Hur hårt kan man rida en häst?

M

marialoovely

Jag har mest ridit på ridskola där hästarna går lektion efter lektion och rids enligt vad jag anser ganska hårt. Nu har jag blivit medryttare på en häst som mestadels rids i skog och natur. Ägaren har dock för avsikt att hålla igång dressyren och utvecklas mer. Hur mycket och hur länge är det normalt att arbeta med hästen i paddocken? Hästen har bra kondition och verkar ha hur mycket energi som helst! Hon är inte skodd och underlaget i paddocken är ganska mjukt (sand), har det någon betydelse?
 
Hur länge man kan rida en häst i en paddock beror på vad man gör. Sen beror det på i vilken form hästen är i, hur bra kondition den har osv.
Sen tror jag att de flesta ridskolehästar mår rätt bra, varför skulle de må dåligt, varför är det inte bra att dem får gå 3 lektioner om dagen, på vilket sätt ser dem ut att må dåligt, vad är det som är så bra hos privatägda hästar som inte ridskolehästarna har möjlighet till ?
Hästar som är vilda rör sig i genomsnitt 16 timmar om dygnet så varför skulle hästarna må dåligt av att få gå 3 lektioner på en ridskola, vad jag förstått så rider inte eleverna på GP nivå så det kan inte vara så krävande lektioner beroende på vilken form hästen är i. Hur tycker du att man rider en häst hårt? Jag ksulle inte vilja påstå att det är många privathästar som inte rids hårt men ibland är det ju tvärt om så vissa privathästar får för lite motion och börjar gnaga på boxväggar osv.
Nu säger jag inte att alla ridskolor är bra, har varit med om riktigt hemska såna kan jag bara tala om :crazy:
 
Hur hårt kan man rida en häst?

- Det låter lite som du du strävar att vara precis innan för gränsen (om ni förstår vad jag menar).
Är din fråga hur länge du kan rida hästen i ett vanligt dressyrpass så beror ju det förståss på hästens kondition, ork och också vad ni gör förnåt.
Men för mej varar ett vanligt dressyrpass i runt 40-60min, funkar det man gör bra kanske man kan korta ner lite å nöja sig med det istället för att kräva mer, och funkar det inte så bra kan man få öva lite längre ;)
men som sagt förstår ja inte riktigt frågan :crazy:
 
finns ridskolehästar som inte har det så roligt.. 3 lektioner per dag är lyx för dem.
vet hästar som går 5 pass på rad, plus ett till efter lite vila...

sorligt..
 
Det beror ju HELT på vad det är för häst/ålder/kondition.

Kollar du på travhästarna så ser man ju att det inte är en timmer skritt i skogen som byggt upp deras fart och uthållighet. :) Vissa hästar klarar av att ridas flera mil om dagen i olika tempon. Som islandshästen.

Det du ska fundera över ang ridskolehästar är nog inte hur utslitna dom blir av ridningen. Utan hur utslitna dom blir av att aldrig få miljö ombyten och bara se ridhuset varje dag. :crazy:

Hur länge du kan rida i padocken beror ju på hur hårt du rider, endel nöjer sig med 40 minuters träning (plus värmning och avskritt.) andra tränar längre. det beror ju på vad hästen orkar. Och det märker man ju om inte annat när hästen börjar tappa intresset. då vill den sluta. :)
 
DEt bästa är väl när man lär sig sluta INNAN hästen känns trött och tappar intresset, dvs sluta när det går som bäst, men det är inte alltid så lätt, speciellt inte på ny häst.

DEt vanligaste är nog att folk rider kring en timme beroende på hur krävande arbetet är.
 
Vad är dom här islandshästarna gjorda av som tål så mycket?
 
5 PASS??!!! Vad är det för hemsk ridskola du har varit och besökt? Hästarna på vår ridskola går MAX 3 pass per dag och då är det INTE 3 pass på raken om det är någorlunda duktiga ryttare (som rider i form och galopperar - ja du fattar).
Ponnyerna kan gå 5 pass på lördagar, men då är det 25 min skritt med nybörjarbarnen... Lite skillnad.
Det kan ju ha att göra med att vi har rätt många hästar på vår ridskola och är max 8 stycken i grupperna.
5 pass tycker jag låter ohumant (läs: ohästmant) oavsett hur mycket havre de får. En del av våra hästar svettas redan efter två pass för att det har varit avancerade ryttare. Inte fan ska de gå mer då!!
Usch, vad hemskt.
 
På "min" ridskola där jag rider går hästarna säkert 4-5 pass per dag.. men där jag sköter & rider pållarna så driver de en liten ridskoleverksamhet och där är det max 5 i varje grupp och varje häst går max 2 lektioner per dag. :bow:
 
De är snälla intill dumhet och protesterar inte :angel:

Annars är det väl inte direkt antalet timmar per dag man bör se till utan hur arbetet är upplagt, hästarnas kondition och vad för typ av arbete det rör sig om. En timmes hårdräning är säkert jobbigare än att lulla omkring i skritt i några timmar med nybörjare. Om en häst får jobba extra hårt under en period är det också viktigt att får en ordentlig viloperiod. Hästar är gjorda för rörelse och i villt tillstånd så rör de sig långa sträckor dagligen.
 
dom tål det inte,hur ofta ser man en lugn o avslappnad isläning??
dom knäcker ryggen på dom när dom drar upp huvudet på dom.
har ni ngnsin sett en vildhäst med underhals??
 
jo du ska inte nämna något namn på ridskolan men den ligger norr om sthlm.... :smirk:

Hästarna brukar gå max tre pass på den ridskolan, vilket jag tycker räcker...
Ponnyerna går 5 45-minuterspass, ALLTID med inspänning.
sedan går de 1 entimmes pass utan inspänning, och det passet jag såg satt alla ryttare och sågade ner hästarna på tygeln. (hästarna som för övrigt bara knäpper av i nacken)..

Visst, inte alla ponnyer där går sex pass. I genomsnitt går dom kanske 4 per dag. Tror det är 4-5 ponnyer som går sex pass, de nya ponnyerna går max tre.
Jag kan säga att hästarna är inte så långvariga på ridskolan..

Det är sjukt! :mad:

Jag undrar bara om det finns någon regel på hur många pass hästarna på en ridskola får gå per dag?

Detta är en ridskola som funnits i många år och varit väldigt bra förut. Den blev till och med utsedd till årets ridskola ett år.
 
:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: näää. fy.
Blir så arg. Å folk rider där å stödjer ridskolan me pengar. hmpf :mad:
 
Jag vet inte vad jag ska säga..dom verkar inte fatta att hästnarna går så mycket...
även fasst det står uppskrivet på en whiteboard-tavla, ungefär såhär:

-------15.00 16.00 17.00 18.00 19.00 20.00
Truls: Eva Emma Lotta Josefin Sara Lina
 
Självklart ska man sluta innan hästen blir trött och tappar intresset. Men som du sa är det svårt på en ny häst.
Jag brukar bara rida korta vändor i badocken, för att sedan rida ut på en kortare vända. då får hästen titta på annat och inte bara springa runt i en liten badock, då tröttnar dom inte lika snabbt.
 
Ja, på island använder dom väl hästar i huvudsak när dom ska ta sig någonstanns ute i vildmarken. Det är ju rätt logiskt att man inte ska rusa på i flera mil med en häst i högt tempo, men den bild och utbildning jag fått av islandshäst så klarar dom i regel mycket mer än en vanlig ridhäst. Det är ju trotts allt en häst som har formats av århundraden på island, och klimatet där är ju knappt det snällaste. dom klarar ju mer helt enkelt. Har vart på ridsafari på islandshäst och då reds det hela dagarna i 4 dagar, det var inte bara en timmes ridning om dagen där inte. och hästarna verkade trivas bra med att få luffsa runt på det viset.
 
Tycker inte att ett normalt ridpass är över en timme långt. Det vet man väl själv att det är svårt att ha koncentrationen på topp så lång tid själv. Ett dressyrpass där allt klaffar kan mycket väl avslutas efter 20 min arbete om allt klaffar. Varför nöta ut häststackaren? En skogpromenad däremot får gärna ta både två och tre timmar för mig och pållan.

Jag rekommenderar inte att rida dressyr i två, två och en halv timme! (Om det nu var det du var inne på.) En häst i god kondition som man vill arbeta hårdare mår bäst om man delar upp passen till två tillfällen per dag. Men då måste den som sagt ha god kondition om man rider lika hårt morgon som kväll.
Ridskolehästar är ju i en annan kategori och jag skulle aldrig drömma om att låta min häst gå så som många av dessa hästar gör.
 
Självklart varierar det från häst till häst och vad ridpasset innehåller. Ska delge dig två exempel:
* Min instruktör hjälper till att rida en häst i dressyr. När den hästen är i "toppkondis/form" rider hon fram i ~45 min och sen aktivt i ~40 min, trappar ner i ~30 min. Då ingår framskritt/avskritt. Sen beror det lite på dagsformen oxå.
* En tävlingssponny jag red för många år sen reds två pass/dag sammanlagt ~3-3,5 ibland 4 timmars ridning/dag. Då var ponnyn i full tävlingskondition och tävlade upp till MSV-fältt/hoppning/dressyr. Ofta reds hästen ett konditionspass på förmiddagen och sen ett hopp/dressyrpass på kvällen. Den hästen var omöjlig att få trött. :D

Så när vi rider 1 timme skogen i alla tre gångarter är det mer fråga om promenadridning än träning ofta. Men som sagt, hur hårt och hur mycket man rider sin häst beror ju på så mycket.

//Alice
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 969
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 356
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 198
Senast: Bri
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp