Hur kan jag banta henne?

Jag UNDRAR om det inte beror på att det är utländskt foder? Jag MISSTÄNKER att de har häftigare mineralvärden på höet utomlands?

När jag skulle knäpa foderstat till fölis så fick jag brutala mineralöverskott om jaga nvände Breed. Så jag började försöka hitta något annat med mindre mineralhalt men lika mycket protein. Hittade ett par som passade perfekt, det var ett av red Mills foder och ett av Dodson & Horrels foder (men jag ahde ett HELVETE att få fram msältbart protein. Det angavs bara i procent råprotein.. Och det var ett evigt ringande och fixande och donande innan jag fick rätt i smältbart protein, som vi svenskar ju räknar med. Överlag var det jävla kasst angivet vad det innehöll rent näringsvärdesmässigt).

Iaf så låg då när jag tittade de flesta utländska kraftfoderblandningar LÅGT i mineraler jämfört med svensktillverkade foder. och det känns ju rimligt att anta att svenska kraftfoder är gjorda för att fungera med någon form av svenskt snitt vad gäller mineralinnehåll i hö, och utländska är gjorda med avseende på det hö eller gräs (England t ex har ju gräs nästan året runt) de har där? Och då borde det ju vara så med mineraler med? Svenska mineraler är gjorda för att komplettera svenska jordar och ligger högt i mineral, medan tyska eller engelska mineralfoder är gjorda för att passa bördigare engelska och tyska jordar?

Bara en ren gissning, men jag var inne på det redan när jag sökte mat till fölis (som efter kontrollerande med en bunt agronomer fick äta sitt älskade breed och ha mineralöverskottet) och när även rena mineralfoder ligger så lågt så blir jag ju än mer stärkt i att det nog är så det ligger till..

Och där ser man en av anledningarna till att man inte bara ska köpa foder på reklam (vilket "Sture" har gjort, Sorry "Sture" men Den där avelsmixen passar inte alls ditt hö)
 
Många pållar blir feta av för mycket kraftfoder (magen sväller) ge mer hö i stället! :bump:
 
Emmfbg - "Sture" har ett hö som inte är lämpligt att ge höga givor av, eftersom det saknar väldigt mycket protein. "Sture" MÅSTE begränsa hömängden och ge proteintillskott i form av (rätt) kraftfoder. Annars har h*n en häst me dproteinbrist.

Har man ett DÅLIGT hö så blir det bara mer fel om man ger störa högivor. Tyvärr...
 
Jag tror att mineralinnehållet stämmer så. Misstänker att det beror på att man i t ex Tyskland ofta ger stora givor spannnmål som ju innehåller mycket fosfor (men det är min egen gissning). Dock ska Eggersmann ändra sina recept nu i januari, ny katalog ska komma i slutet av månaden och det är framförallt mineralinnehållen som ska ändras. Energin är i DE, alltså innehåller avelsmüslin ca 11,8 MJ ME. Kvoten blir alltså något högre (ca 10,3 istället för 9), men det räcker inte till Stures hö.

Den här informationen har jag fått från tyska Eggersmann.
 
Det var räknat på 8 kg hö.

Hur mycket räknar du med att hennes behov är? Hon är ju ganska lättfödd.

Det är skit med så dåligt hö!

(Avelsmüslin har min tränare rekommenderat :crazy:)
 
8 kg hö? Nej nej nej, det går INTE. Det blir massor med för mycket MJ (91, mot 70 som hon får nu ungefär. Hon kommer bli FET på det förslaget. Dessutom är protein/energikvoten 5, den ska vara lägst 6. Och så vansinnig mineralbrist. Det är inte en siffra rätt id et förslaget tyvärr =/

Hennes behov har jag inte räknat på, utan jag har räknat på hur mkt MJ hon får med den foderstat du har nu. Risken är det är för mycket (det är högt..), men för att börja nånstans så prova ligga kvar på ungefär det du har nu (70 MJ) och rätta till obalansen. Sen får man se om en månad om det räckte eller om hon måste bantas också. Men det är lätt att ta proteinbrist för övervikt, så det känns vettigast att börja fixa proteinet.

Jag tycker i ärlighetens namn att du ska STRUNTA i vad din tränare säger. Den där mixen passar tyvärr inte ditt hö hur gärna du än vill.

Vill du ge mer hö än 6 kg (och ev 1 kg lucern) måste du ha bort den där mixen.

Ett förslag som passar hästen mycket bättre är till exempel (finns flera varianter)

7 kg hö
0,45 kg soja
0,5 kg krafft Protein
110 gram Krafft Miner Blå
1.5 mått fosforbalans

70 MJ
SRP/MJ 6
Ca/P 1,55
Ca/Mg 2.63 (aningen i underkant men det går att överse med, vill man ordna det går det på flera sätt)
 
jag ber om ursäkt, jag har angivit fel värden på höet! :crazy: Inte konstigt att din uträkning och den jag har fått från en tjej i stallet inte stämmer! Men hon har ju samma hö så hon vet ju.... :angel:

Rätta värden:
MJ 7,0
smältbart protein 14 g

Ursäkta min virrighet :bow:!
 
Jag är ledsen, men förslaget blir lika fel ändå =/ Proteinbrist, för mycket energi (tjock häst, absolut ingen bantningsfoderstat) och mineralbrist. tyvärr.

Men med nya hövärdena, så har du här ett förslag MED mer hö, och din avelsmix. Dock inte dina mineraler.

7 kg hö
0,3 kg soja
0,75 kg avelsmix
0,7 kg Krafft Breed
INGA MINERALER.

ger 70 MJ
SRP/MJ 6,3
Ca/P 1,6
Ca/Mg 2,9

Där har du ganska mycket av din ursprungliga giva kvar, du har samma högiva, du har samma giva avelsmix, du har sojan kvar (men högre giva). Däremot inga mineraler, de behövs inte, och 0.7 kg Krafft Breed tillagt.

Duger det?
 
Nej, du får mineralerna du behöver ända, ffa från Krafft Breeden som ligger ganska högt i mineraler. Du har täckt behoven, och ligger något över på kalk och magnesium.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
698
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 551
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 173
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp