Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

C

Cosmick

Hej!
Vissa hästar är ju väldigt "heta" och stressiga i temperamentet. Jag har en häst som är sån och har alltid undrat hur hon var när hon reds in. Dom kan väll inte vara sånna direkt när man rider in dom?
Är det någon som ridit en en häst/ponny som nu är väldigt het i ridningen?
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

hästar är alltid individuella och vissa har av naturen mer energi än andra.
men det kan vara stor skillnad på en het och en stressad häst.
ett av mina ston var stressad när jag köpte henne. nu är hon bara het och det kommer hon antagligen alltid att vara. man måste bara lyckas samla all energi till rätt ställe så kan hästen bli mer harmonisk att rida, även om det i vissa fall kan vara svårt.
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Precis som alla människor har sin egen personliga genomsnittliga energinivå, som visserligen kan förändras lite från dag till dag och situation till situation, så har hästar det med. En del har lättare för att stressa upp sig än andra och om du ger en häst fria tyglar och låter den skritta fritt, så väljer den sin egen hastighet som kan vara långsamt eller raskt.

Sedan har jag märkt att allt inte alltid är som det ser ut att vara när det gäller heta hästar. Att en häst har en hög energinivå är en sak, men det behöver inte innebära att den bara springer och springer och är svår att bromsa. Många hästar med mycket energi är fullt kapabla att ta det lungt när de går och betar i sin hage, men verkar helt oförmögna att stå stilla eller skritta avspänt så fort de fått en ryttare på ryggen. Då är min erfarenhet att det oftast är ryttaren som med sitt sätt att rida omedvetet "eldar på" hästen bortom all kontroll - oftast genom att peppra hästen med många och motsridiga hjälper mer eller mindre samtidigt. En annan vanlig grej är att de förekommer oss när vi blivit alltför förutsägbara. Min första ponny hade mycket låg energi och var raka motsatsen till het, men även hon kunde bli lite laddad och stark när vi närmade oss "galoppsträckorna" på våra ridturer. Hon visste att jag 99 ggr av 100 ville ha galopp där, och den 100:e gången var hon inte intresserad av att lyssna på något annat. :laugh:

Sedan kan ju hästars energinivå påverkas av andra faktorer med, som utfodring, kondition, trygghet osv.
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Delvis kan hästar vara oharmoniska av naturen, de hästarna måste man lägga ned mycket konsevent träning på att just bli harmoniska. Så jo, hästar kan till viss del vara stressade/heta redan innan de rids in. Men det påverkas VÄLDIGT mycket av hantering och inridning.

Min unghäst är egentligen väldigt mycket ponny (connemara på överhöjd) men har fått en hel del skärpa från sin mor. När han är lugn är han precis som vilken häst som helst och ger inte på något vis ett jobbigt eller skarpt uttryck, han har snälla ögon och är helcool och kan lätt uppfattas som lite lat när han bara skrittar :p Men sen kan det komma saker som väcker det där "naturliga" heta/spända i honom, då är det silkesvantar som gäller. Men när han bara är pigg/överenergisk kan man säga åt honom på skarpen och hans lyssnar (pga ett väl etbalerat sammarbete, jag fick honom ohanterad som 2,5-åring och han är nu drygt 5,5 endast riden av mig).

Nyckeln till hästar som kan hamna i det läget att de "kopplar bort människan" tycker jag endast är konsekvent träning av att behålla fokus. På honom är det framför allt två saker som hjälpt mig enormt mycket.

1. Lära honom stanna på kommando och stå still tills han är lugn. Eftersom det är så etablerat blir han nu lugn bara av att just stå still. Det fungerar för att bryta stressmönstret att bara jaga upp sig mer och mer och mer.

2. Alltid ha en innersida och ALLTID få en reaktion i innersidan. På så vis får man aldrig en häst som vräker sig på bettet och man inte har en chans att stanna. När min häst väl är rak då kan inga tygeltag i världen påverka honom, men eftersom han är så petnoga lydigt riden för innerhjälperna så kan sitsen o ev lite skänkel få honom att runda sig man har direkt en broms i yttertyglen.

De två grejerna ser jag som rena säkerhetsgrejer som alltid ska fungera på alla hästar. Annars har jag som liten människa inte en suck om hästen kopplar bort mig och försvinner in i sin egen lilla värld.

Förutom detta så är jag mycket noga med att inte sitta o sluta rida när han är på g. HAN vet inte att skänkeln är stressande, det är något man lärt in hästen felaktigt genom att vara rädd att använda den när hästen är framåt. Jag gör det omvända och lär honom bromsa (dvs aktivera sin bakdel och samla upp farten istället för att älga iväg framåt) genom sits o skänkelinverkan. Ex klämmer jag åt honom direkt med benen om han försöker älga i väg i traven o ger en ännu tydligare eftergift i handen för att han inte ska hamna i dragläge med mig. Jag har även ett röstkommando han själv utvecklat till "halvhaltskommando" de gånger jag inte vill ta i munnen eller inte får korrekt reaktion.
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Jag har en kallblodstravare som är väldigt het. Jag har själv ridit och kört in honom.
I ridningen har han varit väldigt framåt från det att jag satte mig på honom. Körningen var han lugnare från början (va 1,5 när jag körde in honom), men är numera ungefär lika het där som i ridningen.

Jag tror att han alltid kommer vara het. I dressyren får man jobba med att få honom att använda energi till att jobba.

Har haft ett par sådana här heta hästar. Tycker om att rida dom. Men visst kan man bli lite trött på dom när dom inte kan skritta. Så det är något som jag jobbar sten hårt med min nu. Han ska kunna skritta i alla situationer, men det är svårt.
Med honom är det oxå så att han alltid har bråttom, även i hagen. Han går alltid fort.

MVH Russin8
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Hej!

Min tjej skulle gissningsvis kunna räknas till het med fel ryttare. Pållan är mycket energisk och sitter man och tjuvhåller slutar det alltid med att hon går i taket och protesterar vilt, antingen genom att ta bettet och springa eller genom stegringar (ja, man lär sej av sina misstag). Med en mindre lyhörd ryttare tror jag att hon fort skulle övergå till "het" eftersom hennes protester skulle ignoreras..

/ Lavinia, vars häst nu är stencool:-)
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Som med alla levande varelser handlar det om arv och miljö.

Har själv ett sto som är hälften fullblod som det är bra drag i:D
Hon är framåt, snabb, livlig, uthållig. Hon är 19 och jag har känt henne i tio år och trodde att hennes temperament skulle dämpas med åren, men det har det inte.
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Jag tror att hästarnas beteende i ridningen (om de är hetsiga/stressiga eller lugna) beror till största delen på ryttaren.
Antingen den som red in den, någon på vägen, eller den nuvarande.
De flesta hästar kan nog få ett förändrat beteende vid ryttarbyte, både åt det negativa och det positiva hållet.
Det finns ju en anledning till varför begreppet "problemhäst" finns och det är ju just för att fel ryttare har haft fel häst.
Fel ryttare till fel häst kan ju resultera i en het häst eller bråkig häst, eller tom sövlig eller ovillig häst.

Vi hade en väldigt het häst för några år sedan, det gick knappt/inte ens att skritta normalt på henne för att hon bara ville springaspringa.
Detta var ju ett tydligt ryttarfel, då hästen blev 10 ton lugnare efter bara ett tag.


Sen är det klart att hästarna har olika temperament medfött också, de är ju individer precis som alla andra :)
Jag har själv två totala motsatser - en sövlig 100%igt trygg fjording, och ett fjompigt energiskt halvblod som blir rädd för saker som inte finns.
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Aveln på verkar ju ganska mycket också,:), hur stammarna e tillbaka på möderne o fädernet.

Men en häst med mycket temprament och stark i sig, kan ju bli förstörd i orätta händer.

Hade en halvb.valack på foder en gång, som enligt ägaren har vart nästintill omöjlig fr 3-15år som han va när jag fick han då 15år,hon hoppa för allt han gjorde,, hehe. men hästen va ju gudalugn hade inga som helst problem med han under tiden ja hade han.

Så människor påverkar hästarna både poitivt o negativt
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Precis som alla människor har sin egen personliga genomsnittliga energinivå, som visserligen kan förändras lite från dag till dag och situation till situation, så har hästar det med. En del har lättare för att stressa upp sig än andra och om du ger en häst fria tyglar och låter den skritta fritt, så väljer den sin egen hastighet som kan vara långsamt eller raskt.

Sedan har jag märkt att allt inte alltid är som det ser ut att vara när det gäller heta hästar. Att en häst har en hög energinivå är en sak, men det behöver inte innebära att den bara springer och springer och är svår att bromsa. Många hästar med mycket energi är fullt kapabla att ta det lungt när de går och betar i sin hage, men verkar helt oförmögna att stå stilla eller skritta avspänt så fort de fått en ryttare på ryggen. Då är min erfarenhet att det oftast är ryttaren som med sitt sätt att rida omedvetet "eldar på" hästen bortom all kontroll - oftast genom att peppra hästen med många och motsridiga hjälper mer eller mindre samtidigt. En annan vanlig grej är att de förekommer oss när vi blivit alltför förutsägbara. Min första ponny hade mycket låg energi och var raka motsatsen till het, men även hon kunde bli lite laddad och stark när vi närmade oss "galoppsträckorna" på våra ridturer. Hon visste att jag 99 ggr av 100 ville ha galopp där, och den 100:e gången var hon inte intresserad av att lyssna på något annat. :laugh:

Sedan kan ju hästars energinivå påverkas av andra faktorer med, som utfodring, kondition, trygghet osv.

Använder ditt citat som exempel att spinna på, men det är egentligen allmänt riktat.

Het och stressad är två helt skilda saker för min del. Tyvärr brukar många ekvivalera stress med att hästen är het, och det tycker jag inte stämmer alls.

i många fall rör det sig även om en obalans mellan häst och ryttare - hästen blir "het" endera för att den blir stressad av ryttaren, eller för att det helt enkelt finns brister i grundutbildningen eller hjälpgivningen hos ryttaren, dvs hetheten är egentligen en olydnad.
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Precis!

Min häst är ivrig, reaktionssnabb och framåt, men hon är inte stressad.
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Min förra häst var vad man kan kalla väldigt väldigt energisk :p Hon gick på högsta växeln hela tiden, en sån där dam som krävde dubbla dosen lugnande hos veterinären för att inte bara bli lite trött på ögonen och vakna på studs om det hände nåt skoj nån annanstans.
Har aldrig stött på en häst med det temperamentet innan, en häst som är på hugget varenda sekund.
Hon kunde bli stressad vid ridning, men man kände ju stor skillnad mellan när hon var stressad och "bara sig själv".

MEN, en arbetsvilligare häst än henne är svår att hitta...
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Använder ditt citat som exempel att spinna på, men det är egentligen allmänt riktat.

Het och stressad är två helt skilda saker för min del. Tyvärr brukar många ekvivalera stress med att hästen är het, och det tycker jag inte stämmer alls.

i många fall rör det sig även om en obalans mellan häst och ryttare - hästen blir "het" endera för att den blir stressad av ryttaren, eller för att det helt enkelt finns brister i grundutbildningen eller hjälpgivningen hos ryttaren, dvs hetheten är egentligen en olydnad.

Precis! Het är för mig när hästen ligger på och vill för mycket så den lyssnar sämre på ryttaren. Det skiljer sig ju mot en stressad häst som inte alls behöver ligga på tex.

För personlig del så är min ponny dock oftast antingen pigg/överpigg eller het/stressad, han ligger oftast inte på om han inte är stressad. Därav mina otydliga "het/stressad" uttryck i mitt första inlägg. Det är mycket viktigt som du skriver att skilja på het och stressad!
 
Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"

Använder ditt citat som exempel att spinna på, men det är egentligen allmänt riktat.

Het och stressad är två helt skilda saker för min del. Tyvärr brukar många ekvivalera stress med att hästen är het, och det tycker jag inte stämmer alls.

i många fall rör det sig även om en obalans mellan häst och ryttare - hästen blir "het" endera för att den blir stressad av ryttaren, eller för att det helt enkelt finns brister i grundutbildningen eller hjälpgivningen hos ryttaren, dvs hetheten är egentligen en olydnad.

Ja, det är det här som gör att det blir så svårt att prata om det, att det finns så många olika definitioner av - och uppfattningar om - vad ett ord verkligen betyder. Det är därför jag hellre väljer att prata om energinivå än att tala om heta, stressiga eller nervösa hästar - men inte heller det blir helt rätt eftersom energinivån är föränderlig och lika väl kan vara ett resultat av yttre faktorer som av hästens inneboende natur.

När det gäller ordet stress till exempel, så finns det 5-6 helt till delvis olika definitioner av det - och alla är accepterade som "rätt". Inom psykologin menar man ofta att stress är allt som får oss att reagera, och begreppet saknar helt värdeladdning, d.v.s. ordet stress står inte för något varken positivt eller negativt. Men de flesta idag länkar ihop stress med för mycket att göra, övermäktiga krav, oförmåga att säga nej, rädsla eller att befinna sig i ett tillstånd av kamp- eller flykt, vilket också är en helt riktig och accepterad definition.

En häst som är lättstressad behöver alltså, precis som du säger, inte alls vara het. Även den lugnaste häst ibland kan bli stressad. Det är samma sak med begreppet lugn och lata/sega hästar, som många anser höra ihop, men lugn behöver inte betyda långsam. En häst som är lugn i psyket kan ändå vara både framåt och uppmärksam. Het däremot är en förkortning av ordet hetsig. Med en verkligt skicklig ryttare i sadeln ser en energisk häst inte ut att vara otålig och het, eftersom de två ändå samarbetar och lyssnar på varann. Det är först när kommunikationen inte fungerar som ryttaren brukar klaga över att hästen är het.

I mitt tycke är en “het” häst en energisk häst som ryttaren av en eller annan anledning inte riktigt klarar av. Det kan bero på energinivån i sig, dålig utbildning/uppfostran av hästen bakåt i tiden, smärta som hästen försöker springa ifrån, överutfodring, bristande ridteknik och erfarenhet hos ryttaren (att ryttaren tex med sin hjälpgivning snarare stressar/hetsar upp hästen mer än vad som var avsikten) osv. Därför tycker jag inte att het och stressad är två helt olika saker, utan att det finns ett visst släktskap. När den energiska hästen blir het befinner den sig, åtminstone i mitt tycke, snarare i ett tillstånd av stress än i ett tillstånd av lugn och harmoni. Den typen av stress jag då tänker på behöver dock inte nödvändigtvis vara av negativ karaktär. Hästar kan säkert, precis som vi, känna sig positivt laddade, uppspelta och taggade inför vissa uppgifter och situationer. En stressad häst behöver inte vara het, men är den het under ryttare är den, enligt min uppfattning, också stressad - oavsett om stressen ifråga är positiv eller negativ och vad den beror på.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp