Bukefalos 28 år!

Hur långt får det gå?

Sv: Hur långt får det gå?

Instämmer, troligen har de betalt normalpris för den och tror att de skall tjäna en hacka på den :mad:
 
Sv: Hur långt får det gå?

Det handlar om trender. Just denna ras är ju väldigt inne nu! Det finns alltid någon som vill tjäna pengar och gärna mycket.

Det som är mest läskigt är dessa som smugglar in hundar i trånga uttrymme och med valpar som är alldeles för unga. Dessutom kan det dra med sig sjukdomar som inte finns i Sverige. Skrämmande är det människor är villiga att betala mkt för sånt som inte finns papper på och av vem som helst.
 
Sv: Hur långt får det gå?

man kanske kan ha dem till apporteringsobjekt, men annars...??

Skämt åsido, som CL skrev så mår knappast vavvan bra av att hänga i armvecket i nån skinnpajj... Inte heller mopsen eller ngn av de andra småhundarna...

Så länge det är marknaden som styr priset så kommer det att vara så här, tyvärr. jag kommer aldrig fatta hur folk kan ge så mycket för en hund som man kan trampa ihjäl på ett ögonblick..

//E
 
Sv: Hur långt får det gå?

CarolaLind skrev:
Måste säga att jag tycker det tyder mest på en societets- assocear och mig veterligen mår inte ens vavvan bra av att bara hänga i armvecket.

Kan inte läsa någonstans var det står att de med så mkt pengar att slänga på en hund skulle garantera ett bättre hem.

Jag tycker att djur ska kosta men det jag INTE tycker är att man ska utnyttja dem, här i detta fallet som ett ting att matcha örhängena med.

:bow:
Chihuahuan ÄR en HUND och ingen käck liten assocear. De har fyra ben som de kan använda precis som vilken annan hund som helst.

Jag var åskådare på en clinic i helgen och hade med mina två vavvor. Vet inte hur många frågor jag fick om varför jag inte hade på dem kläder? :eek:

Nää nu verkar det verkligen ha gått alldeles för långt med Chihuahua-hysterin...
 
Sv: Hur långt får det gå?

Nu far ni val ta och ge er!!! :devil:

Jag forstar inte varfor folk blir sa hysteriska nar det galler priser pa hundar. Det handlar faktiskt inte om vad en hund ar vard, utan vad nagon ar villig att betala for den - precis som med hastar eller nagot speciellt samlar objekt!
Det ar marknaden som styr, om marknaden ar villig att betala ett visst pris for en vara, sa saljs varan for det priset!!

Om nagon ar villig att betala 25.000:- for en chihuahua, sa far val den personen gora det. Sjalv hade jag aldrig betalat sa mycket for jag har inte rad, men jag har ju redan en chihuahua, sa jag behover egentligen inte en till. :idea:

Hur som helst sa tycker jag inte att det ar varre att en person vill ha en sot, liten hund som de kan gosa med, an att en liten tjej ska fa en ponny for flera hundra tusen, for att tavla LA med!!

Visst har alla vi som foder upp djur av olika slag ett ansvar att salja till personer som vet vad de sysslar med, eller som ar villiga att lara sej, men man kan inte vara misstanksam mot alla andra personer i varlden. Det finns personer som ar duktiga pa att ta ansvar for ett djur, aven fast man kanske inte trodde det!!

Dessutom var ju denna lilla vita chihuahua-tiken som traden handlade om jattesot!! Hade jag 25.000:- som bara lag och skrapade, hade jag velat ha henne ocksa!! :love: :angel:
 
Sv: Hur långt får det gå?

ramonarunds skrev:
Nu far ni val ta och ge er!!! :devil:

Jag forstar inte varfor folk blir sa hysteriska nar det galler priser pa hundar. Det handlar faktiskt inte om vad en hund ar vard, utan vad nagon ar villig att betala for den - precis som med hastar eller nagot speciellt samlar objekt!
Det ar marknaden som styr, om marknaden ar villig att betala ett visst pris for en vara, sa saljs varan for det priset!!

Om nagon ar villig att betala 25.000:- for en chihuahua, sa far val den personen gora det. Sjalv hade jag aldrig betalat sa mycket for jag har inte rad, men jag har ju redan en chihuahua, sa jag behover egentligen inte en till. :idea:

Hur som helst sa tycker jag inte att det ar varre att en person vill ha en sot, liten hund som de kan gosa med, an att en liten tjej ska fa en ponny for flera hundra tusen, for att tavla LA med!!

Visst har alla vi som foder upp djur av olika slag ett ansvar att salja till personer som vet vad de sysslar med, eller som ar villiga att lara sej, men man kan inte vara misstanksam mot alla andra personer i varlden. Det finns personer som ar duktiga pa att ta ansvar for ett djur, aven fast man kanske inte trodde det!!

Dessutom var ju denna lilla vita chihuahua-tiken som traden handlade om jattesot!! Hade jag 25.000:- som bara lag och skrapade, hade jag velat ha henne ocksa!! :love: :angel:

Och då får väl du ta och läsa hela tråden med dess innebörd så du förstår vad jag och några andra egentligen menar.

Jag skiter i om hundarna kostar 100.000:- det handlar om VARFÖR de gör det och VILKA som då köper och VAD de ska ha hunden till.

Här nu, i dessa fall kan man förmoda att det är som en matchande tingest till sina egna kläder och DET är vad JAG vänder mig emot.
 
Sv: Hur långt får det gå?

CarolaLind skrev:
Och då får väl du ta och läsa hela tråden med dess innebörd så du förstår vad jag och några andra egentligen menar.

Jag skiter i om hundarna kostar 100.000:- det handlar om VARFÖR de gör det och VILKA som då köper och VAD de ska ha hunden till.

Här nu, i dessa fall kan man förmoda att det är som en matchande tingest till sina egna kläder och DET är vad JAG vänder mig emot.

Jag håller med Ramonarunds och jag ser inte vad hon har missförstått i tråden?

Här finns en dyr hund till salu. Det är det enda vi vet. Allt annat är antaganden baserat på fördomar, fantasier eller bara tyckanden. Med detta menar jag inte att smuggelhundar är av godo, bara att det är onödigt att dra slutsatser med så lite information.

Sedan, handen på hjärtat, trivs inte de här små hundarna allra bäst i mattes eller husses famn? Vad tycker du att man skall ha hunden till, CarolaLind? Vad skall man uppge för skäl om man köper en chi hua hua? Att man skall köra bruks? :crazy:

Jag tror att en stor hund av brukshundstyp kan råka betydligt värre ut än en liten hund som "bara" är till prydnad för matte/husse.

Dessutom känns priset för mig oväsentligt. kan man köpa hästar som man bara träffar ett par timmar om dagen för massor av pengar så kan man väl lägga lika mycket på en hund om man vill? Varför inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt får det gå?

prinsessfeminist skrev:
Sedan, handen på hjärtat, trivs inte de här små hundarna allra bäst i mattes eller husses famn?
:eek: Jag hoppas verkligen att jag missat ironin i detta påstående, för det kan du väl inte på allvar mena? I allra högsta grad i så fall fördomar, fantasier och tyckanden...

Vad tycker du att man skall ha hunden till? Vad skall man uppge för skäl om man köper en chi hua hua? Att man skall köra bruks? :crazy:
Chi hua hua är en energisk ras, med lika stora krav på aktivering och mental stimulans som andra sällskapsraser. Man får naturligtvis anpassa längden på promenaderna till hundens storlek, men rörelse ute och i frihet har de behov av som vilken hund som helst. Lydnadsövningar samt tex agility går det alldeles utmärkt att utöva med en chi hua hua.

Självklart köper man inte en chi hua hua om man vill köra bruks, lika lite som jag köper mig en shetlandsponny om jag vill tävla msv hoppning.

Sällskap är väl en anledning så god som någon att skaffa en hund, men jag tycker det är skillnad på sällskap på hundens villkor att få vara hund, och den trend som sprider sig med minihundar idag.

Att accessoar som matchar jackan som bara får gå på kattlåda inne och ute åka omkring på en arm iklädd krafs i stället för att gå själv blir tyvärr vanligare och vanligare.

Sen om det gäller just hunden i annonsen vet vi naturligtvis inte, men att de säljs så dyrt kan antas vara en följd av denna trend.

Jag tror att en stor hund av brukshundstyp kan råka betydligt värre ut än en liten hund som "bara" är till prydnad för matte/husse.
Som flera små raser som folk har fördomar om att de bara är till för prydnad, så är risken stor att ägarna inte ger hunden tillräckligt med motion och stimulans. Följden kan bli att de mår psykiskt dåligt, vilket kan visa sig med apati eller aggressivitet och osäkerhet. Fetma och muskelsvaghet är inte heller ovanligt.

Jag tycker det är viktigt att belysa dessa problem, och de blir inte mindre viktiga bara för att det förmodligen finns andra som har det värre.
 
Sv: Hur långt får det gå?

zesel skrev:
:eek: Jag hoppas verkligen att jag missat ironin i detta påstående, för det kan du väl inte på allvar mena? I allra högsta grad i så fall fördomar, fantasier och tyckanden...

Jag erkänner att jag var något ironisk. De flesta kan dessutom inte bära på en hund hela dagarna, så hunden får med all säkerhet gå själv även om en liten hund så klart inbjuder till mer bärande än exempelvis en leonberger. ;)

Sedan tycker jag också - och nu är jag helt uppriktigt - att man skall bära en så liten hund där det kan vara olämpligt att den går själv. Med tanke på storleken så skall man nog vara rädd om den.

Sedan har du rätt i att hunden kanske blir understimulerad, fet etc, etc - men jag tror inte risken är större med en liten hund än med exempelvis en golden retriver. Den lilla hunden kan åtminstone motionera sig själv inne.

Så jag vidhåller vad jag skrev. Jag tycker hela debatten är överdriven och baserad på en massa fördomar. Jag tror att de allra flesta småhundar har det ganska bra.

Tänk bara på hur mycket den lilla hunden får följa med matte/husse då de flesta inte ser en liten hund som ett problem.

Tillägg:

Jag tycker över huvud taget att denna misstänksamhet är tråkig. Massor av människor är oerhört ansvarsfulla hundägare och de flesta vill sin hund det allra bästa! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt får det gå?

det här har utvecklat sig till att bli en ganska intressant debatt.
jag tror att det finns folk som medvetet trissar upp småhundars priser för att de ska få lyxpryls-status. som designers som sätter överpris på sina kläder för att bara rika ska kunna köpa och märket ska bli betraktat som lyxigt.
vad som sen händer med de här hundarna är svårt att veta. många kanske tröttnar på sin besvärliga väska när de märker att hunden inte v a r en väska med ben medan andra kan bli riktigt bra hundägare. att hunden hänger på armen behöver inte vara ett problem, jag ser det som mer problematiskt med hundar som alltid är ensamma ute på gården, fast de bor på landet. trots allt tror jag att ingen skaffar hund med djurplågeri i åsyftan. om folk vill betala sig sjuka på hundar så får de men man hoppas ju att de märker att det faktiskt är frågan om en hund
 
Sv: Hur långt får det gå?

prinsessfeminist skrev:
Sedan har du rätt i att hunden kanske blir understimulerad, fet etc, etc - men jag tror inte risken är större med en liten hund än med exempelvis en golden retriver. Den lilla hunden kan åtminstone motionera sig själv inne.

Så jag vidhåller vad jag skrev. Jag tycker hela debatten är överdriven och baserad på en massa fördomar. Jag tror att de allra flesta småhundar har det ganska bra.
Jag tror också att de allra flesta hundar har det ganska bra - stora som små. Men det är ju inte den stora massan skötsamma hundägare reaktionen är riktad emot, utan mot de avarter som faktiskt finns.

Denna gång framför allt ur småhundens synvinkel. Det finns en problematik som följer på att de av många betraktas som prydnadsting snarare än hundar, och jag tycker det är befogat att reagera.

Jag har kanske sett lite mer än du av följderna, eftersom du verkar tycka att det är överdrivet. Av de djurskyddsfall jag sett (självklart min subjektiva uppfattning) med övervikt som anledning till anmälan har småhundar (under taxstorlek) varit fler än stora. Jag har på djurhem träffat ett antal missförstådda prydnadsföremål som lämnats bort pga aggressivitet eller satts ut på gatan (här i Tyskland är det vanligare än i Sverige, eftersom det avlivas i mindre utsträckning).

Tänk bara på hur mycket den lilla hunden får följa med matte/husse då de flesta inte ser en liten hund som ett problem.
Jag har hos flera ägare/uppfödare av småhundar sett hur de tillbringat större delen av dygnet innanför kompostgaller eller i burar (såväl i Sverige som här). Det är lättare att stänga in en överaktiv understimulerad liten hund än motsvarande i stort format, som river huset om den inte fått det den behöver.

Jag tycker över huvud taget att denna misstänksamhet är tråkig. Massor av människor är oerhört ansvarsfulla hundägare och de flesta vill sin hund det allra bästa! :love:
Men det hindrar väl inte att man engagerar sig mot de avarter man faktiskt råkat ut för? Jag tycker det helt klart är befogat att reagera när en hund blir degraderad till leksak att klä ut och lyxpryl.
 
Sv: Hur långt får det gå?

CarolaLind skrev:
Måste säga att jag tycker det tyder mest på en societets- assocear och mig veterligen mår inte ens vavvan bra av att bara hänga i armvecket.

Kan inte läsa någonstans var det står att de med så mkt pengar att slänga på en hund skulle garantera ett bättre hem.

Jag tycker att djur ska kosta men det jag INTE tycker är att man ska utnyttja dem, här i detta fallet som ett ting att matcha örhängena med.

Ja, man kan lugnt säga att det går en Paris Hilton trend! Då är det nästan tur att vovvarna är så dyra som de är! Det får nog trendputtarna överväga ett par gånger innan de slår till.
 
Sv: Hur långt får det gå?

Vavvorna må tacka och ta av sej hatten för Paris *jävla* Hilton och Brittan för den enorma ynnesten att bli eftertraktad som någonting att slänga på sej att matcha den fula hatten och di fula örhängena :devil: (lite grinig...).
Jävla fjås rent ut sagt!!

Vavvor får små kullar, det är hur många fjortisar som helst (även fjortisar öven 20) som vill ha = snorhögt pris.
Andra hundar finns i överflöd -obalans, ja!
Vill nån punga ut 25 papp för en liten vavva så kul för den, hoppas bara att hunden slipper sitta i en Luis Vitton.
 
Sv: Hur långt får det gå?

Jag forstar vad du menar och jag tycker att det ar jattebra att du ar engagerad och att du bryr dej. Precis som du skriver sa mar de flesta hundar relativt bra, och endast en liten del av hundarna mar psykiskt och fysiskt daligt.

Men jag borjar bli lite irriterad pa detta tjaffs om att chihuahuorna ar nagon status symbol och en prydnadssak att matcha orhangen med, eller hundens och sina egna klader.
Jag tror att Tinkerbell mar hur bra som helst, han far vara med pa det mesta, behover inte vara hemma sjalv, far alltid uppmarksamhet och ater bade nyttigt och gott. Det ar faktiskt sallan vi ser honom med klader, men det ar ofta vi ser hur Paris ger honom en stor blot puss.
Dessutom ser vi oftast Paris i olika klader och utstyrslar, men Tinkerbell ser alltid likadan ut!! Ibland har han ett diamant halsband, och ibland lader, men det ar oftast sa langt det gar. Arligt sa tror jag att Paris Hilton alskar sin Tinkerbell....precis som sa manga andra personer alskar sina sma vavvor.

Jag tror heller inte att nagon betalar ca 20.000:- for en levande pryl. Jag tror att valp-kopet ar genomtankt och valbefogat.
Att vavvorna har blivit sa poppis har val mer med reklam att gora?? Jag vet sjalv att jag hade fordomar om hur vavvorna var en tant-hund, men de har visat sej lampliga till de flesta personer som vill ha en liten trevlig hund som inte bara ligger och sover.
Vavvorna har blivit sa poppis, for att man ser de pa mer stallen, i fler filmer osv.
Och vad gor det att vissa har en troja pa sin hund pa vintern, enligt mej ar det bara gulligt och omtanksamt. Hade det varit en agare som inte hade brytt sej/inte ens sett ifall hunden fros hade jag reagerat, men nu snackar vi ju om personer som faktiskt ar tillrackligt intresserade av sin hund, att de spenderar pengar och tid pa den. Det ar fler sadana agare vi vill ha!!

Till alla som sedan sager att bara for att hunden fryser sa behover man inte en en rod polotroja pa den - och det ar kanske sant. Men forsok hitta ett hund-tacke som passar pa en liten chihuahua, sa far ni se hur stor marknaden ar for det. Dock finns det massvis med olika trojor och jackor av alla dess slag. Gulligt och praktiskt tycker jag!!
 
Sv: Hur långt får det gå?

Vavvorna var poppis redan innan Paris Hilton och Brittney Spears hade en.

Har du inte sett Leagally Blond-filmerna?
Eller Cha-Cha Gabor pa 70-talet?? Hon hade minsann en langharig chihuahua som hangde med pa de flesta filmpremiarer!!
 
Sv: Hur långt får det gå?

Den var ju söt å så men...
Jag skulle inte betala SÅ mycket... :smirk:
:confused:
 
Sv: Hur långt får det gå?

Nej, nu måste jag lägga mig i här. Jag tror faktiskt inte folk kan behandla sina hundar som trend-accessoarer. Det är bara "alla andra" som bara ser en liten hund i en väska flasha förbi som uppfattar det som att ägaren skaffade hunden för att matcha örhängena.

Jag tror att ägarna måste vara riktigt korkade om de har en sådan liten hund hemma, som kräks, bajsar, kissar, äter och fiser äckliga ägg-fisar, och de fortfarande kan se den som en accessoar. Ser man dessutom så pass miljötränade och stabila individer att de är med överallt, sitter lugna i väskor osv. - kan man vara rätt säker på att ägaren inte skaffade hunden för att matcha kläderna. Hundar föds faktiskt inte stabila och miljötränade, något som verkar glömmas bort ibland. Liksom faktumet att hundar mår absolut bäst av att bara få följa med flocken på spännande grejer, och kanske inte nödvändigtvis mår bäst av att få åka till bruks två gånger i veckan.

Jag tror inte det är inte hundarna som åker väska i media som är problemet, utan de som bor hos en gammal tant som inte orkar/klarar att gå ut med dem. Vissa människor skaffar liten hund för att då på något vis komma undan att ha hund överhuvudtaget. Det är där problemet med övervikt, understimulering osv ligger. Kan man inte ha hund - då ska man inte ha hund, oavsett storlek.

Jag måste förresten hålla med om att annonsen ifråga verkar lite märklig. Men mode har det gått i hundraser ända sedan Lassies tid, så det är egentligen inte så konstigt.
 
Sv: Hur långt får det gå?

LIA skrev:
Ufff!

Det kan man ju få 4 riktiga hundar för! :o

LIA


Usch jag nästan skäms när jag säger att jag håller med >.<
Beror säkert på att jag inte har träffat rätt 'småtting' kanske?
Pojkvännens mamma har en liten en, som hon tycker är jättesöt i sina små diamanthalsband och sånt, jag tycker bara det ser oerhört fjantigt ut, jovisst jag klädde ut mina djur när jag var liten med?? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 739
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp