Hur kan jag banta henne?

sture

Trådstartare
Min häst, varmblodssto, 146 cm inne på sitt 8:e år är lite rund och go om magen. Hennes foderstat idag ser ut så här:

750 g Eggersmanns avelsmüsli (p g a dåliga proteinvärdet i höet, hon är ej dräktig)
1 dl sojamjöl
60 g Eggersmanns mineraler (pellets, vet inte vilken sort)
7 kg hö

Höets värde:
Energi 8,5 MJ
Smältbart protein 17 g
Råprotein 51 g
Kalcium 1,8 g
Fosfor 1,3 g
Mg 0,6 g
Kalium 11,2 g

Hon rids ca 1 timme/6 dagar i veckan. Hon står på halm. Hur bär jag mig åt för att banta henne?

Tacksam för svar! :bow:
 
Jag skulle uppskatta hennes vikt till ca 450 kg.

Näringsinnehåll Avelsmüsli:

MJ 13,8
g smb. Rp 124,0
Råprotein % 14,8
Råfett% 3,2
Fibrer % 5,0
Råaska % 8,0
Ca g 12,0
P g 6,0
Mg g 3,0
Na g 3,0

Jag tror mineralerna heter Horse Vital Plus.

Mer detaljerad näringstabell finns på Bokebacken
 
Jag tror inte du behöver banta henne utan det är proteinbrist som gör att hon får mage.

Du behöver lägga om foderstaten radikalt.

Exempelvis:
6 kg hö
1 kg Hippo Lucernhack
0,5 kg Hippo Alfa
250 gr soja
400 gr vetekli
50 gr Krafft Miner grön (vet inte vad Eggersmanns mineraler innehåller)

MJ 71
Smrp/MJ 6,02
Ca/P 1,8
Ca/Mg 3,22

Testa det och se om inte det hjälper.

mvh Jessica
 
Vid en snabbkoll på din nuvarande foderstat fick jag det till att du ligger på kring 72 MJ i energi och 256 g smrp, på det kanske hästen också äter 1-2kg halm/dygn á 4 MJ energi och 0 protein per kg, låt säga 8 MJ till -> 80 MJ och 256 g smrp -> -> 256/80 = 3.2!!! (Har gjort antagandet att 1 dl sojamjöl väger 100 g i beräkningarna).

Kvoten smrp/MJ som i din nuvarande foderstat ligger kring 3.2 (3.6 exklusive halmen) skall ligga på 6!!! Så med denna foderstat du har nu så kommer inte hästen att vara speciellt fin på fram mot vårkanten eftersom den får för lite protein i förhållande till energi. Proteinet skall alltså vara 6 ggr mera än energin (så till 80 MJ energi skall det vara 80 x 6 = 480 g smrp mot dina nuvarande ca 256).

Så därför kommer din häst att vara "tjock" på ett inte så musklat och fint sätt på denna foderstat.

Jessica gav ett förslag på en balanserad foderstat. Har du möjlighet att successivt byta över till den? Är det något/några fodermedel du inte har tillgång till eller något annat fodermedel du absolut skulle vilja ge?
 
Tack för ditt förslag.

Jag är väldigt novis på det här med foderstater. Jag bytte till Avelsmüslin i höstas p g a det dåliga proteinvärdet i höet. Varför tycker du jag ska byta foder helt och hållet? Vilka värden får hon med det foder hon får idag?
 
På dagens foderstat får hon.

MJ 71
Smrp/MJ 3,54 (som tgd skrev ovan, bör vara minst 6)

Om du endast skulle öka sojan så skulle du behöva ge 700 gr och det är inte möjligt med tanke på att maxgivan är 100 gr/100 kg häst.

Det du kan göra däremot är att byta ut Avels-müslin mot 1 kg Krafft Protein, men då måste du ge vitamin- och selentillskott.

Det skulle ge:

MJ 71,5
Smrp/MJ 6,28

Du behöver även mineraltillskott för Vital Plus täcker inte behoven på långa vägar.

mvh Jessica
 
Skulle det vara möjligt att komplettera den foderstat hon har idag med Krafft protein och öka sojamjölsmängden? Jag vill gärna fortsätta ge henne det foder hon får nu men det är OK att komplettera det Krafft protein.
 
Men om du lägger till det hon behöver i proteinväg utan att ta bort något från nuvarande foderstat får hon ännu mer MJ. Klarar hon det utan att gå upp i vikt?

mvh Jessica
 
det bästa för att få ned hästens hull e att galoppera mycket! att dom får röra sig mycket överhuvudtaget..

å en ide är ju att byta till annat strömedel!" de e ju lätt att dom får i sig lite mcket halm ibland..
 
Såhär kan du behålla det mesta, lite ändringar måste du dock räkna med.

6 kg hö
1 kg lucern HACKAT STRÅ
0,5 kg avelsmix
0,3 kg soja
0,15 kg Krafft protein



72 MJ
SRP/MJ 6
Dock måste du justera mineralerna, men jag måste veta vad mineralfodret innehåller avseende Ca, P och Mg för att kunna kolla det.

Det finns många mycket bättre förslag, men om du gärna vill behålla sojan och avelsmixen så...
 
Jag är tacksam för alla förslag :) (dock ej KATTlas! :mad:)

Jag trodde att hon fick i sig alla proteiner hon behöver nu sedan jag bytte till Avelsmüslin.

Skulle det vara möjligt att göra en foderstat till henne om man hade kvar müslin, tog bort sojan, och satte till Krafft Groov och Krafft protein och hade kvar mineralerna?

Mineralernas värde är (jag tror nog ändå det är Golden Mineral hon får:

Ca g 10,0
P g 3,0
Mg g 4,8
Na g 2,0

:bow:
 
Inte med groov, men med Krafft breed, duger det? Finns ett sådant förslag nedan. Det BÄSTA vore dock om du kunde strunta i den där avelsmixen...

Men med avelsmixen behållen, dina mineraler, ingen soja men krafft protein. Dock fungerar inte groov, men Krafft Breed.

6 kg hö
0,5 kg avelsmix
0,75 kg Krafft Breed
0,4 kg Krafft Protein
250 gr mineral
1 mått fosforbalans (finns på Granngården)

70 MJ
SRP/MJ 6,35
Ca/P 1,58
Ca/Mg 2,74

En BÄTTRE foderstat för hästen, men UTAN avelsmixen får du med

6 kg hö
1 kg lucern hackat strå (ej pellets)
0,8 kg Krafft Breed
0,2 kg Krafft Protein
250 gr av dina mineraler
1,5 mått fosforbalans

70 MJ
SRP/MJ 6,2
Ca/P 1,8
Ca/Mg 3,3
 
Alexandra W och Jessica,

jag har fått ett annat förslag också. Vad säger ni om detta?

750 g Avelsmüsli
0,5 kg betfor (torrvikt)
0,6 kg Krafft protein
mineraler som innan
 
Du hamnar fortfarande för lågt proteinmässigt.

Jag förstår mig inte på de mineralerna som Eggersmann har. Om du ska täcka ditt behov av fosfor i foderstaten så måste du ge 3,5 kg. :confused: Och då får du ett hiskeligt överskott på vitaminerna.

Ett nytt förslag:

7 kg hö
0,5 kg eggersmann avel
1 kg krafft protein
0,5 kg betfor
100 gr krafft miner blå
2,5 dosmått fosforbalans

MJ 83
Smrp/MJ 6,45
Ca/P 1,64
Ca/Mg 3,13

mvh Jessica
 
Jessica - fosforn kan hon lösa med fosforbalans, kolla mitt förslag (men jag håller med om att dte var jäkla knepiga värden)
 
Hur mycket hö i det exemplet? Det exemplet (0.75 kg Avelsmix, betfor och kraftprotein) är tyvärr sämst av de förslag du fått =( Och dessutom inte genomförbart med de mineraler du har =/

Med 6 kg hö (i minsta laget tycker jag) så hamnar du på 74 MJ, det är mer än hon fått innan, och risken är att hon blir för tjock. SRP/MJ- kvoten är 5,7 vilket är i underkant.

Dessutom har du ett REJÄLT mineralunderskott, du behöver ge 800 gram av dina mineraler och 2.5 mått fosforbalans för at rätta mineralerna. Inte hållbart med andra ord (fördelen du har med mitt förslag med Krafft Breed är att det ligger högt i mineralinnehåll, men ser du så behöver du ändå ge 250 gram av dina mineraler plus fosforbalans för att fixa det)

Är du SÄKER på att du skrivit rätt ang mineralinnehållet? (Dvs gram/kg mineral)
 
Eggersmanns mineraler ser konstiga ut. Enligt hemsidan innehåller Golden Miner 12 g CA, 3 g P och 4 g Mg, per kg gissar jag för det står inte angivet. Samma mängd mineraler innehåller 350000 IE A-vitamin vilket får mig att tro att det är per kg.

Men jag vet att Majola här på Buke har haft problem med att få fram vad exakt Eggersmanns foderblandningar innehåller. De verkar inte ha någon vidare koll på det själva heller. De vet exempelvis inte om energihalten mäts i tyska eller svenska enheter. Låter helskumt tycker jag.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
698
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 551
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 173
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp