Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

KisseNova

Trådstartare
Eftersom jag inte i dagsläget vill skriva vilken exakt "ras" jag pratar om så blir det ett lite luddigt inlägg. Den sk rasen är inte godkänd av Sverak, men sägs vara godkänd i ipd (?). Jag vet att katten räknas som en vanlig huskatt i Sverige, men då jag endast söker en sällskapskatt så spelar det ingen roll.Då den är framavlad av 2 kattraser, kan man då kolla på dessa rasers temperament och hälsa?
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Förstår inte varför du inte vill säga vilken "ras" det är om den finns i sverige men om rasen är godkänd i idp (fast nu heter de WCF) så sök en uppfödare där då är den ju renrasig.
Du ska nog passa dig för att köpa rasen x utan stamtavla, även om den bara är till sällskap. Lätt att bli lurad i alla avseende. En ras som är erkänd i en kattorganisation och har stamtavla klassas inte som huskatt.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Då den är framavlad av 2 kattraser, kan man då kolla på dessa rasers temperament och hälsa?

Förstår inte riktigt frågan men har du en katt som är en korsning mellan två raser så kan du såklart kolla på de båda rasernas temperament och hälsa för att uttyda hur korsningen skulle kunna bli. Tänk bara på att du inte nödvändigtvis får det bästa av två värdar och olika egenskaper kan förstärka varandra.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Eftersom jag är som jag är: tonkines?
Men som andra sagt, kolla upp uppfödare anslutna till WCF då.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Därför att jag vet inte än om det kommer bli en sån katt här.

Tror inte att katten har stamtavla, det lät inte så. Ska prata mer om detta imorgon när vi åker dit. Kattungarnas föräldrar finns iaf båda 2 på plats, så allt hänger på deras temperament och hälsa i första hand.

MsLuna, du får gärna chansa och fråga men du får inget svar eftersom jag skrev tydligt att jag inte tänker gå ut med vilken ras det handlar om. :)
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Kan du berätta när du varit och tittat då?
Personligen kan jag inte se någon vettig anledning att inte registrera ungarna om föräldrarna har stamtavlor.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Om kattungen flyttar hit så kommer jag berätta det :)
Jag vet faktiskt inte varför, har bara pratat med henne snabbt i telefonen så får reda på mer fakta imorgon förhoppningsvis. Men det lät inte som om katterna var reggade alls nånstans.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Jag hade dragit öronen lite åt mig i ett sånt fall.
Det är varken svårt eller dyrt att registrera sina ungar, så om man i övrigt försöker ge sken av att vara en seriös uppfödare av raskatter ska man alltid vara väldigt misstänksam om de inte reggas (förutom de faktum att de räknas som huskatter, du har ingen aning om vad som egentligen ligger bakom och kommer aldrig tex kunna ställa ut dem).

Vad är orsaken till att man väljer att lägga de ganska stora pengar som krävs för att föda upp katter på ett seriös sätt, och sen inte reggar dem så att de kan "räknas" som raskatter? Beror de på att man faktiskt inte gjort allt som man ska? (Och kraven för att få regga katter är löjligt låga, kan man inte leva upp till det borde man öht inte ha dem) Har uppfödaren följt hälsoprogrammen för rasen tex?
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Fråga om föräldrarna har stamtavla och om den parningen ger registrerbar avkomma. Om inte kattungen har stamtavla så blir ju frågan om kattungen kommer att vara fullvaccinerad, avmaskad, id-märkt och veterinärbesiktade innan försäljning.

Antar att dessa försöker sälja en huskatt för flera 1000kr och leka att de är en speciell ras...
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Det är också ganska vanligt att folk köper katter som av någon anledning har avelsförbud och tar oreggade kullar på dessa :crazy:

Tragiskt, eftersom avelsförbud (åtminstone i sverak där vi inte kan sätta avelsförbud hur som helst) ofta har en hälsoorsak...
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Det låter som en riktig lurendrejare. Katterna ska ju registreras även om inte rasen är godkänd för att tävla med. Men några fakta om rasen går inte att lämna när man inte vet vad det är och om det verkligen är en ras. Så länge folk vill bli lurade kommer det alltid att finnas säljare som tjänar pengar på det.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Om det är en ras... tonkines, tiffany eller vad för slags "korsningsras" det kan handla om så ska katterna vara stambokförda i något av världens erkända kattorganisatoner tex. CFA, TICA, FIFé eller WCF.

De s k korningsraserna är inte helt enkelt avkommor från en kombination där man parat katter av två olika raser med varandra utan det finns en rasstandard och kattungarna reggas. Båda ursprungsraserna används i aveln men man parar främst "rena" katter med varandra eftersom det i regel är de som uppfyller standarden bäst.

Så vill du veta mer om den aktuella rasen googlar du på rasen och tar reda på vilka förbund som stambokför den. Sedan köper du katt av någon som stambokför katterna.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Ska försöka svara er alla så gott det går.

Jag kommer aldrig gå på det där med att katten är renrasig men saknar stamtavla. Det vet jag räknas som huskatt och därmed inte värd flera tusen oavsett vilken "fin raskatt" det än är i blandat. Vet inget om ursprunget idagsläget mer än föräldrarnas raser. Jag söker ingen raskatt att ställa ut, och avel tilltalar inte mig. Jag söker en sällskapskatt, men anledningen att jag skrev denna tråd är just pga att jag vill veta vad som krävs. Och kommer fråga vad det finns för anledning att inte registrera om dom nu är oregistrerade. Som förhoppningsvis många förstått så tolkar jag inte detta som en raskatt utan mer som en huskatt fram till att jag vet om dom är registrerade eller inte. En raskatt i mina ögon har stamtavla :)
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Kan uppdatera min tråd lite :)

Om 3 veckor hämtar vi hem en liten Tonkanes med stamtavla :)

Lite nyfiken på hur MsLuna kunde ha så rätt men tanke på alla raser som ändå finns i idp? Dessutom med tanke på att denna uppfödare inte legat ute på annons, utan hittade den via "djungeltelegrafen".
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

det fanns även en tonkines kull som såldes på blocket i hm töreboda (?) men den var skumm typ gått från kring 6500kr till 800 innan de ens var leveransklara.. kanske ar de den annonsen msluna sett elle så är msluna ett proffs på raser :D
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Jo, jag har sett den annonsen och har pratat med henne så jag vet varför dom prissänktes så radikalt.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Jo, jag har sett den annonsen och har pratat med henne så jag vet varför dom prissänktes så radikalt.

ok=) det finns juanledningar till att sänka priset men att sänka så mycket så blir man lite misstänksam...
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Absolut, men anledningen behöver inte skrivas ut på internet. Det är sådant man kan prata om via telefon eller i verklighet. Man ska inte stirra sig blind på en annons på blocket ;)
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Inte sett någon annons, men tonkines var första "blandras" jag kom på!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 303
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp