Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Alltså inte för att vara den som är den men jag har aldrig sett en travare som fått underkänt för att galoppen inte varit tretaktig på klubbtävling. Jag minns att jag fick poäng även om det inte blev galopp när jag red ponny på ridskolan det är förvisso över tjugo år sedan men i alla fall. Känns ju himla trist om det blivit så hårt klimat redan på klubbtävlingar.
Fast man kan ju aldrig få godkänt på en galopp som inte är tretaktig - klubbtävling eller ej. Det innebär väl ändå inte att klimatet är hårt?
 
Nej, dessa vinklar är universella för prestation och har inte bara med "samling" att göra, för kort bog/kors begränsar rörelseomfånget även för en galopp/travhäst. Secreteriat är ju en legend inom galoppen tex och många har försökt att förklara hur han kunde bli en sån stjärna. Den här bilden visar hur detta hänger ihop med "vinklarna", sen är det ju förstås också muskulaturen och ligamenten som sätter gränser, men om vinklarna (dom strukturella) i grunden inte medger ett stort omfång (tex pga kortare bog/kors) då kan inga muskler i världen ändra på det ens för en galoppör.
Visa bifogad fil 11397

Hur hästen sen rör sig har ju inte med vinklarna i sig att göra, som ju var det som diskussionen hakade upp sig på från början, för så klart olika hästar/raser/typer rör sig olika, men det beror främst på mjukdelarna, muskulaturen, ligamenten, ledernas rörlighet, koordination och träning samt andra mer osäkra orsaker, genmutationer tex . Mjukdelarna kan man träna och förändra till en viss gräns. Men inte vinklarna.

Därför förstår jag inte vissa andras argumentation här i tråden om att "vinklarna" är för dåliga hos en travare, som om det vore något generellt för travare att man vill ha "andra vinklar" än dom optimala.

För så klart, ska man köpa en travare för att rida dressyr och kanske tävla den så köper man ju inte den med dåliga "vinklar". Man har kanske inte ambitionen att tävla på hög nivå heller eftersom tävlingsdressyren idag har blivit mer av en gångartstävling. Utgångsläget i den här tråden är ju dock lätt klass, klubbtävling. Medans vissa andra här verkar diskutera GP-dressyr.
Har inte tänkt ge mig in i själva debatten om vinklarna. Undrar mest vad det är för nisse som har ritat ut de vinklar som är på bilderna :confused: De är ju inte ens ritade på samma ben hos alla hästarna?? :rofl: klart missvisande resultat
 
Alltså inte för att vara den som är den men jag har aldrig sett en travare som fått underkänt för att galoppen inte varit tretaktig på klubbtävling. Jag minns att jag fick poäng även om det inte blev galopp när jag red ponny på ridskolan det är förvisso över tjugo år sedan men i alla fall. Känns ju himla trist om det blivit så hårt klimat redan på klubbtävlingar.

Nu vet jag inte om du menar underkänt på det momentet(alltså galopp)? eller då underkänt på hela programmet?
 
Det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att det kan vara svårt att hitta en travare som klarar det, givet den satsning TS hade tänkt sig. Jag har inte sagt att det är omöjligt.

.

Givet den satsning du uppfattade att TS har.

Själv uppfattade jag det annorlunda - vilka planer TS har.
Jag uppfattade det inte som om TS "satsar" utan som om TS önskar en trevlig hobbyhäst som också kan gå någon enstaka start i lätt dressyrklass.
Och då tolkade jag inte mot LA, men det var min tolkning det (som inom parentes sagt verkar stämma bättre med TS uppfattning och önskemål).
 
(Förlåt, nu fortsätter jag vinkeldiskussionen)

Men, alltså @Fiador ; jag förstår nog inte riktigt. Menar du målet är att alla raser egentligen ska se likadana ut? (Som en "optimal" häst?) Eller att de har/ska ha vissa olikheter, men att det bara är muskulära skillnader samt skillnader i färg? Och att dessa eventuella olikheter inte har att göra med vad för typ av arbete de förväntas prestera? Och att skillnaderna inte gör att hästarna är bättre på att prestera det som de har fördelaktig fysik för och sämre på annat? Eller har den "optimalt byggda hästen" förutsättningar att bli bäst/prestera bäst i allt? (Trava fort, hoppa högt, maximal samling etc)

Lägger in några bilder (random från google) med följande fråga: Menar du att skillnaden i utseende hos dessa hästar (vilka även somewhat illustrerar generella skillnader/eftersträvansvärda utseenden hos olika raser) endast beror på muskler/träning, färg etc? Inget i skelettet? Och att OM det är "skelettskillnader", så är dessa enbart avvikelser från det optimala som alla raser strävar efter? (dvs att alla egentligen ska se lika ut?)

utvooizycnlhpvat.jpg.0.450.jpg


hampton_05.jpg


tinor.jpg


har_ar_pappa_Diestro_godkand_P_R_E_hingst.jpg


hardicanute_5954014dddf2b3369845fa96.png


23-07-5065_20150923.jpg
 
Givet den satsning du uppfattade att TS har.

Själv uppfattade jag det annorlunda - vilka planer TS har.
Jag uppfattade det inte som om TS "satsar" utan som om TS önskar en trevlig hobbyhäst som också kan gå någon enstaka start i lätt dressyrklass.
Och då tolkade jag inte mot LA, men det var min tolkning det (som inom parentes sagt verkar stämma bättre med TS uppfattning och önskemål).
Vi uppfattade det lika. Jag uppfattade det inte heller som att TS tänker satsa, utan rida på banan ibland och göra ett par starter om året. Och jag skulle sägs att en travare behöver betydligt mer om det ska bli godkända procent på de där par starterna, även om det är LC. Även i LC så ska gångarterna vara rena och taktmässiga, och det ingår galopp.
 
är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
Hade mitt hästintresse primärt drivits av tävlingsfokus så hade jag från början försökt välja en häst som var så optimerad som möjligt för prestation i den aktuella disciplinen, och då hade en varmblodstravare kommit ifråga för... tja, trav. ;)
Hade mitt hästintresse istället primärt drivits av intresse för hästindividen och för en mer generell utveckling av ridningen, utan nämnvärt tävlingsintresse... då kan en varmblodstravare vara hur rätt som helst.
Så frågan är kanske lika mycket hur de egna önskemålen och drivkrafterna ser ut, som vilka specifika [dressyr]tävlingsprestationer en typisk varmblodstravare kan förväntas uppnå.
 
Nu vet jag inte om du menar underkänt på det momentet(alltså galopp)? eller då underkänt på hela programmet?

Alltså underkänt på det momentet. Men när jag tävlade dressyr på klubbnivå (på 90-talet) så fick man ju inte heller underkänt om det råkade bli trav genom det momentet. Jag tycker det är oerhört tragiskt om man utestänger de som rider travhäst så tidigt som på klubbnivå.
 
Jag syftade på den andra användaren jag taggade, som är väldigt tydlig med att 62% är godkänd nivå.
Själv håller jag med dig om att 60% är godkänt.

Så var det inte alls i det inlägget: Du skrev:
@Mabuse har varit väldigt bestämd i att ingen travare kan gå LC dressyr med godkända resultat.

det skrev du till mig, jag sa och säger fortfarande, jag har inte alls uppfattat @Mabuse skriva så som du skriver och jag bad dig citera den meningen där Mabuse skriver så.

Och vad gäller gdk så skrev du att det var 55% då- Mabuse 62%- och tja, jag svarade dig att du hade fel och tog för givet att det andra Mabuses var en förväxling med kvalgränsprocenten.
 
Och vad gäller gdk så skrev du att det var 55% då- Mabuse 62%- och tja, jag svarade dig att du hade fel och tog för givet att det andra Mabuses var en förväxling med kvalgränsprocenten.

55% var en invändning mot de där 62, ja.
Men jag skrev - faktiskt - inte att det är min personliga uppfattning. Jag skrev att jag själv inte skulle vara nöjd med den nivån men att olika "dressyrmänniskor" angett den gränsen för vad som är godkänt, i samband med att jag gjort starter på MSV C nivå.
Och hänvisade till hur siffrorna i domarprotokollet tolkas i ord. 5 - knappt godkänd. 6- godkänd. 55% ligger mitt emellan varför man absolut skulle kunna tolka 55% som godkänd.

Själv lägger jag ribban på 60%.

Du och jag är tydligen lika duktiga på att vara otydliga och därmed öppna för misstolkningar. :)
 
Alltså underkänt på det momentet. Men när jag tävlade dressyr på klubbnivå (på 90-talet) så fick man ju inte heller underkänt om det råkade bli trav genom det momentet. Jag tycker det är oerhört tragiskt om man utestänger de som rider travhäst så tidigt som på klubbnivå.
Det kanske har förändrats? Senaste klubbtävlingen jag startade (LC) så fick jag ett omslag i galoppen strax före avbrott till trav, och då genast en trea på det momentet. Det är rätt många galoppmoment, om hästen inte galopperar rent eller tar några travsteg ibland så blir det många treor och fyror att kompensera för att få 6 i genomsnitt (60%).

Så jo, du kan mycket väl få underkänt på ett moment om hästen inte går i rätt gångart, även på klubbnivå.
 
Jag tävlade intensivt under slutet av 80 talet och början 90-talet. Det hände aldrig att jag fick godkänt på rörelser eller gångarter som var fel mot programmet. Missade man någon gångart/rörelse fick det tas igen på resten av programmet.
 
Ja
Det kanske har förändrats? Senaste klubbtävlingen jag startade (LC) så fick jag ett omslag i galoppen strax före avbrott till trav, och då genast en trea på det momentet. Det är rätt många galoppmoment, om hästen inte galopperar rent eller tar några travsteg ibland så blir det många treor och fyror att kompensera för att få 6 i genomsnitt (60%).

Så jo, du kan mycket väl få underkänt på ett moment om hästen inte går i rätt gångart, även på klubbnivå.

Ja det är ju mycket möjligt det är ju evigheter sen jag tävlade. Men oavsett så tycker jag det är tråkigt för de som rider travhäst om en otaktmässig galopp skulle ge nollbetyg. Jag har själv aldrig sett det hända på klubbnivå.
 
Ja


Ja det är ju mycket möjligt det är ju evigheter sen jag tävlade. Men oavsett så tycker jag det är tråkigt för de som rider travhäst om en otaktmässig galopp skulle ge nollbetyg. Jag har själv aldrig sett det hända på klubbnivå.

Nej, noll tror jag säkert inte att det ger.
Avbrott brukar ju sänka en bra bit, "inte visat" ger väl ofta en etta.
Och fyra eller fem för en halvrisig galopp verkar väl mer rimligt.
 
Ja


Ja det är ju mycket möjligt det är ju evigheter sen jag tävlade. Men oavsett så tycker jag det är tråkigt för de som rider travhäst om en otaktmässig galopp skulle ge nollbetyg. Jag har själv aldrig sett det hända på klubbnivå.

förresten.
på min kallblodstravare har jag flera gånger fått sjua för galoppen i MSV C nivå. Både samlad galopp och förvänd galopp.
"normalnivån" för galoppen har varit sexor på den nivån. Även i ökade galoppen (utom någon gång med katastrofer och omslag och annat sådant som kan hända när man försöker rida dressyr på travhäst).
Men det är klart, travhästar kan inte galoppera.
Så de domarna har uppenbarligen varit blinda som har tyckt att hästen har godkänd galopp för medelsvår nivå.
Där bästa siffrorna på galoppen dessutom har varit den samlade galoppen.
 
Ja


Ja det är ju mycket möjligt det är ju evigheter sen jag tävlade. Men oavsett så tycker jag det är tråkigt för de som rider travhäst om en otaktmässig galopp skulle ge nollbetyg. Jag har själv aldrig sett det hända på klubbnivå.

Förresten.
Jag måste tacka dig för den här tråden!
Alla de där nedvärderande och utdömande kommentarerna som kommer om travarna, har gett mig ny inspiration att jobba med mina travare i dressyren.
För att bevisa för mig själv att jag inte varit korkad som köpt dem för att ha som ridhästar (vilket jag inte tycker annars heller: jättetrevliga hästar!).
PM också.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 448
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 049
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 539
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp