Hur krydda lammstek?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött på över 35 år behöver lite recepthjälp!
Planen är lammstek, potatis och kantarellsås. Potatisen och såsen fixar jag plättlätt 🤪 men hur tillagar man lammstek på bästa sätt? Jag har funderat på att använda antingen stekgryta eller lergryta, men hur ska jag smaksätta det? Tips önskas!
 
Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött på över 35 år behöver lite recepthjälp!
Planen är lammstek, potatis och kantarellsås. Potatisen och såsen fixar jag plättlätt 🤪 men hur tillagar man lammstek på bästa sätt? Jag har funderat på att använda antingen stekgryta eller lergryta, men hur ska jag smaksätta det? Tips önskas!
Nu är jag säkert urtrist, men jag älskar lamm och om jag skulle göra en lammstek skulle jag göra den traditionellt i ugnen och först gnida den med en halverad vitlöksklyfta, ev peta in den ngnstans i steken sedan, och salta och peppra. Det tycker jag är det godaste sättet att få raka smaker på lamm.

Jag skulle inte ha den i lergryta eller stekgryta utan lägga den i ett bleck/på galler, lammstek får en fantastisk och knaprig yta på galler eller bleck.

(jag skulle kolla tider och temperaturer osv i vår kokbok (de moderna har ofta lite annorlunda tider och temperaturer) och jag skulle lämna mitten lite röd om jag inte hade bjudit någon som är gravid.)

Man kan lägga vitkål under om det är galler och ev ha lite honung på kålen och det blir väldigt gott.

Men i en gryta eller stekgryta smälter det nog ut lite väl mycet fett som ligger runt steken sedan och blir inte superperfekt. Det är mycket godare med fläsk eller nöt i en grytstek tycker jag. Även om självklart att hacka upp hela lammsteken i småbitar och göra en lammgryta, kanske med curry är fantastiskt. Spett är också finfint, att trä bitarna på spett och lägga i ugnen. Överhuvudtaget är det så mört att det går att göra lite som man vill.

Vitkål stekt/ugnsbakad och haricot verts passar som grönsaker :)
 
Senast ändrad:
Vitlök, rosmarin, salt och peppar är min standardkryddning av lamm. Gör jag en hel lammstek brukar jag gnida in den med salt och peppar på ytan, samt göra små hål med något långt och smalt på flera ställen i steken och där sticka in bitar av vitlöksklyftor samt små kvistar av färsk rosmarin. Stek hel i ugn på galler eller plåt och med stektermometer. Temperatur och ungefärlig tid hittar du om du googlar!
 
Jag älskar lammstek! Och så är det så himla enkelt. Brukar lägga den i en stekpåse och bara krydda med olja, soja och vitlök. Ev någon örtkrydda också, typ timjan, men det är inte nödvändigt. Sedan silar jag av vätskan i stekpåsen och tillsätter grädde och gelé så har man världens godaste sås! Om lammsteken är väldigt fet så rekommenderar jag att skära bort fettet innan man stoppar in i ugnen, kan bli för mycket "får"-smak om allt för mycket fett hamnar i såsen.
 
Nu är jag säkert urtrist, men jag älskar lamm och om jag skulle göra en lammstek skulle jag göra den traditionellt i ugnen
Jag skulle inte ha den i lergryta eller stekgryta utan lägga den i ett bleck/på galler, lammstek får en fantastisk och knaprig yta på galler eller bleck.
Jag har aldrig tillagat lammstek tidigare (första gången vi har slaktat lamm, aldrig köpt) så detta var nytt för mig. Inga tips är utrista, när man inte har koll!
 
Svarar alla gemensamt.
Många skriver om rosmarin, som jag aldrig har använt. Funkar det med kantarellsås till det?
Det tråkiga med kantarellsåsen är kanske att det inte går att ta reda på överflödet från köttet för att smaksätta såsen. (jag äter vegetariskt och vill ha ren kantarellsås...) Jag kanske ska botanisera i frysen för att kanske hitta någon annan bit av lammet som passar bättre. 🤔
 
Svarar alla gemensamt.
Många skriver om rosmarin, som jag aldrig har använt. Funkar det med kantarellsås till det?
Det tråkiga med kantarellsåsen är kanske att det inte går att ta reda på överflödet från köttet för att smaksätta såsen. (jag äter vegetariskt och vill ha ren kantarellsås...) Jag kanske ska botanisera i frysen för att kanske hitta någon annan bit av lammet som passar bättre. 🤔
Tipsar om att krydda med citron och chili en blommig fruktig chili! Blir supergott till kantarellsås och ger lammet ett enormt lyft!
 
Jag gör en "marinad" (osäker om det är rätt ord) med olivolja, vitlök, rosmarin, timjan, chiliflakes och s&p.
Jag putsar steken något från fett, benar ur om det behövs, tar marinaden och smörjer in. Knyter ihop med grillsnöre och gör hål och petar in marinad och hel vitlöksklyfta på olika ställen.

Sen steker jag så det blir brynt först och sen in i ugnen med termometer på tjockaste stället. Jag tycker du ska googla på rätt temperatur och tänk på att den ofta går upp någon grad efter uttag och slå in den i folie och låt den vila en stund.

Lammstek var något av det första jag tillaga efter att inte ätit kött och det var relativt enkelt, så länge man tycker om att laga mat. Skulle tro att kantarellsås till kommer bli riktigt gott.
 
Jag skulle gnida in med salt, svart peppar, vitlok, finhackad rosemarin, chili flakes och som flera redan sagt, lagt pa galler over lite vatten i en ugnsform/plat och rostat pa lag varme i ugnen. Personligen gillar jag lamm bast pa "medium rare", sa det ar temperaturer och tid jag skulle halla. (jag kan inte komma ihag, sa jag kollar "Serious eats" och foljer deras reccomendationer da det brukar bli som jag vill ha det.)

Om du lagger lammet i en gryta, bryn det ordentligt runt om forst.

Fran serious eats: (Jag kollar alltid temperatur och langd da jag inte kommer ihag)

Transfer to oven and roast until an instant-read thermometer inserted into coolest section of lamb registers 125°F to 130°F (52° to 54°C) for medium-rare, or 130°F to 135°F for medium (54° to 57°C), 3 to 3 1/2 hours.
 
Fick en otroligt god lammstek i UK för några år sedan, där värden använde salt peppar och mynta. Aven såsen var dominerad av mynta. Har försökt förmå värden att ge mig recepten, men han hävdar det är hans familjs hemliga recept. OBS at det skal vara riktig mynta, inte den ett åriga kungsmyntan som säljs i Sverige och egentligen heter oregano.
 
Alltså, jag inser att jag borde ha tittat mer på matlagningsprogram på tv eller nåt, för att lyckas göra nåt vettigt av lammbitarna jag har kvar i frysen. :arghh:
Jag har aldrig gnidit in nån köttbit med kryddor eller "späckat" med något. Jag vet liksom inte hur man gör! O_o Gick ner i frysen för att se om jag hittade något mer lätt-tillagat. En liten bog, två små tunnbringa, en förpackning (2 st) kotletter, en förpackning revben, 2 racks och en liten rostbiff - utöver 2 stekar. Hjääälp! Vad göra??
 
Alltså, jag inser att jag borde ha tittat mer på matlagningsprogram på tv eller nåt, för att lyckas göra nåt vettigt av lammbitarna jag har kvar i frysen. :arghh:
Jag har aldrig gnidit in nån köttbit med kryddor eller "späckat" med något. Jag vet liksom inte hur man gör! O_o Gick ner i frysen för att se om jag hittade något mer lätt-tillagat. En liten bog, två små tunnbringa, en förpackning (2 st) kotletter, en förpackning revben, 2 racks och en liten rostbiff - utöver 2 stekar. Hjääälp! Vad göra??
Späcka betyder att man gör hål i köttet och sticker in vitlök eller vad det är.
 
Alltså, jag inser att jag borde ha tittat mer på matlagningsprogram på tv eller nåt, för att lyckas göra nåt vettigt av lammbitarna jag har kvar i frysen. :arghh:
Jag har aldrig gnidit in nån köttbit med kryddor eller "späckat" med något. Jag vet liksom inte hur man gör! O_o Gick ner i frysen för att se om jag hittade något mer lätt-tillagat. En liten bog, två små tunnbringa, en förpackning (2 st) kotletter, en förpackning revben, 2 racks och en liten rostbiff - utöver 2 stekar. Hjääälp! Vad göra??

Sok pa YouTube och titta pa flera stycken och valj den metod och hur den du gillar mest gor. Man kan lara sig mycket pa YouTube! :)
 
Svarar alla gemensamt.
Många skriver om rosmarin, som jag aldrig har använt. Funkar det med kantarellsås till det?
Det tråkiga med kantarellsåsen är kanske att det inte går att ta reda på överflödet från köttet för att smaksätta såsen. (jag äter vegetariskt och vill ha ren kantarellsås...) Jag kanske ska botanisera i frysen för att kanske hitta någon annan bit av lammet som passar bättre. 🤔
Rosmarin går jättebra till kantareller och andra ”vilda” smaker. Det är också en fantastisk krydda till nästan alla sorters potatis.
 
Fick en otroligt god lammstek i UK för några år sedan, där värden använde salt peppar och mynta. Aven såsen var dominerad av mynta. Har försökt förmå värden att ge mig recepten, men han hävdar det är hans familjs hemliga recept. OBS at det skal vara riktig mynta, inte den ett åriga kungsmyntan som säljs i Sverige och egentligen heter oregano.
Mint sauce och lamm i England är en riktig klassiker. Jag tror du kan hitta något recept som liknar hans om du tex googlar Mint sauce for lamb. Hoppas det hjälper i ditt sök (men så kanske du redan gjort ^^) :)
 
Alltså, jag inser att jag borde ha tittat mer på matlagningsprogram på tv eller nåt, för att lyckas göra nåt vettigt av lammbitarna jag har kvar i frysen. :arghh:
Jag har aldrig gnidit in nån köttbit med kryddor eller "späckat" med något. Jag vet liksom inte hur man gör! O_o Gick ner i frysen för att se om jag hittade något mer lätt-tillagat. En liten bog, två små tunnbringa, en förpackning (2 st) kotletter, en förpackning revben, 2 racks och en liten rostbiff - utöver 2 stekar. Hjääälp! Vad göra??
Du kan ta på torra kryddor eller blanda kryddorna med olja. Jag föredrar ofta att blanda med olja speciellt om jag ska köttet i ugnen efter jag gett det en stekyta i stekpannan.

Då gör jag såhär, blandar kryddorna jag vill ha , häller på någon matsked olja (raps eller olivolja), lägger köttet i en större skål och häller på olja med kryddorna i. När det fått stå och dra ett litet tag och köttet inte längre är så kallt steker jag det. Har i smör och olja i en panna, steker yta på köttet i hög värme på pannan, sen lägger jag det i en ugnsfast form , har i en köttermometer och steker till önskad temperatur i ugnen.

När jag har färsk rosmarin använder jag den efter jag stekt ytan på köttet (tycker färsk rosmarin bränns om jag steker den med köttet), dvs jag har kvistarna i pannan när jag stekt färdigt köttet och tar ner värmen lite. Då vänder jag rosmarinen i lite varm olja och har med den i ugnen. Gör iof samma med vitlöken :)

Tycker rosmarin och vitlök är det bästa till lamm :) (om man inte gör en tagine, då är aprikos nam)
 

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 223
Senast: ekra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 539
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp