Bukefalos 28 år!

Vad säger dessa värden?

Tjockisina

Trådstartare
Flyttat till nytt stall och fick idag endel av hösilage analysen..aldrig tidigare stått i stall med analys så jag fattar NADA :confused:

Fick sms av stallägaren där det står så här

Hon har ej lyckats få fram hela analysen men endel

TS 48%
Råprotein 147g/kg Ts
Smb 51g/kg vara
Energi 4,9Mj/kg vara

Balarna är olika blöta/torra men från samma vall

Hor skulle försöka få fram Ca,P,Mg och K också...vilket inte säger mig nått :)

Kan jag få fram nått med de väden jag fått redan?
Har som sagt aldrig gjort en analys förut så behöver hjälp!

Hästen ifråga är 18 år och lättfödd som attans, får idag bara 1dl krossad havre och 1dl korn morgon o kväll samt lite mineraler för att få nått i krubban.
Går i gräshage på dagarna och han rattar oftast hösilaget och hö som han får serverad i hagen,föredrar gräset alltså.

Just nu är hästen pigg som fasen och lite runder..får 3kg hösilage blandat med hö utan analys på kvällen och ytterst lite i frukost och middagspåsen eftersom han endå rattar de o hellre äter gräset i hagen på dagen (ca1-1 1/2kg i påsarna).

Förlåt om de hela blev lite luddigt men finns de nån snäll själv som kan förklara lite för mig o försöker hjälpa en stackars vilsen analys själv :)
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Flyttat till nytt stall och fick idag endel av hösilage analysen..aldrig tidigare stått i stall med analys så jag fattar NADA :confused:

Fick sms av stallägaren där det står så här

Hon har ej lyckats få fram hela analysen men endel

TS 48%
Råprotein 147g/kg Ts
Smb 51g/kg vara
Energi 4,9Mj/kg vara

Balarna är olika blöta/torra men från samma vall

Hor skulle försöka få fram Ca,P,Mg och K också...vilket inte säger mig nått :)

Kan jag få fram nått med de väden jag fått redan?
Har som sagt aldrig gjort en analys förut så behöver hjälp!

Hästen ifråga är 18 år och lättfödd som attans, får idag bara 1dl krossad havre och 1dl korn morgon o kväll samt lite mineraler för att få nått i krubban.
Går i gräshage på dagarna och han rattar oftast hösilaget och hö som han får serverad i hagen,föredrar gräset alltså.

Just nu är hästen pigg som fasen och lite runder..får 3kg hösilage blandat med hö utan analys på kvällen och ytterst lite i frukost och middagspåsen eftersom han endå rattar de o hellre äter gräset i hagen på dagen (ca1-1 1/2kg i påsarna).

Förlåt om de hela blev lite luddigt men finns de nån snäll själv som kan förklara lite för mig o försöker hjälpa en stackars vilsen analys själv :)

Själ ska de stå inte själv hehe.. för snabb i fingrarna:)
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Tänker inte uttala mig om analysen utan bara säga att du kan faktiskt ändra ditt orginalinlägg i några minuter efteråt om det blir fel ;)
 
Sv: Vad säger dessa värden?

det där är kanon-hösilage för en lättfödd häst!
Hyfsat lågt i energi = du kan ge många kg utan att det blir energiöverskott som ger fet häst
Högt i protein = proteinbehovet är täckt även om du ligger i underkant på energi för att hålla hästen slank
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Om siffrorna stämmer någolunda så har ni kanonmat till vintern. Lågt i energi som gör N tjock och hög proteinandel som kommer hjälpa hans kropp och rygg i vinter. Men säg åt henne att hon fotar analyspappret åt dig och skickar över så är det lättare att se om hon gett dig rätt siffror.
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Flyttat till nytt stall och fick idag endel av hösilage analysen..aldrig tidigare stått i stall med analys så jag fattar NADA :confused:

Fick sms av stallägaren där det står så här

Hon har ej lyckats få fram hela analysen men endel

TS 48%
Råprotein 147g/kg Ts
Smb 51g/kg vara
Energi 4,9Mj/kg vara

Balarna är olika blöta/torra men från samma vall

Hor skulle försöka få fram Ca,P,Mg och K också...vilket inte säger mig nått :)

Kan jag få fram nått med de väden jag fått redan?
Har som sagt aldrig gjort en analys förut så behöver hjälp!

Hästen ifråga är 18 år och lättfödd som attans, får idag bara 1dl krossad havre och 1dl korn morgon o kväll samt lite mineraler för att få nått i krubban.
Går i gräshage på dagarna och han rattar oftast hösilaget och hö som han får serverad i hagen,föredrar gräset alltså.

Just nu är hästen pigg som fasen och lite runder..får 3kg hösilage blandat med hö utan analys på kvällen och ytterst lite i frukost och middagspåsen eftersom han endå rattar de o hellre äter gräset i hagen på dagen (ca1-1 1/2kg i påsarna).

Förlåt om de hela blev lite luddigt men finns de nån snäll själv som kan förklara lite för mig o försöker hjälpa en stackars vilsen analys själv :)
TS 48% = Torrsubstanshalten, dvs per kilo ensilage är 52% bara vatten och 48% är själva "höet"

Råprotein 147g/kg Ts = totala mängden protein som finns i de där 48% (behöver man inte fundera så mycket över)

Smb 51g/kg vara = Smältbart råprotein per kilo ensilage (inklusive vattnet i ensilaget, det vill säga det man väger upp när man ska utfodra) Det smältbara råproteinet är det protein som hästen kan tillgodogöra sig. Det är denna siffra man använder när man beräknar foderstaten.

Energi 4,9Mj/kg vara = Energi (dvs kcal för oss människor) är den energi som hästen kan tillgodogöra sig. Denna siffra används också när man beräknar foderstaten.

Ca = mängden kalcium i fodret
P = mängden fosfor i fodret
Mg = mängden Magnesium i fodret
K = Mängden Kalium i fodret

Med hjälp av ovanstående siffror kan man beräkna hur mycket/ om man behöver lägga till något utöver ensilaget, t ex. mineraler (vilken sort som passar bäst) eller kraftfoder etc.
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Om siffrorna stämmer någolunda så har ni kanonmat till vintern. Lågt i energi som gör N tjock och hög proteinandel som kommer hjälpa hans kropp och rygg i vinter. Men säg åt henne att hon fotar analyspappret åt dig och skickar över så är det lättare att se om hon gett dig rätt siffror.

Ja men de låter ju super bra... ska höra med henne imorgon om hon kan fotat:)
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Gör det å stämmer det så kommer jag över och stjäl en bal då och då :-)
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Sen är det också rätt lågt ts (torrsubstans), så för magens skull måste man ge rätt mkt, nästan dubbelt så mkt som om det vore vanligt torrhö. Men du kan också erbjuda lite halm eller vanligt hö till. :)
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Eftersom det är så låg TS måste du ge rätt stor mängd och då blir det snabbt mycket energi för en lättfödd häst. MJ per TS är 10,2 och det tycker inte jag är speciellt lågt. Men eftersom det ligger högt i protein går det ju bra att blanda ut med halm, och då kan det bli riktigt bra :)
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Gör det å stämmer det så kommer jag över och stjäl en bal då och då :-)

Ehh..

Jag med.. Var ska vi nånstans??

/Lavinia, vars tjockis börjar bli fin i hullet efter ett par veckors boxvila. Tyvärr försvinner musklerna nu..
 
Sv: Vad säger dessa värden?

Jag "håller med" om tidigare vad de sagt angående proteinet och energin osv.
Det man nu vill ha reda på är C, P Mg osv. (kalcium, fosfor, magnesium och selen(Se)) för att se om du måste lägga till mineraler och isåfall av vilken sort. Jag tror inte att du kommer behöva något kraftfoder.

Det jag däremot inte håller med om (som några skrivit) att man måste ge mer/lägga till hö/halm bara för att det är låg TS halt. Ja visst behöver man ge mer än om det hade varit torrhö! Eftersom 52% innehåller vatten. MEN det jag menar är att du behöver inte ge något extra ex. halm eller hö.. eftersom du kommer ge tillräckligt mycket hösilage. Man kan få lägga till halm om höt är väldigt näringsrikt och låg TS halt.
Bara för att du ger mer så betyder det inte att den får mer energi. jag förstår inte riktigt hur man tänkte där?

Jag har precis räknat foderstater åt några hästar och har "ångan uppe" så vill du ha hjälp att räkna ut så kan du skicka ett pm till mig när du fått hela analysen, och en beskrivning av hästen. Vad jag vill veta om hästen är: Vikt, ras, och hur hårt den arbetar. (hur mycket du rider och hur hårt.. Man brukar säga att hobbyhästar utför Lätt-medel arbete, Ridskolehästar och ridhäst-tävlingshästar: medelarbete & Trav, galopphästar och fälttävlingshästar på elit nivå utför hårt arbete.)

Kan rekommendera boken/häftet: Utfodringsrekommentationer för Häst -SLU förlag. Där står precis hur man gör och hur man ska räkna foderstat :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 944
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 163
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp