Bukefalos 28 år!

Hur klär ni er som westernryttare?

Oh_really

Trådstartare
Jag har just köpt en westernsadel och började bildgoogla på hur man klär sig när man rider western.

Första intrycket var att alla hade 80-tals-skjortor och red utan hjälm. Andra intrycket var jeans och vilka-kläder-som-helst. Sedan sa en vän att det är ganska högt säkerhetstänk på vad man ska bära, eftersom det inte får förekomma att plagg fastnar i hornet om man är på väg att trilla av.

Så hur ser ni ut när ni rider? Vad tänker ni på? Hjälp en novis, här... :p Visa gärna bilder!
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

101228KickioLilly3_zps15f8db81.jpg

100814KickioLilly5.jpg

Kläder som är bekväma och funktionella för säsongen. Sommartid har jag jeans eller ridbyxor, skjorta/t-shirt/tröja och på fötterna ridskor/boots. Vintertid är det ju beroende på hur kallt det är och om jag rider inomhus eller ute. När det är riktigt kallt har jag en varseloverall och vinterridstövlar. När det är lite mildare blir väl klädseln lite som på sommaren. Inga konstigheter, alltså...bara på tävling som det blingas upp lite ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Just nu, under vintern, är det kläder efter överlevnad som gäller. Brukar bli en 4-5 tröjor, 3 par byxor av varierande tjocklek och material samt skor som jag knappt kan gå i, men som håller fötterna frostfria.

Annars är min vanliga ridklädsel;
Jeans, luvtröja, väst om det är kyligt, boots, hjälm, keps och/eller mössa.

559518_10150749898159864_1346083057_n.jpg


Ang att fastna i hornet har jag endast lyckats med det en handfull gånger, och då har det varit med en väst när jag hoppat. Så den kombinationen rekommenderas inte..
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

på vintern --> Varma termobyxor med långkallingar under, tjocka vinterskor och en vinterjacka och mössa
på sommaren --> jeans (vanliga från klädaffär) som är skapligt höga i midjan och lite utsvängda nertill. Boots, tshirt eller collegetröja och en keps eller ingenting.
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

På vintern har jag oftast termobyxor och varm jacka + hjälm med mössa eller iaf pannband under. Varma kängor med klack. Annars har jag jeans eller jodphurs-ridbyxor + tröja eller softshelljacka (inte skjorta....) och hjälm. Lyckades fastna i hornet med en jacka en gång innan jag lärt mig att hålla i hornet vid avsittning. Tror ärligt talat inte att det är farligt med kläder som skulle kunna fastna i hornet om man håller på att ramla av, misstänker att kläderna går sönder ganska snabbt isf. Kanske med säkerhetsväst?
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Just nu, under vintern, är det kläder efter överlevnad som gäller. Brukar bli en 4-5 tröjor, 3 par byxor av varierande tjocklek och material samt skor som jag knappt kan gå i, men som håller fötterna frostfria.

Annars är min vanliga ridklädsel;
Jeans, luvtröja, väst om det är kyligt, boots, hjälm, keps och/eller mössa.

559518_10150749898159864_1346083057_n.jpg


Ang att fastna i hornet har jag endast lyckats med det en handfull gånger, och då har det varit med en väst när jag hoppat. Så den kombinationen rekommenderas inte..

Sjukt fräcka bilder!!!!:bow:
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Vintern: leggings el. träningsbrallor med thermobyxor över och tjock jacka.
Våren/Hösten: Jeans (rid el. vanliga), tjock tröja och antingen tunn jacka eller väst.
Sommar: Jeans eller tunnare ridbyxor (islandsmodell) och linne/t-shirt.

Hjälmen sitter alltid på huvet och bra ridskor på fötterna..:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Sommartid: Jeans, Linne/Tshirt, boots, hoodtröja ifall det är kyligare

Höst/Vår: Samma, fast även väst eller jacka av lämplig tjocklek

Vinter: Samma, fast ännu varmare jacka, mössa och möjligtvis vantar och täckbyxor vid uteridning.

Typ såhär :laugh:

459_zps54166862.jpg


DSC_1905_zps24cefc0b.jpg
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Jag har alltid HJÄLM (ursäkta men vad är det med westernfolk som skippar denna viktiga säkerhet?!?!)
Sen är det olika beroende på väder. Oftast rider jag i jeans och typ grövre jodphurs.
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Jag har alltid HJÄLM (ursäkta men vad är det med westernfolk som skippar denna viktiga säkerhet?!?!)
Sen är det olika beroende på väder. Oftast rider jag i jeans och typ grövre jodphurs.

Tror det kommer lite från USA där weasternryttare oftast bara har hatt eller många rider i keps. Men det är ju ändå ett personligt val man gör, jag är väl medveten om risken, men tycker jag har en såpass lugn och välskolad säkert häst att jag tar risken, även om den finns. Ungdomar och barn ska självklart ha hjälm eftersom dom inte är mogna nog att ta ett beslut
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Jag rider nästan alltid med hjälm hemma, men tävlar i hatt.
Min ena ponny rider jag utan hjälm ibland, honom litar jag fullt ut på. Den andra vet jag inte om jag vågar sätta mej på utan störtkruka.

Jag förstår inte varför det alltid, alltid, alltid måste komma upp en diskussion om vad man ska och inte ska.
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

...for att man dor av varmeslag i hjalm nar man faktiskt jobbar pa prarien med kor. :idea:


Till traden:
atsittande, bekvamt. Alltid skor med klack, aldrig nagot som kan fastna i nagot. Stretchjeans/linne/atsittande troja. vintertid (rider sallan pa vintern) overall.

Enda gangen jag fastnat pa nagot satt var det i klassisk sadel med jackan.
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Jag rider i princip alltid i jeans, på vintern med olika varianter av tunna underställ under, ibland i lager. Är det riktigt j-a kallt (läs: under typ -10) så rider jag inte... :grin:
Någon variant av jacka på överkroppen, ofta en Fr*stads arbetsjacka av "pilotmodell" eller en tygjacka med huva av... ja, amerikansk arbetsjackemodell. Hjälm på huvudet nästan jämt, bara undantaget kortare barbackastunder. Handskar (typ bra smidiga arbetshandskar av vintermodell) när det är kallt, inga handskar på sommaren. Inget ryggskydd.
Boots på fötterna, ibland stålhättade Bl*ndstone skor men det blir litet tight i stigbyglarna.
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Jag förstår inte varför det alltid, alltid, alltid måste komma upp en diskussion om vad man ska och inte ska.

Håller med. Mitt huvud - min risk. Jag föll av för snart 2 år sedan och slog mig rätt rejält. Det var under en tävling. Jag slog sönder nyckelbenet men huvudet klarade sig fint. Jag red med hatt. En hjälm just då hade inte gjort skillnad. Jag respekterar andras beslut att rida med hjälm. Eller utan.

On topic - Jag rider med vanliga jeans, linne och skor på sommaren. Ju kallare det blir, desto mer klär jag på mig. Nu under vintern har jag samma jeans, underställ, tjock tröja samt jacka. Och mössa och vantar. Jag blir riktigt varm när jag rider så jag kan inte ha för varma kläder just vid ridning. :laugh:
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Håller med. Mitt huvud - min risk.

Det påverkar inte bara en själv, oavsett vad man tror så tar barn ibland efter äldres beteénde. Har flera gånger varit med om barn som ridit utan hjälm/vill rida utan hjälm, för att dom har sett "den och den" göra det.
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Varför ta för givet att det finns barn som ser?


Jag rider så gott som alltid i jeans när jag rider i westernsadeln. Givetvis skor med klack, oftast boots. Linne, t-shirt eller top på sommaren, annars en tjockare tröja och/eller jacka på vintern förstås. Aldrig bylsiga kläder, men det har jag inte när jag rider i klassisk sadel heller. Skjorta äger jag nog bara en enda som har hängt i garderoben sedan jag tävlade senast för si så där tre - fyra år sedan... Hatten sitter dock på huvudet från vårkanten tills det är dags för mössa...
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Det påverkar inte bara en själv, oavsett vad man tror så tar barn ibland efter äldres beteénde. Har flera gånger varit med om barn som ridit utan hjälm/vill rida utan hjälm, för att dom har sett "den och den" göra det.

Det behandlar man precis som man behandlar det nar barn vill ha piercings och tatueringar - nar "du" blir gammal nog. Det ar sa pass enkelt, faktiskt.

Kidsen i varan umgangeskrets rider med hjalm, valdigt fa vuxna som gor (unghastar-osakra hastar osv sa hander det) helt utan problem med brak. De vet, nar de ar gamla nog att ansvara for sig sjalva sa far de valja. Sa lange de ar sma sa far de gora som mamma/pappa/auntie/uncle/osv sager at dom.

Saker behover inte vara krangligare an man gor det. :)
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Rider i precis vad som helst som är funktionellt. Alltid kängor eller boots med klack. Ej för grovt mönster och inte för tjock sula eftersom jag en gång fastnat (inte fastnat ordentligt, men mellanrummen på sulans mönster tillsammans med tjockleken gjorde att kanten på stigbygeln liksom hakade fast när jag klev ner, jag tappade balansen och ramlade) Sulan ska glida lagom lätt ur stigbygeln. Aldrig nåt med blixtlås som kan fastna i hornet. På vintern gärna hel overall.
 
Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Hmm, med det resonemanget borde vi stoppa väldigt många saker. Till exempel alla deckare (tänk om barnen blir seriemördare!), modeshower (hur många får inte kroppskomplex?), matlagningsprogram (ve och fasa, tänk om barnen använder spisen!) osv.
Det är inte MITT ansvar vad ANDRAS barn gör eller inte gör. Om någon vill ta efter mig, varsågod! Men fråga mamma först.

Vill tillägga att även om jag rider med hjälm nästan jämt på hemmaplan är jag ytterst slarvig med säkerhetsutrustning vid körning. Och gissa när jag skadat mig värst? Jag voltade med vagn en gång (tonåring kastade smällare mot hästen), fick världens hjärnskakning och tappade minnet. Lärde jag mig något? Bara att inte köra nära barn, de är opålitliga och korkade och kan potentiellt skada mig och min häst.
I rindingen har jag bara skadat höft, under tiden jag satt på hästen i en lugn och fin jog. Höftleden lossnade ändå, även om jag hade hjälm :angel:

Back on topic:
Jag har världens bästa jacka! En ill-orange varseljacka med avtagbara ärmar. Helt underbar!
Jeansen, som är på året om, är från Ullared.
Mina boots, mina älskade boots, är ett par enkla bruna double h

Jag tycker generellt att westernryttare är rätt slappt och bekvämt klädda på hemmaplan. Inget hets om att det ska vara snyggt och välstädat, utan det ska vara bekvämt och praktiskt. Det är min uppfattning det :)
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 441
Senast: Mia_R
·
Western Heh, den tråd jag trodde var en trolltråd som inte Var en trolltråd.. fick mig att börja tänka lite ang. hur vi egentligen resonerar...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Apache
·
Western ... men plötsligt så sluta min vän rida western och började med dressyr. Själv är jag klassiskt skolad i hoppning och dressyr och...
Svar
10
· Visningar
1 632
Senast: tigerfisken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp