Bukefalos 28 år!

Hur hittar man en mentor?

Pallas

Trådstartare
Jag är väldigt intresserad av körning, men jag kan i princip ingenting mer än det jag läst i olika böcker. Jag har tömkört för Anders Eriksson och talat en del med honom. Ju mer jag lär mig desto mer respekt får jag för körningens risker, inte minst med den dödsolycka som drabbade en bukefalist härförleden i tankarna...

Jag är en renodlad teoretiker som behöver ha mycket på fötterna inom teorin innan jag tar itu med det praktiska. Jag känner att jag skulle vilja ha en mentor inom körning och tömkörning, så att jag kontinuerligt kunde lära mig mer och köra skolade hästar innan jag ger mig på en egen inkörning. Men var hittar man en sån? För mig räcker det inte med kurser 4 gånger om året, jag behöver liksom leva körningen, eller hur jag nu skall beskriva det. Har ni någon mentor, och var har ni isåfall hittat dem?
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Var bor du? :) Kanske kan tipsa dig om någon trevlig kusk.
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Ja vad snällt! Jag bor i Falun i Dalarna. Har ingen bil i dagsläget, det gör det hela lite tricksigare, för det bör ju vara i närheten.
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Finns en B-tränare i Rättvik.
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Vad roligt att läsa att någon verkligen tar seriöst det här med körningen.
Nu tar mina fördomar över, men borde det inte finnas gamla hästkarlar i Norrland. Som har kört hela sitt liv och så. Dem kanske inte är dem bästa tränarna, men dem har kört mycket och kan mycket. Sen är det väl lite si och så med skötseln av häst och utrustning. Men om man plockar dem bästa bitarna bara. Lyck till!
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Vad roligt att läsa att någon verkligen tar seriöst det här med körningen.
Nu tar mina fördomar över, men borde det inte finnas gamla hästkarlar i Norrland. Som har kört hela sitt liv och så. Dem kanske inte är dem bästa tränarna, men dem har kört mycket och kan mycket. Sen är det väl lite si och så med skötseln av häst och utrustning. Men om man plockar dem bästa bitarna bara. Lyck till!

Tack! Jo, det finns en del kuskar häromkring, men kanske då framförallt travinriktade, inte så mycket bruks-. Det är brukskörningen jag vill åt, så att säga. Men man kanske kan lära sig mycket av gamla travveteraner också?
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Ja det var också brukskörningen jag menade. Gamla gubbar som har kört i skogen, harvat och plöjt i hela sitt liv. Men inbiten stockholmare som man är känner jag tyvärr inte många i Norrland.
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

skogshästenhar de också en lista, där även de som är inriktade mot skogskörning och håller på med brukskörning är med... På kuskringen är det ju bara de som är utbildade via ridsportförbundet som är med...
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Tack så mycket, jag skall kika där också! Jag "har" ju en arab, men jag tror han skulle bli en bra brukshäst när han mognat till sig lite (han är sex men väldigt barnslig och inte riktigt fullvuxen).
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Jag håller på och kör in min arab för fullt. Nu går han med en tung svängel efter sig, och verkar äntligen ha coolat ned sig. Den största nackdelen med min är att han reagerar så snabbt när han väl reagerar, även om det inte är ofta. Men allt går med tålamod och god hjälp!

Jag har provat mig fram mycket på egen hand, men nu tagit hjälp av en tjej som är duktig på brukskörning. Jätteskönt att ha någon att fråga om alla funderingar som kommer upp.
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Hej! Jag bor söderut så jag kan inte tipsa om nån kusk som kan hjälpa dig.
Men jag ville bara säga att det är bra att du är medveten om riskerna med körning men låt det inte ta överhanden!
Jag har lärt mig av en duktig tjeje mederfarenhet från trav och brukskörning och en gubbe med 60 års hästerfarenhet som kört MKT i skogen. Från båda håll får jag hela tiden höra hur noga det är med säkerheten och vilka hemskheter som kan hända. Detta i all välmening från dem, de vill bara att jag ska köra säkert.
Men problemet är att jag istället blivit rädd. Jag är en väldigt säkerhetsmedtevten person men oxå en som är duktig på att måla upp katastrofscenarier i huvudet när jag ska göra något.

Rädslan i sig är ju farlig. När vi köpte vår ena nordsvensk i vintras så var han lite svår att spänna för när han kom. Detta blev bara värr och värre ju mer vi tränade. Till slut så insåg jag att han betedde sig som han gjorde för att jag var rädd och han kände det. Det hände inget allvarligt, men han drog i väg när vagnen bara var fast på en sida, fast sambon fick stopp på han som tur var:o
Ingen skadades, men det kunde ha hänt.

Hur som helst så var vi tvugna att be hans förra ägare, som kört in han, komma ut och spänna för och köra honom. Hon gjorde det två gånger, sedan var han lugn som en filbunke. Sen väntatde jag med att vara med vid till/frånspänning till jag såg hur lungt och fint det gick för sambon (han är aldrig rädd) - då vågade jag också. och nu går det jättebra!

Oj, det blev långt. Ville bara säga att tänkt inte för mycket på vad som kan hända i körning. Dödsolyckor händer även i ridning. Sätt alltid säkerheten först men våga också prova på egen hand. Man lär sig egenom erfarenhet.
 
Sv: Hur hittar man en mentor?

Tack för ditt inlägg! Ja, det är en svår balans där mellan att vara realist och att inte låta rädslan ta överhanden. Jag är dock inte rädd i dagsläget, bara väldigt mån om att lära ig mer så att jag kan undvika att göra bort mig pga okunskap, men jag kan tänka mig att jag skulle kunna bli rädd, speciellt om något hände.

Jag har ganska många omkring mig som tömkör lite och sedan hänger på vagn och "se det gick ju bra", men jag kan verkligen inte tänka så.
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag är en 16-årig tjej som har några frågor. Jag rider bara en gång i veckan på ridskolan (HATAR den) och söker förbrilt efter en...
2
Svar
38
· Visningar
4 287
Senast: Lavinia
·
I
Hästhantering hej! Undrar hur svårt det är att lära sig tömköra.. har ju hört att det är bra och nyttigt att göra det omväxlande med ridningen. Men...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: Blandrastik
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Atalantha
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 136
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp