Hur lägga upp igångsättning av (förmodad) KS-häst?

Blomskan

Trådstartare
Har en förmodad kissing Spines häst hemma som inte gjort något vettigt på snart 1 år..
Vill nu börja sätta igång den för att se om den håller som ridhäst.
Hur hade ni lagt upp det hela?
Har goda möjligheter att rida i skog och mark samt i ridhus.

Har ni förslag på träningsupplägg så är det tacksamt.. :)
 
Spontant tänker jag att jag hade tagit hjälp av en duktig fysioterapeut för att få hjälp med både hästens kropp samt lämplig träning.
 
Gjorde såhär med min förra häst när hon stått pga föl och skador och skulle igång igen. Mycket tömkörning, promenader i oländig terräng och promenader på jämnt underlag med lätt inspänning. När det sedan började bli dags att rida var det ganska korta pass med lätt sits i både trav och galopp och mestadels arbete i skritt och galopp som gällde. Använd gärna bommar om du har möjlighet, även löshoppning kan vara bra om hästen hoppar genom ryggen väl, men då behöver den vara i hygglig kondis. Under hela tiden hade vi kontakt med ET som regelbundet kom ut och kollade och justerade hästen där det behövdes. Lycka till!
 
Förmodad ks häst? Är den kollad av vet? Varför tror ni på ks?

Spontant skulle jag säga: bygg upp utan ryttare. Tömkörning, promenader. handhäst.
Sen lätta sitsar när ni väl rider och mycket "lyfta på benen övningar" och traska i skogen så att hon får upp ryggen.
 
Jag håller med övriga om eländig skog och lyfta benen och lägger till att börja i galopp och inte i trav, eftersom galoppen som rörelse automatiskt sträcker och korta (höjer/sänker) ryggen, medan traven är en mer låst rörelse för ryggen. Min häst som har ryggproblem från spatt har blivit såååå mycket bättre på uppvärming i galopp och mindre jobb i trav. När vi travar är det i form och mycket öka/minska så ryggen aktiveras.

/Lavinia
 
Gjorde såhär med min förra häst när hon stått pga föl och skador och skulle igång igen. Mycket tömkörning, promenader i oländig terräng och promenader på jämnt underlag med lätt inspänning. När det sedan började bli dags att rida var det ganska korta pass med lätt sits i både trav och galopp och mestadels arbete i skritt och galopp som gällde. Använd gärna bommar om du har möjlighet, även löshoppning kan vara bra om hästen hoppar genom ryggen väl, men då behöver den vara i hygglig kondis. Under hela tiden hade vi kontakt med ET som regelbundet kom ut och kollade och justerade hästen där det behövdes. Lycka till!
Nyfiken här, hur vet man om hästen hoppar genom ryggen väl? :)
 
@RedHyuuga Jag är då inte hoppryttare så jag har inga egna bilder att lägga ut för att illustrera skillnaden. Men jag tycker precis som @Kallebus att det känns tydligt när man hoppar. Be gärna någon visa på olika hästar när ni löshoppar eller tittar på en hoppträning.
 
Hur känner man det när man sitter på den? Måste vara enklare att se från t ex marken?

Det känns tydligt när man sitter på, om hästen rundar ryggen så åker huvudet ner och ryggen upp, och det märker du ju när du sitter på. Hoppar den inte med ryggen så är huvudet uppe och ryggen stilla över hindret, hästen blir lätt att följa, men kan inte hoppa lika högt.
 
Börjar ana att det är svårt att förklara en känsla i ord, men jag förstår inte riktigt ändå tyvärr. :(
Har många gånger hört det där med "hoppa med ryggen" men aldrig tänkt på hur det känns och hur det inte ska kännas osv så jag kan inte göra någon koppling. :/
 
När du suttit på en häst som verkligen hoppar genom med ryggen så vet du!
Det blir en riktig WOW känsla!
Jag känner verkligen stor skillnad på min egen som har halvtråkig hoppteknik på lägre hinder men när han verklige måste använda ryggen för att komma över så....:love:
 
Börjar ana att det är svårt att förklara en känsla i ord, men jag förstår inte riktigt ändå tyvärr. :(
Har många gånger hört det där med "hoppa med ryggen" men aldrig tänkt på hur det känns och hur det inte ska kännas osv så jag kan inte göra någon koppling. :/

Enklast är väl helt enkelt att titta på hästens huvud när den hoppar, åker det upp eller ner? Har du suttit på en häst som bockat någon gång vet du ju också hur det känns när en häst rundar ryggen.
 
Förmodad ks häst? Är den kollad av vet? Varför tror ni på ks?

Spontant skulle jag säga: bygg upp utan ryttare. Tömkörning, promenader. handhäst.
Sen lätta sitsar när ni väl rider och mycket "lyfta på benen övningar" och traska i skogen så att hon får upp ryggen.

Japp den är kollad av vet. Inga plåtar tagna eftersom de inte säger någonting om framtiden iaf..
Rådet från vet var att rida igång hästen för att se om man får reaktioner.

Kontakt är tagen med ET/kiropraktor/homeopat. Som ska följa igångsättningen och skapa de bästa förutsättningarna för honom.. :love:
 
Hmm, i och för sig har jag nog suttit på en häst som bockar, men det kändes mer som ett galoppsprång men förstod på instruktörer att hästen bockade.. :/
 
Veterinärens order till min KS häst var mycket klättring för hand samt tömkörning. Absolut inte sitta på hästen förens ryggmusklaturen är riktigt stark. Även regelbunden behandling av equiterapeut e.dyl. :)
 
Hmm, i och för sig har jag nog suttit på en häst som bockar, men det kändes mer som ett galoppsprång men förstod på instruktörer att hästen bockade.. :/

När den bockar ordentligt går det inte att ta miste på att ryggen skjuter upp. Småbockar kan kännas som en ovanligt rund och studsig galopp.
 
När den bockar ordentligt går det inte att ta miste på att ryggen skjuter upp. Småbockar kan kännas som en ovanligt rund och studsig galopp.
Red en häst i måndags som bockade rejält, var tydligen som en köttbulle i ryggen enligt ridläraren, men det kändes som mjuka runda språng ändå. Hade nog varit värre på en liten ponny med tvära rörelser. :p
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 429
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 942
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 127
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp