Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Och hade det funnits någon/några rasbeskrivningar (prestationsavel) där man vill ha "andra vinklar" så hade ni garanterat upplyst om det och lagt in "bevis" här. Men det har vi inte sett röken av.;)

Finns det ens exteriörmässiga avelsmål/rasbeskrivning för varmblodiga travare? Går de inte bara på prestationer?

Ska prata med AVNs ordförande nästa gång jag träffar henne, hon är ju både "högsta" exteriördomare inom SWB och chef på Svensk Travsports avelsavdelning så borde ha koll på likheter och skillnader...
 
Och hade det funnits någon/några rasbeskrivningar (prestationsavel) där man vill ha "andra vinklar" så hade ni garanterat upplyst om det och lagt in "bevis" här. Men det har vi inte sett röken av.;)

Är inte det för att det är ganska uppenbart att hästars olika exteriör beror på användningsområde? Jag är inte så hemma på travhästar just men att hopp och dressyrhästar ser väldigt olika ut är ju ingen hemlighet direkt och att aveln går mer åt en uppdelning mellan de båda. Det är ingen som överhuvudtaget ifrågasatt detta någonstans i några artiklar eftersom det är så uppenbart att det är så :confused:

Hopphästen vill man ha med längre bakben och lång rygg /länd för att dom lättare ska kunna hoppa stora hinder och dressyrhästen med kort rygg och fram och bakben lika långa för att dom ska ha lättare för samling och vara mer i naturlig uppförsbacke. Ur prestationssynpunkt då.
 
Ja du efterfrågade ju det som om det inte var fallet.

Först drar du/ni igång en argumentation med vissa påståenden, SEN när det börjar brännas, då vrids det och vänds det och plötsligt har du/ni inte påstått nåt sånt alls (bara 14 gånger;)).

Om ni har så mycket utbildning och kunskap, hur kan det då komma sig att ni missat en så här elementär princip? Jag menar, att hobbyryttare inte har den här kunskapen/insikten kan jag förstå, men "ni" andra?

Jag tänker inte nämna några namn på domare med tanke på atmosfären här på buke.

Men "bevisen" för mina påståenden finns ju på nätet, bara att söka. Sen finns dom i alla rasbeskrivningar (prestationsavel) att tillgå. Jag har för övrigt också lagt in en länk med info för den som är intresserad. Även filmen som @Mia_R lade in styrker mina påståenden och är väldigt lärorik för den som vill lära sig.

Här är en länk till med ett lite mer strukturerat upplägg.
http://extension.uga.edu/publications/detail.html?number=B1400#Balanced

Här är länken till till @Mia_R

Problemet är att jag tor inte du/ni tittar/läser, för ni vill inte veta sanningen. Synd för er.

Och hade det funnits någon/några rasbeskrivningar (prestationsavel) där man vill ha "andra vinklar" så hade ni garanterat upplyst om det och lagt in "bevis" här. Men det har vi inte sett röken av.;)
Bra och enkel film för nybörjare, under minut 21 nämns det om exriör och galopp på en travhäst.
Annars hittar jag inget i filmen om en exteriör som passar allt arbete.
 
Jag tänker att det måste vara enormt hög nivå på de lokala låg klasstävlingarna i Sverige om man måste ha en välstammad dressyrhäst med luftiga gångarter för att ens få godkända poäng?!

Jag undrar var du i denna tråd har läst att någon skrivit att för att få godkända poäng på lokal låg klasstävling (dressyr) måste ha en välstammad dressyrhäst med luftiga gångarter?
 
Först drar du/ni igång en argumentation med vissa påståenden, SEN när det börjar brännas, då vrids det och vänds det och plötsligt har du/ni inte påstått nåt sånt alls (bara 14 gånger;)).

Nu har du grovt missuppfattat igen, självklart står jag för min del av de citerade inläggen , jag tror de andra gör detsamma, hur kan du vända på det så att jag / vi inte skulle stå för det vi skrivit? Men det blir ju bara väldigt underligt att slänga ut 14 citat i ett inlägg, ännu underligare blir det när du sedan påstår att det "bränns" och att vi inte står för det vi skrivit, det är ju inte upp till dig o bestämma .

Du har ju inte ens ställt frågor från våra citat utan svajar iväg med andra svar som ett mantra " att alla är lika byggda vad gäller vinklar och förmåga i bakkärran, allt beror på ryttaren", oavsett vad som sägs.
 
Är inte det för att det är ganska uppenbart att hästars olika exteriör beror på användningsområde? Jag är inte så hemma på travhästar just men att hopp och dressyrhästar ser väldigt olika ut är ju ingen hemlighet direkt och att aveln går mer åt en uppdelning mellan de båda. Det är ingen som överhuvudtaget ifrågasatt detta någonstans i några artiklar eftersom det är så uppenbart att det är så :confused:

Hopphästen vill man ha med längre bakben och lång rygg /länd för att dom lättare ska kunna hoppa stora hinder och dressyrhästen med kort rygg och fram och bakben lika långa för att dom ska ha lättare för samling och vara mer i naturlig uppförsbacke. Ur prestationssynpunkt då.
Det är ju ingen som ifrågasätter/förtydligar att man vill ha strukturell balans inom olika raser heller. För det är också elementärt. Det är därför det är så lätt att såna här "myter" uppstår. Allt annat kan skilja sig åt mellan raser/typer och vissa av dessa skillnader (muskulatur och andra mjukdelar som också formger hästens kropp) kan också förstärka tron att det handlar om olika kroppsform strukturellt.

Lång rygg och långa ben ger obalans i rörelsemönstret, i synnerhet om bakbenen är längre än frambenen, både för en travare, hopphäst och dressyrhäst. Hur mycket det inverkar på hästens prestationsförmåga är förstås beroende på vad den ska användas till men även andra aspekter spelar in, tex hästens vilja att arbeta (eftersom detta försvårar), hur den tränas, mm, men hållbarheten kommer inte vara lika god som på en mer proportionerlig häst, samtidigt har dessa avvikelser (lång rygg/långa ben) inget med vinklarna i sig att göra som ju var det som diskussionen hakade upp sig på från början.

För vinklarna dom hänger ihop med bogens, bäckenets och benens strukturer och dom strukturerna är mycket mer utsatta för belastning när det kommer till olika prestationer och är därför precis lika viktiga för en travares prestation och hållbarhet. Har man defekta vinklar här kommer det onekligen belasta leder och muskler och ligament på ett negativt sätt oavsett ras och prestation samtidigt som dessa strukturer sätter gränsen för hur mycket och med vilken balans hästen kan röra sig. Men sen handlar det fortfarande mycket om hur hästen tränas, dess mentalitet, mm.

Dressyrträning och tävling i lättare klasser kan ju därför knappast vara skadligt eller ojuste för en travare med hyfsat god strukturell balans i grunden. Det var DET resonemanget jag hängde upp mig på från början.
 
Det är ju ingen som ifrågasätter/förtydligar att man vill ha strukturell balans inom olika raser heller. För det är också elementärt. Det är därför det är så lätt att såna här "myter" uppstår. Allt annat kan skilja sig åt mellan raser/typer och vissa av dessa skillnader (muskulatur och andra mjukdelar som också formger hästens kropp) kan också förstärka tron att det handlar om olika kroppsform strukturellt.

Lång rygg och långa ben ger obalans i rörelsemönstret, i synnerhet om bakbenen är längre än frambenen, både för en travare, hopphäst och dressyrhäst. Hur mycket det inverkar på hästens prestationsförmåga är förstås beroende på vad den ska användas till men även andra aspekter spelar in, tex hästens vilja att arbeta (eftersom detta försvårar), hur den tränas, mm, men hållbarheten kommer inte vara lika god som på en mer proportionerlig häst, samtidigt har dessa avvikelser (lång rygg/långa ben) inget med vinklarna i sig att göra som ju var det som diskussionen hakade upp sig på från början.

För vinklarna dom hänger ihop med bogens, bäckenets och benens strukturer och dom strukturerna är mycket mer utsatta för belastning när det kommer till olika prestationer och är därför precis lika viktiga för en travares prestation och hållbarhet. Har man defekta vinklar här kommer det onekligen belasta leder och muskler och ligament på ett negativt sätt oavsett ras och prestation samtidigt som dessa strukturer sätter gränsen för hur mycket och med vilken balans hästen kan röra sig. Men sen handlar det fortfarande mycket om hur hästen tränas, dess mentalitet, mm.

Dressyrträning och tävling i lättare klasser kan ju därför knappast vara skadligt eller ojuste för en travare med hyfsat god strukturell balans i grunden. Det var DET resonemanget jag hängde upp mig på från början.
För hållbarhet håller jag helt med dej om att exteriören är samma men har inget att göra med hur bra den är inom sin gren den är avlad för.

Hållbarhetstänk och prestationstänk går inte alltid hand i hand utan ofta får hållbarheten stryka lite på foten för prestation, helt kallt så behöver inte en bra travhäst hålla för mer än 40 löp.
 
Som sagt så är det stor skillnad på vinklar utifrån vad man avlar på och vill ha av sina avlade hästar beroende på användningsområde.

Återigen : på en dressyrhäst eftersträvas ett mer vinklat lårben och bäcken, eftersom det ger bättre möjligheter till samling och vikt på bakdelen .
Medans på en travhäst lårbenet i regel är mera rakt och även bäckenvinkeln. Utifrån då funktionen man vill ha i hästen att den ska skjuta med kraft i höga farter , snarare än samla sig.

Bogen och halsansättningen utifrån avel/användningsområde/syfte osv skiljer sig ju också som sagt vesäntligt beroende på vad hästen lämpar sig bra för .
 
Senast ändrad:
@Fiador nja på en dressyrhäst vill man ju ha ett mer lutande kors/ bäcken och en väl liggande bog som är gjort för samling och för att hästen ska komma upp i luften och röra sig mer framåt uppåt mera medan på en kapplöpningsras en mer sluttande bog och kanske en mindre vinkel på bäckenet/korset för att hästen ska vinna mer mark framåt än att röra sig uppåt. Att vinklarna på hästen styr hur dom rör sig är ju inte heller någon nyhet men varför skulle man tex vilja att en galoppör eller travhäst rörde sig som en dressyrhäst? Dom måste ju verkligen bli urusla på att springa fort då.

Sen att alla hästar har gemensamt att det är viktigt att dom ska röra sig i balans håller jag helt med om, men inte heller det är väl en nyhet? Tycker man verkligen ser att travhästen har lättare för att röra sig i bättre balans när den travar fort som den är avlad till att göra än när den ska försöka trava mer samlat under ryttare. Eller för den delen bara i vanlig trav i vagn. Har kört en del och känt av den biten.
 
@Fiador nja på en dressyrhäst vill man ju ha ett mer lutande kors/ bäcken och en väl liggande bog som är gjort för samling och för att hästen ska komma upp i luften och röra sig mer framåt uppåt mera medan på en kapplöpningsras en mer sluttande bog och kanske en mindre vinkel på bäckenet/korset för att hästen ska vinna mer mark framåt än att röra sig uppåt. Att vinklarna på hästen styr hur dom rör sig är ju inte heller någon nyhet men varför skulle man tex vilja att en galoppör eller travhäst rörde sig som en dressyrhäst? Dom måste ju verkligen bli urusla på att springa fort då.

Sen att alla hästar har gemensamt att det är viktigt att dom ska röra sig i balans håller jag helt med om, men inte heller det är väl en nyhet? Tycker man verkligen ser att travhästen har lättare för att röra sig i bättre balans när den travar fort som den är avlad till att göra än när den ska försöka trava mer samlat under ryttare. Eller för den delen bara i vanlig trav i vagn. Har kört en del och känt av den biten.
Nej, dessa vinklar är universella för prestation och har inte bara med "samling" att göra, för kort bog/kors begränsar rörelseomfånget även för en galopp/travhäst. Secreteriat är ju en legend inom galoppen tex och många har försökt att förklara hur han kunde bli en sån stjärna. Den här bilden visar hur detta hänger ihop med "vinklarna", sen är det ju förstås också muskulaturen och ligamenten som sätter gränser, men om vinklarna (dom strukturella) i grunden inte medger ett stort omfång (tex pga kortare bog/kors) då kan inga muskler i världen ändra på det ens för en galoppör.
1bb400ca63ec9a43f10e398803384005.jpg


Hur hästen sen rör sig har ju inte med vinklarna i sig att göra, som ju var det som diskussionen hakade upp sig på från början, för så klart olika hästar/raser/typer rör sig olika, men det beror främst på mjukdelarna, muskulaturen, ligamenten, ledernas rörlighet, koordination och träning samt andra mer osäkra orsaker, genmutationer tex . Mjukdelarna kan man träna och förändra till en viss gräns. Men inte vinklarna.

Därför förstår jag inte vissa andras argumentation här i tråden om att "vinklarna" är för dåliga hos en travare, som om det vore något generellt för travare att man vill ha "andra vinklar" än dom optimala.

För så klart, ska man köpa en travare för att rida dressyr och kanske tävla den så köper man ju inte den med dåliga "vinklar". Man har kanske inte ambitionen att tävla på hög nivå heller eftersom tävlingsdressyren idag har blivit mer av en gångartstävling. Utgångsläget i den här tråden är ju dock lätt klass, klubbtävling. Medans vissa andra här verkar diskutera GP-dressyr.
 
Även på en fälttävlanshäst och boskapshästar antar jag att de ska röra sig ekonomiskt och närmare marken
Jo, men det har fortfarande inte med vinklarna att göra. Muskler kan man träna och förändra till viss gräns. Min quarter tex, med stor muskelmassa, har ett mer begränsat rörelsemönster, men dessa muskler kan töjas/stretchas med träning så rörelsemönstret "förbättras" (dressyrmässigt). Därmed har jag ju inte påstått att min quarter kommer att röra sig med samma register som en dressyrhäst med stor gång, men han kan förbättra sitt utgångsläge just tack vare att han har ett god exteriör balans. Sen har han kanske andra kvaliteter som arbetsvilja, harmonisk, lydig, samarbetsvillig, och massor med "good will" och positiv attityd som gör det ROLIGT att träna (och tävla) dressyr.

Och det är väl vad dressyr egentligen handlar om? Vad gör det annars dressyrtävling till om den utesluter hästar som inte rör sig som en dressyrhäst med stor gång? I synnerhet i lätta klasser?

Nu drar jag mig ur den här diskussionen medans den är någorlunda balanserad och låter tråden få återgå till sin ursprungsfråga.
 
Jo vinklarna styr givetvis hur hästen rör sig, det är ju därför man vill ha väl liggande bogar och en lutning i bäckenet på en dressyrhäst
 
Och det är väl vad dressyr egentligen handlar om? Vad gör det annars dressyrtävling till om den utesluter hästar som inte rör sig som en dressyrhäst med stor gång? I synnerhet i lätta klasser?

Jag förstår inte hur du kan missuppfatta så helt totalt . Igen och som förut och som alltid.
Vem har pratat om att utesluta hästar som inte " rör sig som en dressyrhäst med stor gång"?

Jag förstår verkligen inte ditt så stora intresse att hitta på sådant, eller har någon skrivit så?
Nej, just det.

Men du skriver så för att du vill att andra ska haka på dig, andra som kanske kommer in lite sent i tråden och inte har eller kommer att läsa allt.
Då hoppas du att de väljer ditt inlägg som ett sorts " sammandrag" och det är klart att det är provocerande när du påstår att "vi" andra menar att vissa ska uteslutas om det inte är en flashig dressyrhäst, för hur många har en sådan??, lätt och få med några som blir irriterade.

Men så har inte diskussionen varit. Jag upprepar och påminner: Många travare har så dålig galopp att de automatiskt får underkänt bara på galoppens gångart då den inte är ren i sin 3-takt, som du vet sedan andra trådars diskussion så är jämnhet o korrekt takt/ rytm det mest grundläggande o viktigaste i ett dressyrprograms bedömning. Sedan har jag menat på att vissa har så dålig galopp att man med de individerna- sätter dem i en ojust situation om man tränger ihop dem på en dressyrbana och där ska visa "galopp", fast det inte går- jag tänker på hästen helt enkelt.

Jag tycker att det är konstigt att du inte gör det som typ har menat det är djurplågeri bara nosen kommer lita bakom lod. Snacka om att välja galet i djurskyddsstriden .

Och din upprepning om att allt beror på ridning, bara ryttaren kan så går allt- oavsett byggnad o ras, är en inkompetent åsikt , alltså jag har aldrig hört, jag säger aldrig , att någon resonerar så- tvärtom- bakbenens byggnad, vinklar, förmåga att använda o röra, komprimera vinklarna är synnerligen viktigt för de som vill rida högre klasser och ger självklart högre betyg även i Lätta klasser under förutsättning att hästen är välutbildad.
 
Jag undrar var du i denna tråd har läst att någon skrivit att för att få godkända poäng på lokal låg klasstävling (dressyr) måste ha en välstammad dressyrhäst med luftiga gångarter?
@Mabuse har varit väldigt bestämd i att ingen travare kan gå LC dressyr med godkända resultat.
Och godkända poäng är alltså 62%...
 
@Mabuse har varit väldigt bestämd i att ingen travare kan gå LC dressyr med godkända resultat.
Och godkända poäng är alltså 62%...
Det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att det kan vara svårt att hitta en travare som klarar det, givet den satsning TS hade tänkt sig. Jag har inte sagt att det är omöjligt.

Och det var LB jag pratade om, där jag tror galoppen genom kortsidan, femtonmetersvolterna i galopp och galoppökningarna på diagonalen kan vara svåra att få sexor på med en travare.

Dressyrhäst med luftiga gångarter har väl ingen pratat om? Det finns ju rätt mycket mellan en travare och en sån... Luftiga gångarter behövs knappast, men rena och taktmässiga. Och travare har sällan en ren och taktmässig galopp.
 
Jag förstår inte hur du kan missuppfatta så helt totalt . Igen och som förut och som alltid.
Vem har pratat om att utesluta hästar som inte " rör sig som en dressyrhäst med stor gång"?

Jag förstår verkligen inte ditt så stora intresse att hitta på sådant, eller har någon skrivit så?
Nej, just det.

Men du skriver så för att du vill att andra ska haka på dig, andra som kanske kommer in lite sent i tråden och inte har eller kommer att läsa allt.
Då hoppas du att de väljer ditt inlägg som ett sorts " sammandrag" och det är klart att det är provocerande när du påstår att "vi" andra menar att vissa ska uteslutas om det inte är en flashig dressyrhäst, för hur många har en sådan??, lätt och få med några som blir irriterade.

Men så har inte diskussionen varit. Jag upprepar och påminner: Många travare har så dålig galopp att de automatiskt får underkänt bara på galoppens gångart då den inte är ren i sin 3-takt, som du vet sedan andra trådars diskussion så är jämnhet o korrekt takt/ rytm det mest grundläggande o viktigaste i ett dressyrprograms bedömning. Sedan har jag menat på att vissa har så dålig galopp att man med de individerna- sätter dem i en ojust situation om man tränger ihop dem på en dressyrbana och där ska visa "galopp", fast det inte går- jag tänker på hästen helt enkelt.

Jag tycker att det är konstigt att du inte gör det som typ har menat det är djurplågeri bara nosen kommer lita bakom lod. Snacka om att välja galet i djurskyddsstriden .

Och din upprepning om att allt beror på ridning, bara ryttaren kan så går allt- oavsett byggnad o ras, är en inkompetent åsikt , alltså jag har aldrig hört, jag säger aldrig , att någon resonerar så- tvärtom- bakbenens byggnad, vinklar, förmåga att använda o röra, komprimera vinklarna är synnerligen viktigt för de som vill rida högre klasser och ger självklart högre betyg även i Lätta klasser under förutsättning att hästen är välutbildad.

Alltså inte för att vara den som är den men jag har aldrig sett en travare som fått underkänt för att galoppen inte varit tretaktig på klubbtävling. Jag minns att jag fick poäng även om det inte blev galopp när jag red ponny på ridskolan det är förvisso över tjugo år sedan men i alla fall. Känns ju himla trist om det blivit så hårt klimat redan på klubbtävlingar.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 800
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 061
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 550
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp