Bukefalos 28 år!

Hur länge kan man dräktighetskolla?

F

FTW

Jag har ett sto som är konstaterad dräktig på 17 och 50:de dygnet, och enligt veterinären var allt OK.
MEN - alla som ser henne säger att hon ser ut att ha tvillingar :(.
Så nu undrar jag om man kan kolla igen, trots att hon är mer än halvvägs. Hon är gången 200 dygn, så det är ju rätt långt gånget, och det är väl inte mycket att göra om det skulle visa sig vara tvillingar. Men jag skulle ändå vilja veta hur mång kunniga bekanta jag ska mobilisera till förlossningen. Födsel med komplikationer ser jag inte fram emot!
 
Är hon dräktig ned tvillingar så är hon. Äntagligen kommer hon isåfall att kasta.
Tjocka och stora är dom ibland även med bara ett foster...
 
Hur kan man se om dom har tvillingar utan undersökning :confused: Som sagt, stora kan dom ju bli tidigt i dräktigheten även om det ej är tvillingar.

Dräktighetskolla kan du göra ända fram till fölningen i princip.
 
Dräktighetskolla kan du göra ända fram till fölningen i princip.
Visst kan man det, men inte med ultraljud... För när dräktigheten är långt gången ligger fostret så längt ner att man inte "når" det med ultraljdet. Och skulle man lyckas med det så är fostret/fostren förmodligen för stora för att man ska kunna utläsa något vettigt av undersökningen ändå...
 
Sådana uttalanden får man höra då och då att märra är så tjockt att det måste vara tvillingar, det är bara så att de bär fostren olika och jag tror ingen kan bedöma om det är tvillingar genom att titta på hur tjock märren är
 
Puh! Skönt att höra era svar. (Nästan alla ...)
Jag tycker ju i princip att det skulle vara konstig om en erkänt duktig veterinär tar fel två gånger, men "folk som varit med förr" kan vara så himla klumpiga när de uttalar sig om än det ena än det andra. Klart man blir orolig när det är första fölet.
 
Här är ett till lugnande svar. Jag har tre dräktiga ston just nu. Nr 1 har gått 7,5 mån med sitt första föl och är smalast. Nr 2 har gått 7 mån med sitt femte föl och ser ganska normaltjock ut. Nr 3 har gått 5,5 månader med sitt fjärde föl och ser ut att kunna föda när som helst. Så antingen kan du vara helt lugn, eller också ska jag börja oroa mig för en trillingfödsel... :confused:

Hälsningar
Carina
www.silverarabians.com
 

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
978
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 103
Senast: _Taggis_
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 224
Senast: Lyxzen
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 595
Senast: Packipim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp