Bukefalos 28 år!

Hur lär jag honom tricks?

S

solen_

Vill hemskt gärna lära min häst som snart är fem år lite tricks, så som stegra, buga och lyfta hovar på kommando. Men hur går jag tillväga för att han ska förstå vad jag menar??
 
Sv: Hur lär jag honom tricks?

Jag har hållt på med klickerträning med min häst och han kan en hel del grejer. Det går att lära dom allt, bara man kör på rätt taktik och har tillräckligt med tålamod ;)

Men om du vill ha ett tips så börja med småsaker så hästen lär sig att enbart göra sakerna när du ber om det, inte så kul att ha en häst som stegrar sig hela tiden (som jag själv har vart med om), inte heller att dom ska lyfta på hovarna är så bra att börja med då dom kan börja sparka så fort dom vill ha godis ;)

Men vill du lära dig lite om klickerträningen och vill ha lite tips på vad du kan börja med så skicka ett pm ;)
 
Sv: Hur lär jag honom tricks?

Jag hade börjat med småsaker, inte stegring eller liknande.
Är väldigt tveksam till att lära hästar stegra öht om det inte är professionellt.

Min kan lyfta alla benen (ett i taget givetvis ;)) när jag rör vid dom och säger lyft. Detta är väldigt lätt att lära dom genom att knacka lätt på skenbenet/kotan tills att dom lyfter benet och då säga kommandot. Numera rör jag lätt vid benet med ett spö och säger lyft, då håller han upp det tills jag tar bort spöet.

Jag anser inte att man bör använda godis till något av dom dominanta tricken (även att lyfta benen kan verka dominant). Hästen ska inte börja agera dominant för att få godis. Att den gör ex. en bugning för att tigga godis kan inte vålla skada på samma sätt som en viftande hov.
Lär dig istället vart hästen har sina myspunkter (kliställen) och få den att förstå kommandot "bra".

Lycka till och var inte rädd för att be om hjälp!
 
Sv: Hur lär jag honom tricks?

Det finns många trådar om klicker- och trickträning, använd sökfunktionen.:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
970
Senast: Valle
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 331
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp