Bukefalos 28 år!

Hur lägger ni upp ritten?

P

Provincia

Hej!
Jag har fastnat för det här med distansridning och har tänkt ställa upp i en "etsta på ritt" på ca 2 mil i vår. Jag undrar hur ni som rider distans lägger upp tempot? (både korta och längre sträckor). Det vore jättebussigt om några ville dela med sig av sina erfarenheter till mig! :)
 
Hej!

När man är debutant i distansritt är det lämpligt att lägga sig på ett lugnt tempo, ca 10 km/h. Då är de också lätt att hålla tiden under ritten - markera varje 5 km-del av sträckan på kartan och där ska du vara efter en halvtimmes ridning från den förra markeringen.

Nu är 2 mil inte en speciellt lång sträcka så där kan nog en normalt tränad häst hålla ett något högre tempo, kanske uppemot 15 km/h beroende på hur den är tränad inför ritten.

En grundregel är iaf att skynda långsamt och ta prova-på ritten som en utbildning.

Du kan ju testa vilket tempo du vanligen rider i hemma genom att mäta upp den sträcka du brukar rida och sen kolla hur lång tid du rider den på. Rider du en mil på ca en timme så gör det 10 km/h. Då måste du tänka på att på en "riktig" ritt så går uppvärmning och nedvarvning bort till viss del eftersom det gör du utanför tävlingstiden, så egentligen ligger du kanske uppemot 12 km/h effektiv ridning om du rider 1 mil på en timme.

Hur har du förberett/tänker du förebereda din häst för ritten? Hur ofta rider du och vad är det för ridning? Uteritter, hoppning, dressyr?
 
Hej!
tack för ditt svar! Det hjälpte mycket!
Jag ahr aldrig tävlat distans, det är min klubb som jag nyligen blivit anmäld till som anordnar en sådan "prova på ritt" så jag tänkte att det skulle vara kul att testa på det, nån gång ska ju vara den första. ;)
Nu både rider och kör (inte trav, utan den andra sortens körning) jag. Jag tränar dressyr, hoppning, rider ut i skogen, ängar, ja varierande terräng helt enkelt. Klättrar branta backar etc. Vi gör det mesta. Hur mycket galopp brukar man använda sig av i distansritt? Är det i slutet, i mitten eller när tillfället ges?


/Provincia
 
Tänkte också starta en pp-ritt i augusti, och är redan asnervös...
Man kan väl skritta ganska mycket - det är en 2-milare som ska ridas på mellan 2 och 3 timmar. Hur många minuters trav tror ni behövs?
 
Det verkar som om din häst mycket väl klarar av en 2-milare i lite högre tempo, kanske kring 12 km/h åtminstone.

Man behöver inte galoppera alls om man inte vill men trav måste man nog hålla för att hinna runt. Det bästa är att växla mellan alla tre gångarterna så hästen får skifta muskelgrupper ofta så att den inte blir ensidigt belastad.

Det är svårt att säga hur mycket man behöver trava eller galoppera för att hinna runt en 2-milare på 2-3 timmar eftersom olika hästar har olika tempon. Men börja med att trava kanske fem minuter, skritta en stund och trava sedan i 10 minuters pass med fem minuter skritt emellan. Viktigast är att känna att hästen inte blir för trött (lite trött blir den naturligtvis). Då kan man lägga in extra skrittpauser.

Hypotetiskt räknat så om vi säger att ni travar i 13 km/h och skrittar i 7 km/h (tror att det kan vara normalt, har inte egentligen testat) så borde ni med ovanstående upplägg göra lite mer än 2 km på 10 minuter i trav och lite mer än 0,5 km på fem minuter skritt. Då hinner ni ca en mil på en timme, alltså ca 10 km/h. Nu är detta rent hypotetiskt och det kan hända att era hästar travar mycket fortare och att ni dessutom lägger in en galopp då och då.

Ni behöver definitivt inte vara nervösa inför ritten. Alla distansarrangörer är mycket positiva och hjälper säkert gärna till om ni har frågor. Njut av en mysig uteritt istället och ta inte nu mina beräkningar på allvar - utan bara som ett exempel på hur det kan se ut. Till sist är det ni som ska avgöra hur mycket era hästar orkar.

Lycka till!
 
Tack för ditt svar!
Om man skrittar i "normaltakt", ungefär hur lång tid tar det att rida en mil?
 
För en kort ritt med målsättning att träna, så tar jag det lugnt från början till slut. Framförallt så går jag ut lugnt och försäkrar mig om att det är jag och inte hästen som bestämmer tempot. Här lägger man grunden till en lydig häst. Jag låter alltså inte hästen springa av sig i början för att "lugna ner sig".
För en längre ritt som bara skall genomföras så går jag även ut lugnt. Undantaget är väl i så fall om dagen verkar bli väldigt varm. Då kan man utnyttja de tidiga morgontimmarna till att rida lite snabbare. Nåväl lugnt - men jämnt - tempo de första sträckorna för att sedan om allt känns bra låta hästen öka på på sista sträckan.
Vill jag tävla så går jag ut i ett högre tempo. Hakar på tätklungan och känner på tempot. Är tempot för högt för mig och min häst så tvekar jag inte att släppa klungan och rida i mitt eget tempo. Även här vill jag rida långsammare i början och öka på mot slutet.
Hälsning Maja
 
Om vi nu säger att du skrittar i 7 km/h så hinner du alltså 7 km på en timme. Det betyder att en mil tar ca 1 timme och 20 minuter så rent teoretiskt hinner man skritta 2 mil på 3 timmar men då måste du vara ganska säker på att din häst skrittar så fort.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 677
Senast: Mia_R
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 241
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 724
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 813
Senast: Jeps
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp