Bukefalos 28 år!

Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Nej men alltså, en person som är väl insatt i ämnet och problemen uppskattar säkert en så detaljerad beskrivning som möjligt. Men för någon som aldrig hört talas om det så låter det väldigt seriöst och läskigt. :)

Jag tycker absolut att du ska informera så mycket som möjligt, men vi ger bara våra synvinklar på hur det kan uppfattas. Oftast får man ju höra att man inte ska köpa på sig problem. Och är man inte insatt låter det här som just ett problem man inte vill köpa på sig, när det egentligen inte är särskilt stort eller svårt (säger jag som förstår att hästar ska äta större delen av dygnet ändå).
Man måste inte ljuga bara för att man kortar ner det, och en håller i åtanke att informera på ett sätt som är enkelt och lättförstått för köparen så man hamnar på deras nivå.

Att folk blir bortskrämda kan mycket väl ha att göra med okunskap. De vet inte vad magsår är, eller hur det riktigt uppkommer och du som ägare "vet" att din häst lätt klarar av en flytt; Men de nya ägarna vet inte om det och därför vågar inte riskera det.
 
Jo absolut spelar kunskap in. Särskilt kring magsår. Samtidigt har jag väl antagit att man frågar. Men det kanske folk inte gör om de blir osäkra?

Dock så formuleringar som "bra att tänka på att helst ha", "bör helst inte..." eller "bra att be veterinären om..." vill jag inte använda. Det är jag som står risken. Och om man INTE tänker på osv kommer jag få tillbaka en ponny med magsår tex. Så de få saker det är måste känns som det är viktigt att det framgår det är måste?
 
Jo absolut spelar kunskap in. Särskilt kring magsår. Samtidigt har jag väl antagit att man frågar. Men det kanske folk inte gör om de blir osäkra?

Dock så formuleringar som "bra att tänka på att helst ha", "bör helst inte..." eller "bra att be veterinären om..." vill jag inte använda. Det är jag som står risken. Och om man INTE tänker på osv kommer jag få tillbaka en ponny med magsår tex. Så de få saker det är måste känns som det är viktigt att det framgår det är måste?

Jo, fast det är fortfarande såpass vanligt att det känns onödigt att informera om till någon som inte ens tittat på ponnyn och vet om dom gillar honom. Iom att han är veterinärförsäkrad så bör lite gastroguard vid metacamkur knappast kosta mera än någon hundrings? Man skulle ju kunna lista upp en hel rad med såna måsten, t.ex.: Måste ha täcke vid regn och nederbörd om han är rakad, måste skos minimum var 8nde vecka, helt normala saker men blir det för mycket/låter för omständligt så kanske någon backar.

Ta inte illa upp, men vissa kanske inte vill låna ponnyn om de tycker att du som ägare verkar "onödigt" petig och detaljkontrollerande.... (Fast då kanske inte du vill låna ut till dom heller. Men kan vara värt att tänka på. :) )
 
Det enda jag skriver måste om ÄR ju måstena. Så då får jag hoppas på en spekulant som står ut med det helt enkelt.

Täcke, klippning, skor eller inte, lösdrift, box, strö, hö eller silage och om han har röd eller blå grimma osv osv bryr jag mig ju inte alls om.
 
Du ser spöken :)

Säg han flyttar till Anna. Tyvärr så visar det sig om 6 månader att knäet inte håller. Han är halt, Anna tar honom till veterinären som konstaterar knäledsinflammtion VB. Om Anna hade köpt honom måste hon då för att få tillbaka pengarna hon köpt för behandla osv tills den dag veterinären dömer ut och hon kan ta bort och lösa ut livförsäkringen. Kostnad troligen mer än ponnyn är värd rent krasst i kronor och ören. Dvs Anna förlorar köpesumman hur man än räknar.

Men nu har Anna inte köpt utan lånat. Så hästen blir halt vet konstaterat knäledsinflammtion VB. Anna har tre mån uppsägningstid. Anna ringer mig och berättar läget och att de inte vill ha kvar en ponny som inte håller.
Jag skulle i det läget konstatera att nej ponnyn håller inte. Och be Anna ombesörja att ponnyn avlivas. Skicka fakturan till mig.
Annas kostnad: veterinärbesöket. Ingen köpesumma förlorad. Ingen kostnad för att under tre månader (uppsägningstiden) behandla knäet och se om det blir bättre. Inga problem lämna tillbaka en halt ponny fast man fick en ohalt ponny.

OM Anna däremot glatt visat bilder på Facebook där ponnyn 2 månader in i igångsättning hoppas två ggr per vecka så skulle jag däremot anse att Anna faktiskt pga olämplig träning orsakat problemet och att hon får betala det försäkringen inte täcker för att behandla knäet under uppsägningstiden. Jag skulle dock fortfarande ta tillbaka.
Låter helt fantastiskt i teorin, men för mig är ett sådant upplägg som bäddat för trubbel. Jag ser en hel massa problem som kan uppstå kring detta. Hade du rått någon annan att göra likadant? Hoppas att du hittar en trevlig människa som köper ponnyn rakt av i stället :) .
 
Låter helt fantastiskt i teorin, men för mig är ett sådant upplägg som bäddat för trubbel. Jag ser en hel massa problem som kan uppstå kring detta. Hade du rått någon annan att göra likadant? Hoppas att du hittar en trevlig människa som köper ponnyn rakt av i stället :) .

Jag vill inte sälja ponnyn rakt av. Och på ett vis absolut upplagt för trubbel. För mig. Jag tar den risken, för ponnyns och min sinnesfrids skull. Jag tar hellre risken än om två år får höra att ponnyn i sitt femte hem efter mig allvarligt skadade ett barn. Naturligtvis kan jag aldrig gardera mig emot det. Men jag kan minska risken genom att se till att första hemmet efter mig inte måste sälja vidare för en struntsumma med mörkad historik om det inte fungerar.
 
Du får nog läsa igen. Både trådstart och resten.

Ok?
Jag har läst och även deltagit i tråden .
Kan du förtydliga vad det är du ser som lösning bortsett från alla svar/förslag/reflektioner du fått ?
För min del känns det som att oavsett alla tips/råd/möjligheter som getts så letar du efter något annat svar/lösning?
Det är det jag undrar över - vilken lösning/svar skulle du se framför dig som fungerande ?
 
Ok?
Jag har läst och även deltagit i tråden .
Kan du förtydliga vad det är du ser som lösning bortsett från alla svar/förslag/reflektioner du fått ?
För min del känns det som att oavsett alla tips/råd/möjligheter som getts så letar du efter något annat svar/lösning?
Det är det jag undrar över - vilken lösning/svar skulle du se framför dig som fungerande ?

Det står tydligt på flera ställen vad jag tycker är bra förslag/bra poäng. På några ställen även konkret vad jag ändrat sen trådens tillkomst. Om du däremot inte förstår slutet på trådstarten kan jag nog inte förklara det tydligare. Jag efterfrågade folks erfarenheter, de som behövt hitta nytt hem åt häst med särskilda behov och hur de gjort.

Sen har många svar - likt det naturligt blir på ett diskussionsforum - berört andra saker. Lika naturligt är en del av de saker som inte är relevanta, och en del av dem berör saker jag redan tagit ställning till och beslutat om. Ett ex där är t ex sälja direkt. Jag har valt att välja bort det, och jag har heller inte haft någon frågeställning om huruvida det kan göra det lättare eller svårare. Så rent naturligt blir där svaret avfärdande. Om man inte förmår läsa och sålla svar som berör det som efterfrågats och svar som berör annat kan det dock säkerligen framstå som jag säger nej till allt.

Jag vet och visste redan innan tråden att det inte skulle bli lätt hitta hem. Jag har i över ett år funderat hur man skulle kunna lösa det på bästa och minst riskabla (för alla) sätt. Och det finns saker jag inte tummar på, om det så innebär jag får ta bort. Det kan man absolut tycka saker om - men man får också acceptera att så är det.
 
@Alexandra_W önskar lycka till :)

Dina kommentarer att "folk inte kan läsa/förstå" etc skippar jag att kommentera i sammanhanget för de blir så märkliga och defensiva :confused:

Dina premisser ang acceptabel person att låna ut till/sälja är ju dina .
 
Senast ändrad:
Jag vill inte sälja ponnyn rakt av. Och på ett vis absolut upplagt för trubbel. För mig. Jag tar den risken, för ponnyns och min sinnesfrids skull. Jag tar hellre risken än om två år får höra att ponnyn i sitt femte hem efter mig allvarligt skadade ett barn. Naturligtvis kan jag aldrig gardera mig emot det. Men jag kan minska risken genom att se till att första hemmet efter mig inte måste sälja vidare för en struntsumma med mörkad historik om det inte fungerar.
Det är förståeligt att vilja ha kontroll över vad som händer. Men det KAN vara det som avskräcker folk från att vilja låna. Det hade avskräckt mig. Jag hade gått runt och varit livrädd för att jag skulle göra något fel, i stället för att känna den trygghet som jag antar att du tänker att folk ska känna när du "tar risken". Bara mina reflektioner.
 
Jo, fast det är fortfarande såpass vanligt att det känns onödigt att informera om till någon som inte ens tittat på ponnyn och vet om dom gillar honom. Iom att han är veterinärförsäkrad så bör lite gastroguard vid metacamkur knappast kosta mera än någon hundrings? Man skulle ju kunna lista upp en hel rad med såna måsten, t.ex.: Måste ha täcke vid regn och nederbörd om han är rakad, måste skos minimum var 8nde vecka, helt normala saker men blir det för mycket/låter för omständligt så kanske någon backar.

Ta inte illa upp, men vissa kanske inte vill låna ponnyn om de tycker att du som ägare verkar "onödigt" petig och detaljkontrollerande.... (Fast då kanske inte du vill låna ut till dom heller. Men kan vara värt att tänka på. :) )
Å andra sidan skulle jag känt mig lurad om jag tar mig tid och åker och tittar på en häst och får för mig avgörande fakta när jag kommer dit att bli förbannad. Jag skulle inte litat en sekund på säljaren efter det.

Det går inte riktigt att jämföra magproblem med att behöva täcke vid regn om hästen är rakad eller måste skos var 8:de vecka viket båda är det normala.Det är inte normalt att hästen har haft knäproblem (helt utan hårdträning) eller har ganska stora magproblem.
 
Skulle en köpare presenterat en häst som du gör hade det samfälliga rådet bli, köp inte på dig problem.

När det gäller barnponnyer bör rådet gälla i allra högst grad, vem vill utsätta sina barn för att älskningsponnyn behöver tas bort eller lämnas tillbaka efter några månader. Och köparen kan dessutom inte veta att du håller dina ord och att du har samma syn på saker som köparen. De känner inte dig.

Jag skulle definitivt testat om hästen klarar sig på fri tillgång till halm under 8 timmar + en högiva och sätta igång hästen på allvar och sett om knäet håller för träning. Om det gör det så kan du säga att hästen haft magproblem men klarar sig bra bara den har tillgång till halm och haft problem med knäet men nu varit i full gång och klarat sig fint. Lyckas du säljer du en frisk häst, gör de det inte säljer du grisen i säcken. Jag skulle också satsa på att sälja med öppet köp i exempelvis 6 månader och inte lämnat på foder om köparen önskade det. Med öppet köp har säljaren kontrollen, vid foder kan du säga upp kontraktet och ta hem hästen. Du kan heller inte villkora hur igångsättningen görs utan bör acceptera reklamationer villkorslöst, det kan annars lätt bli tjafs om hur det är gjort, alltså att köparen inte kan känna sig säker på att du verkligen inte ifrågasätter en för denne normal igångsättning och ni fastnar vid olika åsikter.
 
Det är förståeligt att vilja ha kontroll över vad som händer. Men det KAN vara det som avskräcker folk från att vilja låna. Det hade avskräckt mig. Jag hade gått runt och varit livrädd för att jag skulle göra något fel, i stället för att känna den trygghet som jag antar att du tänker att folk ska känna när du "tar risken". Bara mina reflektioner.

Och tidigare resonerade du som att många nog var oroliga för veterinärkostnader. De står man helt med och utan möjlighet få hejd på dem utan att avliva eller försöka sälja sjuk häst. Jag har svårt att se logiken riktigt.

Men det tycks finnas gott om personer som ser det som fördel att kunna se att barnets intresse håller i sig, inte behöva sälja när barnet växt ur osv och därför ser det som fördel att låna helt eller delvis. På gott och ont.
 
Skulle en köpare presenterat en häst som du gör hade det samfälliga rådet bli, köp inte på dig problem.

När det gäller barnponnyer bör rådet gälla i allra högst grad, vem vill utsätta sina barn för att älskningsponnyn behöver tas bort eller lämnas tillbaka efter några månader. Och köparen kan dessutom inte veta att du håller dina ord och att du har samma syn på saker som köparen. De känner inte dig.

Jag skulle definitivt testat om hästen klarar sig på fri tillgång till halm under 8 timmar + en högiva och sätta igång hästen på allvar och sett om knäet håller för träning. Om det gör det så kan du säga att hästen haft magproblem men klarar sig bra bara den har tillgång till halm och haft problem med knäet men nu varit i full gång och klarat sig fint. Lyckas du säljer du en frisk häst, gör de det inte säljer du grisen i säcken. Jag skulle också satsa på att sälja med öppet köp i exempelvis 6 månader och inte lämnat på foder om köparen önskade det. Med öppet köp har säljaren kontrollen, vid foder kan du säga upp kontraktet och ta hem hästen. Du kan heller inte villkora hur igångsättningen görs utan bör acceptera reklamationer villkorslöst, det kan annars lätt bli tjafs om hur det är gjort, alltså att köparen inte kan känna sig säker på att du verkligen inte ifrågasätter en för denne normal igångsättning och ni fastnar vid olika åsikter.

Fast jag villkorade inte? Jag skrev att personen efter uppsägningstiden får lämna tillbaka ÄVEN om ponnyn är halt och se satt igång olämpligt. Däremot får de då sköta ponnyn enligt kontrakt under uppsägningstid och betala de veterinärkostnader försäkringen inte tar. Dvs jag skulle inte tycka "ta bort, jag betalar".

Däremot om jag bedömer att det handlar om att ponnyn inte håller för normal träning. Då kommer jag att ta bort. Vilket för min del då kan ske "direkt" och innan uppsägningstiden löpt ut.

Vad anser du med villkorslöst - att jag ska ta tillbaka honom på dagen utan uppsägningstid?
 
Å andra sidan skulle jag känt mig lurad om jag tar mig tid och åker och tittar på en häst och får för mig avgörande fakta när jag kommer dit att bli förbannad. Jag skulle inte litat en sekund på säljaren efter det.

Det går inte riktigt att jämföra magproblem med att behöva täcke vid regn om hästen är rakad eller måste skos var 8:de vecka viket båda är det normala.Det är inte normalt att hästen har haft knäproblem (helt utan hårdträning) eller har ganska stora magproblem.

Precis det jag menade med att jag inte tänker "lura upp" någon från Skåne! Jag hade blivit jävligt sur själv om jag åkt och tittat på en häst som det enda avvikande som sagts var att "den behöver fri halm". Sen får jag höra den haft magsår tidigare och pga det inte kan stå utan mat många h. Att den dessutom haft en knäledsinflammtion och - än värre - i samband med det inte visade hälta/smärta utan det istället visade sig i aggressionstendenser av varierande grad. Jag hade oavsett om hästen verkar perfekt OCH jag om kag vetat innan inte hade haft problem med informationen ändå inte köpt. För jag hade undrat vad mer som säljaren inte (ännu) berättat!
 
Och allmänt så jag har inte tiden att sätta igång. Det är ju liksom anledningen att ponnyn inte är igång. Så råd om "sätt igång honom och" är både goda och säkerligen välmenta. Men dygnet kommer inte få fler timmar. (Tvärtom höll jag på att skriva, de ljusa timmarna blir färre och färre)
Prova ändra fodring däremot är genomförbart
 
Det jag har märkt genom genom åren är att folk backar om:

Man är för detaljerad. Man gör då en stor sak av något som kanske egentligen inte är en stor sak men bör nämnas i förbigående för att informera.
Håll det enkelt.

Man måste släppa kontrollen. Jag har en ponny utlånad nu som är lättfödd.
Jag vet vilket upplägg hon funkar på och vilket som inte funkar. Jag har informerat om att hon är lättfödd. Den som har henne har frågat lite men har nu ett helt annat upplägg. Vi vet båda att ponnyn inte ska upp mer i vikt. Men där släpper jag sen kontrollen. Hur den som har henne är upp till denna. Det är inte alltid lätt men är ett måste om man ska låna ut.

Man kan inte ställa en massa krav. Några är helt okej men ju mer krav desto mindre attraktiv. Om dom inte uppfyller kraven finns ju risken att du tar den tillbaka, även om du säger att du inte ska.

Folk drar öronen åt sig så fort man nämner veterinär/veterinärräkningar. Inte skador och dylikt utan just ordet veterinär helt enkelt.

Att hålla det enkelt, hålla den nödvändiga icke attraktiva informationen i bakgrunden och nämna i förbigående är inte att samma sak som att ljuga. Allt handlar ju om hur du presenterar hästen.

Visar du 50% positivt/ negativt är han så klart oattraktiv.
Folk vill ha drömmar och mål, inte problem.
Vill du göra honom mer attraktiv gör en film på honom med allt han kan. Han ska kunna hålla för att du sitter upp och går igenom alla gångarter lite snabbt för att få på film även om han inte är igång. Det kan även nämnas i annonsen att han inte är igång på videon.

Som jag sagt förr så är kategori B en ganska oattraktiv kategori och speciellt när dom är outbildade. Därav kan en film vara bra där folk kan se potentialen i honom och därmed kan han attrahera andra som vill utbilda vidare.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
780
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 747
Senast: tott
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 457
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 483
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp