstecken. Jag pratar nu inte om det här fallet utan generellt.

Det finns i mina ögon inget som är "sociala koder" och för övrigt så tror jag nog @vilde klarar av att svara själv utan att du ska göra dig till tolk för vad som avses.
 
På det du beskriver verkar det vara en väldigt ensam person som är dålig på sociala koder. Min spontana reaktion på att umgås med den människan skulle vara att jag tycker synd om den och att funderar på om jag kan göra något för att stärka den.
Det innebär det inte att jag skulle anstränga mig för att bli bästis med människan eller lära hen hur man ska umgås för så bra människa är jag inte men jag skulle önska att jag var det.
Det här är helt klart en del av problemet. Jag orkar inte med en person som inte finns samtidigt tycker jag synd om henne och skulle vilja hjälpa henne vilket skapar en kraftig känslokonflikt. Det ska jag tänka på nästa gång vi ses.
 
Det här var en lysande beskrivning på hur jag upplever människan "ogreppbar genomskinlig blobb". Det fick mig att skratta åt eländet. Det där med att smeta på mer av det sociala smörjmedlet är också väldigt nära sanningen.
Dagen gick väl okej men jag kände hela tiden att jag halkade runt på en slak lina. Riktigt jobbigt blev det när vi satt och åt och alla andra gått iväg och hämtat mer mat och hon reser sig och ger någon kommentar om att också hämta mat och sedan blir stående gloendes på mig, 2 m från bordet. Det var sjukt creepy. Tillslut kom jag fram till att hon nog inte ville lämna mig ensam för att jag inte skulle bli övergiven så jag muttrade något om att hon borde skynda sig innan maten tog slut, tack och lov gick hon då.

Det där skulle jag inte beskriva som snällt. Snarare en person som har bristande social kompetens av nån anledning. Social klumpighet.

Vissa människor är helt enkelt socialt klumpiga. Vissa pratar mycket, andra lite. Vissa är elaka och plumpa och andra vågar inte ens be om mjölk till kaffet.

När jag märker att någon är socialt klumpig så anpassar jag mig. Hur beror på hur personens sociala klumpighet yttrar sig och övriga sällskapet och omständigheterna.

I TS fall hade jag nog försökt nå fram men gett upp om jag inte fick nån respons. De som är plumpa och otrevliga hade jag undvikit helt. De får vara det mot nån annan än mig.
 
Det där skulle jag inte beskriva som snällt. Snarare en person som har bristande social kompetens av nån anledning. Social klumpighet.

Vissa människor är helt enkelt socialt klumpiga. Vissa pratar mycket, andra lite. Vissa är elaka och plumpa och andra vågar inte ens be om mjölk till kaffet.

När jag märker att någon är socialt klumpig så anpassar jag mig. Hur beror på hur personens sociala klumpighet yttrar sig och övriga sällskapet och omständigheterna.

I TS fall hade jag nog försökt nå fram men gett upp om jag inte fick nån respons. De som är plumpa och otrevliga hade jag undvikit helt. De får vara det mot nån annan än mig.
Eller så har personen småbarn hemma och är helt slut i huvudet eller vad sjutton som helst :)
 
Det här är helt klart en del av problemet. Jag orkar inte med en person som inte finns samtidigt tycker jag synd om henne och skulle vilja hjälpa henne vilket skapar en kraftig känslokonflikt. Det ska jag tänka på nästa gång vi ses.
Vill personen ha din hjälp och är det synd om personen på riktigt om inte du tar dig an den?
Jag vet själv hur olika jag kan vara i olika sällskap vissa sällskap blir jag alldeles stel i och andra sällskap kan jag babbla fritt med direkt.

Personkemi.
 
Nu blir det ju bara tolkningar eftersom vi inte träffat personen. Men - jag gör tolkningen att det är en person som kanske blir osäker på hur den ska tolka ditt- TS beteende. Dvs ofta märker man ju om någon stör sig på ens beteende. Även om personen ifråga inte menar något illa. Och då tror jag det är lätt att man tänker att man ska ta ännu mindre plats för att undvika att folk stör sig på en och så blir man osäker och rädd för att göra eller säga något fel. Att göra sig själv mindre, inte ha några åsikter, anpassa sig och ofta säga tack tror jag är såna strategier som folk kan använda om de är osäkra eller känner sig obekväma i en situation.

Jag tänker att det lika gärna hade kunnat vara en tråd från hennes håll...Där hon skriver om hur jobbigt det är med någon som stör sig på en men man förstår inte varför .:D :rofl:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 249
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 134
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 650
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp