Bukefalos 28 år!

Hur länge red ni och varför slutade ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

LilaTiger

Trådstartare
Hej!
Jag är gravid i vecka 17 och rider fortfarande, dock börjar jag känna mig väldigt "framtung"....hur länge har ni ridit och vad var anledningen till att ni slutade? Är det någon risk för barnet när man "guppar runt" som man gör?
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Jag red precis som vanligt fram till v. 19, då slutade jag att hoppträna. Fortsatte att rida dressyr och uteritter precis som innan fram till v. 26 nån'ting. Sen helt plötsligt från en vecka till en annan så funkade det helt enkelt inte att rida "ordentligt". Det enda som fungerade var att skritta ut en lagom stor runda. Gjorde jag något mer avancerat så fick jag sammandragningar. Jag slutade nog rida helt i v. 28-29 ungefär. Det bara kändes som det räckte då på något vis...
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Jag red fram tills för ett par veckor sedan. Länge kunde jag rida ungefär som vanligt, men jag hoppade inte efter vecka 17 nånting. Nu känner jag mig för stor och klumpig och dessutom känner jag av foglossning. Nu blir det några månaders vila för oss båda, eller jag longerar eller tömkör någon gång sådär.

/Bri, vecka 31
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Har ridit läänge med båda mina första och håller med övriga som svarat. När det blir obekvämt har jag slutat och själva guppandet är nog minsta problemet, värre då OM man skulle åka i backen, man har ju balansen fel vilket gör det mer riskabelt och barnet är tydligen så stort från 6:e månaden att man riskerar missfall.

Är i v. 16 nu och blir nog kvar i sadeln ett tag till även med det 3:e barnet i magen, fast kort trav blir det nog bara en 5-6 veckor till. :smirk:
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Jag red till vecka 16-17, hade nog kunnat fortsätta typ 15 veckor till men moderkakan låg fel så det var inte tillrådigt. Utöver det var min dåvarande häst inte speciellt säker heller. Men nog gjorde den uteblivna ridningen att mitt psyke och humör föll flera grader.
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Det jag känner av är liksom att jag blir lite öm i magen, som om musklerna inte riktigt orkar hålla in den nu växande kulan hela tiden... :)
Tilläggas ska väl kanske att jag inte rider mer än en gång i veckan nu för tiden, och det är väl kanske därför...
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

tgd skrev:
Men nog gjorde den uteblivna ridningen att mitt psyke och humör föll flera grader.
Kan inte mer än hålla med! Jag vet inte riktigt vad man hittar på efter jobbet om man inte tillbringar flera timmar i stallet :confused: ! Visst kan jag väl vara där ändå, men att bara putsa träns, mocka och pyssla är inte riktigt samma sak som att kombinera det med ett rejält ridpass :D .
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Jag red till ca v 34 men mest i skritt och lugn trav. Det är ingen fara för barnets skull fick iaf jag veta och bebben mådde finfint hela tiden.

Jag slutade eftersom jag helt enkelt blev för otymplig med magen, det blev krångligt att ta sig upp/av och sen var jag orolig att jag skulle åka av om hästen hittade på ngt, balansen var ju inte den bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Jag slutade ett år innan jag blev gravid... när medryttarhästen blev halt och såldes. Tyckte inte det var nån idé att hitta nån ny häst eftersom vi ändå skulle flytta (då visste jag inte vart) och vi ändå försökte få barn.
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Red t.o.m. graviditestvecka 34 i någorlunda normal omfattning (dvs alla gångarter, både i paddock och i naturen).

Fattade aldrig något medvetet beslut om att "detta är sista gången innan förlossningen", utan det bara blev så när jag en vecka hade för mycket på jobbet för att hinna rida - då kändes det löjligt att "börja rida" igen fem veckor innan förlossning....

Själva ridningen är inte farlig för fostret/barnet. Även vid en ev. ofrivillig avsittning är barnet rätt väl skyddat, men vid kraftiga smällar finns en viss risk att moderkakan delvis lossnar, vilket givetvis är rätt farligt.
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Jag slutade kring v. 15 (tror jag det var), för då blev jag spyfärdig av att skritta, kändes som att sitta på en fembenad kamel eller något sådant. Efter det har jag kört mina hästar, men insåg igår att det nog var sista gången, inte bekvämt längre... ;) Har iofs bf på fredag, så det är väl inte så konstigt att magen är i vägen.

Jenny
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Jag slutade rida ganska tidigt och började köra istället. Körde på morgonen och på natten föddes min dotter.
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Jag red fram till v 34, men sista månaderna kunde jag bara skritta, samt rida mkt samlat arbete. Så jag samlade i trav och galopp, och red framåt i skritten. Sedan varierade jag med tömkörning och longering, där hästen kunde få arbeta mer framåt i trav och galopp också.
Jag fick foglossningar ganska tidigt, så lättridning och lätt sits funkade inte, men att sitta med dressyrläder gick utmärkt, ända tills huvudet fixerades i v 34. Då blev det obekvämt.
Vad gäller upp och avsittning lärde jag båda mina hästar att stå vid pall, vid både upp och avsittning. Jag passade på att lära dem innan jag började bli tjock.
Vad gäller säkerhet lovade jag min man att bara rida mina egna hästar under graviditeten, och att inte ta emot några inridningshästar. Detta gällde hela graviditeten.
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Problemen med lättridning, lätt sits, skumpig trav, och upp- och avsittning löser man lämpligen genom att rida islanshäst :-) Tölt är den perfekta gångarten för gravida!
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Roheryn skrev:
Problemen med lättridning, lätt sits, skumpig trav, och upp- och avsittning löser man lämpligen genom att rida islanshäst :-) Tölt är den perfekta gångarten för gravida!


Tro mig, piaff och skolgalopp funkar också! Fast när det gäller upp och avsittning har du en poäng!
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

Förra grav slutade jag i v.24.
Den här rider jag än, v.27.
Förra gången började det göra ont, det gör det den här gången också i fogarna, men nu har jag helt andra krav på min ridning än då, plus att jag hade ridhjälp då, det har jag inte nu, så jag "måste" låta henne röra lite på sig... även om det bara blir mest skritt och sen lite springa bara...
Så jag kommer rida så länge det går :) , så länge jag inte får mer ont av det än av något annat jag måste göra, och så länge det gör över efteråt så fortsätter jag :D .

Min kompis red aktivt till v.32 sen slutade hon för hon bytte stall osv, men sen blev hon så ridsugen att hon red två gånger i v.40 också men då bara lugna skrittpass i paddocken :) .
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

förstår inte det roliga i ditt skämt eller vad jag skrivit som fått dig att vilja skämta... :smirk: faktiskt...
jag slutar inte göra något för att jag ska ha barn, jag slutar om det är obehagligt att utföra något eller om jag får ont av det. Annars ser jag ingen anledning till det.
 
Sv: Hur länge red ni och varför slutade ni?

det var f.ö inte dig jag skämtade med, inte för att göra narr av det du skrivit eller någon annan på något sätt. :smirk: jag fick bara.. lust :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 441
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: Nevermind
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 991
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
819
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp