Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Såhär skrev du: ”Det är ett VEDERTAGET system i exteriörbedömning att dela upp det i Balans-strukur-rörelse-muskulatur-raskaraktär.”

Som framgår av ditt inlägg ovan så delas exteriörbedömning av halvblod inte alls in på det sätter. Bedömningspunkterna är inte balans-struktur-rörelse-muskulatur-raskaraktär.
Jag pratar om exteriörbedömning, inte rasbedömning. Exteriörbedömning, om du har flera raser representerade, delas upp så. Tex på en kurs om exteriörbedömning. I övrigt är det vedertaget att bedömning av den strukturella delen av hästens exteriör (tex balans (proportioner), vinklar) utgår utifrån samma mall (oavsett ras/typ) eftersom den är universell.
 
Jag var väldigt förtjust i en liten ridtravare jag red då hans matte opererats. Mycket fin galopp och väldigt hög ridbarhet, mjuk som smör! Trots godkända procent i msvb så fick hon bara lite drygt 30'000 för honom när hon sålde (2010-2011?) och det är kanske framförallt det som har hindrat mig när jag har hittat någon som ser trevlig ut. De är ju ofta välhanterade och trevliga, men det skulle kännas jobbigt om livssituationen ändrades och en försäljning var oundviklig. Så vetskapen om att marknaden för ridtravare är sådär, även om de fungerar bra som ridhästar, har iallafall fått mig att tänka en extra gång.
 
Jag pratar om exteriörbedömning, inte rasbedömning. Exteriörbedömning, om du har flera raser representerade, delas upp så. Tex på en kurs om exteriörbedömning. I övrigt är det vedertaget att bedömning av den strukturella delen av hästens exteriör (tex balans (proportioner), vinklar) utgår utifrån samma mall (oavsett ras/typ) eftersom den är universell.
Jag frågade var det var vedertaget, eftersom halvblodsbedömningar inte har de momenten. Du skrev uttryckligen att exteriörbedömning delas upp i de moment du räknar upp.

Och det är ju uppenbarligen fel. Jag frågar igen, var är det vedertaget att dela upp exteriörbedömning i exakt de moment du beskrev? USA?
 
Nej, dessa vinklar är universella för prestation och har inte bara med "samling" att göra, för kort bog/kors begränsar rörelseomfånget även för en galopp/travhäst. Secreteriat är ju en legend inom galoppen tex och många har försökt att förklara hur han kunde bli en sån stjärna. Den här bilden visar hur detta hänger ihop med "vinklarna", sen är det ju förstås också muskulaturen och ligamenten som sätter gränser, men om vinklarna (dom strukturella) i grunden inte medger ett stort omfång (tex pga kortare bog/kors) då kan inga muskler i världen ändra på det ens för en galoppör.
Visa bifogad fil 11397

Bilden är så dum att jag inte ens orkar kommentera den. Lyckligtvis har andra redan tagit sig tiden att göra det och kompletterat med ingående undersökningar.

https://www.performancegenetics.com...18/Stride-Angle-in-racehorses-fact-or-fiction
 
Funderar på vilka hästar som kan galoppskänkeln utan att vara dressyrmässigt jobbade?

Ingen aning om hur du läser eller vad du tror du svarar på .

Min kommentar var utifrån att filmen är benämnd ”hur man lär en travare galoppera” ridmässigt.

Travaren på filmen är uppenbart rätt bra grundutbildad redan som ridhäst så filmen ang ”hur man lär den fatta galopp” blir utifrån det, därav reflektionen.

F.ö så ang din åsikt om att vinklar är desamma oavsett häst /syfte i avel osv så ältar du ju på om samma sak nu igen som du tidigare regerat tråden med.
 
Jag frågade var det var vedertaget, eftersom halvblodsbedömningar inte har de momenten. Du skrev uttryckligen att exteriörbedömning delas upp i de moment du räknar upp.

Och det är ju uppenbarligen fel. Jag frågar igen, var är det vedertaget att dela upp exteriörbedömning i exakt de moment du beskrev? USA?
När man ska köpa en häst tex, i vilken del av världen som helst, är detta ett vedertaget system för utvärdering av hästens exteriör.

Det har inte med avel att göra på det viset. Alla avelsföreningar har egna kriterier för att säkerställa just sin ras karaktär. Men då, när man köper en häst, hamnar den delen av utvärderingen under raskaraktär.

Den delen som handlar om strukturella vinklar och proportioner (balans), DEN är dock universell och även halvblodet bedöms i den delen (som där kallas Linjär beskrivning) enligt samma mall som alla andra även i sen egen avelsvärdering.

Förstår du då?
 
Senast ändrad:
Bilden är så dum att jag inte ens orkar kommentera den. Lyckligtvis har andra redan tagit sig tiden att göra det och kompletterat med ingående undersökningar.

https://www.performancegenetics.com...18/Stride-Angle-in-racehorses-fact-or-fiction
...och därom tvista dom lärda...

För min del spelar det mindre roll vem av dessa prestigefyllda herrar som har rätt mätmetod. Poängen var bara att visa hur vinklar principiellt hänger ihop med prestation.
 
Ingen aning om hur du läser eller vad du tror du svarar på .

Min kommentar var utifrån att filmen är benämnd ”hur man lär en travare galoppera” ridmässigt.

Travaren på filmen är uppenbart rätt bra grundutbildad redan som ridhäst så filmen ang ”hur man lär den fatta galopp” blir utifrån det, därav reflektionen.

F.ö så ang din åsikt om att vinklar är desamma oavsett häst /syfte i avel osv så ältar du ju på om samma sak nu igen som du tidigare regerat tråden med.
...man kanske ska sopa framför sin egen dörr? Du drog dig väl ur du också? Eller?

Jag svarar på frågor eftersom folk uppenbart fortfarande undrar....
 
Men är man enbart ute efter specifika gångarter, ja då blir det ett annat utgångsläge, men det är inte DET som är dressyr, inte ens tävlingsdressyr handlar om (eller borde handla om) specifika gångarter, utan om individens utveckling och FÖRBÄTTRING från det den var innan. I synnerhet i lätt klass borde DET räcka.

Jag måste ändå fråga om detta: Tycker du att domarna ska se film om hur hästen var innan och bedöma utvecklingen från det?, få poäng inte beroende på hur bra de är för dagen utan beroende på hur mkt bättre de har blivit?

Hur tänker du då? ja menar du om någon har ju krossat poängsystemet som nu är och så tycker du helt plötsligt nu att det är utvecklingen som ska bedömas och inte det som visas på banan?
 
@Fiador

Jag skrev det förut i tråden att du gjorde en pudel och jag skriver det igen, du kommer ändra dig,genom att skriva långa inlägg på inlägg, så kommer du genom att byta ordval få meningar som liknar " våra" och sedan påstå att det är det du menat hela tiden och "vi " vill bara missförstå.
 
För min del spelar det mindre roll vem av dessa prestigefyllda herrar som har rätt mätmetod. Poängen var bara att visa hur vinklar principiellt hänger ihop med prestation.

Jag undrar hur mjukdelsvinklar ( då bogen är med) du visar här kan jämföras med det diskussionen gällde från början, bakbenens vinkelpaket och förmåga till att "hjälpa" hästen att utföra arbetet lätt, ( eller då oförmåga att ändra sig sådär särskilt mkt från de förutsättningar som finns).
 
När man ska köpa en häst tex, i vilken del av världen som helst, är detta ett vedertaget system för utvärdering av hästens exteriör.

Det har inte med avel att göra på det viset. Alla avelsföreningar har egna kriterier för att säkerställa just sin ras karaktär. Men då, när man köper en häst, hamnar den delen av utvärderingen under raskaraktär.

Den delen som handlar om strukturella vinklar och proportioner (balans), DEN är dock universell och även halvblodet bedöms i den delen (som där kallas Linjär beskrivning) enligt samma mall som alla andra även i sen egen avelsvärdering.

Förstår du då?

Nej, du har fortfarande inte greppat vad linjär beskrivning är.
 
...och därom tvista dom lärda...

För min del spelar det mindre roll vem av dessa prestigefyllda herrar som har rätt mätmetod. Poängen var bara att visa hur vinklar principiellt hänger ihop med prestation.

Själv tycker jag att det är rätt uppenbart att det är fel mätmetod när man inte utgår från samma förutsättningar ens vad gäller det mest basala, d v s samma moment i språnget. Om du menar att vinklar "principiellt" hänger ihop med prestation, anser du då att dessa bilder visar något mönster? Var Man O' War och Seattle Slew lågpresterande i jämförelse med Affirmed och Barbaro(om vi bortser från att Barbaros vinkel utgår från diagonala benpar...)?
 
Jag undrar hur mjukdelsvinklar ( då bogen är med) du visar här kan jämföras med det diskussionen gällde från början, bakbenens vinkelpaket och förmåga till att "hjälpa" hästen att utföra arbetet lätt, ( eller då oförmåga att ändra sig sådär särskilt mkt från de förutsättningar som finns).
Jag är ju den första att hävda att det inte BARA handlar om vinklar. Det var ju det hela diskussionen började med. Utan det är ANDRA saker som spelar in, tex muskler och muskler kan tränas, vinklar dom har man som man föds med.

Vinklarna bak, dom optimala universella, har jag ju visat bilder och förklarat i tidigare inlägg. Vinklarnas betydelse för prestation dom är universella. Avvikande vinklar ger samma begränsning för alla hästtyper. Förutom att dom påverkar hållbarhet så påverkar dom både steglängd och bärkraft.

Gå tillbaks och läs.

Bilden på galoppörerna var bara för att påvisa att dessa vinklars begränsning även begränsar en galoppör, därför vill man inte ha några ANDRA vinklar där heller, inte hos en travare heller för den delen.
 
@Fiador

Jag skrev det förut i tråden att du gjorde en pudel och jag skriver det igen, du kommer ändra dig,genom att skriva långa inlägg på inlägg, så kommer du genom att byta ordval få meningar som liknar " våra" och sedan påstå att det är det du menat hela tiden och "vi " vill bara missförstå.
Du kan ju förklara då hur jag ändrar mig? Inte bara påstå att jag gör det. Citera gärna min motsägelser då också tack.
 
Eller så är det du som inte greppar begreppet exteriörbedömning.

Alltså vi som aktivt håller på med avel och som årligen deltar i många bedömningar där linjär beskrivning används har nog bättre koll än vad du ger intryck av att ha.

Själv har jag gått utbildningar i och varit på föreläsningar med de som började med linjär bedömning och kom på det och de ser på det på ett helt annat sätt än vad du gör.
 
Senast ändrad:
Jag måste ändå fråga om detta: Tycker du att domarna ska se film om hur hästen var innan och bedöma utvecklingen från det?, få poäng inte beroende på hur bra de är för dagen utan beroende på hur mkt bättre de har blivit?

Hur tänker du då? ja menar du om någon har ju krossat poängsystemet som nu är och så tycker du helt plötsligt nu att det är utvecklingen som ska bedömas och inte det som visas på banan?
Nej, men ändrat fokus. Vad är vi ute efter i tävlingsdressyr? Ett vackert ekipage som rör sig med stor gång? Eller ett väl skolat ekipage?

I dom diskussioner vi haft tidigare så har det ju handlat om just detta, ekipage på GP nivå som inte kan utföra övningarna korrekt eller ens med för övningen avsedd takt men som ändå får höga poäng. DET betyder något, DET måste ändras på redan på lätt nivå eftersom urvalet uppenbart sker redan där. Lägg därtill att hästarna tränas/rids med hårda metoder.
 
Alltså vi som aktivt håller på med avel och som årligen deltar i många bedömningar där linjär beskrivning används har nog bättre koll än vad du ger intryck av att ha.

Själv har jag gått utbildningar i och varit på föreläsningar med de som började med linjär bedömning och kom på det och de ser på det på ett helt annat sätt än vad du gör.
Här har vi manualen
http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Manual-linjÑr-beskrivning.pdf
Hur man ser på det är ju inte frågan. Utan mallen som ligger till grund för bedömningen, DEN är universell. Mallen då som handlar om HUR man mäter och klassificerar exteriörens struktur.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 800
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 061
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 550
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp