Bukefalos 28 år!

Köpa häst utan tränare??

Sv: Köpa häst utan tränare??

Och jag, precis som andra märkte jag, tycker nog att dina krav är lite för höga. Jag tycker ABSOLUT att du ska skaffa en medryttarhäst först, men du vill inte rida en 4- åring eller ett 20-årigt varmblod som inte kan galoppera. Varför inte? Jag säger inte att det är en BRA idé att sitta upp på en 4-åring om man inte är tillräckligt rutinerad, men vad har DU att förlora? Precis som någon sa tidigare, en riktigt bra häst vill folk sällan ha en okänd medryttare på, de som finns tillgängliga är ofta lite avdankade eller knackiga, men om ditt slutliga mål är att skaffa en egen häst, då är det ju inte drömhästen du letar efter, det är ju ERFARENHET! Oavsett vad du rider så kommer du att få erfarenhet.
!

Det är väl inte riktigt helt sant. Man kommer till en gräns där samma runda om och om igen inte ger en något, det tillför inte ens ridning något. Det är ju inte alltid man får träna med sin medryttarhäst. Sen är det ju så att det är inte alltid en medryttarhäst öppnar en värld av nya saker att lära sig. Ofta har ju ägaren sina grejer och man får inte byta eller prova. Ibland hittar man en guldgruva med en ägare som kan förklara och visa och låter en träna, eller så hamnar man på en häst som man endast får rida en speciell runda på och mocka. Jag håller dock med i stora drag, att få erfarenhet är viktigt och det kommer oftast där man inte väntar det.

KL

Jag tror inte att TS är en "bortskämd snorunge" som tycker hästarna är dåliga och inte tillräckligt bra osv. Om ni läser ser ni ju att ägarna inte hörde av sig. Hade man brytt sig om ägarna hörde av sig eller ej om man tyckte hästen var så jäkla dum och tråkig? Bitter för att inte lyckas hitta en häst att rida kanske.
Jag kan förstå att man inte vill rida en häst som är för het/nervös. Jag föredrar visserligen hästar med lite krut i, men jag sätter mig inte på en häst som hotar att explodera fullkomligt hela tiden, eftersom det faktiskt kan bli farligt. Jag ser ingen anledning att man ska riskera sitt liv när man kan lära sig mycket genom att rida lite tamare kusar.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst utan tränare??

ägarna kan ha struntat i att höra av sig för att det fanns brister, eller hur?
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Och problemet är väl inte att man hittar fel på en eller två hästar, TS verkar tycka det är fel på i stort sett alla hästar hon stött på även flertalet av ridskolans.
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

ägarna kan ha struntat i att höra av sig för att det fanns brister, eller hur?

Det var väl ändå inte riktigt poängen med mitt inlägg? Jag diskuterade endast hur hennes inlägg kan tolkas utifrån "bortskämd snorunge". Hade hon inte velat bli medryttare hade hon ju inte brytt sig om ägarna hört av sig eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst utan tränare??

Och problemet är väl inte att man hittar fel på en eller två hästar, TS verkar tycka det är fel på i stort sett alla hästar hon stött på även flertalet av ridskolans.

Är det omöjligt att anta att hennes ridskola har låg standard då? Det kan ju vara så att hon är frustrerad för att hon inte kommer någon vart med sin ridning. Det kan vara så att hon lägger denna frustrationen på "dåliga hästar", men jag tror ju att det kan vara så att i och med att hennes ridlärare inte kan lära henne att rida dessa "dåliga hästar" ordentligt, så blir allt skit i slutändan. Det blir en ond cirkel.
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Nej givetvis är det inte omöjligt att ridskolan är dålig, men det var som sagt inte bara ridskolehästarna utan även alla hästar hon provridit+ de hon ratat utan att ens provrida.
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Det är hårt att höra alla hårda ord men jag tycker inte som alla andra.. VARFÖR ska man inte vara kräsen?? klart som fan man ska vara det. Är man inte duktig och behöver mycket hjälp då ska man enligt min egen personliga uppfattning rida på bra hästar INTE på någon svår travare som kanske inte är rätt riden eller en unghäst. Helt vansinigt.
En lugn och trygg läromästere borde alla börja med som första häst.
Det är nog så svårt ändå att rida, som sagt tycker det är bra att du inte vill rida sådan hästar du beskrev. Varför rida skit bara för att man ska ?:bump:
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

och varför ska man sätta skit i sadeln på fina hästar? Om man nu vänder på det..


Därmed inte sagt att TS rider urselt, för det har jag ingen aning om.

Men jag själv skulle absolutinte vilja hanågon som red mina hästar om jag inte var säker på att personen klarade av hästen. Påde i sadeln och på marken.
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Efter att läst tråden och förutsatt att du får hjälp av många kunniga personer tror jag du skulle klara av egen häst. Men efter att läst din andra tråd, så nej, du är inte redo för egen häst.
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Men jag har räknat flera tusen gånger om på ekonomin (med en nypa salt, oförutsedda utgifter tillkommer självklart).

Hur då räknat på ekonomin? Har du så god insyn i familjens ekonomi att du kan räkna ut om ni kan ha häst? Du går fortfarande i skolan och kan knappast ha råd att betala en häst på egen hand.

Vad säger dina föräldrar? Det har möjligt att du nämnt det, men jag har svårt att läsa hopskrivna textblock, det vore enklare om du delade upp dina inlägg i stycken.;)

Varför måste du rida på den ridskolan du gör? Det måste finnas andra inom några mils radie. Om dina föräldrar kan tänka sig betala en häst - egen eller foder - måste de kunna tänka sig att skjutsa dig eller betala busskort så du kan ta dig dit.

Allvarligt talat, och nu blir du arg på mig, men är "din" ridskola så dålig som du säger är du nog ingen särskilt duktig ryttare. Hur skulle du kunna bli det om både hästar och instruktörer är urusla? Det kvittar hur många år man hållit på, du kommer att märka det efter en halv termin på en vettig ridskola!
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Men jag har räknat flera tusen gånger om på ekonomin (med en nypa salt, oförutsedda utgifter tillkommer självklart).

Hur då räknat på ekonomin? Har du så god insyn i familjens ekonomi att du kan räkna ut om ni kan ha häst? Du går fortfarande i skolan och kan knappast ha råd att betala en häst på egen hand.

Vad säger dina föräldrar? Det har möjligt att du nämnt det, men jag har svårt att läsa hopskrivna textblock, det vore enklare om du delade upp dina inlägg i stycken.;)

Varför måste du rida på den ridskolan du gör? Det måste finnas andra inom några mils radie. Om dina föräldrar kan tänka sig betala en häst - egen eller foder - måste de kunna tänka sig att skjutsa dig eller betala busskort så du kan ta dig dit.

Allvarligt talat, och nu blir du arg på mig, men är "din" ridskola så dålig som du säger är du nog ingen särskilt duktig ryttare. Hur skulle du kunna bli det om både hästar och instruktörer är urusla? Det kvittar hur många år man hållit på, du kommer att märka stor skillnad efter bara en halv termin på en vettig ridskola!
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

håller med dig i det du skriver förutom:

Varför måste du rida på den ridskolan du gör? Det måste finnas andra inom några mils radie.

det beror ju helt på vars man bor
där jag växte upp fanns en ridskola och den närmsta andra låg minst 10 mil bort. norrlands glesbygd du vet ;) skulle vara ohållbart för mig att börja rida där istället
som tur var var min ridskola väldigt bra så jag slapp oroa mig :D
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Hej! jag är också 16 år och en väldigt ansvarsfull, tuff och driven tjej- något man bör vara om man ska ha egen häst för hästmänniskor är inte det lättaste att ha att göra med!
Jag tror att du kan skaffa egen häst men det vet egentligen bara du. Mitt stenhårda råd är att ta den på foder först så du vet vad det verkligen inebär att ha häst och om du verkligen klarar av den när den väl börjar testa dig..
Jag tycker att du borde försöka hitta någon som kan hjälpa dig, jag gjorde det med min nuvarande häst som är den bästa unghäst man kan tänka sig och jag skulle aldrig valt en sådan häst om jag inte fick hjälp. Jag tränar parelli med honom för tränare några gånger i veckan (för samma tjej som hittade honom) och det är guld värt! Har aldrig lärt mig sp mycket om hästar som jag gör nu och det har aldrig varit så roligt!
Jag är en sådan som väljer det vildaste och galnaste jag hittar för det är jätte kul.. hehe eller? det jag menar med det är att det är inte så säkert att du vet vilken häst som passar sig bäst, jag gjorde inte det och många gör inte det.. det finns säkert någon som är duktig och har massor med erfarenhet någonstans i närheten där du bor, någon gammal hästtjej kanske?
Hjälp är alltid bra att ha och den bästa hjälp du kan få är enligt mig av en duktig parelli tränare ;)
Det säger jag av egen erfarenhet men jag har verkligen mött de flesta i min jakt efter hästar som jag började vid 12 års ålder, ringt på åtskilliga anonser, träffat många olika människor och gjort ett par dåliga hästval och bedömningar..

Lycka till!
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

men vilken tur för TS att hon då hittat de hon sökt efter i 4 år. får man bara hoppas det funkar...;)
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Det är bra att du vet vad du inte vill!

Gemensamt för de flesta hästmänniskor är att de oftast är lite på... Det är du, men även många andra här på Buke och i tråden :-).

Det kommer kanske att ta tid att hitta den häst som du söker vare sig det är en medryttarhäst eller foderhäst eller din allra egen häst. Försök att vara öppen för alla eventualiteter, det tror jag är bra. Ifall någon erbjuder dig sina tjänster såsom att en bekant till din förälder är villig att följa med och kolla på en häst så var glad för det.

Alla de som ger råd är bra att lyssna till, sen avgör du vilka du ska ta intryck av och vilka råd som du vill följa. Lycka till!
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Tycker Ts ska skaffa en medryttarhäst och ha flera dagar i veckan. Klarar du inte av det, klarar du inte av egen häst. Men det är inte så smart att gå från ridskola till egen häst.
Vad du än väljer så vill jag ge dig ett lycka till!

( har dock inte läst de senaste inläggen, så du kanske har skrivit nåt om att du skaffat medryttarhäst el egen, men iaf :) )
 
Sv: Köpa häst utan tränare??

Hej!

Jag tycker du ska sätta dej mer, med papper och penna och inventera dina egna kunskaper, både inom häst och ridning. Vad kan du och vad tror du att du kan. Vet du vad du ska göra när hästen blir halt, har ett sår, får kolik? Vad ska du göra om din nya häst plötsligt vägrar gå fram, eller börjar skena.

När du inventerat vad du anser att du kan, tycker jag du ska prata med din ridlärare om vad den anser att du kan. Vilken häst anser den att du klarar av, vilken nivå ligger du på? Efter detta jämför du dina tankar med din ridlärares.

Sen går du tillbaka till ridläraren, förklarar att du vill lära dej mer, att ditt mål är att bli en så bra ryttare att du klarar att skaffa egen häst och fråga om ni kan lägga upp en plan för att detta ska bli möjligt. Detta kan innebära både privatlektioner på ridkolehästar eller fler lektioner.

Efter detta tar du dina papper igen och skriver ihop en ärlig annons om medryttarhäst, där du beskriver dina starka och svaga sidor- utan att försköna och bre på. Du beskriver vad du kan och vad du vill och det viktigaste- du vill lära dej massor!

Jag tror inte du är mogen att ha häst, tyvärr, men att hitta en medryttarhäst du kan lära dej av borde inte vara omöjligt om du är villig att jobba för det.

Och just det. Ju mindre du ridit och kan när du köper häst, desto mer får du räkna med att behöva träna. Jag rider för tränare varannan vecka, men ska försöka få till 1 gång till/vecka, för vi behöver det verkligen!

/Lavinia, som red i över 10 år innan hon skaffade häst och även var hästskötare, medryttare, jobbade i stall och tog hästkötarexamen innan. Allt för att vara så förberedd som möjligt. Ändå drällde det av saker jag inte visste och jag lär mej fortfarande nytt efter 12 års hästägande.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 634
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 493
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp