Bukefalos 28 år!

Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Vinnibruna

Trådstartare
Min 14-åriga dotter har fått ett fantastiskt erbjudande av sin moster i Durban, Sydafrika, att få komma och bo hos henne ett år och se landet och bli riktigt bra på engelska!:banana:
Ett tillfälle vi inte vill missa (även om jag kommer att sakna ihjäl mig, kommer förstås att åka och hälsa på nån månad)!

Men hur löser man skolfrågan? Min syster försökte få in dottern på Westville High i Durban men där var det fullt... (Bästa ickeprivata skolan, de andra ska man inte gå på enligt syrran och de privata är för dyra.)

Eftersom jag inte har en aning om vart man vänder sig (dotterns nuvarande skola, skolverket???) så vänder jag mig till buke som "vet allt om allt", här finns ju folk med de mest skilda kompetenser. :bow:

Vad finns det för lösningar?
Finns Svenska skolan i Durban?
Har man rätt att gå där om man bor hos en moster tillfälligt, utan sina vårdnadshavare?
Kan man läsa på distans via sin nuvarande svenska skola?
Vem ska man kontakta angående skolgången?

Dottern går i åttan och har haft/har det struligt socialt i skolan (inte inlärningsmässigt, och hon är studiemotiverad).
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Om syftet är att dottern ska lära sig engelska så bör hon absolut gå i en engelskspråkig skola, inte i svenska skolan eller läsa svensk skola på distans. Räkna med att det blir ganska tufft för henne med skolan i början, så att hon är beredd på det. Även om hon är duktig på engelska så är det en annan sak när man jämförs med och förväntas vara lika bra som dem som har engelska som modersmål.

Visst kommer hon snappa upp litegranna av att bo i landet, men ska hon lära sig språket behöver hon använda det mer aktivt, läsa och skriva på engelska.

Dessutom, har hon haft det lite tufft socialt så är kanske inte distansstudier att rekommendera, finns det inte en risk att hon blir lite isolerad hemma hos moster då?

Hon måste ju gå i skolan, så antingen skrapar ni ihop avgiften till någon privat skola, eller också får hon gå på någon av dem som din syster tycker är mindre bra, skulle jag säga.

Sen återstår förståss att kolla att det är ok med svensk skol - men det är ju många som flyttar utomlands en period, det är nog inget jätteproblem. Börja med att prata med dotterns skola kanske, när ni hittat en lösning i sydafrika?
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Jag hoppas ni hittar nagon bra losning och ar nyfiken pa hur det egentligen fungerar, far man anvanda olika landers skolor som man behagar? Jag menar du jobbar ju i Sverige och betalar skatt = anvands till att betala skolan. Om du jobbar i Sverige och din dotter gar (gratis?) i skolan i Sydafrika vart kommer pengarna ifran?
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Det får man normalt inte, inte utanför EU i vilket fall. Men det är olika från land till land, det är upp till varje land hur generös man vill vara med skolgången, om den ska vara gratis för de egna medborgarna, och om den ska vara gratis för gästelever.

Om TS barn går gratis i Sydafrika är det de sydafrikanska skattebetalarna som står för notan.
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Ah ok, sa det ar upp till vart land att bestamma. Hur ar det med Sverige och gaststuderande? Gar alla gratis fran hela varlden eller ar det bara EUmedlemmar?
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Grundskola och gymnasium är gratis för alla, hittills har högskoleutbildning också varit gratis för alla, men jag har för mig att man planerar att införa avgifter för icke-EU-studenter.
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Vilket bra land!

Har ar det ganska dyrt att ga i skolan, trots att det egentligen ska vara gratis (for irlandarna i alla fall, vet inte hur det funkar med utlanningar) Det ar avgifter, insamlingar mm som man maste bidra med, ofta flera tusen kronor om aret. Man maste kopa alla bocker sjalva och all lunch tas med hemifran. Sen har de skoluniform men jag vet inte om det blir dyrare, de maste ju anda ha klader pa sig i skolan...
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Vilket bra land!

Har ar det ganska dyrt att ga i skolan, trots att det egentligen ska vara gratis (for irlandarna i alla fall, vet inte hur det funkar med utlanningar) Det ar avgifter, insamlingar mm som man maste bidra med, ofta flera tusen kronor om aret. Man maste kopa alla bocker sjalva och all lunch tas med hemifran. Sen har de skoluniform men jag vet inte om det blir dyrare, de maste ju anda ha klader pa sig i skolan...

Ja de var ju inte så mycket som var "gratis", bara undervisningen :D

När jag var på Irland i 2 mån så frågade en av ägarna till restaurangen hur skolan var i Sverige och jag berättade att allt var gratis ända upp till universitets nivå (om man nu inte räknar studielån) , böcker, lunch (riktig lunch) och inga skoluniformer mm.
Han vart helt paff över att ALLA kunde gå i skolan även på universitetet utan att behöva betala. Han ville att hans barn skulle kunna få riktig mat i skolan, inte att föräldrarna gav dom mackor osv. Nä, han tyckte iaf att skolan var bättre i sverige än Irland :D
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Jag räknar inte med att dottern ska gå gratis i Sydafrika, vi är införstådda med att det blir till att betala skolavgift.

Jag har nu kontaktat skolverket som hänvisade till kommunens utbildningsförvaltning som hänvisade till dotterns skolas rektor.;)
Gissar att ärendet i slutändan hamnar tillbaks hos utbildningsförvaltningen för godkännande.

Vår plan nu är att hon läser på distans på sin nuvarande skola, ifall det inte finns en internationell skola hon kan gå på (vilket vore det bästa för engelskan och för att ha kompisar).
Annars får moster ordna en mkt vettig och aktiv fritid. :)
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Går hon inte i engelskspråkig skola ska ni kanske ta höjd för att hon inte kommer bli "riktigt bra" på engelska, utan istället i första hand se det som ett kul äventyr?
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Vilken otroligt möjlighet och upplevelse! Hoppas ni kan ordna det med skola på plats!
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Det finns "engelska skolor" i sydafrika, är ett mycket bättre altenativ än svenska skolan då engelskan kommer gratis iom att det är blir ett gemensamt språk mellan alla barn från olika nationaliteter. Vet dock inte hur det ser ut i Durban men jag gick engelsk grundskola när vi bodde i grannlandet i norr (var enormt bra för min engelska trots att det endast var lågstadienivå!) och har bekanta som bott i huvudstaden där barnen gått på engelskskola för just utlänningar (många barn till föräldrar som arbetade på ambassader)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Har fått veta av syster nu att det inte finns någon internationell skola i Durban, men att hon nog troligtvis kommer att beredas plats på Westville trots allt! Någon känner någon som...
Kontakter!!! ;)
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Åh vilken tur för din dotter! Gud så avundsjuk jag blir!
 
Sv: Hur lösa skolan, bo i Sydafrika?

Min 14-åriga dotter har fått ett fantastiskt erbjudande av sin moster i Durban, Sydafrika, att få komma och bo hos henne ett år och se landet och bli riktigt bra på engelska!

Underbart! Jag har bott i Sydafrika i två omgångar och är på väg tillbaka snart igen om det går enligt planerna. Vi hade då tänkt sätta sonen på nån enklare privatskola. Visst finns det en del allmänna skolor som är bra, men det är dels svårare att få in icke-sydafrikanska barn där och dels varierar ju kvalitén en del. Sonen går nu på svenska skolan i Kenya, men vi satte bara honom här då han är trespråkig och behövde lära sig läsa och skriva på svenska innan han gjorde det på de andra språken. Annars tycker jag inte svenska skolan är nåt bra alternativ då barnen blir så isolerade, umgås mest mest svenskar och så.

Jag hoppas ni hittar nagon bra losning och ar nyfiken pa hur det egentligen fungerar, far man anvanda olika landers skolor som man behagar? Jag menar du jobbar ju i Sverige och betalar skatt = anvands till att betala skolan. Om du jobbar i Sverige och din dotter gar (gratis?) i skolan i Sydafrika vart kommer pengarna ifran?
I de länder vi bott i har det mest varit privatskolor som håller god kvalitet och de flesta från medelklass och uppåt har barn där. Även allmänna skolor brukar kosta pengar som precis som du erfarit på Irland. Här i Kenya tex är privatskolor oftast tom billigare då man vet vad man betalar och det inte kommer oförutsedda avgifter allteftersom. Tror som du också sa att de är väldigt unikt som det är i Sverige. Jag tycker själv det är helt enastående exceptionellt och har själv svårt att fatta när vänner i Sverige berättar att det verkligen är HELT gratis utan dolda avgifter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp