Bukefalos 28 år!

Hur långt har ni kommit i AR?

Hrannar

Trådstartare
Intressant att veta hur långt man kommit i sin AR träning och jag vet att man inte får namnge tränaren man rider för, men en liten hint kan ju inte skada :-)
Det jag vill se är hur långt man lyckats komma eller om många är kvar på samma ställe och traggar och traggar.
Känner ni att ni kommer framåt? Har det hänt mer när ni bytt tränare?
Bara att diskutera på!!

Jag har provat lite olika tränare, började för en kvinna som kombineradee lite olika ridstilar, förklarade grunderna bra och vi red på mkt i skritt, sedan provade jag rida för en manlig AR tränare som fanns i Skåne, men det klickade inte och jag och hästen var så pass nya att det blev pannkaka och ingen förstod nåt.Alla tyckte vi var så duktiga, jag fattade inget och lämnade kursen med ett stort frågetecken!
Gick över att träna för en elev till en riddare, gick riktigt bra och jag kom igång med grunderna, både från marken och uppsuttet.
Sen kände jag att jag ville mer, provade att rida för en elev till Bent och hon var duktig, men jag fattades lite energi i ridningen och det fick vi inte riktigt fram.
Red för en icke AR tränare och fick lära mig rida med sitsen, red utan stigbyglar och fick en jätte fin bärig häst!
Dock flyttade jag och har inte tränat för honom sedan dess...men där hände det saker kan jag lova!

Här uppe kom jag i kontakt med klassisk ridkonst som hon kallar det, red under 3 års tid, med lite paus för fölning, lärde mig ännu mer om sits, följsamhet och en balanserad ryttare...dock kände jag att hästen inte orkade och hon började bli oliksidig, ja kraven verkad öka och i slutet fick jag rida med två händer på stången och kapsonen, njaaaa det kändes inte rätt, då mitt mål är att rida mer med sits och mindre med händer, dvs ridning på en hand!

Och nu står jag här, ska iväg på min första kurs för en ny tränare, spännande! Även hon är en känd elev till B, och varva det med western på en annan häst, där tränare rider sin häst i form på bara sidepull och med enbart sits.

Jag vet lite mer vad jag vill lära mig och vad jag söker, nu letar jag nån som kan hjälpa mig i mitt förtsatta sökande :-)
 
Sv: Hur långt har ni kommit i AR?

Det är en svår fråga att svara på tycker jag, hur långt man kommit alltså.
Jag har pysslat med AR länge nu tycker jag (sen ca 2002, men med en del hästuppehåll/träningsuppehåll däremellan) och självklart är jag inte på samma nivå nu som när jag började! :p Har hunnit träna för lite olika tränare och få olika syner på saker och ting, men då blir man också mer kräsen med att det ska passa mig och den häst jag rider, att tränaren ska kunna hjälpa till att utveckla oss som ekipage så bra som möjligt.
Ska man mäta så beror ju mycket på utgångsläget och hur lätt/svår man upplever den hästen, vad häst/ryttare börjar med för svagheter osv.
Tycker helheten är mer kvitto än vilka rörelser man rider. Å andra sidan, om man vet att det var för att ekipaget var redo för det så är det såklart mer imponerande att ha kommit till ex. terre a terre eller dylika roliga saker :angel:

Hursomhelst - för min nuvarande tränare tycker jag det är skönt att denne faktiskt tillämpar de där fina orden som man pratar om. Den som gör det mest hittills av alla olika tränare jag ridit för. Samtidigt känner jag att det är mycket på eget ansvar, jag får verktygen men måste sen lära mig att sätta ihop det själv och införliva det i praktiken. Slipa på detaljer. Ofta kan jag uppleva att jag får en uppgift som känns svår, och som jag själv hemma bryter ner i 10 delar för att inte testa igen förrän på nästa kurs då man förhoppningsvis hunnit sätta ihop delarna :angel:
Tror timingen vart ganska bra, att nu känner jag mig ändå hyfsat mogen för att ta det där egna ansvaret. Sen kan jag såklart alltid be om fler detaljer, fler verktyg för att få ihop det, vilket också blir på mitt ansvar om jag känner att det behövs.
Det känns som att jag har fått en mycket djupare förståelse och behärskar grunderna bättre. Även om det knappt är svårare rörelser och övningar nu än för ett par år sen
Kanske det viktigaste av allt - känslan som jag är ute efter i ridningen börjar infinna sig oftare och oftare. Det som jag för kanske 6 år sen bara kunde drömma om! ;) Även om det inte är på någon hög nivå egentligen.

Men även om jag är bra mycket närmare t ex en piaff nu än vad jag var för några år sen, så känns det lika långt kvar. För att man mer och mer inser vad som faktiskt är kvar, och att det behöver få ta sin tid (ffa för mig att lära mig :angel: ). Framförallt eftersom jag nu vet vad jag vill ska finnas i hästen (och mig) och att det inte blir bra att pressa fram.

Svammel svammel... Vet inte om det besvarade dina frågor,
 
Sv: Hur långt har ni kommit i AR?

Jag har kommit mycket, mycket, mycket långt.. Läst några böcker och på internet och nu köpt mig en fölis som jag kan börja rida på om 3 år ;) Långt va? Men jag är iaf frälst och VET att det är AR som är min "grej" :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit i AR?

Jag har fått en bild av en instruktör som är som en cirkel i mitten. Där finns grunderna/målen, sånt som balans, liksidighet, schwung, avslappning, takt, harmoni osv.
Det är det vi börjar med, tårtbit för tårtbit. Till slut har vi kommit ett varv runt cirkeln och tafsat lite på varje del, och då är det dags att börja om, men nu med de kunskaper vi fick på första varvet, och kanske kan vi denna gång ta en lite större munsbit. Och så håller det på, i varv efter varv, med samma grundstenar men i olika utförande alltefter vi och hästen lär sig mer och mer.

Så det är svårt att säga hur långt man kommit med detta i minnet. Jag och min pålle jobbar fortfarande med liksidighet efter 5 år som AR-ekipage, men vårt utförande är väldigt annorlunda från i början! Vi jobbar med samma skolor och ridvägar som från början, en öppna är alltid en öppna, men nu fokuserar jag på andra saker än de första 100ggr jag försökte.

Jag tycker vi har kommit långt, men en utomstående skulle absolut kunna tycka att vi gör ju samma saker jämnt.
 
Sv: Hur långt har ni kommit i AR?

Haha ungefär som mig då! :)

Sen har jag ju inte kommit "långt" sett till slutmålet, men långt utifrån startpunkten.
Och ändå sitter man med samma övningar och pusselbitar att träna på...
 
Sv: Hur långt har ni kommit i AR?

Jag tror att man har glädje av olika tränare i olika perioder, beroende på sin och hästens utveckling. jag har börjat med AR för mindre än ett år sedan. Plötsligt har jag en röd tråd och FÖRSTÅR lite mer teoretiskt varför man gör vissa övningar och vad det sedan kan leda till. Allt känns mer logiskt på nåt sätt:)
Tycker jag har lärt mig MKT. Framförallt ett system som gör att man faktiskt kan komma vidare och inte fastna och harva runt på en och samma nivå år ut och år in.
 
Sv: Hur långt har ni kommit i AR?

Jag började med AR för sju år sedan. De första fyra åren red jag för en av riddarna och jag trivdes mycket bra med henne. Hon flyttade dock norrut, och avlöstes av en annan riddare. Denna är säkert väldigt duktig, men då personkemin mellan henne och mej inte stämde så sökte jag vidare.
I maj 2008 var jag på första kursen med mín nuvarande tränare, riddare nr 28, och där stämde allting från första början.
Numera rider jag för henne varje månad.
2006 fick jag möjlighet att rida för Bent, och har sedan gjort det två gånger/år.

Hur långt jag har kommit? Inte så långt som jag borde gjort och här kommer mina ursäkter:
Jag har varit så oerhört rädd för att rida och det är det som hindrat mig mest i utvecklingen. Först när jag träffade min nuvarande tränare började jag få bukt med rädslan. Min häst är idag 18 år gammal och jag har ridit henne väldigt sparsamt den här sommaren. Vi försökte få henne dräktig och hon har stått hos hingsten i omgångar. Tyvärr blev hon inte dräktig, men nu kan jag ju njuta av min fina ridhäst i fulla drag.
I morse satt jag upp på henne klockan 9. Solen började titta fram, det var 9 plusgrader och alldeles ljuvligt väder. Vi jobbade mest i skritt, öppna, sluta, förvänd sluta, diagonalslutor med piruettvändning. Galoppfattningar. Samling med halva steg. Hon är så oerhört positiv att arbeta med :love:

För ett år sedan red jag upp väpnarprovet för Bent.
 
Sv: Hur långt har ni kommit i AR?

Jag har fått en bild av en instruktör som är som en cirkel i mitten. Där finns grunderna/målen, sånt som balans, liksidighet, schwung, avslappning, takt, harmoni osv.
Det är det vi börjar med, tårtbit för tårtbit. Till slut har vi kommit ett varv runt cirkeln och tafsat lite på varje del, och då är det dags att börja om, men nu med de kunskaper vi fick på första varvet, och kanske kan vi denna gång ta en lite större munsbit. Och så håller det på, i varv efter varv, med samma grundstenar men i olika utförande alltefter vi och hästen lär sig mer och mer.

Så det är svårt att säga hur långt man kommit med detta i minnet. Jag och min pålle jobbar fortfarande med liksidighet efter 5 år som AR-ekipage, men vårt utförande är väldigt annorlunda från i början! Vi jobbar med samma skolor och ridvägar som från början, en öppna är alltid en öppna, men nu fokuserar jag på andra saker än de första 100ggr jag försökte.

Jag tycker vi har kommit långt, men en utomstående skulle absolut kunna tycka att vi gör ju samma saker jämnt.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. När folk frågar -Jaha men va gör ni nuförtiden då? brukar jag svara...jaa samma saker som vi alltid gjort fast kvaliteten börjar bli bättre :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp