Bukefalos 28 år!

Hur klappar man en häst?

H

horseboy

Hello alla horselovers,jag är en kille som bor på landet och många grannar har mycket hästar det är så ståtliga djur.På hagen jämte mitt hus brukar det beta hästar på sommaren o nu ska dom nog komma snart när det blir varmare.
Så nu är min fråga ?hur ska man vara trevlig mot dom?Jag räckte fram ett grästrå en gång men det sluta med att dom sprang iväg allihop till slut hehe.
Vart klappar man dom o.s.v?
 
Sv: Hur klappar man en häst?

klappa inte, de förstår inte en klappning, det är bara människans påhitt :rofl: men i naturen så kliar de på varandra, så skrapa dem bakom örat. Eller Stryk dem över halsen, detta påminner om fölets och stoets kontakt ( från födseln så slickar ju stoet sitt föl. )
Så skulle jag rekomendera i alla falll... :banana:
 
Sv: Hur klappar man en häst?

Det är ju lite olika från häst till häst :D Men hästarna märker om du är osäker och då blir de kanske också osäkra/försiktiga. Så det bästa är väl att bara gå fram till hästen, klappa den lite försiktigt på halsen och klia den lite. Det brukar de flesta tycka om :)
 
Sv: Hur klappar man en häst?

Du har redan fått bra svar, men vad du också bör tänka på är att inte ge dem ngt att äta, eftersom de då lätt blir osams. Prata med dem, klia dem bakom örat eller stryk dem på halsen som ngn sa. Kul att du vill ta kontakt med dem, hästar är sociala och nyfikna djur!
 
Sv: Hur klappar man en häst?

För det första ska du aldrig gå in i hagen till hästar du inte känner, såvida du inte talat med ägaren och denne sagt att det går bra. Tänk även på att inte mata dem. Visst uppskattar de äpplen och sånt, oftast lite för mycket, så att det blir slagsmål om godbitarna:angel: När du hälsar på hästen ska du närma dig den framifrån så att den ser dig. Lägg t.ex. inte handen på hästens bakdel om den inte förstår att du är där- då kan den bli skrämd och du skadad. Vad gäller klappandet är det ett säkert kort att stryka över hästen och klappa utan att "klatscha" om du förstår vad jag menar. Många hästar brukar även uppskatta att bli kliade uppe på halsen, där manen börjar. Där står de ofta och kliar varandra som du kanske märkt? På sommaren då det är mycket insekter ute kan du garanterat göra dig poppis genom att klia dem långt ner på framsidan av halsen. Där blir de oftast angripna av insekter och det är jääääääätteskööönt att bli kliad då;) Nu har jag förklarat som om du är helt grön på allt vad hästar heter- men det var så jag förstod det på din fråga så det får du ta:D
MVH Sofie
 
Sv: Hur klappar man en häst?

Tilllägger att man inte bör gå fram till en häst RAKT framifrån utan hellre lite snett från sidan då hästar ser bättre åt sidorna än rakt fram.

Bara för att vara övertydlig.
 
Sv: Hur klappar man en häst?

Jag tycker man bör presentera sig innan man klappar genom att sakta sträcka fram handen mot mulen så hästen kan lukta lite på dig först. Och bli inte rädd om de vill nosa mot ansiktet, de kan hälsa så, men akta dig för tänderna:) och rumpan... Ifall att, så att säga.

Och om du hälsar över eltråd- Det blir en rasande sprutt om de får en stöt och de kan bli rädda för dig då. De tror att du bits. Lärde jag mig tidigt den hårda vägen...:rofl:

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 447
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 755
Senast: Migo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp