Bukefalos 28 år!

Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Ingen häst är född med ryttare. Och ingen häst föds skolad.
Så givetvis behöver en häst med goda fysiska förutsättningar utbildning.
Utöver att man ju måste träna/vänja in psyket för vissa saker vi ber dem om.
Självklart inte. Men det är ju det jag menar, att denna svårighet som hästen får när vi rubbar dens balans och takt, DEN behöver tränas....med hjälp av dressyr....precis som man behöver och kan hjälpa en travare med taktproblem...
 
Ja just det och vad använder dom då? Jo just muskler....

Men musklerna måste jobba desto hårdare för att kompensera vinklarna. Och det kräver en helvetes mer massa träning av ett slag som sällan lärs ut här till gemene man.

Det säger ju sig självt att rätt hävstång underlättar att lufta ngt tungt..
 
Ja just det och vad använder dom då? Jo just muskler....

Ja ingen arbetar väl en häst stående stilla på fulltid eller?

Med muskler kan man på sikt göra mindre förändringar men är det stopp pga ras och dens byggnad ex så är det. Du kan ex inte få en fjording som är byggd som de flesta fjordingar, bakbenen mer raka och bakom sig, att få bakbenen längre inunder än små variationer från ursprunget.
Det tar liksom emot.

Och jag frågar igen, varför vurmar du så för travare som inte kan galoppera nära på alls ( om vi tar ett sådant exempel) när du har stångat dig blodig över de stackars dressyrhästarna i många år?, jag frågar igen : _Tror du travaren i ovan ex blir så "happy" av att träna sin galopp? , för inte tror du på allvar att alla galopperar bra och att galoppen försvinner för att de inte " får " galoppera när de blir äldre?:eek:
 
Men musklerna måste jobba desto hårdare för att kompensera vinklarna. Och det kräver en helvetes mer massa träning av ett slag som sällan lärs ut här till gemene man.

Det säger ju sig självt att rätt hävstång underlättar att lufta ngt tungt..

Tack för den förklaringen, och det går bara till en viss gräns.
 
Men musklerna måste jobba desto hårdare för att kompensera vinklarna. Och det kräver en helvetes mer massa träning av ett slag som sällan lärs ut här till gemene man.

Det säger ju sig självt att rätt hävstång underlättar att lufta ngt tungt..
Om man utgår ifrån dåliga vinklar ja, det är ju det jag säger. KORREKTA vinklar och balans gör det lättare för hästen att prestera, oavsett ras. Även halvblod är det ganska vanligt att dom har dåliga vinklar och balans för det dom är tänkta att användas till.
 
Jag har nämligen varit på en sån intressant exteriörbedömningskurs, där det var en faslig massa olika raser representerade, och där vi just konstaterade denna universala (egentligen logiska) sanning.

./QUOTE]

Det har jag aldrig hörts yppats på en enda extriörbedömningskurs, tvärtom skulle jag vilja säga, avelsförbund är numer noga med att titta på just detta för sin ras- vem höll i denna kurs?, låter väldigt väldigt märkligt.

Det har jag aldrig hörts yppats på en enda extriörbedömningskurs, tvärtom skulle jag vilja säga, avelsförbund är numer noga med att titta på just detta för sin ras- vem höll i denna kurs?, låter väldigt väldigt märkligt.
 
Frågar @Fiador igen:

Men du, om det nu är så att de ser helt likadana ut i skelettet, varför har man då valt de raser man har till olika inriktningar?
Varför rider man inte galopp-löp på PRE?
Varför går inte fler vb-travare GP inom hopp och dressyr tex?
Varför gör man bara skolsprång på hästar med spankst blod(Lippiz tex är ju framtagen på det bla)?
 
Om man utgår ifrån dåliga vinklar ja, det är ju det jag säger. KORREKTA vinklar och balans gör det lättare för hästen att prestera, oavsett ras. Även halvblod är det ganska vanligt att dom har dåliga vinklar och balans för det dom är tänkta att användas till.

En sorts pudel tolkar jag detta som.
 
Men du, om det nu är så att de ser helt likadana ut i skelettet, varför har man då valt de raser man har till olika inriktningar?
Varför rider man inte galopp-löp på PRE?
Varför går inte fler vb-travare GP inom hopp och dressyr tex?
Varför gör man bara skolsprång på hästar med spankst blod(Lippiz tex är ju framtagen på det bla)?
Man kan ju inte bara titta på vinklarna så klart. Muskulaturens sammansättning har STOR betydelse. Om man har mycket starka korta muskler eller mycket långa uthålliga tex.

Även psyket har betydelse. Sen är det ju inte bara Iberiska raser man kan göra skolsprång på. Hur menar du att Lippizanaren är framtagen på skolsprången?
 
Senast ändrad:
Man kan ju inte bara titta på vinklarna så klart. Muskulaturens sammansättning har STOR betydelse. Om man har mycket starka korta muskler eller mycket långa uthålliga tex.

Ja om det gäller snabbhet kontra styrka eller uthållighet men inte förmågan att ändra de extriöra vinklarna i bakkärran, där sätter skelettets byggnad stopp, eller nära stopp.
Vem höll i kursen?
 
Ja om det gäller snabbhet kontra styrka eller uthållighet men inte förmågan att ändra de extriöra vinklarna i bakkärran, där sätter skelettets byggnad stopp, eller nära stopp.
Vem höll i kursen?
Vinklarna kan ju bara sätta stopp om dom är dåliga. Varför utgår du bara ifrån dåliga vinklar? Så klart vi missförstår varandra då eftersom jag utgår ifrån korrekta vinklar.
 
Du tycker inte vinklarna skiljer sig åt mellan dessa raser och kan ha något att göra med varför de är bäst på sin respektive gren?
Jag är övertygad om att vinklarna och balansen är förutsättningen för att dom är bäst på sin grej. Det har bara inte med rasen att göra.

Jag letar själv häst just nu och då letar jag just korrekt exteriör och psyke och muskulatur, inte specifik ras.
 
Jag är övertygad om att vinklarna och balansen är förutsättningen för att dom är bäst på sin grej. Det har bara inte med rasen att göra.

Jag letar själv häst just nu och då letar jag just korrekt exteriör och psyke och muskulatur, inte specifik ras.

Men hur många andra hästar än tex vb-travare resp galoppör tror du skulle klara av löpen lika bra?
Och hur många fler som gör det tror du det finns inom en viss ras?

Hur kommer det sig att varken jag eller mina båda tränare(som alla är NÖRDAR och inte bara lite intresserade) inte har sett en enda häst som inte har spanskt blod i sig göra skolsprång och landa korrekt i samling och inte bara göra en bockning i luften typ?

Kan det vara så att man avlar på vissa vinklar inom vissa raser för att man har en plan med vad hästen ämnas göra?

Och nu drar ju jag extrem-jämförelser för att det ska bli tydligt. Jag förstår fullt att de flesta inte tänker satsa på sånt.
Men i extremerna blir det ju tydligare för någon att urskilja skillnaderna.
 
Vinklarna kan ju bara sätta stopp om dom är dåliga. Varför utgår du bara ifrån dåliga vinklar? Så klart vi missförstår varandra då eftersom jag utgår ifrån korrekta vinklar.

Men vissa raser har ju vinklar som är BRA för tex löp och mindre bra för att göra annat än springa på i maxhastighet för att sas hinna ifatt sin balans.
Eller som är BRA för att samla sig och röra sig rakt upp i luften men är sämre för att gasa på i högt tempo.
 
Vinklarna kan ju bara sätta stopp om dom är dåliga. Varför utgår du bara ifrån dåliga vinklar? Så klart vi missförstår varandra då eftersom jag utgår ifrån korrekta vinklar.
Men det är ju olika vinklar och exteriör som är den korrekta, beroende på vad hästen ska göra. Ta halsansättningen t ex, där har fullbloden ofta lägre halsansättning, för det gör det lättare för den att hålla balansen i full galopp. En dressyrhäst vill man tvärtom ha resning på, så där ser halsansättningen helt annorlunda ut.

Det handlar inte vara om vinklar, det är hela exteriören. Ländens och korsets form och vinkling, ryggens längd och utseende, osv.

Du måste väl kunna se skillnaderna i rörelsemönster och utseende mellan t ex en ettårig travare och en ettårig dressyrhäst?
 
Jag är övertygad om att vinklarna och balansen är förutsättningen för att dom är bäst på sin grej. Det har bara inte med rasen att göra.

Jag letar själv häst just nu och då letar jag just korrekt exteriör och psyke och muskulatur, inte specifik ras.
Vad tror du avel går ut på, då? Varför används inte dressyrhästar i travaveln, om gener inte spelar någon roll?
 
Fast i TS så har TS uttryckt en önskan om en häst som med främst uteritter och lite dressyr ska kunna göra några starter.
Dvs i mina ögon inte en häst som tränats för sin uppgift om vi antar att hästen är en vb-travare.

De flesta av dem kräver lite mer dressyrjobb än så för att fixa saker tävlingsmässigt.
Och i värsta fall kan det dröja ett par säsonger innan man är där, redo för tävlan.

Och ja, visst kan de galoppera vid födsel etc oftast.
Men det är ju en helt annan galopp än det man vill se uppsuttet på tävling.
Och vissa av dem är ju benägna att vara orena i takten pga obalansen om man tex svänger eller inte gasar av helvete när de inte är så skolade och stärkta.
Och jo, vinklarna spelar en helvetes roll även om vissa inte tycker det är så stora skillnader.

Varför ser körhästar ut som de gör resp hur en PRE som gör skolsprång etc om det kvittar.
Har du sett någon göra skolsprång med vb-travare?

Jag tycker det är jättefint om folk orkar lägga tiden på att verkligen skola en vb-travare i den takt och med de övningar som krävs!
Men man ska inte trivialisera vad det kan kräva. Det gör inte hästarna någon tjänst. Tvärtom!

Det är ju inte bara tävlingsfolk som anser att galoppen är ett problem på dem.
Bent Branderup tex kallar ju ett par raser ”galopp-handikappade” och där räknades vb-travaren in.
Han ansåg det inte omöjligt. Men mkt specialhjälp kan behövas för någon form av kvalitet.
Bara av ren nyfikenhet, vilka hästar mer anses "Galopp-handikappade"? Har inte läst hela tråden än, kommer till det...
 
Vad tror du avel går ut på, då? Varför används inte dressyrhästar i travaveln, om gener inte spelar någon roll?
Man avlar på prestation, inte vinklar. Varför tror du att jag inte anser gener spelar någon roll? Gener styr allt. Även korrekta vinklar.
 
Man avlar på prestation, inte vinklar. Varför tror du att jag inte anser gener spelar någon roll? Gener styr allt. Även korrekta vinklar.
Varför har du så stort behov av att nervärdera den varmblodiga travaren och dess exteriör? Varför kan du inte erkänna att den har mycket sämre egenskaper för ridning än vad en normal varmblodig ridhäst har? Är travprestationer så lite värda i dina ögon att du inte kan se storheten hos rasen? Den prestation en varmblodig travare utför kräver andra saker än vad den prestation en varmblodig ridhäst ska utföra. Det medför givetvis att man får en annan exteriör vilket ger andra vinklar. En snabb googling på avelsdjur och deras avkommor visar att vinklar är styrda av gener då de ärvs ner direkt från föräldrar till avkomma.
Nej jag vill inte köpa mig en varmblodig travare. Jag skulle inte vilja lägga det arbetet som krävs. Däremot finns det många andra hästraser jag skulle kunna tänka mig att äga som inte är lika hårt avlade mot tävlingsdressyren som den varmblodiga ridhästen är.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 882
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 489
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 177
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 772
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp