Bukefalos 28 år!

Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Otrevlig?
Jag tycker faktiskt det är ett smart val att välja program utan galopp om hästen man rider har problem med att orka galoppera - oavsett ras. Vad faa-n är det för otrevligt med att tänka på hästens bästa?

Ber om ursäkt, uppfattade det fel! Trodde du var ironisk
 
@Unafraid ja verkligen jättefin, ofta har de ju otrolig arbetsmoral när de förvaltas väl.
Känner flera som har ridtravare som framför allt har stor hoppglädje och vilja.

En av mina bekanta har ridtravare endast sen decennier. Hon har ett samarbete med travtränare och får hästar av dem när de kasseras från travet. Tävlar och utbildar dem i både hoppning och dressyr. Väldigt duktig tjej. Hästarna går alltid på godkända procent i LC och LB när hon väljer att starta dem. Tävlar 80-100 cm klasser med stor framgång.

Men hon har också lagt hela sin själ på att utbilda dem och har erfarenhet sen 20+ år av att just utbilda travare till ridhästar. Sällan man ser sådana ryttare.
 
Nej du har helt fel där, vinklarna är medfödda och av stor betydelse och skiljer sig mkt åt om man jämför halvblod med travare, rent generellt.
Eh, vinklar är medfödda såklart, det jag pratar om är dom "korrekta" vinklarna som eftersträvas likvärdigt oavsett ras och som har likvärdig betydelse för hållbarhet och prestation oavsett ras. Balans i detta avseende är alltså det som eftersträvas även för en travare. Balans i proportioner och vinklar. Samma proportioner och vinklar som även halvblodet behöver ha. DÅ är hästen en atlet och en atlet kan tränas till att bli bra på mycket.
fd1293fc5055260ab40b0ad79ebc8eeb--full-throttle-pet-supplies.jpg

f0216e2f138f376fbae792785ae0bd26.jpg

hastraser_redigerad-1_50a172959606ee77149014ed.jpg
 
Nej, halvbloden är inte mallen. Dressyrstammade halvblod avlas för att passa dressyrmallen, och kommer därför i regel närmare än hästar som avlas för att passa andra mallar.

Dressyrtävling är en tävling i vem som kommer närmast en dressyrmall. Det står i TR hur de olika rörelserna ska ridas, och vad domarna ska titta efter när de bedömer. Det är det idealet man ska eftersträva. Där ingår t ex taktmässighet. Om man sitter på en häst som inte kan galoppera i jämn tretakt, så blir ju det nästan omöjligt att lyckas med. Jämfört med om man sitter på en häst som av naturen alltid galopperar i jämn tretakt. T ex.
Fast vad behöver man dressyren till om hästen av naturen redan uppfyller kriterierna i TR?

Jag har dessutom sett en väldigt massa halvblod som galopperar fyrtakt (dvs inte rent), tom på GP-nivå, så JO DET är en träningssak. Man kan även förstöra vad naturen skapat med träning.
 
Ja, en varmblodstravare har ett annat rörelsemönster än ett halvblod vilket även medför, precis som jag skrev i det du svarade på, att det inte spelar någon roll om de är travtränade eller inte. Det syns även ofta om det är varmblodstravare inblandat i korsningar och man ser redan på fölen i hagen att de har en annan galopp än halvblodsföl.

Det har inget med någon mall att göra, det är ett rörelsemönster som är specifikt för varmblodstravare och som gör att det syns att det är en varmblodstravare, skit samma om det är en skogsmulle, en hopptränad varmblodstravare eller dressyrdito. En frieser har ett rörelsemönster som är specifikt för den rasen och det har inte heller något med varmblodstravare, halvblod, dressyr eller hoppning och framförallt inget med någon mall att göra!

Nog ser du väl skillnaden på ett svart halvblod, en frieser och en svart varmblodstravare när de rör sig, eller påstår du att det inte finns olika rörelsemönster för de olika raserna utan att det för den skull är "fel" eller inte stämmer med din mall? :confused:
MIN mall? Var har jag påstått att det inte finns olika rörelsemönster? Jag undrade ju just därför VILKEN mall för rörelsemönster som gäller på dressyrtävling? Eftersom det uppenbart är ett argument MOT att använda travare till dressyr och dressyrtävling då dom har ett annat rörelsemönster.
 
Eh, vinklar är medfödda såklart, det jag pratar om är dom "korrekta" vinklarna som eftersträvas likvärdigt oavsett ras och som har likvärdig betydelse för hållbarhet och prestation oavsett ras. Balans i detta avseende är alltså det som eftersträvas även för en travare. Balans i proportioner och vinklar. Samma proportioner och vinklar som även halvblodet behöver ha. DÅ är hästen en atlet och en atlet kan tränas till att bli bra på mycket.
fd1293fc5055260ab40b0ad79ebc8eeb--full-throttle-pet-supplies.jpg

f0216e2f138f376fbae792785ae0bd26.jpg

hastraser_redigerad-1_50a172959606ee77149014ed.jpg

Du kan inte se att det skiljer sig en hel del på ridhästar a la dressyr/hopp etc mot tex racinghästar? Fullblod tex?
Och att en travare som är en racinghäst och draghäst ser lite annorlunda ut i vinklarna mot tex en PRE?
Körhästar tenderar ju också ha lite andra vinklar än tex en PRE om vi nu drar det åt det mest extrema hållet sas. För det är ju samling kontra påskjut.

Och man vill ju ha vissa bogar etc för att kunna hoppa bra alt ha luftig gång.
Vilket man tex inte behöver ha på en westernhäst, då det vore oekonomiskt med all tid i luften.

Och ja, det finns gott om hästar som förstörts av felaktig träning inom alla raser.
Men de har ju också olika exteriöra förutsättningar innan/utan träning.
 
Fast vad behöver man dressyren till om hästen av naturen redan uppfyller kriterierna i TR?

Jag har dessutom sett en väldigt massa halvblod som galopperar fyrtakt (dvs inte rent), tom på GP-nivå, så JO DET är en träningssak. Man kan även förstöra vad naturen skapat med träning.
Jag pratar inte om dressyr, jag pratar om rörelsemönster! Läs innantill vad jag skriver och hitta inte på parallella diskussioner. :banghead:

Det syns utifrån rörelsemönstret om en häst är varmblodstravare oavsett om det är ett föl, en travtränad, en aldrig travtränad eller en korsning om det är en varmblodstravare, för den skull har jag aldrig förnekat att det finns varmblodstravare som kan bli trevliga ridhästar och att beroende på TS ambition kan passa henne.
MIN mall? Var har jag påstått att det inte finns olika rörelsemönster? Jag undrade ju just därför VILKEN mall för rörelsemönster som gäller på dressyrtävling? Eftersom det uppenbart är ett argument MOT att använda travare till dressyr och dressyrtävling då dom har ett annat rörelsemönster.
Du är den enda i tråden som tjatar om en mall, så lägg ner tjafset! :banghead::banghead::banghead:
 
Fast vad behöver man dressyren till om hästen av naturen redan uppfyller kriterierna i TR?

Jag har dessutom sett en väldigt massa halvblod som galopperar fyrtakt (dvs inte rent), tom på GP-nivå, så JO DET är en träningssak. Man kan även förstöra vad naturen skapat med träning.

Ingen häst är född med ryttare. Och ingen häst föds skolad.
Så givetvis behöver en häst med goda fysiska förutsättningar utbildning.
Utöver att man ju måste träna/vänja in psyket för vissa saker vi ber dem om.
 
Du kan inte se att det skiljer sig en hel del på ridhästar a la dressyr/hopp etc mot tex racinghästar? Fullblod tex?
Och att en travare som är en racinghäst och draghäst ser lite annorlunda ut i vinklarna mot tex en PRE?
Körhästar tenderar ju också ha lite andra vinklar än tex en PRE om vi nu drar det åt det mest extrema hållet sas. För det är ju samling kontra påskjut.

Och man vill ju ha vissa bogar etc för att kunna hoppa bra alt ha luftig gång.
Vilket man tex inte behöver ha på en westernhäst, då det vore oekonomiskt med all tid i luften.

Och ja, det finns gott om hästar som förstörts av felaktig träning inom alla raser.
Men de har ju också olika exteriöra förutsättningar innan/utan träning.
Nej det är en felaktig föreställning. Individuellt kan vinklar och balans så klart variera, men balans är grundförutsättningen för alla raser (som ska prestera fysiskt) och något som naturen själv också strävar efter om den får vara ifred. Om du skalar av muskler och fett och päls och tittar på skelettuppbyggnaden på en korrekt vinklad/balanserad PRE kontra en korrekt vinklad/balanserad travare så finns där ingen större skillnad.

Men du får gärna visa exempel på hur dessa skillnader i vinklar stämmer som du påstår? Sen finns det en väldigt massa felvinklade individer. Men om vi nu pratar balans, då gäller samma fysiska lagar oavsett ras och användbarhet. Grejen är att om vinklar och balans i kroppen är korrekta så ökar användbarheten på alla områden.

Jag har nämligen varit på en sån intressant exteriörbedömningskurs, där det var en faslig massa olika raser representerade, och där vi just konstaterade denna universala (egentligen logiska) sanning.

Muskulaturen (och psyket) har MYCKET större betydelse för vad hästens "talang" sen består i.
 
Eh, vinklar är medfödda såklart, det jag pratar om är dom "korrekta" vinklarna som eftersträvas likvärdigt oavsett ras och som har likvärdig betydelse för hållbarhet och prestation oavsett ras.

Nej du har helt galet fel som vanligt, olika raser har helt enkelt olika byggnad i bakbensstället,alltså olika vinklar, vilket ger vissa raser större förmåga att trampa under sig " sätta sig" , medans andra raser har mer frånskjut osv etc.
 
Om du skalar av muskler och fett och päls och tittar på skelettuppbyggnaden på en korrekt vinklad/balanserad PRE kontra en korrekt vinklad/balanserad travare så finns där ingen större skillnad.

Man måste såklart titta på hur de kan använda o utnyttja sina vinklar när de är under rörelse.
 
Nej du har helt galet fel som vanligt, olika raser har helt enkelt olika byggnad i bakbensstället,alltså olika vinklar, vilket ger vissa raser större förmåga att trampa under sig " sätta sig" , medans andra raser har mer frånskjut osv etc.
Bevisa det? Bilder? Forskning? Individuella skillnader, ja, beroende på att alla inte är helt korrekta. Men inte rasmässigt, inte när det gäller raser som ska prestera fysiskt.
 
Nej det är en felaktig föreställning. Individuellt kan vinklar och balans så klart variera, men balans är grundförutsättningen för alla raser (som ska prestera fysiskt) och något som naturen själv också strävar efter om den får vara ifred. Om du skalar av muskler och fett och päls och tittar på skelettuppbyggnaden på en korrekt vinklad/balanserad PRE kontra en korrekt vinklad/balanserad travare så finns där ingen större skillnad.

Men du får gärna visa exempel på hur dessa skillnader i vinklar stämmer som du påstår? Sen finns det en väldigt massa felvinklade individer. Men om vi nu pratar balans, då gäller samma fysiska lagar oavsett ras och användbarhet. Grejen är att om vinklar och balans i kroppen är korrekta så ökar användbarheten på alla områden.

Jag har nämligen varit på en sån intressant exteriörbedömningskurs, där det var en faslig massa olika raser representerade, och där vi just konstaterade denna universala (egentligen logiska) sanning.

Muskulaturen (och psyket) har MYCKET större betydelse för vad hästens "talang" sen består i.

Men du, om det nu är så att de ser helt likadana ut i skelettet, varför har man då valt de raser man har till olika inriktningar?
Varför rider man inte galopp-löp på PRE?
Varför går inte fler vb-travare GP inom hopp och dressyr tex?
Varför gör man bara skolsprång på hästar med spankst blod(Lippiz tex är ju framtagen på det bla)?
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 876
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 482
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 168
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 753
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp