Bukefalos 28 år!

Hur kan det här stämma?

TinyWiny

Trådstartare
Skörden togs i första veckan av juli, andra års vall och första skörd. Ögonmåttet säger övervägande klöver när man ser vallen och i det färdiga hö´t säger ögonmåttet ca 50%.
Vad som är sått vet jag tyvärr inte.

Analys resultatet säger:

Första analysen

Ts 86.7%
Mj omsättningsbar 8.6
råprotein 55
smbrp 24.3
Ca 1.6
P 1.0
Mg 0.6
K 15.9
S 0.6
NDF 527
Aska 41.3

Den här analysen tyckte jag stämde så dåligt med erfarenheten att jag skickade en till.

Andra analysen:

Ts 83%
Mj omsätningsbar 8.3
Råprotein 54
Smbrp 25
Ca 2.3
P 1.4
Mg 0.8
K 17.2
S 0.6
NDF 477
Aska 40.4

Kan någon förklara för mej varför det blir så låga värden?
Hur skulle man gjort? Hur mycket tidigare? (i teorin alltså)

Andra års vall brukar ju ge de högsta värdena och med så mycket klöver i var jag nästan säker på att jag skulle behöva "spä ut" med halm, nu blev det tvärtom att jag får tillskottsfodra massor av protein.

Hade jag inte tagit någon analys hade mina hästar inte varit vackra fram på vårvintern, för med det innehållet hade jag ju trott att proteinet skulle vara riktigt högt.
 
Sv: Hur kan det här stämma?

Ts halten skiljer eftersom första provet togs direkt när hö´t var torkat och andra några veckor senare, så mycket gör det alltså i lagring, trots halm runt hö´t.
 
Sv: Hur kan det här stämma?

Vet ju inte riktigt var du bor men det låter sent att det är slaget först i juli. Då har troligen både gräs och klöver blommat och även fröat på flesta ställen i Sverige. Så det kan vara en anledning. För att få så höga värden som möjligt ska man slå precis när gräset går i ax innan det blommar.
En annan kan vara om höet bearbetats mycket under torkningen. Ju mer man vänder, sprätter och hanterar det innan pressning ju mer slår man också sönder de små tunna blanden. Det är i dem och inte i stammarna/stjälkar som näringen sitter.
 
Sv: Hur kan det här stämma?

Det knepiga är att ingen tar hö här innan juli:( jag bad bonden att slå precis när de skulle till att gå i blom och han menade att han gjorde det (medans jag hade velat att han skulle slått iallafall två-tre veckor tidigare).
Jag vet inte hur mycket det har vänts men jag tycker inte att det borde varit mer än vanligt då det var riktigt varmt och torrt de dagarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 101
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 540
Senast: Boj
·
Foder & Strö Vår bonde har råkat ta en analys för nöt istället för till häst. Kan någon hjälpa mig att räkna om analysen till häst? Har försökt...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Jfrelin
·
Foder & Strö Flyttat till nytt stall och fick idag endel av hösilage analysen..aldrig tidigare stått i stall med analys så jag fattar NADA :confused...
Svar
14
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp