Bukefalos 28 år!

hur lång/kort ska man vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

Uddatyp

hur lång eller kort ska man vara för att de ska se proportionerligt ut när man rider?
hur långt ner ska benen gå? är de okej om fötterna når snäppet under magen på hästen? och överkroppen då? hur hög ska den vara?

tänkt på detta o ja har kommit fram till att ja vet inte längre..

hur ska de perfekta ekipaget se ut storleksmässigt?
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Jag tror inte det går att säga sådär.. Det är väl olika beroende på typ av häst, "typ av människa" osv..
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

jo men som en i stallet som nu köpt ny häst, hon är lång..och hästen är liten men grov..men hennes fötter når nedanför hästens mage, och överkroppen är lite för lång tycker jag.

men de kanske inte är oproportionerligt? ja vet inte vad som är proportionerligt längre..
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Det går ju inte att svara på så här... Då skulle man behöva ha en bild.. Så länge de ser ut att vara i balans, hästen trivs osv så är det ju ingen fara!!
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

vet att de inte är skadligt eller så för hästen.

undrar mer hur de ska se ut, vet att långa kan rida små hästar o små kan rida stora..inget fel med de..men om man ska vara helt perfekt längd för hästen..om man bortser från själva ridningen o balansen o de...alltså utseendemässigt när man sitter på hästen..hur långt ner benen ska gå o hur lång överkroppen ska va för att de ska se helt perfekt ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Jag tycker att jag är ganska lagom lång på min häst.
Mina ben når inte under magen, jag har snarare lite marginal åt andra hållet. Överkroppen är väl helt okej, skulle inte vilja vara jättemkt längre. Jag är 163 cm och min häst är 156 cm, så jag är 7 cm längre än hon är hög :D

13ejanuaridressyr018.jpg
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Det ser helt okej ut, men du ser ut att vara mer åt det för korta hållet än det för långa, om vi nu ska prata proportioner. Jag tror inte det skulle se oproportionerligt ut med någon som var rätt mycket längre heller! Det har gått lite "inflation" i stora hästar...
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

ja tycker de ser okej ut..men om något skulle ändras så tycker ja man kan korta överkroppen lite kanske men inte mycket..benen tycker jag va helt okej.

ja har märkt att ja har börjat störa mej på långa överkroppar..vet inte varför men de är de första ja ser på när ja ser någon rida..börjar jämföra hur lång överkroppen är mot benen och hästens hals osv..men endå vet ja inte när de ser bra ut...
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Så här ser jag ut på min häst. Lite mysko vinkel eftersom det är dottern som fotat! :) Hon är inte så lång! Jag tycker proportionerna är helt okej! Möjligen, för utseendets skull att det skulle vara snyggare utan klumpig säkerhetsväst eftersom min häst är så pass smäcker.

Testar om det funkar bättre att länka till bilden då...

http://www.pixbox.se/pic_show_id4832524.html
 
Senast ändrad:
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Kul att det finns andra som funderar på samma (egentliga meningslösa) tanke..

Jag tycker :o det är skitsnyggt men en liten pytteryttare och en stor, maffig häst. (om personen kan rida och med sitsen endå kan få hästen att gå bra).
Jag började själv rida på en 175 hög häst (1-12år) nu är jag 170 och hästarna ca 165(-), och det känns liiiten, fast o andra sidan känns hon större och ser större ut än hästen jag hade emellan dem som var prick 170, men då är hon mycket maffigare.. Fast hon har ju kanske kort hals?och jag lång, hmm.. menmen, vi har kul ihop..
jag och lillen
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/561
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/503
samma-dressyr (och jag är jättestor och sitter här helt snett och knäppt)
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/494
hoppning
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/502
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/509

Och jag har en kompis nu, antar hon är runt 160, hästen 170+ och maffig.. har alltid varit avundsjuk:crazy:. Men såg dem igår, och visst ser det snyggt ut, ofta, men inte när han drar på som en panter och flyger högt över hinder och hon flyger som en liten vante..:eek:

Och i dressyren, jag skäms, men sanningen är ju den att jan brink kan se förlång ut på endel hästar, då fötterna går 1-2dm under nedersta delen av magen.. Men o andra sidan är dte bara på stillbilder/kort som jag tänker på det, när man ser det live eller på TV så har jag inte en tanke på det...
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Min häst är 160cm och jag är ca 167cm
såhär ser vi ut

(ignorera mitt överliv & hästen "vackra" hals ;))

en till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur lång/kort ska man vara?

jag har extremt långa ben och har aldrig suttit på en häst där jag har haft "marginal åt andra hållet", trots att vi har 173cm hästar i stallet.
så jag måste ju se väldigt oproportionerlig ut, men ja bryr mig föga om sånt.
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Hej! Tycker ni att jag ser för lång ut på min pålle?
Gammal bild men har inte växt mer än max 2 cm!

25746_1206353957.jpg
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Jag har nog lite lång överkropp för min lilla skrutt, vbl travare på 160 cm.
Själv är jag 180 lång


 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Jag tycker inte att man ska ta det så allvarligt med centimetrar hit och dt.

Mina ben kan rida c-ponny, men min överkropp kräver en 170 medelgrov häst för att inte se ut som ett balansspett.

/173 cm, och knappt 30 i byxlängd.
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

ne ja tar de inte så allvarligt jag heller, bara undrar vad som är exakt perfekt, sen är de ju inga som helst fel med att vara lite för lång eller kort.

tycker bara de är lite kul att två personer i samma längd kan se olika långa ut på samma häst..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Jag bryr mig inte så myckeo m jag är lång/kort utseendemässigt
därimit tycker jag de är jobbigt när man känner sig lång... När de känns opropetionerligt
 
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Lite knapplån. Jag vill inte känna mig för stor på hästen, jag har alltid föredragit dem större hästarna. Tycker själv att det ser bättre ut om man har en större häst, men det är ju tur att alla är olika & inte tycker som jag! :)
Min häst är en jätte på 173 cm(växer fortf.) & jag är 165 cm.
Ser jag liten ut på honom?, han kommer iof att växa liite till & bli lite grövre.
19399643.jpg

19399472.jpg

19259242.jpg

MVH Jonni
 
Senast ändrad:
Sv: hur lång/kort ska man vara?

Jag menar alltså inte något om propetionerligt med mig & min häst, för jag har en för lång överkropp... ja menar bara storleksmässigt.

ojj:o förlåt om det blev många bilder...:crazy:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
181
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 402
Senast: Squie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 613
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp