Bukefalos 28 år!

Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Nej du har helt fel där, vinklarna är medfödda och av stor betydelse och skiljer sig mkt åt om man jämför halvblod med travare, rent generellt.
Definitivt. Det skiljer sig ju även mellan en hopphäst och en dressyrhäst - hopphästen vill man enkelt ska kunna öppna upp bak, dressyrhästen ska sätta under sig. Således ovanligt med dressyrhästar med bra bakbensteknik över hinder, hästen kan liksom inte ha bakbenen under sig och bakom sig samtidigt.
 
Helt rätt, precis som de har ändrat om betygssystemet i fälttävlan , alltså de minskar dressyrprovets inverkan just för att det anses ha fått för stor betydelse och andelen dressyrstammade hästar har ökat ( ger lättare högre dressyrpoäng generellt såklart), vilket då, precis som du skriver, ger mindre bra hopphästar.
Mindre bra hopphästar i terräng anses farligt.

Så, som du skriver, så finns även skillnad inom halvbloden- att då inte förstå att skillnaden mellan halvblod och travare är enorm är väldigt underligt, ja, stor okunskap.
 

Tycker du det.

Själv tänker jag att han ska få gå någon LC och på sikt LB dressyr också.
Men omskolningen får ta tid.
Han gör ganska fina galoppfattningar ur skritt på volt, och håller en skaplig galopp på volt som är ca 15 meter. Ju större volt, desto mer faller han isär. Ner mot tio meters volt klarar han, om jag fattar galoppen ur skritt och är på volten redan.
Fattningar på rakt spår är svårare än på volt, för då faller han isär.
Traven har varit ganska dålig - lite för hastig - men bärigheten börjar komma och han börjar gymnastiseras i skänkelvikningar och öppna och lite mot sluta också.
Observera: jag påstår inte att det är dressyrtävlingskvalitet på rörelserna, utan det handlar om gymnastik för att mjuka upp honom ytterligare.

Så, i mina ögon är det bra för vb-travarna att jobbas i dressyr, för gymnastikens skull.
Att tävla: jo, det kommer jag väl att göra på sikt. Med målsättning att komma över 60%.
Som sagt, än så länge faller han isär vid galopp på rakt spår medan det böjda balanserar upp honom.
Men nej, vi kommer inte att vinna dressyrtävlingarna mot "halvblod". Men det gör ju inget.

Kb-travaren har jag ju tävlat dressyr, med godkänt resultat i LA:4 och några resultat på MSV C mellan 56 och 59% (ett resultat på drygt 59% också).
Det går självklart att ha olika åsikter om vad som är godkänt resultat; de som kommenterat när jag varit ute, dressyrtränare och liknande, har kommenterat att över 55% är godkänt om än inte så lysande.
Den hästen har å andra sidan inte tävlat trav eftersom han inte ville springa fort, så han blev ridhäst som fyraåring. Det där godkända LA-resultatet fick han som 8-åring vilket inte är så illa trots allt tycker jag.
Inte imponerande, men inte så illa heller.

Eller så är det mer imponerande att träna en travare till att göra godkända resultat i dressyr, jämfört med ett "halvblod".
Och det kanske går att tycka att det är roligt att träna långsiktigt för att lyckas med något som är lite svårare.
För det är en annan sorts utmaning.
 
Jag red många slags travhästar i min ungdom. Flera som var helt ok på att galoppera!
Några som utan "obehag" skulle kunna gå LB dressyr. Men det är få hästar av andra raser som har så svårt att galoppera genom kroppen som en varmblodstravare. De är oftast rätt stilla i ryggen och det är benen som rör sig.
Sen om man ska rida lätta dressyrklasser på klubben är min tro att övriga ekipage kommer ligga på rätt låga procent de med. Det är inte lätt klass dressyr utan glada amatörer som ofta inte ens har licens. Och då hade inte galoppen varit mitt bekymmer. Snarare tycker jag att få travare är bekväma att sitta ner på i traven och om jag skulle tuffa runt på lite dressyr hade jag velat sitta bekvämt...

Vinklar hit och dit. Mitt helt ovetenskapliga intryck är att en travare är benägen att vara stum i ryggen- det får man vara om man ska trava så fort! Men att det är snarare det som skiljer än vinklarna i benen. Benen blir lite frikopplade från ryggen och rör sig i lägre fart liksom oberoende av varandra.

Om nån orkat plöja detta inlägg är min teori att det inte är vinklarna i bakbenen utan hela exteriören som gör att travare kan trava fortare än vad ALLA halvblod i världen kan... Finns inget halvblod som kan trava hälften så fort. Det är omöjligt att träna att halvblod till att ens klara kvalet till en travtävling. Vad beror det på @Fiador ?
 
Tycker du det.

Själv tänker jag att han ska få gå någon LC och på sikt LB dressyr också.
Men omskolningen får ta tid.
Han gör ganska fina galoppfattningar ur skritt på volt, och håller en skaplig galopp på volt som är ca 15 meter. Ju större volt, desto mer faller han isär. Ner mot tio meters volt klarar han, om jag fattar galoppen ur skritt och är på volten redan.
Fattningar på rakt spår är svårare än på volt, för då faller han isär.
Traven har varit ganska dålig - lite för hastig - men bärigheten börjar komma och han börjar gymnastiseras i skänkelvikningar och öppna och lite mot sluta också.
Observera: jag påstår inte att det är dressyrtävlingskvalitet på rörelserna, utan det handlar om gymnastik för att mjuka upp honom ytterligare.

Så, i mina ögon är det bra för vb-travarna att jobbas i dressyr, för gymnastikens skull.
Att tävla: jo, det kommer jag väl att göra på sikt. Med målsättning att komma över 60%.
Som sagt, än så länge faller han isär vid galopp på rakt spår medan det böjda balanserar upp honom.
Men nej, vi kommer inte att vinna dressyrtävlingarna mot "halvblod". Men det gör ju inget.

Kb-travaren har jag ju tävlat dressyr, med godkänt resultat i LA:4 och några resultat på MSV C mellan 56 och 59% (ett resultat på drygt 59% också).
Det går självklart att ha olika åsikter om vad som är godkänt resultat; de som kommenterat när jag varit ute, dressyrtränare och liknande, har kommenterat att över 55% är godkänt om än inte så lysande.
Den hästen har å andra sidan inte tävlat trav eftersom han inte ville springa fort, så han blev ridhäst som fyraåring. Det där godkända LA-resultatet fick han som 8-åring vilket inte är så illa trots allt tycker jag.
Inte imponerande, men inte så illa heller.

Eller så är det mer imponerande att träna en travare till att göra godkända resultat i dressyr, jämfört med ett "halvblod".
Och det kanske går att tycka att det är roligt att träna långsiktigt för att lyckas med något som är lite svårare.
För det är en annan sorts utmaning.
62% är det jag har fått höra är godkänt. Träna dressyr kan man självklart göra med alla hästar, det är precis som du skriver nyttig gymnastik. Det är tävlingsresultaten som kan bli mer tveksamma med fel sorts häst för ändamålet.
 
Jag rider bara ute i skogen. När det var dags för ny häst för ett par år sen valde jag ett halvblod på grund av att jag vill ha den naturliga ridbarheten hos hästen.
Nu blev det en hopphäst vilket bara det var annorlunda för mig och det har tagit tid för oss som ekipage att komma till den muskling och förlängning av muskler som jag som dressyrryttare i grunden vill ha.

Jag tränade och tävlade både dressyr och hoppning som yngre. Jag har mest tävlat halvblod (hade dock dressyruppvisningar på en nordsvensk) men har utbildat en del fd travare. För mig är ridbarheten hos dem inte vad jag vill ha.
 
62% är det jag har fått höra är godkänt. Träna dressyr kan man självklart göra med alla hästar, det är precis som du skriver nyttig gymnastik. Det är tävlingsresultaten som kan bli mer tveksamma med fel sorts häst för ändamålet.

Nej, 62% är inte "godkänt".
Det innebär kval till högre nivå.
 
Det kan man ju betrakta som godkänt, att man har klarat den nivån och kan gå vidare.

Om man läser (vilket jag just gjort) vad siffrorna "betyder":
1 - mycket dåligt
2 - dåligt
3 - ganska dåligt
4 - ej fullt godkänt
5 - med tvekan godkänt
6 - godkänt
7 - ganska bra
8 - bra
9 - mycket bra
10 - utmärkt

så då borde ju 55% betyda i stort sett godkänt.
Med tvekan godkänt är ju godkänt - med tvekan. Men inte underkänt.

Så din åsikt om att det behöver vara 62% för godkänt är ju just - en åsikt.
 
Om man läser (vilket jag just gjort) vad siffrorna "betyder":
1 - mycket dåligt
2 - dåligt
3 - ganska dåligt
4 - ej fullt godkänt
5 - med tvekan godkänt
6 - godkänt
7 - ganska bra
8 - bra
9 - mycket bra
10 - utmärkt

så då borde ju 55% betyda i stort sett godkänt.
Med tvekan godkänt är ju godkänt - med tvekan. Men inte underkänt.

Så din åsikt om att det behöver vara 62% för godkänt är ju just - en åsikt.
Det är klart det än en åsikt. Att 55% är godkänt är också en åsikt. Men när jag har skrivit att det är svårt att få godkända procent med en travare har jag alltså syftat på 62% och mer. 55% är såklart lättare att klara.
 
Det är klart det än en åsikt. Att 55% är godkänt är också en åsikt. Men när jag har skrivit att det är svårt att få godkända procent med en travare har jag alltså syftat på 62% och mer. 55% är såklart lättare att klara.

Jo, och åsikten att ca 55% är godkänt torde vara mer grundad i hur de olika siffrornas betydelse beskrivs.
Det är liksom inte mitt "hittepå" att 5 poäng betyder "med tvekan godkänd" och att 6 betyder godkänd.

Medan det är ditt "hittepå" att 62% behövs för att ritten ska räknas som godkänd. (nej, jag skulle inte vara nöjd med en LC-ritt under 60% heller, oavsett vilken häst jag red men någon enstaka 5.5 poäng tycker jag inte är så mycket att gråta över)

Jag red tre LC med min unghäst i höstas, en fyraårig fjording.
Jag fick förslagen att gå upp på LB eftersom hans resultat var jämna och inte så illa.
Sämsta resultatet var 62.77%.
Där ansåg man utifrån resultat att han var färdig för högre klass.
Inte godkänd i LC, utan färdig för högre klass.

Det var han inte. Eftersom han har lite för dålig styrka i galoppen och inte länger tillräckligt bra i traven.

Min poäng är ändå: han var inte "godkänd" i LC. Han ansågs färdig för högre klass.
 
Annat rörelsemönster? Jämfört med vad? Halvblodet? Är halvblodet mallen då?

Quarterhästen har också generellt ett annat rörelsemönster än halvblodet. Är det inte heller någon någon bra ridhästtyp för dressyr och dressyrtävling då? I sånt fall, vad gör det dressyrtävlingen till? För i sånt fall är det ju verkligen inte dressyr en dressyrtävling handlar om.
Ja, en varmblodstravare har ett annat rörelsemönster än ett halvblod vilket även medför, precis som jag skrev i det du svarade på, att det inte spelar någon roll om de är travtränade eller inte. Det syns även ofta om det är varmblodstravare inblandat i korsningar och man ser redan på fölen i hagen att de har en annan galopp än halvblodsföl.

Det har inget med någon mall att göra, det är ett rörelsemönster som är specifikt för varmblodstravare och som gör att det syns att det är en varmblodstravare, skit samma om det är en skogsmulle, en hopptränad varmblodstravare eller dressyrdito. En frieser har ett rörelsemönster som är specifikt för den rasen och det har inte heller något med varmblodstravare, halvblod, dressyr eller hoppning och framförallt inget med någon mall att göra!

Nog ser du väl skillnaden på ett svart halvblod, en frieser och en svart varmblodstravare när de rör sig, eller påstår du att det inte finns olika rörelsemönster för de olika raserna utan att det för den skull är "fel" eller inte stämmer med din mall? :confused:
 
Jo, och åsikten att ca 55% är godkänt torde vara mer grundad i hur de olika siffrornas betydelse beskrivs.
Det är liksom inte mitt "hittepå" att 5 poäng betyder "med tvekan godkänd" och att 6 betyder godkänd.

Medan det är ditt "hittepå" att 62% behövs för att ritten ska räknas som godkänd. (nej, jag skulle inte vara nöjd med en LC-ritt under 60% heller, oavsett vilken häst jag red men någon enstaka 5.5 poäng tycker jag inte är så mycket att gråta över)

Jag red tre LC med min unghäst i höstas, en fyraårig fjording.
Jag fick förslagen att gå upp på LB eftersom hans resultat var jämna och inte så illa.
Sämsta resultatet var 62.77%.
Där ansåg man utifrån resultat att han var färdig för högre klass.
Inte godkänd i LC, utan färdig för högre klass.

Det var han inte. Eftersom han har lite för dålig styrka i galoppen och inte länger tillräckligt bra i traven.

Min poäng är ändå: han var inte "godkänd" i LC. Han ansågs färdig för högre klass.
Det är ju en tolkningsfråga om man behöver ha betyget ”godkänt” för att få godkänt, eller om det räcker med ”med tvekan godkänt”. Poängen är i vilket fall att det är 62% jag har syftat på när jag har pratat om godkända procent.

Vilka procent man är nöjd med är ju en helt annan sak, och torde bero rätt mycket på häst.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 865
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 157
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 723
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp