Hur korrigerar man en häst som jävlas och vill vända på vägen?

Ne han gör oftast det vid just det stället som vi rider så sällan på. Han gör det när det händer lite mer än vanligt runt omkring honom. Så lite beredd är jag ju, men vet aldrig när eller om han ska göra det :)

Ja okej, det är så svårt att säga när man inte ridit hästen själv. Men jag tycker att du ska få honom framåt en liten bit utan krångel och sen vända och nöja dig :)
 
TS

Visst kan du lösa utrymmesproblemet på vägen under resten av rundan - lär dig att ha honom med bjudning på linjen. Öva på att inte behöva göra volter osv för att korrigera utan fokusera på att han ska bli rak med bjudning resten av rundan. Då lär du dig att vara snabbare så att han inte slingrar iväg eller vänder/stannar och han vänjer sig vid din ram och blir tryggare och lydigare i den :)
 
Jag red en unghäst förr som började testa mig genom att tvärstanna, vända och backa när vi red ut ensamma. Inte alltid, men för ofta för att han skulle få komma undan med det.

Jag hade alltid med ett kort spö och red alltid själv för att få ordning på problemet. Till att börja med så tvingade jag honom att fortsätta svänga åt samma håll som han började vända åt- alltså tvärstannade han och kastade sig åt höger så var jag med på noterna och så fick han gå ett flertal varv åt höger tills jag lät honom sluta och gav en framåtdrivande skänkel. Om han tog den - bra! Snabbt mycket beröm och gärna trav för att få honom att tänka framåt. Om han inte tog den- in på minivolt igen.

Det funkade även när han börjar backa, en gång så var han riktigt jobbig och vi kom knappt från stallplan innan han började strula. Han backade in i eltråden, fick en duktig stöt och kastade sig framåt och gjorde inget mer dumt den ridturen åtminstone:p (Dock kunde det ju ha slutat mindre bra).

De gånger som han tvärstannade så lät jag honom stå. (Han förväntade sig att jag skulle börja driva på och då skulle han antagligen svara med att börja backa eller vända). Jag lät honom inte vända, men i övrigt så lät jag honom bara stå och glo, och om han ville gå fram så fick han göra halt. En fyraåring tröttnar efter några minuter, så när jag kände att han började bli rastlös så gav jag framåtdrivande skänkel lite fint och det funkade för det mesta. Men ibland fick vi göra om proceduren fem meter längre bort:meh:

Men det blev en trevlig häst av honom också till slut :up:
 
Jag red en unghäst förr som började testa mig genom att tvärstanna, vända och backa när vi red ut ensamma. Inte alltid, men för ofta för att han skulle få komma undan med det.

Jag hade alltid med ett kort spö och red alltid själv för att få ordning på problemet. Till att börja med så tvingade jag honom att fortsätta svänga åt samma håll som han började vända åt- alltså tvärstannade han och kastade sig åt höger så var jag med på noterna och så fick han gå ett flertal varv åt höger tills jag lät honom sluta och gav en framåtdrivande skänkel. Om han tog den - bra! Snabbt mycket beröm och gärna trav för att få honom att tänka framåt. Om han inte tog den- in på minivolt igen.

Det funkade även när han börjar backa, en gång så var han riktigt jobbig och vi kom knappt från stallplan innan han började strula. Han backade in i eltråden, fick en duktig stöt och kastade sig framåt och gjorde inget mer dumt den ridturen åtminstone:p (Dock kunde det ju ha slutat mindre bra).

De gånger som han tvärstannade så lät jag honom stå. (Han förväntade sig att jag skulle börja driva på och då skulle han antagligen svara med att börja backa eller vända). Jag lät honom inte vända, men i övrigt så lät jag honom bara stå och glo, och om han ville gå fram så fick han göra halt. En fyraåring tröttnar efter några minuter, så när jag kände att han började bli rastlös så gav jag framåtdrivande skänkel lite fint och det funkade för det mesta. Men ibland fick vi göra om proceduren fem meter längre bort:meh:

Men det blev en trevlig häst av honom också till slut :up:

Vad skönt att höra att det blev häst av honom till slut! (håller tummarna för att få bukt med envisheten jag sitter på också... haha)
 
Problemet med många hästar är att struntar man i en sådan grej så finns risken att problemet eskalerar och tillslut så börjar hästen bråka på andra ställen, testar på andra ställen på ridvägen.

Men om en del av problemet är att just den platsen som hästen valt för att testa faktiskt är farlig att dansa runt på, så kanske det är bra om den börjar testa på andra ställen istället, där man kan ta igenom problemet utan att riskera att bli påkörd. Då blir ryttaren lugnare (för den faktiska risken för bilar i 180 är borta) och bara det borde göra att det är lättare att få hästen dit hon vill.
 
Men om en del av problemet är att just den platsen som hästen valt för att testa faktiskt är farlig att dansa runt på, så kanske det är bra om den börjar testa på andra ställen istället, där man kan ta igenom problemet utan att riskera att bli påkörd. Då blir ryttaren lugnare (för den faktiska risken för bilar i 180 är borta) och bara det borde göra att det är lättare att få hästen dit hon vill.
Men det är ju det jag skrev, ta striden på andra ställen först, när man vet hur hästen reagerar när man går på den, när man vet hur man ska lösa problemet på andra ställen så kan man ta det sen på vägen. Jag fattade det som nämligen att hästen även bråkade på en del andra ställen och inte enbart på vägen.
 
Jag tror inte att hästar tänker som människor, men de har helt tydligt en egen vilja som de emellanåt testar att använda! Inte av illvilja eller elakhet utan för att de har den och är hästar! De måste dock kära sig att ryttaren bestämmer och vi måste använda vår intelligens till att hitta ett lämpligt sätt! Jag har haft ett tiotal hästar genom åren och en tredjedel av dessa har testat att vilja vända genom att resa sig lite och snurra runt. Jag har alltid tagit fighten på ryggen. När jag tänker på dessa hästar så var två av dem de smartaste hästar jag haft och en av dem inte så smart ... De smarta var de lättaste ! Båda visste att har matte sporre ellet spö så behöver matte bara påminna om detta ( lätt tapp ) ... Har matte glömt eller det är det en ny ryttare så kan jag testa ...den mer trögtänkta fick jag ta en rejäl dust med med jämna mellanrum - det var som om han hade glömt vad som gällde. De som är lite mer normalbegåvade tycks liksom inte komma på idén att testa ellet så ger de upp utan vidare fight. En av de hästar jag har nu är x-tremt lättärd och kvick! Hon har testat mig rejält och jag är fullkomligt övertygad om att hon har full koll på min utrustning! Jag rider alltid med långt spö så jag kan peta till henne på baken om hon gör minsta ansats till att inte gå fram! Hon får stanna och titta men inte vända! Utan spö skulle hon säkerligen passa på att testa! Jag har aldrig givit henne mer än ett snabbt rapp - men hon vet exakt!
 
Senast ändrad:
Får jag föreslå att du kontaktar Ann Lindberg - hästpedagogen.se? Hon bor i Skurup, så det kanske inte är så långt för dig?
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp