Bukefalos 28 år!

Hur lik får loggan vara?

MaRomer

Trådstartare
Ska ta fram en logga till mitt företag och har hittat en bild online som jag vill använda mig av. Jag kan vad jag förstått köpa denna bild från tillverkaren. Men, jag är inte nöjd med den som den är. Utan skulle ändå ändra på många detaljer. Men i grund är bilden densamma.

Så om jag sparar ner denna bild( vilket jag gjort) Men gör om den till min, sätter dit en text, ta bort lite detaljer och ändrar färg. Skulle jag då kunna använda den som min logga?

Bilden ligger ute på istockphoto.com
 
Ligger bilden på deras website så äger de bilden.
Om den är igenkänningsbar så blir det stöld.

Gör du om den så mycket att det bara finns inspiration kvar från fotot så borde det vara fritt fram utan att köpa något.

Jag gjorde t.ex. min logga från en hästbild jag hittade på nätet. Jag tog konturerna och ändrade en del. Min bild blev bara en siluett. Helt klart utgick jag från bilden, men det finns ingen chans i världen att koppla ihop bilden och loggan.

Köper du bilden och gör om den så ändrar du väl i något du äger? Enklast är väl att kolla med företaget.
 
Ligger bilden på deras website så äger de bilden.
Om den är igenkänningsbar så blir det stöld.

Gör du om den så mycket att det bara finns inspiration kvar från fotot så borde det vara fritt fram utan att köpa något.

Jag gjorde t.ex. min logga från en hästbild jag hittade på nätet. Jag tog konturerna och ändrade en del. Min bild blev bara en siluett. Helt klart utgick jag från bilden, men det finns ingen chans i världen att koppla ihop bilden och loggan.

Köper du bilden och gör om den så ändrar du väl i något du äger? Enklast är väl att kolla med företaget.


Företaget ligger i USA och funkar som en portfolio där vem som helst kan ladda upp loggor och sedan ta betalt när någon annan laddar ner den. just denna logga har 3 download, så ingen poppis logga;)
 
Företaget ligger i USA och funkar som en portfolio där vem som helst kan ladda upp loggor och sedan ta betalt när någon annan laddar ner den. just denna logga har 3 download, så ingen poppis logga;)

Men förutom att jag tagit bort detaljer är bilden likadan i grunden.
 
Men förutom att jag tagit bort detaljer är bilden likadan i grunden.

Jag minns inte, och orkar inte damma av det, hur det blir när USA är inblandat. Men under svenskt upphovsrättsliga lagar så är det inte okej såsom du beskriver, dvs att ta en (skyddad) bild och bara ändra några detaljer och sedan använda den. Det kräver tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.

OBS att det då gäller en bild som endera är skyddad genom registrering eller direkt av lag (dvs uppnår verkshöjd). Det är omöjligt veta kring din logga dock
 
Maila och fråga hur bilden får användas. Det låter nästan som om det just för att sälja bilden den ligger där.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 472
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 966
Senast: Klara
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp