Hur lösa lunchfodring?

katja

Trådstartare
Snart är det dags att flytta till nytt stall, finns lite funderingar hur lunchfodring ska lösas.

I det gamla stallet som jag flyttar ifrån så har vi haft lunchgrind i hagarna. I det nya så är hagarna mindre och känns för små att dela av med lunchgrind.

En utav mina hästar har varit dålig i magen när hon köptes, magsår. Har varit bra i många år nu, men jag är nojjig så att hon inte blir dålig igen.

Har funderat på hur man ska lösa detta ändå, utan att få för lång tid utan mat. Tänker mig att de får morgonhö (3-4 kg/häst) i hagen vid fodring och utsläpp (ca 06.00), sen ha ”lådor” fyllda med fin halm som det kan gå och plocka i resten av dagen tills insläpp (18-tiden). Skulle detta funka?

Har ingen möjlighet att åka dit på lunchen jobbar en bra bit därifrån.

Tacksam för fler tips och ideer.
 
Kan bara varmt rekommendera lunchgrind. Det var så jag löste det under de månader som min häst behövde stå på sjukhage och inte hade någon tillgång till mat i hagen. Jag hade en feed-X som funkade super. Jag la ned höet i en bytta i hagen kvällen innan, och på morgonen satte stallägaren upp grinden och drog upp timern när hon släppte ut.

Tillgång till halm är självklart också bra så de har något att pyssla med. Viktigt är väl att oavsett om du ger halm eller hö att hålla rent runt lådorna så att hästarna inte pillar i sig massa skit. Det är ju sällan det bästa för magen :)
 
Fungerar säkert. Annars kan du ju blanda höet med halm så tar det längre tid att äta höet då hästen (troligen) sorterar ut det goda höet först - plus lådor med halm.

Ha hö i finmaskiga nät är ju ett alternativ. Eller om du är händig/känner nån kan man ju bygga en foderautomat. Min man byggde en variant som vi har i shettisens box. Går på timer - 'äggklockvariant' som öppnar en lucka och maten ramlar ner.
 
Kan bara varmt rekommendera lunchgrind. Det var så jag löste det under de månader som min häst behövde stå på sjukhage och inte hade någon tillgång till mat i hagen. Jag hade en feed-X som funkade super. Jag la ned höet i en bytta i hagen kvällen innan, och på morgonen satte stallägaren upp grinden och drog upp timern när hon släppte ut.

Tillgång till halm är självklart också bra så de har något att pyssla med. Viktigt är väl att oavsett om du ger halm eller hö att hålla rent runt lådorna så att hästarna inte pillar i sig massa skit. Det är ju sällan det bästa för magen :)
Vi hade problem med vår feed-x grind då det var vinter och mycket snö. Grindhandtagen fastnade i snön och for inte upp tillräckligt. Eller när det var vått på dagen och frös på, då frös hela grejen och fungerade inte. Kanske vi hade otur?
 
Vi hade problem med vår feed-x grind då det var vinter och mycket snö. Grindhandtagen fastnade i snön och for inte upp tillräckligt. Eller när det var vått på dagen och frös på, då frös hela grejen och fungerade inte. Kanske vi hade otur?
Jag har tyvärr inte använt min under vintertid än så länge. Om man ska undvika risken att den inte rullas upp kanske man kan ha någon av de enklare modellerna med tyngd? Känns inte som så mycket kan fastna då.
 
Har funderat på småmaskigahönät, kanske till och med kan hänga ut dom kvällen innan så slipper den som fodrar släpa på allt hö.

Lunchgrind vore det smidigaste, men som sagt hagen är liten ändå och att dela av gör ju den ännu mindre. Men visst den är långsmal så kanske kan funka ändå. Får fundera lite till! :)
Att ha foderlåder/automater kommer inte funka då vi ska 5 hästar i hagen och all kan inte stå tillsammans och äta.
 
Snart är det dags att flytta till nytt stall, finns lite funderingar hur lunchfodring ska lösas.

I det gamla stallet som jag flyttar ifrån så har vi haft lunchgrind i hagarna. I det nya så är hagarna mindre och känns för små att dela av med lunchgrind.

En utav mina hästar har varit dålig i magen när hon köptes, magsår. Har varit bra i många år nu, men jag är nojjig så att hon inte blir dålig igen.

Har funderat på hur man ska lösa detta ändå, utan att få för lång tid utan mat. Tänker mig att de får morgonhö (3-4 kg/häst) i hagen vid fodring och utsläpp (ca 06.00), sen ha ”lådor” fyllda med fin halm som det kan gå och plocka i resten av dagen tills insläpp (18-tiden). Skulle detta funka?

Har ingen möjlighet att åka dit på lunchen jobbar en bra bit därifrån.

Tacksam för fler tips och ideer.
Jag har löst mina långa dagar (ca 9-19) med halm under tak. Har två petiga damer som ratar halmen om den blir blöt av regnet:D
 
Har funderat på småmaskigahönät, kanske till och med kan hänga ut dom kvällen innan så slipper den som fodrar släpa på allt hö.

Lunchgrind vore det smidigaste, men som sagt hagen är liten ändå och att dela av gör ju den ännu mindre. Men visst den är långsmal så kanske kan funka ändå. Får fundera lite till! :)
Att ha foderlåder/automater kommer inte funka då vi ska 5 hästar i hagen och all kan inte stå tillsammans och äta.
När jag hade lunchgrinden i sjukhagen så spärrade jag bara av ett hörn. Det tog inte så mycket av hagens utrymme.
 
Jag har tyvärr inte använt min under vintertid än så länge. Om man ska undvika risken att den inte rullas upp kanske man kan ha någon av de enklare modellerna med tyngd? Känns inte som så mycket kan fastna då.
Vi hade den enklaste modellen samt bytte till tyngre vikt. Dunken som kom mefd var för lätt fast den fylldes med sand.
 
När jag hade lunchgrinden i sjukhagen så spärrade jag bara av ett hörn. Det tog inte så mycket av hagens utrymme.

Funkar ju bra att bara spärra av en liten yta då man bara har en hast I hagen. Men när det är 5 stycken hungriga individer så gäller det att ha yta och att högarna ligger en bit ifrån varandra.
Sen tänker jag också på den som fodrar på morgonen. Är ganska mycket hö och blir långa sträckor som man fåt springa runt om man ska ha lunchhage.
 
Funkar ju bra att bara spärra av en liten yta då man bara har en hast I hagen. Men när det är 5 stycken hungriga individer så gäller det att ha yta och att högarna ligger en bit ifrån varandra.
Sen tänker jag också på den som fodrar på morgonen. Är ganska mycket hö och blir långa sträckor som man fåt springa runt om man ska ha lunchhage.
Aha, jag uppfattade det inte som att det var så många hästar, men då förstår jag :). Kånkandet av höet kan man ju som sagt lösa genom att var och en lägger ut höet i en låda kvällen innan. Men nu låter det ju inte som lunchgrind blir så aktuellt för dig ändå om ni har platsbrist.
 
Jag har löst mina långa dagar (ca 9-19) med halm under tak. Har två petiga damer som ratar halmen om den blir blöt av regnet:D

Så där gör jag också till mina två damer. Fungerar utmärkt. Jag hänger även ut småmaskiga hönät under vintermånaderna för att förlänga ättiden - fast så mycket längre blir den inte eftersom mina ston är extremt matglada ... Men med halmen som komplement har de i alla fall något att tugga på hela dagen (ca 10-11 timmar).
 
Snart är det dags att flytta till nytt stall, finns lite funderingar hur lunchfodring ska lösas.

I det gamla stallet som jag flyttar ifrån så har vi haft lunchgrind i hagarna. I det nya så är hagarna mindre och känns för små att dela av med lunchgrind.

En utav mina hästar har varit dålig i magen när hon köptes, magsår. Har varit bra i många år nu, men jag är nojjig så att hon inte blir dålig igen.

Har funderat på hur man ska lösa detta ändå, utan att få för lång tid utan mat. Tänker mig att de får morgonhö (3-4 kg/häst) i hagen vid fodring och utsläpp (ca 06.00), sen ha ”lådor” fyllda med fin halm som det kan gå och plocka i resten av dagen tills insläpp (18-tiden). Skulle detta funka?

Har ingen möjlighet att åka dit på lunchen jobbar en bra bit därifrån.

Tacksam för fler tips och ideer.
Många hästar ratar halm så tänk på de ifall nån inte äter :) jag skulle ta Hö i nät som räckte ett tag iallafall
 
Då ska vi se om jag kan svara alla:

Höet är på analys just nu, så får väl de inom kort.
Alla hästar har absolut inte samma näringsbehov. Har från extremt lättfödd till motsatsen.
Den som behöver massor med näring brukar få fri tillgång på natten, så jag har lyckats lösa det på detta sätt tidigare oxå.

De äter alla halm, visa tycker det är mums andra så duger det. Havrehalm är helt klart populärast.

Kan inte lägga/hänga ut för mycket hö då det är så olika I behovet. Men 4-5 kg ska gå bra om inte höet har helt galna värden.
De som får mindre på kvällen brukar få halm inne oxå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har flyttat till stall där det inte ingår lunchfodring. De hästar som står där nu har hö lådor, sk hay saver. Har en häst som äter...
Svar
5
· Visningar
2 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 372
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 856
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp