Bukefalos 28 år!

Hur hittar man en hona?

Sv: Hur hittar man en hona?

Jag förstår om man romatiserar sina egna djur och väljer dessa framför alla andra - jag hade själv en linje jag avlade på i 10år (marsvin). Bara för att. Men sen inser man att det är ohållbart i längden. Alla hundar/djur är lika underbara - det handlar bara om att ge de en chans. Har du gett andra hundar en chans? Du skriver i topp inlägget att du inte vågar ha en annan hund om det inte är en som är efter din hund. Men bara för att han skulle vara pappa åt hunden betyder det ju inte att valpen kommer bli precis som sin far. Hundar är ju individer - inte kloner. Du är ju (förmodligen) inte som din pappa till personlighet, mentalitet, psyke (och utseende :p) för alla är ju sig själva. Det som präglar en hund är både dess genetik/stam och ägaren. Och du som ägare kan ju prägla vilken hund som helst att bli så underbar som din hund oavsett släktskap till den. (Dock kommer den - varken valp efter eller random annan hund bli exakt din hund).
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Problemet är ju att man inte bara avlar på en hund. Eller två. Man avlar på hela släkten. Det är ju jättebra att din hund är underbar och givetvis ska man avla på bra gener. Men du anger att orsaken till att du vill avla är för att du vill få en hund som är likadan som den du har och det folk helt enkelt försöker tala om för dig är att den chansen är väldigt liten i ett sånt här fall. Dels så kan valparna lika gärna ärva psyke från någon av din hunds föräldrar, eller mor-/farföräldrar, som jag antar att du inte fullt känner till. Dels så kan valparna precis lika gärna bli sin mor upp i dagen och inte få ett dugg från sin pappa. Det är vanligare att valpar ärver mer psyke från sin mamma, just för att hon präglar dem i början av deras liv.

Sen bör du även ställa dig frågan om varför din hund inte är registrerad. Vad krävs för att registrera en hund inom den rasen, och vad är det för kriterier föräldrar, eller tidigare hundar i stammen, inte nått upp till för att valparna inte skulle kunna registreras? Oftast finns det ju en anledning, någon hund har inte nått upp till något som inom rasen är ett krav, vilket bör innebära att hunden i fråga inte är lämpligt avelsmaterial.

Du bör även fundera på vilka som kan vara intresserade av att använda en oreggad hane. Seriösa uppfödare som är noga med avelsmaterial och vill bevara rasen och föra den framåt med hjälp av bra individer? Eller någon som vill ta valpar för skojs skull, eller för att tjäna pengar och inte har någon ordentlig koll på genetik och vad avel egentligen innebär? Jag har svårt att tro att någon, med en hund som kommit till av lång tids planerat och hårt avelsarbete, som är reggad och kollad och är en bra representant för rasen och som vill föra rasen framåt, väljer att para sin hund med en oregistrerad hanne.

Poängen är att om det är en bra och mentalt stabil hund du är ute efter så har du betydligt större chans att hitta en sån hos en seriös och kunnig uppfödare som har koll på sina linjer långt tillbaka, än om du hittar en "trevlig tik" och parar henne med din "trevliga hane".
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Om dom ÄNDÅ tänkt att avla, varför skulle jag då inte kunna få ställa upp med min hane?!
Det finns inte någon seriös uppfödare som vill använda din oregistrerade hanhund. De vill inte para sina tikar med en okänd hane, bara för att du tycker att han är världens bästa. Detta för att det inte finns något som säger att han skulle bli en bra pappa; det finns ingen garanti på vad han nedärver. De vill ha en hane med stamtavla; alltså ett släktträd, så de kan titta på släktingarnas statistik när det gäller hälsa och mentalitet.

Jag har också haft hundar som varit världens bästa och som jag önskat att jag kunde klonat. Men det går inte.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Om det inte är så noga (vilket det uppenbarligen inte är) ser jag inte syftet med tråden. Lägg ut en annons på Blocket att du söker tik, slå ihjäl alla valpar utom en så har du ju din valp. End of story.

Jag reagerade också på "hona" i rubriken, och tänkte genast "Marsvin?"
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Pitbulls reggas inte i Sverige om jag inte missminner mig helt. Är hunden inte registrerad i någon av de amerikanska kennelklubbarna räknas hunden som blandras, överallt. Amstaffblandis per say.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

*kl*

Om det fanns en hund som din kommer det finnas fler. Ingen hund är en på miljonen även om man själv tänker så ibland.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Det är jag medveten om, men man måste ju inte registrera hunden i SKK.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Det verkar inte som folk läser vad jag skriver utan tar mest för givet.
Tanken var såhär - Jag hade tänkt att kasterera honom. För enligt min åsikt skall hundarna gå okastererade om dom inte får paras, därför kastrerade jag min hingst. Men OM det skulle vara så att "Susanne, 32" ändå hade tänkt och para sin tik så hade jag kunnat erbjuda min hane, tack vare hans goda psyke. SÅ är tanken. Han går som blandras i Sverige och en riktig kennel hade aldrig velat avla på honom eftersom att han då inte har en riktig stamtavla osv.

Men tanken var som sagt att om det ändå är någon som tänkt att avla på sin hona så ville jag isåfall att dom kunde ta min. För jag vet att han är frisk osv. Jag har inte tänkt att starta någon kennel eller liknande och SKULLE det vara så att någon valde Ciro istället för någon randomhane så hade jag givetvis tagit på mig ansvaret att leta bra hem för valparna. Min dröm är själv att öppna ett djurhem för hundar som inte fått en bra start i livet. Så att riskera att valparna skulle hamna i fel händer är inte min avsikt. Det ända jag ville var att erbjuda min hane och få en valp ifrån den kullen. ISÅFALL.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Du vill öppna ett djurhem för hundar som farit illa samtidigt som du vill avla fram sådana hundar som hamnar på Blocket och just riskerar att fara illa.

Hur i hela friden skulle det hemmet finansieras?
 
Sv: Hur hittar man en hona?

JAG vill inte AVLA, jag vill erbjuda min hane. Tror ni att ägaren till en hingst tar ansvar för vad som händer med avkomman - OM man tänker så?! Lägg ner nu med era påhopp! Och tro mig, vi har pratat om omplaceringshund!
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Blandrashundar av kamphundtyp drar oseriösa hundköpare, så är det bara. Särskilt om dom har en "tuff" färg som sticker ut från mängden. Ogenomtänkta köp, många verkar inte ha ekonomin i ordning ("Kan jag köpa på avbetalning?") eller ens tid för en valp som tar lång tid att uppfostra. Om valpen sedan visar sig jobbig säljs den "på grund av allergi" eller "personliga skäl" på Blocket inom 10 månader.

Äger du inte tiken har du inget att göra med till vem valparna säljs eller när, och du kan omöjligt styra det. Det du då kan göra är att sitta hemma på din kammare med din snälla hund och hoppas att hans valpar inte blir misshandlade, avlivade, biter en annan hund, får en hemsk sjukdom eller säljs vidare om och om igen. Om du inte bestämmer dig för att köpa alla valpar av tikägaren när dom är åtta veckor och sedan sälja dom själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar man en hona?

JAG vill inte AVLA, jag vill erbjuda min hane. Tror ni att ägaren till en hingst tar ansvar för vad som händer med avkomman - OM man tänker så?! Lägg ner nu med era påhopp! Och tro mig, vi har pratat om omplaceringshund!

Det du skrev i ursprungsinlägget stämmer alltså inte?

"Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en till hund men jag känner mig rädd. Jag vill inte ha en annan hund om den inte är ifrån min Ciro. Tack vare hans personlighet och psyke. Så vi tänkte leta upp en tik att para med."
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Naturligtvis har du som hanhundsägare ansvar också.

Varför ska man sänka kraven för att det "bara" är en kull? Hur kan en hund vara lämplig för en kull men inte för flera (då pratar jag inte om fall där utvärdering av avkomman visar sig negativ och de tas ur avel därför).
 
Sv: Hur hittar man en hona?

JAG vill inte AVLA, jag vill erbjuda min hane. Tror ni att ägaren till en hingst tar ansvar för vad som händer med avkomman - OM man tänker så?!
Att erbjuda sin hane till avel är att avla. Det leder till avkommor. Många. Inte bara din. Tänk lite längre och ta ditt ansvar.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Skillnaden mellan en hingst och en hanhund är att hingsten får en avkomma per sto den betäcker. En hanhund kan få allt mellan 1-15 valpar efter sig efter en parning. Om du ska ha en valp - tikägaren kanske också en, så kommer det ändå förmodligen finnas väldigt många valpar till som måste få ett eget hem. Pitbull och Amstaffblandisar blir väldigt lätt vandringspokaler. Såg en annons nu på blocket om en "pitbullvalp" som var inne på sitt minst 3-4 hem och skulle omplaceras innan den fyllt 8 månader ens. Är inte tanken på att din hund kan ge upphov till fler vandringspokaler ganska motbjudande? Det är i alla fall något som får mig från att avstå från avel numera.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Ni behöver inte haka upp er på ord eller meningar. Bara för att jag skriver ett exempel behöver det inte betyda att jag menar eller att det är så.


Skrapprovet gjordes som valp för att kolla så han inte hade en hudsjukdom på grund utav att min förra hund hade en hudsjukdom som är vanlig för rasen. Minns inte vad den heter nu bara för det men det kostade mycket pengar i vilket fall att underhålla.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Om du inte erbjuder din hane till en oseriös uppfödare kanske den människan aldrig tar en kull på sin tik. En kull som aldrig riskerar att hamna i ett dåligt hem, att omplaceras eller att hamna på Blocket.

Det kan också vara att tänka på.

Vi har en hane som för närvarande har 3 kullar efter sig. Han har gjort alla prov rasen kan, och har väldigt goda resultat på alla. Han är frisk och är väldigt trevlig att ha och göra med.
Han har fått ca 30 parningsförfrågningar, alla hans kullar har haft mer än 80 intresserade i kö.
Av dessa har vi valt att låta honom para tre stycken, eftersom:

  • Tiken har varit frisk, med alla papper i ordning
  • Tiken uppfyller rasens minimikrav på jaktprov, och mycket mer än så.
  • Uppfödaren har en plan för sin kennel och tar stort ansvar för sina valpar
  • Hundarna matchar varandra väl
  • Vi har personliga referenser på tikens jaktförmåga

Vi med avelshanar har minst lika stort ansvar för att välja lämpliga tikar, det är inte bara tikägaren som har det ansvaret.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 275
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 906
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 992
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 009
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp