Hur hårt kan man rida en häst?

Du är välkommen till vårt stall där du kan se 15 lugna, avslappade islandshästar utan underhals. Hos oss finns heller ingen ryttare som "drar upp" hästens huvud, även om givetvis ridskickligheten (och därmed förmågan att få hästen att gå i korrekt form) varierar.

Sedan är det så att islandshästen SKALL ha ordentligt med vilja, dvs vilja röra sig framåt. Det är inte samma sak som att inte vara lugn och avslappad eller kunna gå i rätt form.

Mina normala ridpass på min islandshäst är 20-40 minuter om jag rider dressyr på bana, och 45 min - 2,5 timme om jag rider ut. Någon gång åker vi iväg och deltar i långritt - då kan det bli upp till 4-5 timmars ridning på en dag. I varierande terräng och gångarter. Av veckans 7 dagar rider jag i allmänhet 5 - de andra två dagarna vilar hästen.

Jag anser nog att jag, om jag hade tid och lust, skulle kunna rida min häst "hårdare", dvs rida långtur oftare, rida längre pass osv. Tror däremot inte att hästen skulle bli bättre av det - musklerna måste få tid till återhämtning om de skall kunna byggas upp optimalt.
 
Man vad är dom gjorda av?! Islänningarna alltså.En sån liten häst som kan bära vuxna människor under flera timmars ridturer? Och det ser påfrestande ut när dom töltar med huvudet upp och ryggen ner. Ofta med människor på ryggen där benen når ned till marken.Vad är dom gjorda av som gör dom så mycket starkare än andra hästar?
 
ridskolehästarna lär visst bli utslitna av ridningen,, olika ryttare hela tiden och de flästa är obalanserade och dåliga på att rida, så det sliter mycket..
 
precis! Det är inte längden på passen eller mängden pass som sliter ut en häst.
Har den konditionen och musklerna så klarar den att ridas väldigt länge. Däremot är det inte alltid man ser att alla ridskoleryttare kan rida balanserat och få hästen att gå bra. Det är ju det som eleverna är där för att lära sig!

Just därför kan det vara skadligt att hästen går mycket på en ridskola...
 
Svettning har varken med kondition eller ansträngning att göra. En svettig häst är inte nödvändigtvis en trött häst.
 
Äh, alla vältränade fiska hästar klarar detsamma, dock är det kanske inte lika vanligt att man tränar en vanlig ridhäst till den typen av ridning. Kolla bara på distans, där kan du hitta dom flesta raser och alla passar utmärkt till det.
 
Jag funderar ju på hur mycket man lär sig på en häst som gått fyra timmar innan man själv sitter upp...

Min erfarenhet av ridskolor är att när man kommit förbi Följa John-stadiet så lär man sig ingenting på en häst som inte är någotsånär på allerten, och det lär den ju knappast vara efter att fyra olika ryttare suttit och dragit och sparkat och gett olika signaler...

Borde vara bättre kvalitetskontroller på ridskolor... Man undrar ju vad det är för erfarenheter en del vår av hästskötsel och ridning på dagens ridskolor. Lite skrämmande när man tänker på att många av dessa nån gång kanske skaffar egen häst...
 
Nja... om de är gjorda av något annat än "vanliga hästar" vet jag faktiskt inte... Har någonstans (här på Buke?) hört att det gjorts någon undersökning på islandshästars skelett, och att de hade högre bentäthet än andra hästar, men jag vet faktiskt inte om det är sant.

Annars tror jag helt enkelt att islandshästen är "starkt byggd". De har ganska kraftiga ben i förhållande till sin vikt, och de har sällan extremt lång rygg (vilket ju är en svaghet om man skall bära ryttare).

Sedan tror jag också att det är en missuppfattning att en häst måste vara stor för att vara stark. Är ett halvblod på 170 starkare än ett halvblod på 160? Är det inte andra faktorer (muskler, allmän kroppsbyggnad etc) som avgör hur mycket en häst orkar bära? Om sedan ryttarens skänklar hänger nedanför magen eller inte påverkar ju inte hur tungt det är för hästen...

Om en häst töltar med huvudet upp och ryggen ner, så går den i FEL form, precis som en häst som travar med huvudet upp och ryggen ner! Visst, hästen skall ha rest hals och huvudet (oftast) framför lodplan i tölt, men den skall också, och det är det VIKTIGASTE, vinkla sig baktill och verkligen BÄRA med bakdelen och därmed även engagera ryggen. Svårighetsgraden på det för ryttaren är väl ungefär som att rida en korrekt samlad trav. Det vill säga att det inte är något som man ser på turridning, direkt.

Det man ser på turridning är med största säkerhet påfrestande och i viss mån nedbrytande för hästarna, ja. Korrekt islandsridning är enligt min mening inte det, även om man skulle råka rida långtur på 4-5 timmar.
 
Vad menas med "högre bentäthet"? Storleken har nog ingen avgörande betydelse (varför känns det som att jag har sagt det här i något annat sammanhang? :D)men det är väl ändå skillnad på en häst av ponny-storlek och en häst av häst-storlek? Vad jag menar med att fötterna hänger i marken är att det ofta är, som jag uppfattar det, stora och tunga människor som rider islänningar.Om man jänför med ryttarnas storlek och tyngd på ponnier av motsvarande storlek.
 
Skelettben är ju inte helt homogena, utan de inre delarna av benet är ganska poröst - det är som små "luftbubblor" i strukturen. Är benmaterialet mellan bubblorna tjockare och bubblorna mindre, så är benet tätare och tvärtom. Men, som sagt, jag har ingen aning om ifall det där är sant...

För övrigt tror jag att de flesta hästar i islandshästens storlek klarar att bära vuxna ryttare. Se till exempel på connemaran - på irland är det väl vanligt att dessa även rids av vuxna? Araben är inte heller så stor (fast högre än en islänning, förstås), men rids ändå av vuxna.

Men jag gjorde en intressant iakttagelse när jag var med min islänning på klinik för ett tag sedan. Min islänning är i mankhöjd "liten D-ponny" på ca 140 cm, nästan alla hästar i stallet är "C-ponnyer" och en är "maxad B-ponny" (alla rids av vuxna). Hästen efter oss på kliniken var nånstans i C-ponnystorlek, men den hade jag ALDRIG satt mig på. En jättefin liten häst, men verkligen en MINIATYR av halvbloden - mycket tunnare kropp och ben än min islänning, och pyttesmå hovar. Helt enkelt en ädel ponny av, inbillar jag mig, modern ridponnytyp. Framavlad för att bära barn. Och det är MILSVID skillnad mellan denna lilla häst och min häst vad gäller förmåga att bära, det kan jag tala om, även om mankhöjden kanske inte skiljde mer än 7-8 cm!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 969
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 356
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 198
Senast: Bri
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp