Bukefalos 28 år!

Hur länge skall man kämpa?

Sv: Hur länge skall man kämpa?

Fast jag hade inte haft hjärta till att rida dom till utdömning :(
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Det har inte jag iheller. :cry:
Jag vill inte rida trots han har ont, ungefär lika mycket som jag själv vill idrotta trots jag har ont.

Jobbar han vid hand istället samt tömkör tills han säger stopp & mår bra utan att fresta på för mycket.

KT har frestat mig med en ridtur på en av hennes hingstar ikväll, får se om jag hinner, lät väldigt inbjudande. :D
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

jag skall inte tvinga dig att tycka nåt du inte vill, men ibland så kan man "plåga" dom bra...min karl t ex blev utdömd för sitt knä, det var inget att göra åt sa läkarna, men min karl är inte som andra utan han började träna ÄNNU tuffare men mycket i skog o mark...idag springer han istort sett varenda större maraton och har tider runt 3,10-15, inga problem med sitt "utdömda" knä...

Jag vet en travare som var 5 år och ostartad för han höll inte, blev halt så fort dom började pressa....kom till ny tränare och fick gå ut i skogen och i en backe som sluttade så brant nerför att det gick inte att sitta på hästarna...samma sak uppför ...där fick han gå o plågas 1 månad och efter det så var han aldrig halt...startade tills han var 12 år ( tills dec t om )och fick resultaten:
137 starter 50 segrar-21 andraplatser-11 tredjeplatser 2 079 600 kr insprunget...inte så illa av en trashank.....
Jag kan ge dig flera lyckade såna hästar.....
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Jag har læst en artikel om en liknande metod nær jag tænker efter.
en man som tvingade utdømda hæstar att skritta upp & ned før en vældigt brant backe før att bota hæltor.
Hans fru hade problem med sina egna ben & plågade æven sig upp & ned før backen.
Ingen av dom har några problem idag.

Sommarbetet han går i ær vældigt kuperad & dær travar & galopperar han upp & nedfør. skrittar något snett upp & ned længs backen.
Mina hagar hemma ær vældigt flacka & ger ingen træning, dærfør åker han ivæg på bete før variation & før att gå i flock.

Før tillfællet så har han synlig hælta nær han rør sig, men den har från børjan endast visat sig vid bøjprov. Misstænker att det ær sparken på skenan som spøkar denna gången. Och det andra frambenet blir "øverbelastat".

Hela karusellen børjade med att han var øm i ryggen samt svullen i lænden jag misstænte tornutskotten & jag søkte vård før det. Slutade med att vet. hittade kotledsinflammationen som hade påverkat ryggen & han gick o spænde sig dærav svullnaden. På rygg røntgen hittade dom inget.
Vet inne på ATG i malmø rekomenderade jag skulle ge han b-vitamin før ryggen, men jag gav mig inte utan åkte till helsingborg istællet. Ær jætteglad att jag tog det beslutet & inte var nøjd med diagnosen.

Jag skall med en betesægaren till sin ET & tænkte dær passa på & fråga ang min hæst & om han ser hoppfull ut boka ett besøk nær han har tid.
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Hej

Känner igen dig på ditt problem.....Min häst som jag har haft i två år blev "plötsligt" halt efter en dressyr tävling halt på tre ben kota, knä fram och glidled vänster bak enligt en duktig vet...(anlitat av proffs)en behandling frisk "vrickade sig i ridhuset en månad efter friskförklaring i lugn trav i form hovledvrickning vä fram enligt atg red ca 7-8 månader efter en tävling halt igen denna gång hovled och kota fram glidled vä bak enligt vet tyckte inte att denna gång hon blev friskförklarad var riktig hundra med vet sa att jag var lite löjlig och hon såg jätte fin ut!!! (jag ville nu ha reda på orsaken till hältorna jag rider en-två gånger i veckan för tränare och vill komma någon vart med min ridning) Denna gång han jag knappt galoppera från jag sa att inte var frisk vände mig nu till Chris på stömsholm rek varmt!!! (två månader väntetid senare, var jobbig kan jag lova)

Hur som helts för att göra det "kort" så hade hon strålbensförändringar båda fram mest på vänster fram som var orsaken till alla de andra hältorna (avlastar för att hon har haft ont) 30-40 % att det går att rida på henne igen!!! Uppkommer oftast vid 5-6 års ålder (hon är nio) Stackars häst hade bara de eländiga dyra vet hittat det här för ett år sen, man blir hemskt besviken jag röntagade henne rygg, kotorn, knä has när jag köpte allt utan hovarna. Mitt råd hitta orsaken till hältorna röntga hovarna också kräv detta min häst provade hos den andra vet att gå med klossar vilket han inte tyckte gav utslag så ifrågasätt vet!!
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

4 månader fick mitt sto vila innan jag började knalla i skritt med henne efter att hon fått en breddad sena pga av race i hagen. Jag skulle låta hästen vila i minst 6 månader... Ta ut en laser... Ökar blodcirkulationen och snabbar upp läkningen. På m*larens vet. klinik har du en bra Vet som behandlar med laser och han har forskat i just detta...
Beror lite på vart du bor förstås...

Sen måste jag nog tyvärr hålla med FIO. Men med en infallsvinkel att trots att om du rider korrekt så kanske inte din häst klarar av det. Hästar har precis som vi olika fysiska förutsättningar. Så din typ av ridningen och din nivå kanske inte passar just honom.
Jag förstår ditt dilemma att du vill ha en häst att rida/träna.
Ska man jaga med en hund på gryt, då köper man en grythund, inte en pudel... Sorry, men det är fakta. Finns alltid undantag, men generellt sett.
Hoppas verkligen att du kan hjälpa din häst att bli frisk. Håller tummarna!
 
Sv: Hur länge skall man kämpa?

Aj då. Det där lät inte speciellt kul. Hovarna Samt kotorna på min valack är röntgade, därav dom hittade pålagringarna-

Mitt nästa hästköp kommer jag exportröntga hästen. Allt för att slippa gå igenom detta igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
582
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 417
Senast: Sirap
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
880
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 665
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp