Hur krydda lammstek?

Alltså, jag inser att jag borde ha tittat mer på matlagningsprogram på tv eller nåt, för att lyckas göra nåt vettigt av lammbitarna jag har kvar i frysen. :arghh:
Jag har aldrig gnidit in nån köttbit med kryddor eller "späckat" med något. Jag vet liksom inte hur man gör! O_o Gick ner i frysen för att se om jag hittade något mer lätt-tillagat. En liten bog, två små tunnbringa, en förpackning (2 st) kotletter, en förpackning revben, 2 racks och en liten rostbiff - utöver 2 stekar. Hjääälp! Vad göra??
Alltså du behöver inte gnida och späcka :)

Du kan skaka salt och peppar över den bara och slänga in den i ugnen, det blir superjättegott. Matlagning behöver inte vara krångligt för att bli gott :)

Om du gör så med en lammstek så får du jättegott resultat (om du tar tiden och temperaturen ur en kokbok) med minimal tidsåtgång. (annat kött kräver kanske lite mer)

Det är lite meckigt med spadet och såsen så skippa det bara om du inte vill blaska. (Jag blaskar iofs men det är ok att inte också). Lägger du kål under får du upp spadet btw.

Om du vill gnida (jag gnider aldrig in kryddor för jag vill inte bli kladdig om tassarna) så kan du ta en vidlöksklyfta, dela itu och dra den delade ytan mot bitar av lammet.

Om du vill späcka (vilket jag tycker är jobbigt) så kan du snitta små hål med en liten vass kniv och peta in vitlöksklyftorna i hålen.

Jag tycker inte det blir någon skillnad :D min man späckar och gnider och marinerar och rubbar och gud vet vad. Jag strör lite kryddor över bara, tycker i essens att båda fungerar.

De andra delarna du har är lite krångligare att få till bra tror jag. (bog lägre temperatur längre tid, kotletterna steka på rätt temperatur, revbenen vet jag inte helt hur göra med men lite meckigare äta, rostbiffen går att göra som en stek eller gryta.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 223
Senast: ekra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 539
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp