Hur höga stallväggar har ni?

Empalie

Trådstartare
Ni som byggt nytt stall, hur höga ytterväggar har ni på byggnaden, alltså upp till takstolarna så att inte hästarna ska kunna komma åt och gnaga på dem...
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

det finns en byggnorm att följa... det är ju inte så många som har öppet upp till nocken.. väldigt utrymmes ineffektivt då man kan nyttja loftet till förvaringsutrymme.
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

Ni som byggt nytt stall, hur höga ytterväggar har ni på byggnaden, alltså upp till takstolarna så att inte hästarna ska kunna komma åt och gnaga på dem...
För det första så ska takhöjden i stall vara minst 2,20 alternativt 1,5*mankhöjden för att man ska få ha hästar där. Vi byggde väggar på 2,70 (2,40-väggar som ställdes på lecasockel som är 30 cm). Takstolarna ligger alltså på 2,70 som lägsta punkt.
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

Anser inte jag....det blir bra med luftutrymme och det blir bra rymd i stallet, dessutom p.g.a brandrisken. Detta är ett nytt murat stall som ska upp. Jag har förvaring till hö på annat ställe.

Ok, är ni nöjda med detta. Vi hade tänkt runt 2.70 2.80, plus takstolar då men senblev min sambo lite orolig för att byggnaden skulle se otroligt hög ut där den blir placerad. Naturligtvis är ju inte måtten ngt vi kommer ändra på för syns skull men blir det en väldigt hög byggnad, till synes alltså?
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

Anser inte jag....det blir bra med luftutrymme och det blir bra rymd i stallet, dessutom p.g.a brandrisken. Detta är ett nytt murat stall som ska upp. Jag har förvaring till hö på annat ställe.

Ok, är ni nöjda med detta. Vi hade tänkt runt 2.70 2.80, plus takstolar då men senblev min sambo lite orolig för att byggnaden skulle se otroligt hög ut där den blir placerad. Naturligtvis är ju inte måtten ngt vi kommer ändra på för syns skull men blir det en väldigt hög byggnad, till synes alltså?
Jag håller med dig. Brand i hö på skulle är den vanligaste brandorsaken i djurstall så det är bättre att förvara hö och annat brandfarligt skiljt från stallet. Vi hade inte så stor lutning på våra takstolar så det blev inte så högt. Å andra sidan fick man snällt gå upp och skotta taket i vinter som straff för den svaga lutningen:angel:
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

Jag tror våra ligger på 2700, men är inte helt säker... vi har öppet upp till nock, väldigt bra luft har vi, det luktar inte häst i stallet alls!
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

KL>

Har utboxar och fram vaggen ar 3 meter hog med tak. Bakandan lite lagre (for ltning for sno etc).

Sen mellanvaggar mellan boxar ar 1.50 m hoga, hogt nog for att de skall kunna halsa pa varandra men inte hoppa over (har mindre storlek hast)..

Dessa stall ar efter norm.
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

Jag har bara 120 höga boxväggar :D

Mina hästar hoppar inte över det!
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

Ni som byggt nytt stall, hur höga ytterväggar har ni på byggnaden, alltså upp till takstolarna så att inte hästarna ska kunna komma åt och gnaga på dem...

Byggde utestall förra hösten. i framkant är det 2.40, i bakkant 3.60. Underbart takhöjd, vi har lagt innertak som sluttar det med, undderbar känsla i stallet och hästarna älskar det.

boxväggarna är ca 1.50 höga.
 
Sv: Hur höga stallväggar har ni?

Vi har 2,70 m väggar upp till takstolarna och sedan öppet upp i nock. Jag hade en fundering på att sätta igen taket för att ha ett mindre lagringsutrymme däruppe, men det känns väldigt luftigt och fräscht att ha öppet hela vägen så det får vara så.
 

Liknande trådar

Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 234
Senast: skogaliten
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
554
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 586
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
894
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp