Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Diskussionen dom senaste sidorna handlar om "vinklar" och inget annat, vore trevligt om vi kunde hålla oss till vad vi verkligen diskuterar och inte, bara för att det börjar bli obekvämt, känner oss tvungna att direkt misstolka och komma med felaktigheter om vad som egentligen sagts och/eller vad det handlar om. Jag påstår INTE att det inte finns skillnader mellan raser. Eller att travare har lika lätt för sig som ett dressyravlad häst. Jag hävdar bara att det inte handlar om att man vill ha "andra" vinklar.

Det är inte mitt påfund detta med hur man kan se och bedöma exteriörens proportioner och vinklar, det finns ett vedertaget system för detta.

Här är ett exempel, här förklarar man också lite om skillnaderna mellan olika raser som då handlar främst om "yttre" aspekter så som hårrem, hudens tjocklek, muskulaturen, mm, dock inte om strukturen där vill alla (prestationsraser) ha balans.

http://articles.extension.org/pages/72317/judging-horses-conformation-classes
Men ser du inte att vinklarna är olika på olika hästar? Det blir ju svårt att diskutera med dig när du ritar ut vinklarna på dressyrhästen jag la ut, och galoppörerna du la ut, där det är tydligt i din bild att vinklarna är olika, och sen säger du: titta, det är exakt likadant! :confused:

Du verkar blanda ihop en sund exteriör med en optimal exteriör. Det finns givetvis exteriöra fel man inte vill ha på någon häst, oavsett ändamål, men det innebär inte att alla optimala hästar ser likadana ut, oavsett ändamål. Halsansättningen på hästen i det här inlägget är t ex helt bedrövlig ur dressyrsynvinkel. Det kommer inte spela någon roll hur man muskler den, halsen kommer inte flytta sig för det.
 
@FadeAway För det första ska du köpa den häst du vill ha. Tycker att du både har klart för dig vilka egenskaper du värdesätter och vad en travare innebär för jobb. Just att du inte har bråttom gör att du dessutom borde kunna hitta helt rätt individ dessutom. Det finns travare som är riktigt välbyggda och har en bra galopp. Kommer aldrig glömma ett inslag i ett travprogram för många år sen om hästen Tout o Rien (eller hur det nu stavas),vacker travhäst med stor bläs som vann en massa efter att den köptes som ridhäst. De visade när den ridtränades och det var så galet fin i galoppen! Det var Kolgjini som hade den och han tryckte verkligen på hur nyttigt det var för travare att ridas och dressyrjobbas på riktigt-inte bara sätte upp en ryttare och kalla det "ridträning".

I mina krokar finns det ett par tjejersom har travare varav en gjort otroligt bra jobb med båda sina. Hon har fått till riktigt fin bärig galopp i tretakt på ca ett år med den senaste. De andra går LA-MsvC med placeringar ;). Det är då inte lätt, men med lite känsla och tålamod så går det. Jag tror att det ligger mycket i att 99% av alla travare kommer till ryttare som inte kan utveckla dom och av den anledningen ser en så sällan välskolade ridtravare.

Alternativet skulle kunna vara en travarkorsning. @Bluefish hade en himla fin welsh/travare för några år sen. Jag red den en del och den var mycket ridbar med en riktigt bra galopp dessutom!
12316558_10206949775494776_3349785494949351680_n.jpg
Tout ou Rien har dock ingen bläs! Helt utan tecken på huvudet :)
 
Problemet är antagligen det att du inte har läsförståelse över vad andra skriver.Och det kan du nog inte rå för. Du minns inte heller i trådar som denna vad du skrivit från början utan svajar i tyckande och motsäger ofta dig själv.Jag har förstått det förut och har därför alltid bett dig citera istället för att skriva själv hur du uppfattar andras inlägg.
Om du citerar så kommer du "gratis" bli varse om att ingen har skrivit det du påstår, och nu påstår.

Att jag skriver detta inlägg är därför- som så många ggr förut- förklara för andra som kanske följer tråden på en höft, att ingen har påstått, jag citerar:

Jag är nämligen helt övertygad att det finns ex hopphästar( även andra raser än halvblod) med riktigt bra vinklar som kan komprimeras på ett förtjänstfullt sätt för att med hjälp av det utföra programmet bra och visa de krav som domare vill se under ett dressyrprogram.

Här är citaten med erat tjat om vinklar och vilka raser/typer som har dom och som jag vågar påstå är rena skrönor. Eller så har ni bara gjort en tankevurpa. Det ni pratar om har inte med någon exteriör/strukturell vinkel beroende på ras/avel att göra, utan handlar främst om dressyrhästens skolning. ALLA vill ha strukturellt korrekt exteriör. Det är andra saker som spelar in i olika hästtypers genetiskt betingade förutsättningar så som muskulaturens sammansättning, senor, temperament och rörelsemönster.

Bakbenen ex. En travare är exteriört byggd för frånskjut, och exteriöra vinklar sitter där de sitter.

Och vissa av dem är ju benägna att vara orena i takten pga obalansen om man tex svänger eller inte gasar av helvete när de inte är så skolade och stärkta.
Och jo, vinklarna spelar en helvetes roll även om vissa inte tycker det är så stora skillnader.

Varför ser körhästar ut som de gör resp hur en PRE som gör skolsprång etc om det kvittar.
Har du sett någon göra skolsprång med vb-travare?

Det är vinklarna i bakstället, som gör det lättare för hästen att sätta under sig och bära sig i galopp. När det gäller dressyrprogram så är det väl typ LB som diskuterats i tråden?

Att de oftast inte kan galoppera i ren tretakt och att bakbenens vinklar som är gjorda för frånskjut och bressning, inte kan vinkla ihop sig och visa tillbakatagningar och övergångar i den balans dressyrprogrammet är tänkt för, visst kan man rida men generellt ger det dåliga poäng- det är en sak -men faktum är att om travaren har svårigheter , vilket de flesta har, så sätter man hästen i en mkt obekväm situation.

Nej du har helt fel där, vinklarna är medfödda och av stor betydelse och skiljer sig mkt åt om man jämför halvblod med travare, rent generellt.

Du kan inte se att det skiljer sig en hel del på ridhästar a la dressyr/hopp etc mot tex racinghästar? Fullblod tex?
Och att en travare som är en racinghäst och draghäst ser lite annorlunda ut i vinklarna mot tex en PRE?
Körhästar tenderar ju också ha lite andra vinklar än tex en PRE
om vi nu drar det åt det mest extrema hållet sas. För det är ju samling kontra påskjut.

Och man vill ju ha vissa bogar etc för att kunna hoppa bra alt ha luftig gång.
Vilket man tex inte behöver ha på en westernhäst, då det vore oekonomiskt med all tid i luften.

Nej du har helt galet fel som vanligt, olika raser har helt enkelt olika byggnad i bakbensstället,alltså olika vinklar, vilket ger vissa raser större förmåga att trampa under sig " sätta sig" , medans andra raser har mer frånskjut osv etc.

Kan det vara så att man avlar på vissa vinklar inom vissa raser för att man har en plan med vad hästen ämnas göra?

Men det är ju olika vinklar och exteriör som är den korrekta, beroende på vad hästen ska göra. Ta halsansättningen t ex, där har fullbloden ofta lägre halsansättning, för det gör det lättare för den att hålla balansen i full galopp. En dressyrhäst vill man tvärtom ha resning på, så där ser halsansättningen helt annorlunda ut.

Men om gener spelar roll, så inser du ju att dressyrhästar och travare har helt olika förutsättningar för dressyrarbete? Och helt olika vinklar och exteriör?

Bara för att travarnas vinklar gör de mindre lämpade för dressyrtävling, de har generellt sett dåliga vinklar för det- ingen har bra. Ingen.

Man vill ha vinklar som har sådan förmåga att svikta, komprimera ihop sig. Travarens bakdel har inte det, den har frånskjut o breddning- det innebär att den ex vid en ökning dels inte kan samla innan då vinklarna i bak inte kan niga ihop sig, det innebär att det påskjut man vill ha istället går med frånskjut och till sist: den viktiga upptagningen blir inte för att bakbenens vinklar sätts under hästen utan det spjärnas med front och tas mer stöd i handen för att balansera upp det framtunga som blir.

Sedan verkar många dra in galoppen i vinkel diskussionen, nåja, så här är det, för att förtydliga: vinklarna är ytterligare en faktor som gör att travaren har problem med dressyrprogram- då de inte kan- som jag skrivit förut, vinkla ihop lederna, komprimera dem för att visa det som är önskvärt i ett dressyrprogram, vilket jag beskrivit förut.

För att förtydliga igen-Den dåliga galoppen är ett problem som jag tycker många ggr sätter hästen i en obekväm och stressande situation om den ska rasa runt och försöka svänga o bära sig med fart o andra fel.

Vinklarna, då säger jag såhär, där kan man rida runt ett program ( då inte i galopp om den är dålig) och liksom glida runt, vilket innebär typ LC o lägre utan längningar , och det behöver inte alls vara obekvämt för hästen, obekvämt blir det såklart om man rider högre klasser än ovan, drar nytta av frånskjutet i längningar men sedan funkar inte upptagningen pga vinklar, och det blir framtungt och handen bromsar o drar.

Precis så är det och jag har förklarat det förut, de har inte samma förmåga att vinkla, svikta, kompromera sina bakben som halvblod, vilket sätter dem i andra svårigheter i utbildningen och såklart under ett dressyrprogram.Och sen då galoppen på det.

Du @ginnies får också gärna citera nu då var jag motsäger mig själv?
 
@Fiador @ginnies Och company, kan vi inte bara släppa det här med vinklarna nu? Ni har olika åsikter, lämna det där - agree to disagree
:idea:
Så får @FadeAway skapa sig en egen åsikt utefter det ni skrivit :)

TS du verkar vilja ha en trevlig häst som du någon gång vill tävla lätt klass med?
Jag kommer från ridsidan, noll erfarenhet av travare sedan innan, jobbade i hoppstall. Tog dock sedan jobb i ett travstall och blev positivt överraskad. Jag red både red lopp, snabbjobb, dressyr på banan, galoppträning i djupsand och "ut och mysa-turer". Alla hästarna jag satt på var trevliga, (vissa bra mycket trevligare än vissa ridhästar).. Alltid pigga och framåt, men lätt för att coola ned. Det ÄR speciellt att rida travare, man får tänka lite en gång extra med vissa saker, men mycket är mer okomplicerat ändå. De kan tycka att det är jobbigt att hitta trampet "uppåt" istället för framåt, men när de väl gör det så rör de sig super och man känner hur de växer under ryttaren. Aldrig suttit på en travare som varit tung i handen nedåt, utan de har ett driv av sig själva.
Vissa hade mer fallenhet för vanligt dressyrjobb än andra, men var ingen jag satt på som inte gick att lära.

De är super i hanteringen, vana vid att åka, spolas, klippas osv.

Så vill du ha en trevlig allroundhäst som du kan ha roligt med till vardags och du är sugen på en travare, köp en travare. Hitta en som har lite fallenhet för det du vill. Lek fram galoppen ute så kommer den komma på banan med.
Hoppas du hittar en pålle och lycka till! :love:
 
Men ser du inte att vinklarna är olika på olika hästar? Det blir ju svårt att diskutera med dig när du ritar ut vinklarna på dressyrhästen jag la ut, och galoppörerna du la ut, där det är tydligt i din bild att vinklarna är olika, och sen säger du: titta, det är exakt likadant! :confused:

Du verkar blanda ihop en sund exteriör med en optimal exteriör. Det finns givetvis exteriöra fel man inte vill ha på någon häst, oavsett ändamål, men det innebär inte att alla optimala hästar ser likadana ut, oavsett ändamål. Halsansättningen på hästen i det här inlägget är t ex helt bedrövlig ur dressyrsynvinkel. Det kommer inte spela någon roll hur man muskler den, halsen kommer inte flytta sig för det.
Finns det optimal exteriör som inte är sund då? Optimal och sund hänger ihop. Optimal exteriör innebär bra proportioner och bra proportioner ger bra balans, sämre proportioner ger sämre balans och skade- och förslitningsrisken ökar och prestationsförmågan minskar, både för dressyrhästen som ska "bära" och travhästen som "skjuta på ", båda parter kommer att behöva pressa sig till yttersta gränsen för vad exteriör (och vinklar) klarar av. Det är därför man i båda fallen tittar på tex bogens längd (och därmed vinkel) och bäckenets längd (och därmed vinkel). Ju längre desto större kroppsdel och ju större tex bakdel du har desto mer motor och kraft kan hästen prestera. DÄRFÖR vill ingen ha någon annan vinkel. Men man kanske inte alltid får det optimala men då gäller det alla raser.

Men så klart att det finns olika vinklar, ibland är dom mer olika och ibland mindre men dom är inte olika bara för att det är olika raser eller inriktningar, mer pga individuella avvikelser. Men det som är poängen i den här diskussionen och som jag hävdar är att det finns ingen som villa ha några andra vinklar än dom optimala och dom optimala dom är proportionella och då är dom LIKA proportionella vare sig det är ett halvblod eller en travare. Muskler, fett, hårrem, man, svans, färg och annat skiljer mellan raser men den optimala strukturen den är universell. Den är själva stommen ju (skelettet) och därför sätter den gränsen för ALLA raser och typer av hästar och man vill ju inte ha en begränsning inom någon prestationsavel för då blir det prestationen också begränsad. Inga muskler i världen kan rå på dessa strukturella begränsningar. Men igen, för att förtydliga, man får inte alltid det man vill ha så det finns så klart OLIKA proportioner som inte är optimala det är bara inte raskaraktäristiskt med tex kortare/längre bäcken på en travare.

Sen kan hästar SE olika ut och ändå vara väldigt lika i strukturen (vinklarna).
 
27858224_10155249520891099_2391035146643782954_n.jpg


Vad tycker ni om dessa vinklar?
Den har väl en ganska okej grundstruktur, lite brant bog men samtidigt ett stort bröstomfång och väldigt fin manke väl ansatt hals. Korrekta kotor och hovvinklar, raka framben, bakbenen är det svårare att uttala sig om då den står i lite obalans bak.

Bakdelen ser dock lite svag ut, kort bäcken? Det kan iof bero på bildvinkeln, den står lite bortåt med rumpan som det ser ut samt att den står lite framåt med bakbenet vilket kan förvilla. Skulle vara intressant att se den rakt bakifrån. Misstänker att den har dåligt med muskler runt bakknäna? Att den är bredare upptill än nedtill (knähöjd) sett rakt bakifrån? Den står också lite i framvikt vilket ofta är vad hästar med lite för brant bog föredrar att göra och den obalans icke helt optimal struktur i bogen (vinklar där) skapar.
 
Den har väl en ganska okej grundstruktur, lite brant bog men samtidigt ett stort bröstomfång och väldigt fin manke väl ansatt hals. Korrekta kotor och hovvinklar, raka framben, bakbenen är det svårare att uttala sig om då den står i lite obalans bak.

Bakdelen ser dock lite svag ut, kort bäcken? Det kan iof bero på bildvinkeln, den står lite bortåt med rumpan som det ser ut samt att den står lite framåt med bakbenet vilket kan förvilla. Skulle vara intressant att se den rakt bakifrån. Misstänker att den har dåligt med muskler runt bakknäna? Att den är bredare upptill än nedtill (knähöjd) sett rakt bakifrån? Den står också lite i framvikt vilket ofta är vad hästar med lite för brant bog föredrar att göra och den obalans icke helt optimal struktur i bogen (vinklar där) skapar.

intressant :) den vann en utställning för ridtravare
 
@Fiador istället för att som du bli dryg och påstå att folk drar sig ur/lägger ner diskussion med dig för att de inte har torrt på fötterna osv så hade jag i ditt fall sett det som ett stort nederlag/bekymmer att så pass många deltagare i tråden lägger ner att vilja diskutera vidare med dig så pass att de helt enkelt drar sig ur hela tråden.

Och jo - du har fortfarande fel ang vinklar som en stor skillnad på olika hästar beroende på avel och syfte och användningsområde. Oavsett hur många gånger du upprepar samma text och din övertygelse att det inte finns någon sån skillnad.

F.ö är det nästintill noll förekommande att jag skriver i trådar att någon rakt ut har FEL . Men i ditt fall så skriver jag det, för ja - du HAR i detta fallet fel.
 
Här är citaten med erat tjat om vinklar och vilka raser/typer som har dom och som jag vågar påstå är rena skrönor.

Jag förstår inte...hur kan du tro att någon vill diskutera med dig när du skriver att vi ( alltså flera här med långt mer utbildning, egenridning,egen dressyrtävlingsridning, kontakter o arbete med upp till GP ryttare o hästkännedom än du) tjatar och kommer med skrönor?

Det ringer ingen liten klocka i huvudet att du kan ha fel när du påstår, jag citerar dig:
Det ni pratar om har inte med någon exteriör/strukturell vinkel beroende på ras/avel att göra, utan handlar främst om dressyrhästens skolning.



Tror du inte att alla års erfarenhet vi har och utbildning samt praktik av GP ryttare inte gett något hum om vad som är gångbart i dressyren?

Om du nu tycker vi tjatar och kommer med skrönor? och vi sagt att vi inte vill diskutera detta med dig, varför ger du dig inte? lägger ut 14 !!! citat i ett o samma inlägg och vill att jag ska svara hur du svarat? (citaten var inte ens enbart från mig) du fortsätter posta inlägg med en massa konstiga påståenden omöjliga att svara på- när du redan bestämt att du har rätt.


Och citerar man dina påståenden , så svarar du inte.
Som detta:
Vi diskuterar inte huruvida "alla hästar kan allt", vi diskuterar "andra vinklar" som enligt dig och några andra "bara" dressyrhästar har.

Vem har skrivit så? Noll svar.

Och vilken exteriördomare ( du hade ju varit på kurs) har du i ryggen som backar upp- enligt dig- allt du skriver ? Noll svar.
 
@Fiador istället för att som du bli dryg och påstå att folk drar sig ur/lägger ner diskussion med dig för att de inte har torrt på fötterna osv så hade jag i ditt fall sett det som ett stort nederlag/bekymmer att så pass många deltagare i tråden lägger ner att vilja diskutera vidare med dig så pass att de helt enkelt drar sig ur hela tråden.

Och jo - du har fortfarande fel ang vinklar som en stor skillnad på olika hästar beroende på avel och syfte och användningsområde. Oavsett hur många gånger du upprepar samma text och din övertygelse att det inte finns någon sån skillnad.

F.ö är det nästintill noll förekommande att jag skriver i trådar att någon rakt ut har FEL . Men i ditt fall så skriver jag det, för ja - du HAR i detta fallet fel.
Ha ha. Ja det känns hårt förstår jag, att ni gjort en tankevurpa och inte kan erkänna det sen.

Mina argument om vinklarna är inte mitt påfund. Om det skulle vara så som du/ni påstår så hade vi fått se "bevis" för det här i tråden för länge sen. Men det finns inte. Och det är det som är problemet, ni kan inte erkänna att ni tappat ansiktet.

Detta med den strukturella balansen (vinklarna) är universellt oavsett ras. Finns ingen rasbeskrivning (prestationsavel) som vill han några andra vinklar.

Det är sant för att det är sant och inte osant bara för att jag skriver det även om jag förstår att tar hårt på stoltheten att erkänna det.

Det är ett VEDERTAGET system i exteriörbedömning att dela upp det i Balans-strukur-rörelse-muskulatur-raskaraktär. Där är just Balans och struktur är univiersell kriterier, medans övriga delar kan variera mellan raser. Raskaraktärer kan tex handla om hårrem, huvudform, ögon, massa (stor tung massiv liten lätt nätt), mm. Men INTE vinklarna, dom är inte raskaraktärer, dom är universiella.
 
@FadeAway jag har lite samma tankar som dig. Jag vill inom en överskådlig framtid köpa en ny häst, som jag vill rida i skogen med, träna och tävla ibland med. I mitt fall står jag dock och väger mellan kallblod och "halvblod".
 
Ha ha. Ja det känns hårt förstår jag, att ni gjort en tankevurpa och inte kan erkänna det sen.

Mina argument om vinklarna är inte mitt påfund. Om det skulle vara så som du/ni påstår så hade vi fått se "bevis" för det här i tråden för länge sen. Men det finns inte. Och det är det som är problemet, ni kan inte erkänna att ni tappat ansiktet.

Detta med den strukturella balansen (vinklarna) är universellt oavsett ras. Finns ingen rasbeskrivning (prestationsavel) som vill han några andra vinklar.

Det är sant för att det är sant och inte osant bara för att jag skriver det även om jag förstår att tar hårt på stoltheten att erkänna det.

Det är ett VEDERTAGET system i exteriörbedömning att dela upp det i Balans-strukur-rörelse-muskulatur-raskaraktär. Där är just Balans och struktur är univiersell kriterier, medans övriga delar kan variera mellan raser. Raskaraktärer kan tex handla om hårrem, huvudform, ögon, massa (stor tung massiv liten lätt nätt), mm. Men INTE vinklarna, dom är inte raskaraktärer, dom är universiella.
Varför inte bara svara på frågorna istället om du vill bli tagen på allvar?
 
Jag förstår inte...hur kan du tro att någon vill diskutera med dig när du skriver att vi ( alltså flera här med långt mer utbildning, egenridning,egen dressyrtävlingsridning, kontakter o arbete med upp till GP ryttare o hästkännedom än du) tjatar och kommer med skrönor?

Det ringer ingen liten klocka i huvudet att du kan ha fel när du påstår, jag citerar dig:



Tror du inte att alla års erfarenhet vi har och utbildning samt praktik av GP ryttare inte gett något hum om vad som är gångbart i dressyren?

Om du nu tycker vi tjatar och kommer med skrönor? och vi sagt att vi inte vill diskutera detta med dig, varför ger du dig inte? lägger ut 14 !!! citat i ett o samma inlägg och vill att jag ska svara hur du svarat? (citaten var inte ens enbart från mig) du fortsätter posta inlägg med en massa konstiga påståenden omöjliga att svara på- när du redan bestämt att du har rätt.


Och citerar man dina påståenden , så svarar du inte.
Som detta:

Vem har skrivit så? Noll svar.
u varit på kurs) har du i ryggen som backar upp- enligt dig- allt du skriver ? Noll svar.
Ja du efterfrågade ju det som om det inte var fallet.

Först drar du/ni igång en argumentation med vissa påståenden, SEN när det börjar brännas, då vrids det och vänds det och plötsligt har du/ni inte påstått nåt sånt alls (bara 14 gånger;)).

Om ni har så mycket utbildning och kunskap, hur kan det då komma sig att ni missat en så här elementär princip? Jag menar, att hobbyryttare inte har den här kunskapen/insikten kan jag förstå, men "ni" andra?

Jag tänker inte nämna några namn på domare med tanke på atmosfären här på buke.

Men "bevisen" för mina påståenden finns ju på nätet, bara att söka. Sen finns dom i alla rasbeskrivningar (prestationsavel) att tillgå. Jag har för övrigt också lagt in en länk med info för den som är intresserad. Även filmen som @Mia_R lade in styrker mina påståenden och är väldigt lärorik för den som vill lära sig.

Här är en länk till med ett lite mer strukturerat upplägg.
http://extension.uga.edu/publications/detail.html?number=B1400#Balanced

Här är länken till till @Mia_R

Problemet är att jag tor inte du/ni tittar/läser, för ni vill inte veta sanningen. Synd för er.

Och hade det funnits någon/några rasbeskrivningar (prestationsavel) där man vill ha "andra vinklar" så hade ni garanterat upplyst om det och lagt in "bevis" här. Men det har vi inte sett röken av.;)
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 824
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 464
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 066
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 553
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp